ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 20 Γενάρη 2013
Σελ. /32
ΔΙΕΘΝΗ
Νέο πογκρόμ απολύσεων στην αυτοκινητοβιομηχανία

Παπαγεωργίου Βασίλης

Στη δίνη μιας παρατεταμένης κρίσης βρίσκεται η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ενωσης Αυτοκινητοβιομηχανιών (ACEA), η ζήτηση για καινούργια αυτοκίνητα το 2012 υποχώρησε κατά 8,2%. Οι πωλήσεις κατέγραψαν τη μεγαλύτερη πτώση τους από εκείνη του 16,9%, που είχε σημειωθεί στην επιβράδυνση του 1993, ενώ ο αριθμός των πωληθέντων αυτοκινήτων ήταν ο χαμηλότερος από το 1995. Ακόμη και η πανίσχυρη Volkswagen κατέγραψε πτώση πωλήσεων.

Η ΛΙΤΟΤΗΤΑ ΠΟΥ ΕΚΦΡΑΖΕΤΑΙ με την κάθετη πτώση της αγοραστικής δύναμης είναι η κύρια αιτία αυτής της εξέλιξης. Ακολουθούν η διακοπή χορήγησης πιστώσεων από τις τράπεζες και ο ανταγωνισμός, κυρίως με τη νοτιοκορεάτικη και την ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία.

Οι βιομηχανίες σπεύδουν να «ξεφορτωθούν» τις ζημιές και ανακοινώνουν η μία μετά την άλλη προγράμματα «αναδιάρθρωσης» με κλείσιμο εργοστασίων και χιλιάδες απολύσεις. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι αυτό το νέο κύμα λουκέτων και απολύσεων έρχεται τρία χρόνια μετά το προηγούμενο που είχε ως αποτέλεσμα την καταστροφή δεκάδων χιλιάδων θέσεων εργασίας, κλείσιμο δεκάδων εργοστασίων και μια άνευ προηγουμένου επίθεση στα εργασιακά δικαιώματα των εργαζόμενων στην αυτοκινητοβιομηχανία.

ΤΟΝ ΠΕΡΑΣΜΕΝΟ ΔΕΚΕΜΒΡΗ η General Motors ανακοίνωσε ότι μέχρι το 2016 θα κλείσει το εργοστάσιο της θυγατρικής της Opel στο Μπόχουμ της Γερμανίας. Στο συγκεκριμένο εργοστάσιο, το ένα από τα τέσσερα της Opel στη Γερμανία, εργάζονται 3.000 εργαζόμενοι.

Η Peugeot Citroen κατέφυγε για βοήθεια στη γαλλική κυβέρνηση προκειμένου να εξασφαλίσει ένα τραπεζικό δάνειο ύψους 7 δισεκατομμυρίων ευρώ, όπως αποκάλυψε την Τετάρτη η εφημερίδα Les Echos. Με τις πωλήσεις της να καταγράφουν βουτιά, σε παγκόσμιο και ευρωπαϊκό επίπεδο, η Peugeot υποβαθμίστηκε από τη Moody's, τον Οκτώβρη, και τώρα αντιμετωπίζει το ενδεχόμενο οι χρηματοπιστωτικές της υπηρεσίες να καταλήξουν σε επίπεδο «σκουπιδιών».

Το αίτημα της γαλλικής αυτοκινητοβιομηχανίας εξετάζεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και οι εργαζόμενοι φοβούνται, ότι εφόσον εγκριθεί θα συνοδευτεί από νέες απαιτήσεις για περικοπές και απολύσεις. Ηδη η εταιρεία έχει αποφασίσει να μειώσει τις θέσεις εργασίας κατά 8.000.

Η διοίκηση της αυτοκινητοβιομηχανίας Renault ενημέρωσε την περασμένη βδομάδα τα συνδικάτα ότι σχεδιάζει να μειώσει τον αριθμό των απασχολούμενων μέχρι το τέλος του 2016 κατά 7.500 θέσεις, δηλαδή σε ποσοστό 14%, με γνώμονα τη μεγιστοποίηση της ανταγωνιστικότητάς της, είπε στο Παρίσι εκπρόσωπός της.

Εν τω μεταξύ, η ιταλική Fiat ζήτησε την ένταξη εκ περιτροπής στο ταμείο ανεργίας 5.500 υπαλλήλων της παραγωγικής μονάδας του Μέλφι, στην Κάτω Ιταλία. Το μέτρο προβλέπεται να ισχύσει από την 11η του ερχόμενου Φεβρουαρίου μέχρι το τέλος του 2014.

ΤΕΛΟΣ ΣΕ ΑΠΟΛΥΣΕΙΣ 800 ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ θα προχωρήσει η αυτοκινητοβιομηχανία Honda. Οι απολύσεις θα γίνουν στο εργοστάσιο του Swindon, στη Μεγάλη Βρετανία.


Σκοντάφτει η Γερμανία

Σήμα κινδύνου και για τη γερμανική οικονομία καθώς υποχώρησε κατά 0,5%, πολύ περισσότερο απ' ό,τι αναμενόταν, το δ' τρίμηνο του 2012 εξαιτίας της συντονισμένης εφαρμογής προγραμμάτων λιτότητας στην Ευρωζώνη. Παράλληλα, η γερμανική κυβέρνηση αναθεώρησε σημαντικά τις προβλέψεις για το 2013, από ανάπτυξη 1% του ΑΕΠ, σε ανάπτυξη μόλις 0,4%.

Τελικά, η ύφεση που πλήττει εδώ και πολλούς μήνες τις περισσότερες χώρες της Ευρωζώνης έφτασε και στη Γερμανία στα τέλη της περασμένης χρονιάς, σύμφωνα με τα προκαταρκτικά στοιχεία που παρουσίασε η γερμανική στατιστική υπηρεσία. Η υπηρεσία ανακοίνωσε ότι η γερμανική οικονομία αναπτύχθηκε το 2012 κατά 0,7% του ΑΕΠ σε ετήσια βάση (από 3% το 2011), ενώ η οικονομία συρρικνώθηκε κατά 0,5% το δ' τρίμηνο. Σε ετήσια βάση η συρρίκνωση του δ' τριμήνου υπολογίζεται σε 2% σύμφωνα με υπολογισμούς της JP Morgan. Ηταν η πρώτη συρρίκνωση του γερμανικού ΑΕΠ από το δ' τρίμηνο του 2011, όταν το ΑΕΠ είχε μειωθεί κατά 0,1%, και επιβεβαιώνει τις προβλέψεις των οικονομολόγων ότι ολόκληρη η οικονομία της Ευρωζώνης θα συρρικνωθεί και το δ' τρίμηνο, όπως και τα δύο προηγούμενα. Σύμφωνα με πληροφορίες του πρακτορείου Reuters η γερμανική κυβέρνηση αναθεωρεί σημαντικά τις προβλέψεις για το 2013, οπότε και αναμένει ανάπτυξη της οικονομίας κατά 0,4% του ΑΕΠ, ενώ προηγουμένως περίμενε ανάπτυξη 1%.

Το χτύπημα που δέχτηκε η γερμανική οικονομία είναι το χειρότερο μετά την ύφεση του 2009 και οφείλεται ουσιαστικά στην κρίση της Ευρωζώνης. Οι γερμανικές εταιρείες μείωσαν κατακόρυφα τις επενδύσεις τους σε εγκαταστάσεις και εργαλεία, στοιχείο που οδήγησε στη μείωση του γερμανικού ΑΕΠ.


ΝΟΚΙΑ - ΑΠΟΛΥΣΕΙΣΧίλιες θέσεις εργασίας σχεδιάζει να περικόψει άμεσα η εταιρεία κατασκευής κινητών τηλεφώνων Nokia, σύμφωνα με το ειδησεογραφικό πρακτορείο Reuters. Οι 820 εξ αυτών αφορούν μετακινήσεις του προσωπικού, στο πλαίσιο της αναδιάρθρωσης που έχει ήδη ανακοινωθεί. Στις προθέσεις της εταιρείας Nokia είναι να περικόψει συνολικά 10.000 θέσεις εργασίας, εκ των οποίων τουλάχιστον οι 3.700 θέσεις θα είναι στην έδρα της, τη Φινλανδία.

ΚΙΝΑ - ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ Οι κινεζικές ξένες άμεσες επενδύσεις προς άλλες χώρες κατέγραψαν ιστορικό υψηλό το Δεκέμβρη του 2012. Το υπουργείο Εμπορίου ανακοίνωσε ότι η αξία των άμεσων ξένων επενδύσεων εξαιρουμένων των επενδύσεων χρηματοπιστωτικού χαρακτήρα ανήλθε σε 14,7 δισ. δολάρια το Δεκέμβρη και συνολικά στα 24,7 δισ. το τέταρτο τρίμηνο του 2012. Αντίστοιχα, το 2011 η αξία τους είχε ανέλθει σε 17,1 δισ. δολάρια το τρίτο τρίμηνο και 15,5 δισ. δολάρια το τέταρτο τρίμηνο.

ΓΕΡΜΑΝΙΑ - ΧΡΥΣΟΣ Η Μπούντεσμπανκ, η κεντρική τράπεζα της Γερμανίας, θέλει να επαναπατρίσει το μεγαλύτερο μέρος των αποθεμάτων της σε χρυσό που σήμερα φυλάσσονται στο Παρίσι, τη Νέα Υόρκη και το Λονδίνο, προκειμένου να συμμορφωθεί με τις συστάσεις του γερμανικού Ελεγκτικού Συνεδρίου, έγραψε σε δημοσίευμά της η οικονομική εφημερίδα Χάντελσμπλατ. Η γερμανική κεντρική τράπεζα στα τέλη του 2011 διέθετε 3.396 τόνους χρυσού, αξίας 133 δισεκατομμυρίων ευρώ, τα δεύτερα σε μέγεθος παγκοσμίως, μετά από αυτά των ΗΠΑ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ