ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 4 Σεπτέμβρη 1997
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΘΕΑΤΡΟ ΕΠΙΔΑΥΡΟΥ
Ηξεις αφήξεις

Το γεγονός ότι το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο,κάθε φορά που καλείται να παραχωρήσει αρχαία θέατρα και άλλους χώρους, διαρρηγνύει τα ιμάτιά του για τη χρήση και τις παραβιάσεις των όρων παραχώρησης, δεν το απαλλάσσει από την ευθύνη της άνευ όρων, ουσιαστικά, παράδοσης. Δεν απαλλάσσεται ούτε το ΚΑΣ ούτε η πολιτική ηγεσία πολύ περισσότερο.

Στην προχτεσινή συνεδρίαση, το ΚΑΣ εκ των υστέρων ασχολήθηκε με το θέμα της παράστασης των "Βακχών" από το ΚΘΒΕ και της απαράδεκτης αλλοίωσης και προσβολής του αρχαίου θεάτρου της Επιδαύρου. Ωστόσο, η πολιτική ηγεσία που ασχολήθηκε "εγκαίρως" - πριν δηλαδή την πραγματοποίηση της παράστασης - δε φρόντισε να προστατεύσει το μνημείο και να επιβάλει τους κανόνες που η ίδια θέτει, όταν μάλιστα παραβιάζονται από κρατικό φορέα.Αν και το σκηνικό της παράστασης παρέμενε στο θέατρο χωρίς να στήνεται, λόγω των αντιδράσεων της Εφορείας, επί τέσσερις ημέρες, ο γενικός γραμματέας του ΥΠΠΟ, Ευγένιος Γιαννακόπουλος,έστειλε επιστολή στο ΚΘΒΕ, ζητώντας να γίνουν αλλαγές στο σκηνικό μόλις δύο ημέρες πριν την παράσταση, στις 27 Αυγούστου (!), τη στιγμή που το λογικό θα ήταν να είχαν υποβληθεί τα σχέδια των σκηνικών τουλάχιστον ένα μήνα πριν, ώστε να επιληφθεί το ΚΑΣ.

Οσο για το περιεχόμενο της επιστολής... η μία παράγραφος αναιρεί την άλλη. Αφού πρώτα αναφέρει πού συνίστανται οι παραβιάσεις των όρων παραχώρησης, όπως "πατάρια μεγάλης έκτασης και φορτίου, μεταλλικό σύστημα μεταφοράς σφαγείων βαρέως βιομηχανικού χαρακτήρα, ικριώματα στη ζώνη του προσκηνίου" κ. ά., στοιχεία δηλαδή που δικαιολογούν ακόμα και την απαγόρευση της χρήσης του μνημείου, καταλήγει "αν το ΥΠΠΟ δεν επιτρέψει τη χρήση, κινδυνεύει να κατηγορηθεί ότι παρεμβαίνει στην ελεύθερη καλλιτεχνική δημιουργία και την περιορίζει, διότι, λόγω της σκηνοθετικής προσέγγισης, έτυχε αρνητικής αποδοχής".Και αναρωτιέται κανείς: για την προστασία του μνημείου μιλάμε ή για την αισθητική της παράστασης;

Στο μεταξύ επαναλήφθηκαν προτάσεις περί γενικού κανονισμού χρήσης των μνημείων, περί σύνταξης καταλόγου που θα περιλαμβάνει μνημεία και όρους παραχώρησης, αρχής γενομένης από την Αττική κ. ά. Αυτή την τελευταία "παράσταση" τη βλέπουμε κάθε χρόνο... Ποιος επιτέλους θα την απαγορεύει;

ΛΥΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
Πάλι "φτωχός συγγενής";

Ιδιαίτερα εντυπωσιακή ήταν η χτεσινή τελετή ανάληψης των καθηκόντων από τον νέο καλλιτεχνικό διευθυντή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, Περικλή Κούκο.Οχι μόνο γιατί τα φλας άστραψαν και οι χειραψίες έδωσαν και πήραν. Το στίγμα της τελετής το έδωσε κυρίως η παρουσία του υπουργού Πολιτισμού, Ε. Βενιζέλου, ο οποίος αποφάσισε να περάσει το κατώφλι του λυρικού θεάτρου, για να στηρίξει με πλείστα κοσμητικά επίθετα τον άνθρωπο που επέλεξε ν' αναλάβει το τιμόνι της ΕΛΣ. Κάνοντας γενικόλογες αναφορές στους στόχους της ΕΛΣ για το επόμενο διάστημα, ο Ε. Βενιζέλος έδωσε την αίσθηση ότι ταυτίζει την αναβάθμιση του λυρικού θεάτρου με το νέο διευθυντή. Υπό το βάρος της αποπομπής του τέως καλλιτεχνικού διευθυντή Α. Μπαλτά και πιστός στο δόγμα "η καλύτερη άμυνα είναι η επίθεση", ο Ε. Βενιζέλος και χτες δεν παρέλειψε ν' αφήσει αιχμές κατά της προηγούμενης διεύθυνσης. Εκανε λόγο για απογραφή της κατάστασης στην ΕΛΣ, ενώ αναφερόμενος στις ανταλλαγές και προσκλήσεις ξένων καλλιτεχνών είπε ότι αυτές πρέπει να γίνονται "όχι με κριτήρια προσωπικού χαρακτήρα, αλλά σύμφωνα με τις δυνατότητες ανταπόκρισης του θεάτρου". Επίσης μίλησε για "ιδιαίτερη μέριμνα και διαφάνεια στις προσλήψεις" (σ. σ. ελπίζουμε να μη γίνει ο ίδιος αιτία εξαίρεσης). Οσον αφορά στην επιχορήγηση της ΕΛΣ, ο υπουργός Πολιτισμού άφησε να εννοηθεί ότι δεν αναμένεται ενίσχυσή της, λέγοντας ότι "δεν είναι ευκαταφρόνητη, είναι ο υψηλότερα επιχορηγούμενος θεσμός", ενώ γενικόλογες ήταν οι απαντήσεις του στο φλέγον θέμα που αφορά στην απόκτηση νέας στέγης της Λυρικής. Είπε ότι εξετάζεται η γνωστή πρόταση του Δήμου Αθηναίων για το Γκάζι, σημειώνοντας όμως ότι "το πρόβλημα της χωροθέτησης είναι έντονο στην Αθήνα". Θέλοντας, μάλιστα, να προκαταλάβει τις όποιες αντιδράσεις, καθώς το θέμα της στέγης παραμένει μετέωρο, ο Ε. Βενιζέλος είπε ότι "η ΕΛΣ δεν είναι ο φτωχός συγγενής του Μεγάρου Μουσικής". Ο ίδιος, μάλιστα, προέτρεψε στη συνεργασία των δύο οργανισμών, η οποία θα είναι "προς όφελος και των δύο".

"Είμαι πολύ χαρούμενος, είπε ο Π. Κούκος, που μου δίνεται η ευκαιρία να υπηρετήσω τη λυρική τέχνη, ένα χώρο που γνωρίζω καλά και αγαπώ με πάθος". Αναφερόμενος στους λόγους που τον οδήγησαν να αναλάβει τη θέση είπε: "Η ΕΛΣ είναι πνευματικό μου σπίτι. Καθένας θέλει το σπίτι του όσο πιο όμορφο και λειτουργικό".

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΜΙΚΡΟΥ ΜΗΚΟΥΣ ΔΡΑΜΑΣ
"Πανόραμα" νέων δημιουργών

Το επίσημο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους στη Δράμα - του 20ού για το ελληνικό τμήμα και του 3ου για το διεθνές - που θα πραγματοποιηθεί από τις 15 έως τις 21 του Σεπτέμβρη - ανακοίνωσε σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου το ΔΣ του Φεστιβάλ. Την κριτική επιτροπή των ελληνικών ταινιών απαρτίζουν οι Σταύρος Καπλανίδης,σκηνοθέτης, Θέμις Μπαζάκα,ηθοποιός, Γιώργος Μπράμος,κριτικός κινηματογράφου, Δημήτρης Νόλλας,συγγραφέας, Τάκης Παπαγιαννίδης,σκηνοθέτης, Πάνος Παπακυριακόπουλος,σκηνοθέτης, μοντέρ, Βασίλης Τσιαμπούσης,συγγραφέας.

Στο διαγωνιστικό τμήμα του ελληνικού τμήματος συμμετέχουν: 16 ταινίες με υπόθεση, 14 σπουδαστικές ταινίες, 3 ντοκιμαντέρ και 1 τηλεοπτική παραγωγή. Επίσης 32 ταινίες θα προβληθούν στο πληροφοριακό τμήμα και 22 στην "Ανοιχτή οθόνη" του Φεστιβάλ, ενώ 4 ακόμη ταινίες συμμετέχουν εκτός συναγωνισμού.

Στο 3ο Διεθνές Φεστιβάλ συμμετέχουν 94 ταινίες (3 ελληνικές) από 25 χώρες. Η κριτική επιτροπή του αποτελείται από τους: Γκιόργκι Καρπάτι (πρόεδρος της επιτροπής, καθηγητής στην Ακαδημία Κινηματογράφου της Βουδαπέστης), Ζίτα Καρβαλχόσα (διευθύντρια του Διεθνούς Φεστιβάλ Σάο Πάολο, Βραζιλία), Ζιλ Κολπάρ (κριτικός κινηματογράφου, Γαλλία), Σπύρος Ταραβήρας (σκηνοθέτης, βοηθός καθηγητή στην Ακαδημία Κινηματογράφου και Τηλεόρασης του Μονάχου, Ελλάδα), Αλιν Ογενί Τασκουγιάν (δημοσιογράφος και κριτικός κινηματογράφου, Τουρκία), Ρόναλντ Τρις (επιμελητής προγράμματος ταινιών μικρού μήκους Διεθνούς Φεστιβάλ Βερολίνου).

Στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ περιλαμβάνεται επίσης ένα αφιέρωμα στα 20 χρόνια ζωής του θεσμού (ελληνικού τμήματος), με προβολή 19 βραβευμένων ταινιών, καθώς και Διήμερο των Διεθνών Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους,το οποίο την πρώτη μέρα είναι αφιερωμένο στην κατάσταση της μικρού μήκους ταινίας στις χώρες των Βαλκανίων, ενώ τη δεύτερη μέρα θα πραγματοποιηθεί η Γενική Συνέλευση της Ομοσπονδίας των Διεθνών Φεστιβάλ Μικρού Μήκους (ISFC). Επίσης η 3η Βαλκανική Συνάντηση,μια ημερίδα αφιερωμένη στην κινηματογραφική εκπαίδευση και την κινηματογραφική συνεργασία.

Ο φετινός προϋπολογισμός του Φεστιβάλ ανέρχεται στο ποσό των 180.000.000 δρχ., για τον οποίο ο Δήμος Δράμας διαθέτει 70 εκατ., 70 εκατ. το ΥΠΠΟ, 20 εκατ. η ΕΡΤ ("ο βασικός χορηγός του Φεστιβάλ"), ενώ τα υπόλοιπα γίνεται προσπάθεια να καλυφθούν μέσω χορηγιών. Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου θα συμβάλει στη διοργάνωση βραβεύοντας την καλύτερη γυναικεία ταινία με 2.500.000 δρχ. (για νέα παραγωγή ή κινηματογραφικές σπουδές), στο πλαίσιο υποτροφίας στη μνήμη της Τόνιας Μαρκετάκη. Επίσης, το ΕΚΚ προτίθεται να απονείμει κάποια χρηματικά ποσά, εν είδει κινήτρων, για την παραγωγή νέων ταινιών σε δημιουργούς ταινιών που θα διακριθούν για την ποιότητά τους. Τέλος, μέσα στο Νοέμβρη το Φεστιβάλ Δράμας θα "ταξιδέψει" στην Αθήνα, με την προβολή των ταινιών του στον κινηματογράφο "Αστυ", ενώ ανάλογες εκδηλώσεις θα πραγματοποιηθούν σε πολλές ελληνικές πόλεις (συνεργασία του Φεστιβάλ με το Δίκτυο Δημοτικών Κινηματογράφων).

Πολιτιστικός Σεπτέμβρης

Πολιτιστικό "Σεπτέμβρη" διοργανώνει ο Δήμος Ανω Λιοσίων και η Δημοτική Επιχείρηση Ανάπτυξης. Αρχή την Παρασκευή (ανοιχτό θεατράκι Δροσούπολης) με το θίασο "Θεατροδρόμιο" και τον "Φιλάργυρο" του Μολιέρου. Ακολουθούν: Συναυλία με τους "Ζικ Ζακ" (6/9, πλατεία Ανοιξης). Παράσταση της "Θεατρικής διαδρομής" με τη "Βαβυλωνία" του Δ. Βυζάντιου (ανοιχτό θέατρο "Βορεινό", 7/9). Συναυλία των Χάρη και Πάνου Κατσιμίχα (Δημοτικό αναψυκτήριο, 12/9). Συναυλία με τους Γιάννη Σπανό, Ελένη Δήμου (ανοιχτό θέατρο "Βορεινό", 13/9). Στον ίδιο χώρο (14/9) το "Λαϊκό θέατρο" Ν. Ερυθραίας με τον "Πλούτο".15/9 (ανοιχτό θεατράκι "Δροσούπολης"), παράσταση Καραγκιόζη. 17/9 το παιδικό θέατρο "ΛΟΓΟ" και ο θίασος του Γιάννη Λογοθέτη.19/9, στα πλαίσια των εκδηλώσεων "Οι σχέσεις φιλίας μέσα από την παράδοση πέρα από τα σύνορα",θα παρουσιαστούν παραδοσιακά συγκροτήματα από Ρουμανία, Σερβία και Ανω Λιόσια. Ταυτόχρονα, θα αρχίσει το "6ο Φεστιβάλ Παραδοσιακών Χορών",που θα διαρκέσει μέχρι και τις 21/9. Εναρξη εκδηλώσεων 8μμ. Είσοδος ελεύθερη.

Στο "Μουσούρη" δυο φίλοι

Ενα από τα παλιότερα θέατρα της Αθήνας, το "Μουσούρη",που στέγασε επώνυμους ηθοποιούς, εδώ και μήνες έχει μεταβληθεί σε γιαπί για να ανακαινιστεί και να αποκτήσει 500 θέσεις, με δύο σκηνές χρήσιμες για πολλαπλές πολιτιστικές χρήσεις.

Το χειμώνα, ανανεωμένο, θα φιλοξενήσει σημαντικούς καλλιτέχνες, όπως ο Μίνως Βολανάκης και οι Γιώργος Μιχαλακόπουλος και Γιώργος Μοσχίδης,οι οποίοι στην κεντρική σκηνή θα παρουσιάσουν το έργο του Τσαρλς Ντάιερ "Κάτω από τη σκάλα".Το έργο αναφέρεται στον "βίο αβίωτο" δύο ηλικιωμένων ομοφυλόφιλων, που ενώ φοβούνται και οι δύο την "Βιρτζίνια Γουλφ", την πολυετή δηλαδή σχέση τους, εξαρτώνται απόλυτα από αυτή και 38 ολόκληρα χρόνια κάνουν την άχαρη καθημερινότητα μαύρη κωμωδία. Ο Πωλ Σκώφηλντ και ο Πάτρικ Μακ Γκη είναι οι πρώτοι διδάξαντες τους ρόλους, το 1966, με τη σκηνοθετική καθοδήγηση του Πήτερ Χωλ,ενώ στον κινηματογράφο τους ρόλους ερμήνευσαν οι Ρίτσαρντ Μπάρντον και Ρεξ Χάρισον σε σκηνοθεσία Στάνλεϋ Ντόνεν.Η παράσταση, που προγραμματίζεται να κάνει πρεμιέρα το πρώτο δεκαήμερο του Οκτώβρη, ανεβαίνει σε μετάφραση Ερρίκου Μπελιέ,σκηνοθεσία Μίνου Βολανάκη,σκηνικά - κοστούμια Δαμιανού Ζαρίφη.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ