ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 11 Γενάρη 1997
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Εγκαίνια χρωμάτων

"Πρόσωπα" από το περιθώριο της κοινωνικής πραγματικότητας, δοσμένα σε σχέδια και φωτογραφίες, είναι το αντικείμενο των έργων της Ντίνας Μπαλονά,που παρουσιάζονται από τη Δευτέρα στο Χώρο Τέχνης "24" (Κλεομένους 24). Σχέδιο και φωτογραφία αναμειγνύονται με αφορμή το "Ντοκουμέντο".

Οπως γράφει ο Δημοσθένης Δαββέτας "(...) Τονίζοντας όχι τα μάτια αλλά το βλέμμα και δίνοντας προτεραιότητα στο φευγαλέο της φυσιογνωμίας, όπως αυτή συλλαμβάνεται από το μηχανικό μάτι, φτιάχνονται τα πρόσωπα μέσα από την αποσπασματική οπτικότητα, ψυχολογική αίσθηση και εικονική μετωπικότητα. Τα "πρόσωπα" αυτά, έτσι όπως βλέπουν χωρίς να κοιτούν, μοιάζουν να είναι "αλλού" και ταυτόχρονα "εδώ". Λες κι είναι δοσμένα σε μια ακίνητη κινητικότητα. Λειτουργούν με τα χαρακτηριστικά της μάσκας: πίσω από μία ανέκφραστη (δίχως γκριμάτσες) εξωτερικότητα, διαφυλάσσεται μία σίγουρη εσωτερικότητα".

  • Εγκαινιάζεται στις 15 Γενάρη (7μ.μ.), στην γκαλερί "Χρυσόθεμις" (25ης Μαρτίου 20, Χαλάνδρι), έκθεση έργων ζωγραφικής της Ελσας Ζαχαράκη.Παρουσιάζονται δεκαπέντε έργα (λάδια και τέμπερες), ζωγραφισμένα στην ύπαιθρο. Η Ε. Ζαχαράκη σπούδασε στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών με καθηγητή τον Γ. Μόραλη.Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι 7/2.
  • Την τρίτη ατομική έκθεση έργων της, πραγματοποιεί η Χριστίνα Δάρρα.Εγκαινιάζεται τη Δευτέρα στην γκαλερί "Ολγα Γεωργαντέα" (Βασ. Παύλου 102 - 104, Βούλα). Οπως σημειώνεται στον κατάλογο "Η Χ. Δάρρα ζωγραφίζει αντικείμενα με μια χαρακτηριστική παιδικότητα στη γραφή. Τα αντικείμενά της δηλώνουν αμφισβήτηση είτε απλά μας θυμίζουν κάτι, κυρίως από την παιδική μας ηλικία. Χρησιμοποιεί την τηλεόραση, το ρολόι, τα κινούμενα σχέδια και τους ήρωές τους, τα παιδικά παιχνίδια, στην εξιδανίκευση που προσφέρουν".
  • Στην όγδοη ατομική του έκθεση που εγκαινιάζεται την Τρίτη στην γκαλερί"Νέες Μορφές" (Βαλαωρίτου 8), ο Μανώλης Χάρος,χρησιμοποιεί καινούρια υλικά και μας παρουσιάζει την "Ηχώ" των εικόνων. "Ηχώ", εξάλλου, είναι και ο τίτλος αυτής της νέας δουλιάς, όπου η φύση, η διάθεση, η ανάμνηση και η γεύση αποτελούν τα μοντέλα των πραγμάτων που ζωγραφίζει. Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι 2/2.
Δημιουργίες "Από τα σκουπίδια"

Μια ενδιαφέρουσα και ξεχωριστή εικαστική πρόταση, εγκαινιάζεται τη Δευτέρα (7μμ) στο Πνευματικό Κέντρο Δήμου Ζωγράφου (Γ. Ζωγράφου 17, 7η στάση). Πρόκειται για την πρώτη ατομική έκθεση έργων του ηθοποιού Αντώνη Ξένου.Με τίτλο "Από τα σκουπίδια" παρουσιάζονται κομμάτια με μεικτές τεχνικές. Ο καλλιτέχνης χρησιμοποιεί δημιουργικά, ξύλινα αντικείμενα, που περισυλλέγει από τα σκουπίδια και τα μετατρέπει με έμπνευση, σε έργα τέχνης. Παλιές καρέκλες, κομμάτια από σπασμένους καθρέφτες και η ξυλογλυπτική επιδεξιότητά του, φέρνουν ένα αξιόλογο αισθητικό αποτέλεσμα.

Δεν είναι η πρώτη φορά που ο Α. Ξένος καταπιάνεται με την εικαστική δημιουργία. Το όνειρό του όμως - αν και ξεκίνησε στην "Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών", δεν ολοκληρώθηκε. Πολύ γρήγορα βρέθηκε σε μιαν άλλη ζεστή "αγκαλιά", αυτή του θεάτρου. Παρ' όλα αυτά, οι πειραματισμοί του στον εικαστικό χώρο δε σταμάτησαν. Συνέχισε τη ζωγραφική του ενασχόληση. Αποκορύφωμα αυτής της πορείας είναι η τωρινή του έκθεση. Η ενότητα με τις καρέκλες, είχε ξεκινήσει πριν 9 περίπου χρόνια.

Για τη δουλιά του αυτή, για τα "σκουπίδια", ο ίδιος μάς λέει: "Τα σκουπίδια είναι πρωτογενή υλικά, άφθονα και φθηνά. Χρησιμοποιώ κυρίως τμήματα από καρέκλες, που θεωρώ ότι έχουν κάποιο ενδιαφέρον και σηματοδοτούν παλιότερες εποχές. Αποτελούν ένα σύμβολο, είναι η καρέκλα που "τρίζει", η καρέκλα που ακουμπά δίπλα στο τραπέζι, η καρέκλα που περιμένει τον επισκέπτη (... ). Στα έργα μου κρατάω την ιδέα της καρέκλας, από εκεί και πέρα όμως αυτοσχεδιάζω, παρεμβαίνω στο υπάρχον σχέδιο και πολλές φορές δημιουργώ μία καινούρια φόρμα, σπάζοντας την παλιά. Είμαι προσκολλημένος στο χρώμα της κάσιας. Μερικές φορές συμπληρώνω με το κίτρινο του χρυσού".

Στην έκθεση έργων του στο "Πνευματικό Κέντρο" Δήμου Ζωγράφου, ο Α. Ξένος παρουσιάζει είκοσι δημιουργίες, οι οποίες χαρακτηρίζονται από έναν αυθορμητισμό, ένα σκίρτημα ζωής. Δεν αποπνέουν καμία νοσταλγία για το "χαμένο παρελθόν", δεν είναι έργα που χρειάζονται τη βιτρίνα για να εκτεθούν και να αντέξουν στο χρόνο. Αλλωστε, όπως λέει και ο ίδιος "Στόχος μου είναι να ξαναζωντανέψω τα "κύτταρα" που πάνε να νεκρώσουν. Αυτή είναι και η άποψή μου, η προσπάθειά μου σε όλες τις πλευρές της ζωής μου".

Η έκθεση θα λειτουργεί μέχρι τις 23 του Γενάρη, καθημερινά από τις 7 το απόγευμα μέχρι τις 10 το βράδυ.

Η. Μ.

Ντίρερ στο "Γκαίτε"

Μια ενδιαφέρουσα έκθεση εγκαινιάστηκε χτες στο Ινστιτούτο "Γκαίτε" (Ομήρου 14-16). Περιλαμβάνει 59 (ξυλογραφίες) αντίγραφα του Αλμπρεχτ Ντίρερ,που αποτελούν μέρος ενός λευκώματος με αναπαραγωγές σε αυθεντικό μέγεθος από τη δεκαετία του '30. Στην έκθεση παρουσιάζονται εννέα θεματικές ενότητες, οι οποίες συνοδεύονται από πίνακες κειμένων: "Τα μεγάλα πάθη", "Η Αποκάλυψη", "Η Μαρία και η Αγία Οικογένεια", "Αγιοι και Μάρτυρες", "Οικόσημα", "Σήματα βιβλίων και Ορναμέντα", "Εγκόσμια", "Η υδρόγειος σφαίρα του Στάμπιους", "Παραβολές", "Καινή Διαθήκη".

Ο Α. Ντίρερ έζησε σε μια εποχή ριζικών αλλαγών στην Ευρώπη, που οριοθέτησαν τη μετάβαση από τον Μεσαίωνα στη νεότερη εποχή. Ο καλλιτέχνης πέρασε τη ζωή του κυρίως στην "κρυφή πρωτεύουσα" της Αγίας Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας του γερμανικού έθνους, τη Νυρεμβέργη, όπου διατηρούσε εργαστήριο ως αναγνωρισμένος ζωγράφος, σχεδιαστής και χαράκτης. Στο διάστημα της ζωής του, ταξίδεψε δύο φορές στην Ιταλία, γνωρίζοντας έτσι και το πνεύμα των Ιταλών ουμανιστών. Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι 9/2 και θα λειτουργεί Δευτέρα έως Πέμπτη (9π.μ. έως 9μμ). Παρασκευή από 9π.μ. έως 8μ.μ.

"Μεταμφιέσεις" της ΕΡΤ

Στην αίθουσα "Οδυσσέας Ελύτης" (Ξενοφώντος 7), το Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων, διοργανώνει την έκθεση "Μεταμφιέσεις εραστών".Η ενδιαφέρουσα αυτή παρουσίαση εγκαινιάζεται τη Δευτέρα στις 7 το απόγευμα και περιλαμβάνει εικαστικές δημιουργίες των εργαζομένων στην ΕΡΤ. Παρουσιάζονται έργα ζωγραφικής, φωτογραφίας, βιβλία και κατασκευές. Οπως σημειώνουν οι διοργανωτές: "Ο τίτλος των εικαστικών αναζητήσεων των ΕΡΤικών υπαινίσσεται - και ίσως υπόσχεται - ένα ξέσπασμα μέσα από την καθημερινή τους ενασχόληση, καταγράφοντας πολύ προσωπικά την προσμονή τους, να ξεπεράσουν την υπηρεσιακή τους απομόνωση. Ερωτας είναι αυτός, της τέχνης". Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 24 του Γενάρη.

@ Εγκαινιάστηκε πριν λίγες μέρες στην γκαλερί "7" (Ζαλοκώστα 7), η π
  • Εγκαινιάστηκε πριν λίγες μέρες στην γκαλερί "7" (Ζαλοκώστα 7), η πρώτη ατομική έκθεση έργων του Χρήστου Αποστολάκη.Παρουσιάζονται πορτρέτα και στήλες πορτρέτων, όπου χρησιμοποιούνται φωτογραφίες και καθρέφτες. Τα πορτρέτα είναι η ένωση μιας φωτογραφίας του μισού προσώπου και του ειδώλου της (σε έναν καθρέφτη) σε μια εικόνα, την εικόνα ολόκληρου του απεικονιζόμενου προσώπου. Αυτή η σφικτή ενότητα υπαρκτού και ειδώλου, εικόνας και αντιγράφου, εσωτερικού και επιφανειακού, αποτελεί τον κεντρικό νοηματικό άξονα του έργου. Επιχειρείται με αυτόν τον τρόπο, μια εμβάθυνση στην εικόνα, μια αναζήτηση της εσωτερικότητας και της ιερότητας του προσώπου.
Μάσκες και μορφές σπηλαίων

Εκθεση ζωγραφικής της Ιωάννας Μπουρδάκη φιλοξενείται στον Ελληνογαλλικό Σύνδεσμο (πλατεία Κολωνακίου 2, 4ος όροφος). Τίτλος της "Μάσκες και μορφές των σπηλαίων".Οπως σημειώνει στον κατάλογο ο Σ. Λίτινας "Η προσπάθεια να προσεγγίσει κανείς την πρωτόγονη τέχνη, μέσω σύγχρονων μορφών έκφρασης, χωρίς να λαμβάνει υπόψη τη φιλοσοφία της, θα ήταν άκαρπη. Η γοητεία που προσδίδουν στη μάσκα και στη ζωγραφική - χαρακτική των σπηλαίων, η χρηστικότητά τους ή το τελετουργικό τους ύφος, είναι το στοιχείο που προσπαθεί να διατηρήσει αναλλοίωτο η Ι. Μπουρδάκη, σ' αυτή την εικαστική παρέμβαση στην "ιστορία" της μάσκας και της τέχνης των σπηλαίων. Η ένταση των χρωμάτων της, που ακολουθούν κάθε στιγμή τον τρόμο, τη χαρά, τη λατρευτική ευλάβεια, το πάθος, ή την πολεμική διάθεση, καθώς και η τρισδιάστατη απόδοση - με πρωτοποριακό τρόπο - της μάσκας, κατορθώνουν να διατηρήσουν το ύφος και τη γοητεία της πρωτόγονης τέχνης, απελευθερώνοντάς την ταυτόχρονα και εντάσσοντάς την σε μιαν άλλη εποχή".

"Λανθασμένα ορισμένοι βλέπουν τη μάσκα μια νεκρή τέχνη", αναφέρει ο Ν. Παπαγεωργίου "αρνούνται να παραδεχτούν πως η μάσκα, απελευθερωμένη πλέον, χρησιμοποιείται στο να προσθέσει ή να αφαιρέσει κάποια γοητεία, επηρεάζοντας ταυτόχρονα αισθητικές ανάγκες ορισμένης κοινωνίας".



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ