ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 6 Δεκέμβρη 2014
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Συνάντηση αντιπροσωπείας του ΚΚΕ με ηθοποιούς του ΚΘΒΕ

Τα προβλήματα που αντιμετωπίζει το Κρατικό Θέατρο Βόρειας Ελλάδας (ΚΘΒΕ), εξαιτίας της πολιτικής υποχρηματοδότησης από την κυβέρνηση, αλλά και η απόφαση των εργαζομένων του να αντιδράσουν αγωνιστικά στην απαξίωση του Οργανισμού βρέθηκαν στο επίκεντρο της συνάντησης που πραγματοποίησε αντιπροσωπεία της Κομματικής Οργάνωσης Κεντρικής Μακεδονίας του ΚΚΕ, με επικεφαλής τον Θεοδόση Κωνσταντινίδη, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ και βουλευτή, με την Αντιπροσωπευτική Επιτροπή των Ηθοποιών.

Οι εργαζόμενοι, από την προηγούμενη βδομάδα έχουν προχωρήσει σε στάσεις εργασίας και συνεχίζουν τον αγώνα τους και τις επόμενες μέρες. Ετσι, χτες Παρασκευή, πραγματοποίησαν νέα στάση εργασίας. Την Τετάρτη 10/12 προγραμματίζουν και πάλι στάση εργασίας και από την Πέμπτη 11/12 θα προχωρήσουν σε επίσχεση εργασίας. Οι εργαζόμενοι (ηθοποιοί, διοικητικοί και τεχνικοί) αντιδρούν στη συνεχιζόμενη απαξίωση του Οργανισμού. Διεκδικούν την καταβολή των δεδουλευμένων τους, την επαναφορά της κρατικής επιχορήγησης (περικόπηκε κατά 40%) σε προηγούμενα επίπεδα και την άμεση λύση των χρόνιων προβλημάτων του Οργανισμού, όπως π.χ. το χρέος της Οπερας που φορτώθηκε στον Οργανισμό με ευθύνη της πολιτείας.

Στη διάρκεια της συνάντησης με την αντιπροσωπεία του ΚΚΕ εξέφρασαν την ανησυχία τους για τη συνέχιση λειτουργίας του ΚΘΒΕ λόγω του οικονομικού του στραγγαλισμού. Οπως είπαν, η συρρίκνωση των παραγωγών φανερώνει τη δυσκολία που ήδη αντιμετωπίζει το ΚΘΒΕ να ανταποκριθεί στον πολιτιστικό του ρόλο. Επίσης, σημείωσαν πως ο εθελοντισμός που προωθεί η διοίκηση του ΚΘΒΕ σηματοδοτεί συνέχιση της υποχρηματοδότησης και συντήρηση της απαξίωσής του.

Ο Θεοδόσης Κωνσταντινίδης εξέφρασε τη συμπαράσταση του ΚΚΕ, στα δίκαια αιτήματα των εργαζομένων του ΚΘΒΕ. Ενημέρωσε για τις κοινοβουλευτικές παρεμβάσεις που έχει πραγματοποιήσει η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΚΚΕ για τα προβλήματα της λειτουργίας και των εργαζομένων του ΚΘΒΕ, με πιο πρόσφατη την Αναφορά που κατέθεσε με το κείμενο των εργαζομένων για τα παραπάνω θέματα.

Τέλος, σημείωσε, πως τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζει στη λειτουργία του το ΚΘΒΕ, που αποτελούν απόρροια της μειωμένης κρατικής επιχορήγησής του, είναι θέμα καθαρά πολιτικό.

Στην «Ταινιοθήκη» η προστασία της κινηματογραφικής κληρονομιάς

Eurokinissi

Η ανάθεση της συλλογής, διαφύλαξης και συντήρησης της κινηματογραφικής κληρονομιάς στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος προβλέπεται σε σχετικό νομοσχέδιο του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού. «Με αυτό» - όπως αναφέρει η ανακοίνωση του ΥΠΠΟΑ - «το Ιδρυμα αναγνωρίζεται ως επίσημος φορέας διαφύλαξης κινηματογραφικής κληρονομιάς και του ανατίθεται η τήρηση αρχείου διαφύλαξης κινηματογραφικής κληρονομιάς, σε πλήρη ευθυγράμμιση με όσα προβλέπονται στις αποφάσεις και τις συστάσεις των οργάνων της Ευρωπαϊκής Ενωσης αλλά και της Σύμβασης του Συμβουλίου της Ευρώπης για την οπτικοακουστική κληρονομιά».

Ξέρουμε πολύ καλά τι πέρασε η «Ταινιοθήκη», μέχρι να βρει επιτέλους μόνιμη στέγη. Ξέρουμε, όμως, και τι μπορεί να την περιμένει, όταν παραμένει άλυτο το ζήτημα της χρηματοδότησης από το κράτος. Διότι η «Ταινιοθήκη» εξακολουθεί να μην έχει «κωδικό» στον κρατικό προϋπολογισμό, ενώ τα 200.000 ευρώ της ετήσιας επιχορήγησης από το υπουργείο Πολιτισμού όχι μόνο αποτελούν ένδειξη διαχρονικής απαξίωσής της από τις κυβερνήσεις, αλλά πλέον συνιστούν και ένα ...«σύντομο ανέκδοτο» με βάση το συγκρότημα της «Λαΐδας», το οποίο στεγάζει το σημαντικό αρχείο του φορέα, το Μουσείο Κινηματογράφου και την επίσης πολύτιμη βιβλιοθήκη, μαζί βέβαια με δύο υπερσύγχρονες αίθουσες προβολών και ό,τι όλα αυτά σημαίνουν σε επίπεδο επάρκειας αριθμού εργαζομένων, συντήρησης κ.λπ.

Η «Ταινιοθήκη» δε θέλει να διολισθήσει σε... «μούλτιπλεξ» (σ.σ. εμπορευματικός πολυκινηματογράφος) για να επιβιώσει. Από την άλλη, αποτελεί, ήδη, από τη 10ετία του '60, Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου (σ.σ. άλλωστε, αποτελεί μετεξέλιξη της πρώτης κινηματογραφικής λέσχης της χώρας, που ιδρύθηκε το 1950 από την Ενωση Κριτικών Κινηματογράφου Αθηνών), γεγονός που με τη σειρά του ταιριάζει γάντι στην πολιτική εμπορευματοποίησης του πολιτισμού, η οποία εφαρμόζεται σε όλη την Ευρωπαϊκή Ενωση και στην Ελλάδα από όλες τις κυβερνήσεις. Από αυτήν την άποψη, η «Ταινιοθήκη της Ελλάδος» αντιμετωπίζει κοινά προβλήματα με όλα τα κινηματογραφικά αρχεία της Ευρώπης και το βέβαιο είναι ότι δεν αρκούν οι καλές προθέσεις για να λυθούν. Πολύ περισσότερο που ο ευρύτερος χώρος του ελληνικού κινηματογράφου γνωρίζει αυτήν την περίοδο μια νέα έξαρση της κρίσης που τον ταλανίζει και που προκύπτει ακριβώς από τη σύγκρουση δύο αντικρουόμενων και αγεφύρωτων αντιλήψεων: Ανάπτυξη του κινηματογράφου προς όφελος του λαού και των δημιουργών ή προς όφελος του κεφαλαίου στα οπτικοακουστικά.

Τι σημαίνει «πλήρης ευθυγράμμιση με όσα προβλέπονται στις αποφάσεις και τις συστάσεις των οργάνων της Ευρωπαϊκής Ενωσης αλλά και της Σύμβασης του Συμβουλίου της Ευρώπης για την οπτικοακουστική κληρονομιά»; Η «πηγή» βρίσκεται στα ευρωενωσιακά ιδεολογήματα περί «κοινής πολιτιστικής ευρωπαϊκής ταυτότητας», τα οποία αποτελούν εργαλεία ιδεολογικής χειραγώγησης των ευρωπαϊκών λαών, σε μια προσπάθεια να εφαρμοστούν χωρίς αντιστάσεις οι καπιταλιστικές αναδιαρθρώσεις και η εισβολή σε νέες «αγορές». Πιο άμεσα αντιληπτή είναι μια ακόμη συνέπεια αυτής της τακτικής, η οποία θα οδηγήσει σε μιαν ανοιχτή λογοκρισία για το τι θα είναι «ευρωπαϊκώς ορθόν». Οχι μόνο για την παραγωγή και διανομή του, αλλά και για τη διάσωσή του για τις επόμενες γενιές (σ.σ. βλ. κινηματογραφικά αρχεία).

ΒΡΕΤΑΝΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ
Δάνεισε γλυπτά του Παρθενώνα στο Μουσείο «Ερμιτάζ»

Σε μια προκλητική κίνηση, το Βρετανικό Μουσείο δάνεισε - για πρώτη φορά στην ιστορία - στο Μουσείο «Ερμιτάζ» της Αγίας Πετρούπολης, ένα από τα κλεμμένα γλυπτά του Παρθενώνα που είχε αφαιρέσει ο Ελγιν από την Ακρόπολη. Το ακέφαλο άγαλμα του ποτάμιου θεού Ιλισού, ένα αριστούργημα του Φειδία από το Δυτικό Αέτωμα του Παρθενώνα, εστάλη στη Ρωσία για να εκτεθεί στο Μουσείο «Ερμιτάζ» μέχρι τα μέσα του Γενάρη. Το γλυπτό μεταφέρθηκε στη Ρωσία με άκρα μυστικότητα και παρουσιάστηκε χτες στο «Ερμιτάζ».

Η διοίκηση του Βρετανικού Μουσείου, ενώ απορρίπτει σε όλους τους τόνους και με κάθε ευκαιρία το αίτημα της Ελλάδας για την επιστροφή των Γλυπτών, προκαλεί με πράξεις και δηλώσεις.

Ο διευθυντής του Μουσείου, Νιλ Μακ Γκρέγκορ, δήλωσε: «Το Βρετανικό Μουσείο είναι ένα Μουσείο του κόσμου για τον κόσμο, και τίποτε δεν το αποδεικνύει πιο περίτρανα απ' ότι ο δανεισμός ενός γλυπτού του Παρθενώνα στο Μουσείο Ερμιτάζ της Αγίας Πετρούπολης».

Σχολιάζοντας αυτή την εν κρυπτώ κίνηση του Βρετανικού Μουσείου, ο πρόεδρος του Μουσείου Ακρόπολης, Δημήτρης Παντερμαλής, δηλώνει: «Φαίνεται ότι δεν ισχύει πια το δόγμα των αμετακίνητων. Χρειάζεται η μεγίστη προσοχή στη διακίνηση, γιατί αυτά τα ταλαιπωρημένα, ευαίσθητα και εξαιρετικά υψηλής αισθητικής γλυπτά απαιτούν ξεχωριστή διαχείριση. Στη συζήτηση για την επιστροφή τους, είναι αυτονόητο ότι θα χρησιμοποιηθεί το επιχείρημα πως, αφού μπορούν να πάνε στην Πετρούπολη, ασφαλώς μπορούν να έρθουν και στην Αθήνα».

Κοινωνικά καυστική «μαύρη κωμωδία»

Την τολμηρής κοινωνικής κριτικής (για την εποχή της) σάτιρα του Αγγλου δραματουργού Τζον Οσμπορν «Loot - Τα λάφυρα» (1964) ανεβάζει το «Θέατρο του Νέου Κόσμου» στις 8 Δεκέμβρη (9.15 μ.μ.). Το έργο (θα παίζεται κάθε Δευτέρα και Τρίτη), που με την ευφάνταστη - σχεδόν φαρσική πλοκή του σηματοδοτεί χαρακτηριστικά το είδος της «μαύρης κωμωδίας», στηλιτεύει την υποκριτική, αυταρχική, αυθαίρετη, ανήθικη, παράλογη αστική εξουσία και τα θεσμικά «όργανά» της (λ.χ. εκκλησία, αστυνομία).

Δυο άνθρωποι ληστεύουν μια τράπεζα. Κρύβουν τα χρήματα στο φέρετρο της πριν από λίγο πεθαμένης μητέρας του ενός. Μια «μυστήρια» νοσοκόμα παρηγορεί το σύζυγο που κλαίει την πεθαμένη. Ξάφνου χτυπά το κουδούνι. Είναι ένας επιθεωρητής της Σκότλαντ Γιαρντ, που ψάχνει τους δράστες, αλλά επειδή δεν έχει ένταλμα έρευνας μεταμφιέστηκε σε... υπάλληλο της εταιρείας υδάτων. Ετσι φαρσικά ξετυλίγει ο Οσμπορν του «παιχνίδι» της κοινωνικής κριτικής του.

Σκηνοθεσία: Μάκης Παπαδημητρίου, σκηνικά - κοστούμια: Χριστίνα Κάλμπαρη, Βίλλυ Αττάρτ, μουσική: Σπύρος Γραμμένος, φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης, κατασκευές: Νίκος Δεντάκης. Παίζουν (αλφαβητικά): Γιώργος Μακρής, Κατερίνα Λυπηρίδου, Δημήτρης Πασσάς, Γιάννος Περλέγκας, Ομηρος Πουλάκης. Εκτακτη συμμετοχή: Σπύρος Γραμμένος.

«Η άνοδος και η πτώση του κύριου Γκρόσαπ»

Η θεατρική ομάδα του Κλαδικού Σωματείου Εργαζομένων στην Ιδιωτική Εκπαίδευση «Ο Βύρων» ανεβάζει το θεατρικό μονόπρακτο «Η άνοδος και η πτώση του κύριου Γκρόσαπ», εμπνευσμένο από το βιβλίο των Μπόγιερ και Μορέ «Η άγνωστη ιστορία του εργατικού κινήματος των ΗΠΑ» (εκδόσεις «Σύγχρονη Εποχή»).

Η παράσταση παρουσιάζεται αύριο Κυριακή, στο θέατρο «Ξυλοτεχνία» (Παρασκευοπούλου και Παλαμά Κωστή) στο Περιστέρι, στις 19.00. Η είσοδος θα είναι ελεύθερη, ενώ θα υπάρχει κουτί για την εθελοντική οικονομική ενίσχυση του σωματείου μπροστά στις δίκες που έχει να αντιμετωπίσει με τις εργοδοτικές ενώσεις των Κέντρων Ξένων Γλωσσών.

Τους ρόλους μοιράζονται οι: Αννα Γιαννάτου, Μαρία Καλαϊτζή, Αλί Καρατζί, Γιάννης Λιόκαρης, Ελένη Παπαγεωργίου, Δημήτρης Σκόρδος, Νένα Τσαντάκη, Μάικ Φόελ.

Τη θεατρική διασκευή έκανε η Θαλασσιά Αντωνοπούλου και τη σκηνοθετική επιμέλεια ο Θανάσης Ν. Καραγιάννης. Η σκηνογραφία και τα κουστούμια είναι προϊόν ομαδικής συνεργασίας όλων των συντελεστών, η Νάση Σακιώτη έκανε το συντονισμό μουσικής, ήχου και φωτισμού, τα σκηνικά είναι του Ναντίμ Μωχάμετ, ενώ η Μαρία Καραπιπέρη και ο Γιάννης Γαρυφαλάκης επέλεξαν τη μουσική και τα ηχητικά εφέ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ