ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 8 Απρίλη 2014
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Πραξικοπηματική «Κίνηση Ηθοποιών»

Ενεργώντας πραξικοπηματικά, η «Κίνηση Ηθοποιών» (δυνάμεις του ΣΥΡΙΖΑ), σε αγαστή σύμπνοια με την «Ελεύθερη Εκφραση» (παράταξη της ΝΔ), για πρώτη φορά στα χρονικά του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών, καθώς δεν επιθυμούν τις εκλογές που επρόκειτο να διεξαχθούν τη Μεγάλη Δευτέρα, όπως κάθε δύο χρόνια, έκαναν τα αδύνατα δυνατά προκειμένου να ματαιωθούν. Φρόντισαν με σχέδιο και σκοπό να μην υπάρξει απαρτία στη χτεσινή εκλογοαπολογιστική συνέλευση, ενώ αρνήθηκαν πρόταση της δικαστικής εκπροσώπου, να επαναληφθεί σήμερα (δεύτερη) και αύριο (τρίτη), ώστε να μπορέσουν να εξασφαλίσουν απαρτία και να προχωρήσουν στις αρχαιρεσίες. Δεν έφτανε η πλημμελής ενημέρωση, απέτρεψαν και τους υποστηρικτές τους να πάνε στη συνέλευση, ενώ προσπαθούσαν από την αρχή να κλείσουν τον κατάλογο των παρόντων, αν και εξακολουθούσαν να πηγαίνουν μέλη, αλλά και εκλεγμένα στο ΔΣ μέλη των παρατάξεων αυτών δεν υπέγραψαν. Κι όλα αυτά γιατί προφανώς εκτιμούν ότι θα χάσουν την πλειοψηφία από τη Δημοκρατική Ενότητα Ηθοποιών, γιατί όση λάσπη κι αν προσπάθησαν να ρίξουν σ' αυτή, δεν έπιασε. Οι ηθοποιοί γνωρίζουν καλά ποια παράταξη υπερασπιζόταν όλα τα χρόνια και εξακολουθεί να υπερασπίζεται τα δικαιώματά τους. Μετά από αυτή την «κίνηση», οι εκλογές της Μεγάλης Δευτέρας ακυρώνονται, ενώ τη Δευτέρα στο ΔΣ θα αποφασισθεί το τι πρόκειται να γίνει.

Βιβλία, βραβεία, sms...

Ξάφνιασμα ήταν για πολλούς ανθρώπους του βιβλίου τα φετινά βραβεία από τον Κύκλο του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου σε βιβλία για μικρά και μεγάλα παιδιά. Οχι, όμως, τα ίδια τα βραβεία, αλλά ο τρόπος με τον οποίο έγιναν οι τελικές κρίσεις. Ψηφοφορία του κοινού!

Το ξάφνιασμα, μάλιστα, ήταν τόσο μεγάλο που εγώ προσωπικά άργησα να κατανοήσω τη διαδικασία με τα SMS, δηλαδή τι ακριβώς μου ζητούσαν διάφοροι υποψήφιοι να κάνω...

Τελικά, κατάλαβα ότι ο τρόπος αυτός είναι όχι μόνο απρόσμενος αλλά πραγματικά ριζοσπαστικός. Επιτέλους το βιβλίο, το τελευταίο προϊόν πολιτισμού που επέμενε να εξαρτάται από τις παλιές αξίες, της κριτικής, των επιχειρημάτων, του στοχασμού, της αναζήτησης νοήματος και λοιπά πληκτικά, προσχώρησε στη νέα εποχή. Οχι πια κρίσεις ποιότητας, που είναι ευάλωτες σε σχόλια περί υποκειμενισμού, αλλά ανοιχτή, αθρόα, ελεύθερη ψηφοφορία του κοινού.

Πρόκειται αναμφισβήτητα για μια διαδικασία που, εκτός των άλλων, προάγει και τη φιλία. Τώρα, πραγματικά το βιβλίο μάς ενώνει. Οσοι περισσότεροι φίλοι σε υποστηρίξουν, τόσο περισσότερες πιθανότητες έχεις να κερδίσεις το βραβείο ποιότητας. Η Γιουροβίζιον και πολλές, μεγάλης ακροαματικότητας τηλεοπτικές εκπομπές, έχουν καθιερώσει από χρόνια αυτήν τη διαδικασία.

Βέβαια, αυτή η διαδικασία αδικεί τελικά το καλό βιβλίο, και όταν βραβευτεί -επειδή βραβεύτηκε με αυτόν τον τρόπο-, και όταν αγνοηθεί.

Αυτό όμως που έχει σημασία είναι ότι, επιτέλους, και το παιδικό βιβλίο εγκαθίσταται οριστικά πια στο πάνθεον των καταναλωτικών προϊόντων και λειτουργεί με τους ευφυείς μηχανισμούς του μάρκετινγκ. Οπως τα τελευταία χρόνια η εργασία ονομάστηκε «απασχόληση» για να καταργηθεί, έτσι και ο αναγνώστης γίνεται οπαδός, ή, καταναλωτής...

Βέβαια, πολλοί που ασχολούνται με το βιβλίο προσπαθούν εδώ και δεκαετίες να το κάνουν προϊόν -και πολλοί το έχουν πετύχει- αλλά όταν αυτή η προσπάθεια περιβάλλεται το κύρος ενός γνωστού οργανισμού, είναι σίγουρα πιο αποδοτική.

Ετσι, λοιπόν, συνειδητοποίησα κι εγώ τη ματαιότητα της επιστημονικής αγωνίας μου για το παιδικό βιβλίο επί σαράντα χρόνια, τις εκατοντάδες έρευνες και τις μελέτες μου, τις ατέλειωτες ώρες εκπαιδευτικής αυταπάρνησης, και τις άπειρες ώρες που πέρασα σκυμμένη πάνω στα βιβλία των άλλων, ερμηνεύοντας, κρίνοντας, προωθώντας τα, τις αφελείς εξορμήσεις στις γειτονιές και στα σχολεία για τη διάδοση της αξίας του και των αξιών του, με σύνθημα την καλλιέργεια της αγάπης για την ανάγνωση. Δυστυχώς, δεν κράτησα τηλέφωνα ούτε e-mail αναγνωστών, για περίπτωση ανάγκης...

Ομολογώ ότι χαίρομαι πολύ που πήρα πέρυσι το βραβείο «Πηνελόπη Δέλτα».

Αν το έπαιρνα στο μέλλον, φοβάμαι ότι θα έπρεπε να βρω και μαζορέτες.

Δεν είναι πάντα καλύτερο κάθε τι νέο. Και η παρακμή είναι «νέο» σε σχέση με την ακμή. Επιπλέον, εκτός από νοσηρή, είναι και μεταδοτική.


Δρ. Ζωή ΒΑΛΑΣΗ
Συγγραφέας, κριτικός

«Εφυγε» η ζωγράφος Αννα Παλιεράκη

Ενα από τα έργα της Α. Παλιεράκη
Ενα από τα έργα της Α. Παλιεράκη
«Εφυγε» από τη ζωή και κηδεύτηκε χτες στο Νεκροταφείο Καισαριανής η ζωγράφος Αννα Παλιεράκη. Ανήκε στη γενιά του Πολυτεχνείου, υπήρξε στέλεχος του αντιδικτατορικού αγώνα και πρωτεργάτης στους αγώνες των εικαστικών καλλιτεχνών μετά τη δικτατορία, ως μέλος του ΔΣ του ΕΕΤΕ κατά τη δεκαετία του '80. Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1948 και φοίτησε στην ΑΣΚΤ καθώς και στην «Ecole Nationale Superieure des Beaux-Arts» στο Παρίσι. Δίδαξε την τέχνη της και εικονογράφησε βιβλία και εξώφυλλα. Θέμα της η ανθρώπινη μορφή. Πορτραίτα εμπνευσμένα από τα «φαγιούμ» και θέματα εμπνευσμένα από τις ταινίες του Αϊζενστάιν. Στη σημαντική εικαστική της πορεία, ο άνθρωπος, ο «κάτοικος» των τοπίων της, ήταν πάντα παρών. Εργα της βρίσκονται στο υπουργείο Πολιτισμού, στην Πινακοθήκη Ε. Αβέρωφ, στο Κέντρο Σύγχρονης Εικαστικής Δημιουργίας Ρεθύμνης και σε πολλές ιδιωτικές συλλογές.

Καβάφης στο Θέατρο Τέχνης

Η σπουδή του θεατρικού εργαστηρίου του Πανεπιστημίου Κύπρου πάνω στον θεατρικό Καβάφη με τίτλο «Νερά της Κύπρου, της Συρίας και της Αιγύπτου» παρουσιάζεται για δύο μόνο παραστάσεις στις 25 και 26 Απρίλη, στις 20.30, στο Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν, στην οδό Φρυνίχου, στην Πλάκα.

Η παράσταση σε σκηνοθεσία, επιλογή και επιμέλεια κειμένων Μιχάλη Πιερή, υπήρξε η σημαντικότερη κυπριακή συμβολή στις εκδηλώσεις των 150 χρόνων από τη γέννηση του Αλεξανδρινού ποιητή του μείζονος ελληνισμού. Η παράσταση συνιστά θεατρικό δρώμενο βασισμένο εξ ολοκλήρου σε ποίηση Καβάφη, μουσική Ευαγόρα Καραγιώργη και ενδυματολογικές επιλογές Σταύρου Αντωνόπουλου. Η προσέγγιση που λαμβάνει υπόψη τις διαφορετικές φάσεις της ποιητικής ανέλιξης του Κωνσταντίνου Καβάφη και τις θεματικές περιοχές της ποίησής του, καθιστά την παράσταση όχι απλή ψυχαγωγία αλλά γόνιμη εκπαιδευτική εμπειρία. Το εισιτήριο τιμάται 10 ευρώ.

Η Μεικτή Πολυφωνική Χορωδία του Δ. Τανάγρας, το Σάββατο 12 Απρίλη, στις 8.30 μ.μ., στον Ιερό Ναό Παμμεγίστων Ταξιαρχών στο Σχηματάρι Βοιωτίας, θα παρουσιάσει το έργο του Γιάννη Ρίτσου «Επιτάφιος», σε μουσική Μίκη Θεοδωράκη. Τη χορωδία διευθύνει ο μαέστρος Σταύρος Κοτυλόπουλος. Το έργο θα απαγγείλει ο ηθοποιός Κωνσταντίνος Κωνσταντόπουλος. Είσοδος ελεύθερη.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ