ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 6 Γενάρη 1998
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑ
Πήγε χαμένη η μεγάλη ευκαιρία

Η "Θεσσαλονίκη Πολιτιστική Πρωτεύουσα 1997", μετά την παράδοση της "σκυτάλης" στη Στοκχόλμη, είναι πια παρελθόν. Ενα παρελθόν, όμως, προβληματικό. Γι' αυτό και χρήζει ελέγχου και απολογισμού των πεπραγμένων. Οταν, προ πενταετίας, ανακηρύχτηκε η Θεσσαλονίκη "Πολιτιστική Πρωτεύουσα" του 1997, πολλοί θεώρησαν την ανακήρυξη ως ευκαιρία για την πραγματοποίηση μιας σειράς έργων υποδομής, απαραίτητων για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής στην πόλη. Ετσι και ο λαός της στήριξε πολλές ελπίδες στο θεσμό αυτό.

Στα τέλη του '94 ο Σύλλογος Πολιτικών Μηχανικών Θεσσαλονίκης παρουσίασε έναν πίνακα με τα αναγκαία έργα υποδομής, που θα έπρεπε να αρχίσουν άμεσα. Πρώτα στην ιεράρχηση ήταν: Το μετρό Θεσσαλονίκης, η διαμόρφωση της Δυτικής Εισόδου, οι ανισόπεδοι κόμβοι της Περιφερειακής, η επέκταση του αεροδρομίου, η ολοκλήρωση του αποχετευτικού αγωγού, η ολοκλήρωση έργων ύδρευσης, η αναβάθμιση παραλιακής ζώνης, οι ξενώνες σε καπνομάγαζα της Δ. Θεσσαλονίκης κ. ά.

Πέντε χρόνια μετά και με κλειστό το κεφάλαιο "Πολιτιστική", οι πληγές που βασανίζουν τους κατοίκους αυτής της πόλης (κυκλοφοριακό, μόλυνση και ρύπανση του Θερμαϊκού, ύδρευση κλπ.) παραμένουν ανοιχτές. Μάλιστα οι συνέπειες από την έλλειψη υποδομής είχαν το 1997 τραγική κατάληξη: Τα έργα βελτίωσης των υπηρεσιών στο αεροδρόμιο που καθυστερούν συνδέονται με την τελευταία αεροπορική τραγωδία. Οπως και η έλλειψη συντονισμού των έργων και η αδιαφορία των αρχών είχαν σαν αποτέλεσμα την καταστροφή του μοναδικού πνεύμονα της πόλης, του δάσους του Σέιχ - Σου. Η κυβερνητική ανικανότητα της ΝΔ αρχικά και μετά του ΠΑΣΟΚ να υλοποιήσουν τις προσδοκίες του λαού, οδήγησε το θεσμό σε πλήρη αποτυχία.

"Στη συνολικότερη προετοιμασία της πόλης, δηλαδή για μεγάλα έργα, λειτουργίες, υποδομές, υπηρεσίες, τα πράγματα δεν προχωρούν καθόλου καλά... Πολιτικές και κομματικές σκοπιμότητες... διαπλεκόμενα πολιτικοεκδοτικά και άλλα συμφέροντα έχουν αδρανοποιήσει τα διεκδικητικά αντανακλαστικά της πόλης", έγραφε σε υπουργούς ο αντιπρόεδρος του ΟΠΠΕ, Δημ. Σαλπιστής (στέλεχος ο ίδιος του ΠΑΣΟΚ), ο οποίος στη συνέχεια βρέθηκε στον ηγετικό πυρήνα της "Πολιτιστικής" και στο εξής έκανε μόνο αισιόδοξες προβλέψεις και διαπιστώσεις.

Αξίζει να σημειώσουμε ότι η "Δημοτική Αγωνιστική Κίνηση" ήταν από τις λίγες φωνές στην πόλη που επισήμανε πολύ πριν αρχίσει η "Πολιτιστική" ότι ο θεσμός καθώς βρίσκεται στα χέρια του δικομματισμού θα οδηγηθεί να είναι ένα συνηθισμένο πανηγύρι.

Οι ιθύνοντες της "ΠΠ", αφού "ροκάνισαν" το χρόνο με διαδικασίες που ευνόησαν τις μεγάλες κατασκευαστικές εταιρίες, είπαν ότι δεν μπορούν να γίνουν πλέον τα μεγάλα έργα, αλλά μόνο να υλοποιηθεί το τεχνικό πρόγραμμα του ΟΠΠΕΘ, που περιλάμβανε κυρίως την ανακατασκευή θεάτρων, μερεμέτια και σοβαντίσματα ή διαμορφώσεις δρόμων. Λησμόνησαν, ωστόσο, να περιλάβουν στα έργα το Μουσείο Εθνικής Αντίστασης (Δήμος Σταυρούπολης) ή τους ξενώνες της Δυτικής Θεσσαλονίκης - που θα εξυπηρετούσαν στη διάρκεια του '97 τα φτωχότερα βαλάντια και θα αποτελούσαν σήμερα ένα αποκούμπι για τους πολλούς άστεγους της πόλης, αλλά δεν παρέλειψαν να προωθήσουν "προγράμματα" της... βυζαντινολατρείας και του μεγαλεξανδρισμού τους.

Αξίζει να υπενθυμίσουμε τις διαπιστώσεις του ΤΕΕ/ΤΚΜ τον Αύγουστο του '96: Ο πίνακας έργων της "ΠΠ" δεν προέκυψε ως αποτέλεσμα ιεράρχησης στόχων και αναγκών. Δεν προηγήθηκε διάλογος και ακολουθήθηκε λάθος επιλογή για την εκτέλεση αυτών των έργων.Κι όλα αυτά, όπως ήταν επόμενο, συνοδεύονταν από βαθύ πλέγμα αδιαφάνειας.

Η "Πολιτιστική" τέλειωσε κι ακόμα το πρώην "Βασιλικό" θέατρο "θεμελιώνεται" ...20.000 λεύγες υπό τη θάλασσα, με προϋπολογισμό που θα ξεπερνά τα 9 δισ. όταν ολοκληρωθεί (!). Η Ανω Πόλη βρίσκεται στο έλεος των εργολάβων, φτωχές οικογένειες ξεσπιτώνονται κι ένας ακόμη ιστορικός οικισμός χάνεται (!). Το Επταπύργιο, που έπρεπε να παραδοθεί από το '96, θα αργήσει μερικά χρόνια ακόμη. Η ΥΦΑΝΕΤ, που θα γινόταν Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, έμεινε στα χαρτιά, γιατί τα 13 δισ. που προορίζονταν για την κατασκευή της - όπως και για άλλα έργα - απορροφήθηκαν για άλλους σκοπούς. Επίσης το διατηρητέο της οδού Αναγεννήσεως, όπου θα στεγάζονταν το Μουσείο Φωτογραφίας παραμένει εγκαταλειμμένο. Η Μονή Λαζαριστών παραδόθηκε στο κοινό, δεν μπορεί όμως να λειτουργήσει, γιατί χρειάζεται ακόμη 1,5 δισ. για εξοπλισμό. Αλλά και η Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών και το "Ολύμπιον" κόστισαν ακριβότερα, προκειμένου να παραδοθούν πριν τελειώσει το '97 (για παράδειγμα στην ΕΜΣ υπήρχαν 3 βάρδιες εργαζομένων).

Για να παρουσιαστούν οι παραστάσεις του καλλιτεχνικού προγράμματος οι λιγοστές αίθουσες ακριβοπληρώθηκαν, αφού καθυστερούσε η κατασκευή των έργων της "ΠΠ". Τώρα που αρχίζουν να παραδίδονται αυτές οι αίθουσες, το ερώτημα που βασανίζει τους υπεύθυνους τους ΟΠΠΕ και όλους τους εμπλεκόμενους στο αποτυχημένο εγχείρημα της "Πολιτιστικής" είναι το πώς αυτές θα συντηρηθούν και πού θα βρεθεί το κοινό να τις γεμίσει. Η καλλιτεχνική διεύθυνση του ΟΠΠΕ υπολογίζει ότι θα χρειαστούν για τη συντήρησή τους 10 δισ. το χρόνο.Πώς όμως θα γεμίζουν αυτά τα θέατρα, όταν το φιλότεχνο κοινό δεν ξεπερνά τις 25 χιλιάδες, αναρωτιούνται οι ίδιοι κύκλοι και σημειώνουν ότι η παραγωγή μιας σειράς παραστάσεων θα έπρεπε να επιχορηγηθεί. Ποιος όμως θα αναλάβει στο εξής το κόστος; Ετσι είναι σχεδόν βέβαιο ότι η κτιριακή υποδομή θα περιέλθει στους ιδιώτες, αφού η κυβέρνηση και το ΥΠΠΟ προωθούν έναν "Πολιτισμό" ιδιωτικοοικονομικών κριτηρίων και συμφερόντων.

Α. Ν.

Συμπόσιο ποίησης

"Ελληνική γλώσσα και ποίηση" είναι το θέμα του "2ου Συμποσίου Ποίησης",που θα πραγματοποιηθεί στις 21, 22, 23 και 24 του Γενάρη (6.30μμ έως 9.30μμ), στο Πνευματικό Κέντρο Ρουμελιωτών (Σίνα και Δαφνομήλη). Το συμπόσιο διοργανώνουν τα λογοτεχνικά περιοδικά "Αιολικά Γράμματα", "Ερευνα", "Πνευματική Ζωή", "Φθιωτικός Λόγος". Τους ποιητές θα παρουσιάσουν οι: Αντώνης Παπαδόπουλος, Διονύσης Κωστίδης, Παντελής Απέργης, Νίκος Βόκοβιτς, Δημήτρης Καραμβάλης, Κώστας Καρούσος, Οθωνας Δέφνερ, Ντίνος Ταξιάρχης, Γιάννης Χατζηβασιλείου, Γιολάντα Πέγκλη, Μιχάλης Σταφυλάς, Βασιλική Κοσμέτου, Γιώργος Καραντώνης, Χρ. Χειμώνας, Γιώργος Πετρόπουλος, Στέλιος Δημούλης, Ταϋγέτη Γεωργίτση, Αντώνης Κούρος, Πάνος Παναγιωτούνης κ. ά. Θα απαγγείλουν οι: Μαριάννα Βλάχου - Καραμβάλη, Βίκυ Γεωρέττη, Αφροδίτη Γιαννιού - Ρωμανιά, Σακελλάρης Καμπούρης, Αννα Πολυτίμου - Παπακωνσταντίνου, Πέννυ Σταθάκη, Γιώργος Σταφέτας, Νίκη Φραγκούλη.

Σελίδες χορού

Κυκλοφόρησε το νέο τεύχος (40ό) του περιοδικού "Εν χορώ",έκδοση του "Πανελληνίου Κέντρου Χορευτικής Τέχνης". Από τα περιεχόμενα του νέου τεύχους επιλέξαμε το αφιέρωμα στις σημαντικότερες σκηνές χορού της χώρας μας. Το αφιέρωμα αναφέρεται στα προβλήματα, τις διοργανώσεις - θεσμούς που πραγματοποιούνται σε χώρους της Αθήνας. Επίσης, παρουσιάζονται οι απόψεις επωνύμων του χορού για τη φιλοξενία χορευτικών παραστάσεων σε αθηναϊκά θέατρα. Αυτό το τεύχος περιλαμβάνει ακόμη συνέντευξη του Πέτρου Γάλλια,του Παρασκευά Τερεζάκη,αλλά και συζήτηση με τους Νίνα Σνέιντερ, Τόμας Μέτλερ,τους καλλιτέχνες που εκπροσώπησαν την Ελβετία στην Πολιτιστική Πρωτεύουσα, τον περασμένο Μάη. Και όπως πάντα, νέα από το χορό, εντός και εκτός Ελλάδας.

Δέκα νέα ναυάγια

Δέκα νέες υποβρύχιες αρχαιολογικές θέσεις εντόπισε τις τελευταίες μέρες η Εφορεία Εναλίων Αρχαιοτήτων στη θαλάσσια περιοχή του Αργοσαρωνικού Κόλπου και του Μυρτώου Πελάγους.

Στη θαλάσσια περιοχή της Αίγινας αποκαλύφθηκαν δύο ναυάγια βυζαντινής περιόδου με ακέραιη κεραμική του 8ου και 9ου αι. μ. Χ. και πιθανόν σώζονται και τμήματα του ίδιου του πλοίου. Εντοπίστηκαν, ακόμα, δύο ναυάγια της ρωμαϊκής περιόδου με αμφορεία και αντικείμενα καθημερινής χρήσης, που χρονολογούνται στον 1ο αι. μ. Χ.

Πιο σημαντικό απ' όλα θεωρείται ένα αρχαίο ναυάγιο (4ος - 3ος αι. π. Χ.), του οποίου το φορτίο αποτελείται από κεραμίδες, στρωτήρες και καλυπτήρες λακωνικού τύπου. Το πλοίο πιθανόν να κατευθυνόταν προς το λιμάνι της πόλης των Αλιέων, το σημερινό Πόρτο - Χέλι. Οπως σημειώνει ο προϊστάμενος της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων, Δημήτρης Καζιάνης, δεν έχει μέχρι σήμερα επισημανθεί στο χώρο της Μεσογείου άλλο ναυάγιο, που να μετέφερε οικοδομικό υλικό.

Στο πλαίσιο της ίδιας έρευνας αποκαλύφθηκαν δύο ακόμη ναυάγια ιστορικών χρόνων: ένα πολεμικό κοντά στην Υδρα, από το οποίο βρέθηκαν 21 κανόνια και ένα εμπορικό που μετέφερε πλάκες γκρίζου ασβεστόλιθου. Τέλος, εντοπίστηκαν δύο μολύβδινες άγκυρες ρωμαϊκής εποχής, εκ των οποίων η μία είναι ενεπίγραφη.

Για το ελληνικό "χαϊκού"

Εκδήλωση με θέμα "Ανθολογία ελληνικού χαϊκού",οργανώνει η Εταιρεία Ελλήνων Λογοτεχνών στις 12 του μήνα (7μμ) στην αίθουσα "Μιχαήλας Αβέρωφ" (Γενναδίου 8). Για το είδος αυτής της ποίησης (είδος που ανέπτυξε η ιαπωνική γραμματεία) θα μιλήσουν η Ελευθερία Αναγνωστάκη - Τζαβάρα και ο επιμελητής της ομότιτλης με το θέμα της εκδήλωσης ανθολογίας Χρήστος Τουμανίδης.Ποιήματα ελληνικού χαϊκού θα απαγγείλει ο εκφωνητής της ΕΡΑ Κώστας Γιαλίλης.Την εκδήλωση θα επενδύσει μουσικά ο Θωμάς Ταμβάκος.

Λογοτεχνική βραδιά

Το Πνευματικό Κέντρο και η Δημοτική Βιβλιοθήκη Μοσχάτου διοργανώνουν στις 14 του Γενάρη (7μμ) λογοτεχνική βραδιά, αφιερωμένη στο Μοσχατιώτη συγγραφέα Θοδωρή Κ. Κοϊνη.Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στην αίθουσα εκδηλώσεων Βιβλιοθήκης (Πίνδου 36). Θα μιλήσουν η Σοφία Κράλη και ο Αντώνης Σαμιωτάκης.Η Ρίτα Τσιντίλη - Βλησμά (συγγραφέας - δοκιμιογράφος, μέλος της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών) θα μιλήσει για το "Ετσι... σαν παραμύθι" του Θ. Κοϊνη. Ο λογοτέχνης - πεζογράφος, μέλος της ΕΕΛ, θα διαβάσει αποσπάσματα από τα βιβλία του τιμώμενου, ενώ η φιλόλογος - ποιήτρια, μέλος της ΕΕΛ, Κατερίνα Γαρδικιώτη - Κοϊνη θα διαβάσει κριτικές που δημοσιεύτηκαν στις Μοσχατιώτικες εφημερίδες.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ