ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 5 Αυγούστου 2003
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Μηνύσεις για την κατεδάφιση του σπιτιού Γ. Σκαρίμπα

Ενας σωρός από μπάζα, που βρίσκεται πλέον στη θέση του σπιτιού όπου έζησε τις τελευταίες δεκαετίες της ζωής του ο λογοτέχνης - ποιητής Γιάννης Σκαρίμπας μαρτυρά την αδράνεια και την αναλγησία του κράτους και των φορέων του για τη διατήρηση της ιστορικής μνήμης. Η πολιτεία, που όλα αυτά τα χρόνια - από το 1984 που πέθανε ο Σκαρίμπας - δε νοιάστηκε για την αξιοποίηση του σπιτιού, δεν κατάφερε ούτε την τελευταία στιγμή να το προστατεύσει από τις μπουλντόζες. ΥΠΠΟ, ΥΠΕΧΩΔΕ, Αστυνομία, Δήμος, με την αδράνεια που έδειξαν ακόμα και την ύστατη στιγμή άφησαν απροστάτευτο το σπίτι του λογοτέχνη, που εδώ και χρόνια θα έπρεπε να έχει μετατραπεί σε μουσείο. Μήνυση κατά παντός υπευθύνου για την κατεδάφιση έγινε από την προϊσταμένη των Γενικών Αρχείων του Κράτους - Αρχεία Νομού Ευβοίας Κάλλια Χατζηγιάννη, για παράλειψη ενεργειών και παράλειψη λήψης μέτρων που όπως επισημαινόταν σε προηγούμενες αιτήσεις της θα εμπόδιζαν την κατεδάφιση. Στην ίδια μήνυση ζητείται να διερευνηθεί το ενδεχόμενο παράβασης καθήκοντος από τους εμπλεκόμενους φορείς. Μήνυση κατά παντός κατέθεσε και ο Δήμος Χαλκιδέων. Μετά την κατεδάφιση και τις αντιδράσεις που ακολούθησαν ο εισαγγελέας κ. Δραγάτσης διέταξε κατεπείγουσα προκαταρκτική εξέταση προς πάσα κατεύθυνση για τον καταλογισμό ευθυνών. Οι ιδιοκτήτες παραπέμπονται για να δικαστούν σε ρητή δικάσιμο, ενώ στην αυτόφορο διαδικασία που έγινε τη μέρα της κατεδάφισης οι δύο χειριστές της μπουλντόζας κρίθηκαν αθώοι.

Για τον προαναγγελθέντα «θάνατο» είχαν κρούσει τον κώδωνα πρόσωπα και φορείς της περιοχής με αιτήσεις τους προς την Α' Εφορεία Νεοτέρων Μνημείων του ΥΠΠΟ, προς το Τμήμα Παραδοσιακών Οικισμών ΥΠΕΧΩΔΕ, προς το Γραφείο Πολεοδομίας Δήμου Χαλκιδέων, προς την Επιτροπή Αρχιτεκτονικού Ελέγχου της Νομαρχίας. Η Κάλλια Χατζηγιάννη, με αίτησή της στις 28/7. Η Εταιρεία Ευβοϊκών Σπουδών και ο σύλλογος «Φίλοι του Γιάννη Σκαρίμπα» με αιτήσεις τους στις 29/7. Στις αιτήσεις ζητούσαν την κήρυξη του ακινήτου ως διατηρητέου και την αξιοποίησή του ως Μουσείου Σκαρίμπα. Στις 29/7 με εντολή του υπουργού Πολιτισμού αποστέλλεται έγγραφο από την Α' Εφορεία Νεοτέρων Μνημείων προς το Αστυνομικό Τμήμα της περιοχής, την Πολεοδομία του Δήμου και το Δήμο Χαλκιδέων γενικότερα, με το οποίο ζητείται η διακοπή κάθε εργασίας κατεδάφισης.

Μία μέρα μετά όμως, κι ενώ το Αστυνομικό Τμήμα όφειλε να διακόψει τις εργασίες και να τοιχοκολλήσει το έγγραφο διακοπής, το κτίριο κατεδαφίστηκε. Χαρακτηριστική της αδράνειας των υπευθύνων για την αποτροπή της κατεδάφισης είναι η τύχη της αίτησης της Κ. Χατζηγιάννη προς το Τμήμα Παραδοσιακών Οικισμών του ΥΠΕΧΩΔΕ. Χτες πληροφορήθηκε ότι η αίτηση που είχε αποστείλει στις 28/7 πρωτοκολλήθηκε στις 29/7 και έχει χρεωθεί σε υπάλληλο, η οποία δεν την έχει πάρει ακόμα στα χέρια της!

  • Εκ παραδρομής στο φύλλο του Σαββάτου δημοσιεύσαμε όχι το σπίτι που διέμενε ο Γιάννης Σκαρίμπας στη Χαλκίδα αλλά αυτό στη γενέτειρά του στην Αγία Ευθυμία Φωκίδας, που ευτυχώς έχει διατηρηθεί και συντηρηθεί και στο οποίο έχει αναρτηθεί αναμνηστική πλακέτα.
ΓΛΥΠΤΑ ΠΑΡΘΕΝΩΝΑ
Επίσημο «όχι» των Βρετανών

«Καμία περίπτωση να επιστρέψουν μόνιμα τα γλυπτά του Παρθενώνα στην Ελλάδα» δεν υπάρχει σύμφωνα με επίσημη ανακοίνωση του Βρετανικού Μουσείου, με αφορμή σχετικό προχτεσινό δημοσίευμα της βρετανικής εφημερίδας «Σάντεϊ Τάιμς».

Σύμφωνα με τη βρετανική εφημερίδα, η ελληνική κυβέρνηση και το Βρετανικό Μουσείο έχουν ξεκινήσει διάλογο για την επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα με τη μορφή δανεισμού και με την ευκαιρία των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004. Στο άρθρο περιλαμβάνεται δήλωση «επιβεβαίωσης» του διευθυντή του Βρετανικού Μουσείου, Νιλ Μαγκρέγκορ, σημειώνεται ότι η ΟΥΝΕΣΚΟ ενθαρρύνει τον ελληνοβρετανικό διάλογο για το θέμα των Μαρμάρων και ότι η ελληνική κυβέρνηση εξετάζει και την πρόταση του Βρετανού πρώην υπουργού Εξωτερικών λόρδου Οουεν, για συνιδιοκτησία των Μαρμάρων του Παρθενώνα, υπό την «αυστηρή εποπτεία» της Ευρωπαϊκής Ενωσης.

Ωστόσο, το Βρετανικό Μουσείο στην ανακοίνωσή του αρνείται ότι οι συζητήσεις εκπροσώπων του με Ελληνες αρχαιολόγους αφορούν στην επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα. «Οι συζητήσεις αυτές επικεντρώνονται όχι στην πιθανή μετακίνηση των μαρμάρων, αλλά σε άλλους τομείς ακαδημαϊκής και πολιτιστικής συνεργασίας όπως ο δανεισμός στην Ελλάδα από την πλευρά του Βρετανικού Μουσείου σημαντικών ελληνικών αρχαιοτήτων για να εκτεθούν του χρόνου στο πλαίσιο της πολιτιστικής Ολυμπιάδας». Και καταλήγει: «Επαναλαμβάνουμε, ότι η θέση μας όσον αφορά τα Μάρμαρα του Παρθενώνα παραμένει αμετάβλητη. Υπεύθυνοι του Μουσείου δε διαβλέπουν καμία περίπτωση να επιστρέψουν μόνιμα τα γλυπτά του Παρθενώνα στην Ελλάδα».

Ο υπουργός Πολιτισμού Ε. Βενιζέλος, σε δήλωσή του απέφυγε να επιβεβαιώσει ή να διαψεύσει το δημοσίευμα και αρκέστηκε στην επανάληψη της ελληνικής πρότασης για «δημιουργία μίας ενιαίας κοινής έκθεσης των Γλυπτών του Παρθενώνα» στο Νέο Μουσείο Ακρόπολης. «Η ελληνική πλευρά είναι έτοιμη να υπογράψει όλες τις αναγκαίες συμβάσεις, τόσο μεταξύ των δύο μουσείων όσο και μεταξύ των δύο κυβερνήσεων (...). Η ανταπόκριση της βρετανικής πλευράς σε αυτήν την ελληνική πρόταση θα ήταν μία πολιτιστική αλλά και πολιτική πρωτοβουλία οικουμενικών διαστάσεων», κατέληξε ο υπουργός.

Θυμίζουμε, ότι το - θεωρούμενο από την κυβέρνηση - «ατού» για την επιστροφή των Γλυπτών, το ΝΜΑ, εξακολουθεί να καταστρέφει τον αρχαιολογικό χώρο του Μακρυγιάννη για την κατασκευή του, γεγονός που δεν αλλάζει με τις «τροποποιήσεις» που κατέθεσε πρόσφατα το ΥΠΠΟ στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Πριν λίγες μέρες, το Ελληνικό Τμήμα του Διεθνούς Συμβουλίου Μνημείων και τοποθεσιών (ICOMOS), αναφερόμενο και στο ζήτημα της επιστροφής των Γλυπτών, καλούσε την κυβέρνηση να τα επανατοποθετήσει στον Παρθενώνα και όχι να τα μεταφέρει σε ένα άλλο μουσείο. Κάτι που θα έσωζε τον αρχαιολογικό χώρο του Μακρυγιάννη, αλλά και θα αποκαθιστούσε πραγματικά τον Παρθενώνα.

Η «Μήδεια» του Εθνικού Θεάτρου

Η «Μήδεια» του Ευριπίδη παρουσιάζεται την Παρασκευή και το Σάββατο, στην Επίδαυρο, από το Εθνικό Θέατρο, σε σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθινού και μετάφραση Στρατή Πασχάλη. Στη «Μήδεια», η ομώνυμη ηρωίδα κλείνει τον κύκλο αίματος που είχε ανοίξει πριν χρόνια, όταν για να βοηθήσει τον Ιάσονα, είχε σφάξει τον αδελφό της. Η Αργοναυτική Εκστρατεία αποτελεί τη βάση του έργου του Ευριπίδη που θεωρείται ένα από τα αριστουργήματα του αρχαίου ελληνικού θεάτρου, και ενέπνευσε πολλούς νεότερους συγγραφείς από τον Σενέκα μέχρι τον Ανούιγ. Η πρώτη φορά που παίχτηκε η «Μήδεια» από το Εθνικό Θέατρο ήταν το 1942 σε μετάφραση Παντελή Πρεβελάκη και σκηνοθεσία Τάκη Μουζενίδη. Τη «Μήδεια» ερμήνευσε τότε η Ελσα Βεργή.

Τα σκηνικά - κοστούμια υπογράφει η Ελένη Μανωλοπούλου, τη μουσική ο Θοδωρής Αμπαζής, τη χορογραφία η Μαριέλα Νέστορα, την κινησιολογία ο Αντρέι Στσούκιν. Τη Μήδεια υποδύεται η Ταμίλα Κουλίεβα. Παίζουν επίσης: Γιάννης Μαυριτσάκης, Δημήτρης Ημελος, Μαρία Σαββίδου, Βασίλης Ανδρέου, Γιώργος Δάμπασης, Αρης Τρουπάκης κ.ά. Τον Χορό απαρτίζουν: Κατερίνα Αλεξάκη, Μαργαρίτα Αμαραντίδη, Σεραφίτα Γρηγοριάδου, Κατερίνα Ευαγγελάτου κ.ά. Παίζουν οι μουσικοί: Σπύρος Αλεξανδράτος, Τάσος Δράμπαλης, Σπύρος Μάνεσης. Συμμετέχουν οι μικροί: Νικόλαος Λιναριτάκης - Λιοδάκης, Γιάννης Μπιλιάνης, Κλέαρχος Παπαγεωργίου.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ