ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 27 Απρίλη 2000
Σελ. /28
ΚΩΣΤΟΥΛΑ ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ
«Να φτύνεις αίμα, να λες έφαγες βύσσινο»

Από τις πιο γνωστές και καταξιωμένες σύγχρονες Ελληνίδες πεζογράφους, η Κωστούλα Μητροπούλου, μας χάρισε ένα απρόσμενο δώρο. Ενα σημαντικό κομμάτι από την αυτοβιογραφία της, αν και έχει δώσει διαφορετικά ονόματα στα κύρια πρόσωπα του βιβλίου της, με τίτλο: «Να φτύνεις αίμα, να λες έφαγες βύσσινο».

Η παιδική της ηλικία ξετυλίγεται με το πρωτότυπο πάντα ελκυστικό ύφος της από τις πρώτες ακόμα μνήμες της τρυφερής ηλικίας. Περιστοιχίζεται από τους λατρευτούς της φίλους - γονείς, παππoύ και γιαγιά, που τους πνίγει με δύσκολες ερωτήσεις, όπως τι είναι η λέξη, η μνήμη, ο θάνατος, φέρνοντάς τους πολλές φορές σε δύσκολη θέση. Τι ν' απαντήσουν γι' αυτά σ' ένα κοριτσάκι; Από διερεύνηση σε διερεύνηση, αποφασίζει ότι θα γίνει συγγραφέας κι αρχίζει τη συλλογή του υλικού της εξ απαλών, ακόμα, ονύχων. Δίπλα της, από μωρό, η μικρή αδελφή της συμμερίζεται, κι ας μην καταλαβαίνει, τις αγωνίες και τις ανακαλύψεις της. Τις δυο αδελφές δένει σιγά - σιγά ένας ακατάλυτος δεσμός, που ποτέ δεν έσπασε. Συγγραφέας η μια, στον εικαστικό χώρο η άλλη.

Με το χρόνο και τον καιρό έρχεται κι η πολιτική ωρίμανση και μαζί η γνώση. Κι ο έρωτας στην ώρα του, έστω και πολύ γρήγορα χαμένος, παίζει οριακό ρόλο.

Τα υπόλοιπα κομμάτια της ζωής της, όπως αναφέρει η ίδια, είναι διάσπαρτα στα 40 βιβλία της, κι όποιος τα έχει αποκρυπτογραφήσει, έχει και ολοκληρωμένη τη βιογραφία της.

Εικονογράφος αποκαλυπτική της δεκαετίας του '60, εστιάζει το φακό της σε πολιτικά γεγονότα που συγκλόνισαν εκείνα τα χρόνια τον τόπο μας, ενώ η παρουσία της είναι παντού και πάντα αισθητή (Εκδόσεις «Αγκυρα»).

ΓΙΩΡΓΟΣ ΙΩ. ΚΟΚΟΣΟΥΛΑΣ

«Γύρω από μια φιλία (Μίμης Λυμπεράκης - Απόστολος Μελαχρινός. Επιστολές 1903-1924)»

Το βιβλίο φέρνει στο φως 25 γράμματα του Μίμη Λυμπεράκη, ποιητή και αισθητικού, απ' όπου αναβλύζει η ζεστή φιλία, που τον συνέδεσε με τον Απόστολο Μελαχρινό, ποιητή επίσης και εκδότη λογοτεχνικών περιοδικών, από την Κωνσταντινούπολη.

Η γνωριμία τους έγινε στην Αθήνα. Επώνυμα πρόσωπα και σημαντικά γεγονότα ζωντανεύουν τις πρώτες δεκαετίες του αιώνα. Και δεν είναι μόνο αυτή η αναδρομή, τόσο όμορφα δομημένη, που γοητεύει, όσο ο τρόπος και το ύφος της ποιητικότατης γραφής του Μίμη Λυμπεράκη, διάσπαρτη από γλωσσικούς ιδιωματισμούς.

Η επιμέλεια κι ο σχολιασμός του Γιώργου Ιω. Κοκοσούλα (στο Μεσολόγγι το 1998) καλύπτει τα κενά που υπάρχουν στις 25 επιστολές - αλλού λείπει η αρχή, αλλού έχουμε μόνο μικρά αποσπάσματα - επισημαίνοντας τα τοπικά και χρονικά περιθώρια, μέσα στα οποία αναπτύχθηκε η φιλία των δύο ανδρών.

Οι επιστολές παρουσιάζονται χωρίς καμιά διόρθωση (Εκδόσεις «Φιλιππότη», «Μαρτυρίες» αρ. 25).


Ευγενία Ζωγράφου

ΦΑΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
«Η ανελέητη μοίρα των αθώων»

Τι σχέση μπορεί να έχει στα χρόνια της εμφυλιοπολεμικής Ελλάδας ένας τυροπιτάς, ένας δεκάχρονος γαβριάς, μια μωρομάνα στο αγιάζι και ένας δικηγόρος υπερασπιστής των διωκόμενων αγωνιστών; Εκ πρώτης όψεως ίσως καμία. Μπορεί όμως να είναι και ο καμβάς που πλέκεται όλο το δράμα των «πέτρινων χρόνων» του Εμφυλίου. Και το αποτέλεσμα είναι πράγματι εκπληκτικό, αφού «πλέκτης» είναι ο Φάνης Κωνσταντινίδης, που ήδη έχει δώσει λαμπρά δείγματα γραφής, αλλά με το τελευταίο αυτό διήγημα, που στηρίζεται σε προσωπικά βιώματα, ξεπερνά τα προηγούμενα.

«Η ανελέητη μοίρα των αθώων» είναι η ιστορία μιας δασκάλας που αναγκάζεται να φύγει από το χωριό της και να έρθει στην Αθήνα μαζί με το δεκάχρονο γιο της και τη νεογέννητη κόρη της όταν ο επίσης δάσκαλος άντρας της το έσκασε από τα μπουντρούμια της Χωροφυλακής και ανέβηκε στο βουνό για να σώσει τη ζωή του. Το βιβλίο αυτό που διαβάζεται «μονορούφι» (γι' αυτό όταν το ξεκινήσετε φροντίστε να μην έχετε για τις επόμενες ώρες κάποια επείγουσα δουλιά γιατί θα τη χάσετε, αφού είναι αδύνατον να σταματήσετε το διάβασμα πριν το τέλος της διήγησης) κρύβει και μια προσωπική δοκιμασία του συγγραφέα, ο οποίος βρισκόταν στη μέση περίπου της συγγραφής όταν έμαθε ότι πάσχει από την επάρατο. Παλιός αγωνιστής ο Φάνης, δεν το έβαλε κάτω. Ολοκλήρωσε το γράψιμο, αν και υποχρεώθηκε να συντομεύσει κάπως τη διήγηση. «Δεν πρέπει να υπάρχει τίποτε δυνατότερο από τη δική μας θέληση, δεν υπάρχει δύναμη που να σπρώχνει έξω τη ζωή». Τα λόγια αυτά με τα οποία κλείνει η διήγηση, είναι και το μήνυμα που ο συγγραφέας θέλει να περάσει στη νέα γενιά. Ενα μήνυμα που για αυτόν, όπως και για όλους τους αγωνιστές της γενιάς, ήταν τρόπος ζωής.


Γιάννης ΚΩΣΤΑΚΗΣ

ΝΕΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ
  • Από τα «Ελληνικά Γράμματα» κυκλοφόρησαν: Αλέξανδρος Κολοκοτσάς «Η θλίψη πρέπει να δίνεται» (μυθιστόρημα). Εύη Ψάλτη «Οταν ο Πολύφημος σφάλισε το μάτι του» (μυθιστόρημα).
  • Από τις παιδικές εκδόσεις «Μίνωας» κυκλοφόρησαν: Εντγκαρ Ράις Μπάροουζ «Ταρζάν» (μυθιστόρημα για το «μυθικό» ήρωα). Στη σειρά «Οι πέντε απίθανοι» και στη σειρά «Μυστήριο και περιπέτεια» τα βιβλία του Εντιντ Μπλάιτον «Ο μυστικός χάρτης», «Το νησί με τα μυστήρια», «Παγίδα στο μυστικό δωμάτιο», «Τρόμος στον πύργο». Το παραμυθάκι του Τόνι Μπράτμαν - Λιν Μπρίζι «Περιμένω αδελφάκι». Το παραμύθι της Λέττας Βασιλείου «Ο Μίμης ο Πατούσας». Πολύ όμορφα και πολύ χρήσιμα είναι τα βιβλία του Κριστιάν Χαβάρ «Τα ζώα του δάσους» και Πατρίκ Λουζό «Τα ζώα της θάλασσας» (μετάφραση Ολγας Κωνσταντοπούλου ). Στην οικολογική σειρά «Η πράσινη περίπολος» τα βιβλιαράκια: «Προστατεύω τα ζώα», «Σώζω το νερό από τη μόλυνση», «Προσέχω το δάσος», «Ανακύκλωση τώρα». Στη σειρά «Τα μαγικά βιβλιαράκια» «Γράφω και διασκεδάζω» με παιχνίδια γραφής και μαθηματικών.
  • Μαρίνας Ζωγράφου «Λεγεώνες της νύχτας» (ποίηση, εκδόσεις «Γκοβόστη»).
  • Δημήτρης Σαραντάκος «Εσταυρωμένος Σωτήρας» (εκδόσεις «Εντός»).
  • Γεωργίας Δαλιάνα «Θάλασσα της φυρονεριάς» (ποιήματα).
  • Ελένης Τσάτσου «Μηνύματα του ουρανού» (ποιήματα, εκδόσεις «Ιωλκός»).
  • Ανδρέα Τερλιμπάκου «Σατυρικά - Διαχρονικά - Επίκαιρα» (εκδόσεις «Φύλλα» ) .
ΜΑΡΙΑ ΙΩΑΝ. ΠΑΤΣΑΛΗ
«Πνευματικές μνήμες»

Η αισθαντική ποιήτρια Μαρία Ιωάν. Πατσαλή, ανάμεσα στις πολλές ποιητικές συλλογές που μας έχει δώσει ως τώρα, μας έδωσε και συλλογές με δοκίμια που αφορούν τη φιλοσοφία της ζωής και την ποίηση. Εχοντας το χάρισμα να στοχάζεται πάνω σε καθημερινές αλήθειες, βοηθάει τον άνθρωπο να γνωριστεί με τον ίδιο τον εαυτό του.

Το βιβλίο της «Πνευματικές μνήμες» αποτελείται από κείμενα που γράφτηκαν και ανακοινώθηκαν σε διάφορα λογοτεχνικά συμπόσια. Μέσα απ' αυτά ο αναγνώστης γίνεται κοινωνός της ζωής και του έργου του Πινδάρου, αλλά και συγχρόνων ποιητών όπως είναι η Κλεαρέτη Δίπλα Μαλάμου, η ρομαντική ποιήτρια, σε στιγμές που εξυμνεί τη φύση με στίχους όπως αυτοί: «Στα θερισμένα ολόγυρα χωράφια, ξεδιπλώνει / μαλαμοΰφαντο χαλί, τ' αψύ το καλοκαίρι».

Η Μ. Ι. Π. γεννημένη και μεγαλωμένη στη Χαλκίδα δε θα μπορούσε να μην προβάλει εδώ την - απ' την ίδια πόλη - πονεμένη ποιήτρια Καλλιόπη Ε. Σκαρίμπα, αδερφή του Γιάννη Σκαρίμπα, άγνωστη στους πολλούς. Η ποιήτρια έφυγε απ' τη ζωή πριν προλάβει να «φτιάξει τ' ακρογιάλια» της Χαλκίδας, «με λυπημένη χάρη» και πάντα περιμένοντας το νυμφίο των ονείρων της «απ' του Ναδίρ τη νύχτα».

Συνυπάρχει ακόμα, σ' αυτό το βιβλίο, μαζί με το Διονύσιο Σολωμό, το Λορέντζο Μαβίλη, τον Ιωάννη Γρυπάρη, κι ο άγνωστος επίσης στους πολλούς Παναγιώτης Κάλλας Τσοπανάκος: «Ενας νεότερος Τυρταίος» που φλόγιζε τις καρδιές των παλικαριών στην Επανάσταση του '21. Ο Γερμανός Καρλ Μέντελσον στην ιστορία που έγραψε για την Ελλάδα (1453 -1874) είναι αυτός που αναφέρει τον Τσοπανάκο ως Τυρταίο. Και συμπληρώνει: «Μου προκάλεσε εντύπωση το ότι ο αμαθής αυτός άνθρωπος είχε εισχωρήσει στο πνεύμα των αρχαίων Ελλήνων, όπως μαρτυρούν οι κάτωθι στίχοι του από την περιβόητη μάχη του Λάλα: "Ω Αχιλλέα κι Ηρακλή / και θαυμαστέ Θεμιστοκλή Σηκωθείτε από τους τάφους / να ιδείτε νέους άθλους"».

Προλογίζοντας η Μ. Ι. Π. το αξιόλογο βιβλίο της θα σημειώσει: «Εμείς οι Ελληνες έχουμε σίγουρα υπέροχη κληρονομιά και ιερό χρέος». Η ίδια, ακριβώς, αυτός το χρέος εκπληρώνει, προβάλλοντας διαχρονικά την ποίηση ως «το άλας της Γης» (εκδόσεις ΜΑΥΡΙΔΗΣ).


Γιάννης ΚΑΡΑΒΙΔΑΣ

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΓΑΡΔΙΚΙΩΤΗ - ΚΟΪΝΗ
«Φέγγος αργύρεον»

Η φύση γίνεται κύρια πηγή έμπνευσης της ποιήτριας: το «αεράκι του καλοκαιριού», τα πουλιά, ο ουρανός, τα δέντρα, τα νερά, οι γλάροι, το ποτάμι, οι κύκνοι κλπ., σε ενότητες απεικονίσεις «τοπίου», χωρίς αντίστοιχες ανθρώπινες αντιδράσεις. Η ποιήτρια απουσιάζει. Εμπιστεύεται το ποιητικό αποτέλεσμα στις ανάλαφρες, φευγαλέες πινελιές, στα ωραία λόγια. Ο κόσμος ως θέα. Το ίδιο και με τις αναφορές της σε ανθρώπινες επεμβάσεις στη φύση, θετικές ή αρνητικές: φευγαλέοι υπαινιγμοί, που δε δημιουργούν ποιητική συγκίνηση. Αψυχες «ζωγραφιές», όπως εκείνες των παιδιών που σχεδιάζουν ένα δέντρο ή ένα σπίτι, έναν ήλιο ψηλά ή μια θάλασσα.

Υπάρχουν βέβαια εξαιρέσεις: «Σήμερα θα πετάξουμε / με τα πουλιά. / Η ψυχή των πουλιών / οδηγεί στην πατρική γη». «Ξεκίνησα να πάω, / να πάω να περπατήσω, / φορτωμένη στον ώμο την πραμάτεια. / Να περπατήσω και να φτάσω / ολούθε / κι έχω καιρό πολύ / να πάω στο Αργος». Σε τέτοιες ξεχωριστές στιγμές υπάρχει λυρισμός, ποίηση: υπάρχει ο άνθρωπος κι οι καταστάσεις του.

Οπου όμως η ποιήτρια επιχειρεί «εξόδους» πέρα από τον προσωπικό λυρισμό, τότε εκφεύγει συχνά σε ρητορείες.

Να μην αδικούμε ωστόσο την καλή, γενικά ποιήτρια. Το να κοιτάζεις τον κόσμο με αγνή ματιά, που είτε λάμπει είτε επηρεάζεται από φωτοσκιάσεις, είναι σημαντικό και, μάλιστα, πρωταρχικό στοιχείο. Αυτό και μόνο, η ειλικρίνεια κι η απλότητα, ανοίγει καμιά φορά ξαφνικά την πόρτα προς τη θερμή, τη γνήσια έκφραση: «Ψήνω τον καφέ / στο γκαζάκι / κι αντικρύζω / τις φουσκάλες του σαν / τότε, που η μάνα μου / ψήνοντάς τον στη χόβολη, / τον ανακάτευε / με καβουρδισμένο / σιτάρι».

Η Κ. Γαρδικιώτη - Κοΐνη, καλλιεργημένο πνεύμα, δεν έχει ανάγκη να προσφεύγει πολύ σε μυθολογικά ή αρχαία θέματα και σύμβολα. (Κ. Γαρδικιώτη - Κοΐνη. Μιαούλη 43, Μοσχάτο - 18345, τηλ. 9424.672).


Μανώλης ΚΟΡΝΗΛΙΟΣ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ