ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 27 Ιούνη 2006
Σελ. /32
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΟΟΣΑ ΠΡΟΣ ΚΡΑΤΗ - ΜΕΛΗ
Σαρώστε τη δημόσια Υγεία

Σε άμεσες παρεμβάσεις στο Ασφαλιστικό, στο σύστημα Υγείας και στην αντιμετώπιση της ανεργίας - με την παροχή νέων κινήτρων στις επιχειρήσεις - προέτρεψε την κυβέρνηση ο γενικός γραμματέας του διεθνούς ιμπεριαλιστικού οργανισμού

Συνεχίστε τις αντιδραστικές μεταρρυθμίσεις. Την προτροπή αυτή έκανε προς την ελληνική κυβέρνηση ο νέος γενικός γραμματέας του ΟΟΣΑ, Angel Gurria, μετά την εθιμοτυπική συνάντηση που είχε χτες με τον υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών.

Η επίσκεψη του νέου εποπτεύοντος του διεθνούς ιμπεριαλιστικού φορέα συνοδεύεται και με τη δημοσιοποίηση από τον Οργανισμό της έκθεσης για τις δαπάνες Υγείας στις χώρες - μέλη, όπου, εκτός από τις αντιδραστικές απόψεις για το δημόσιο σύστημα Υγείας, για το οποίο ζητείται η αποδόμησή του, παρατίθενται και πολύ ενδιαφέροντα στοιχεία, τόσο για την Ελλάδα, όσο και για τις πρώην σοσιαλιστικές χώρες, όπου το άλλοτε κραταιό σύστημα Υγείας βρίσκεται σήμερα υπό πλήρη κατάρρευση. Στη σύνοψη της έκθεσης, ο ΟΟΣΑ εκφράζει την... ανησυχία για το κόστος Υγείας στις χώρες - μέλη, επειδή, σύμφωνα με τα στοιχεία που παραθέτει, οι σχετικές δαπάνες, ως μέσος όρος, αυξήθηκαν από το 7% του ΑΕΠ το 1990 στο 8,9% το 2004. Μετά από αυτά καταλήγει στις άκρως αντιδραστικές απόψεις, ότι, αν οι χώρες - μέλη του επιθυμούν να διατηρήσουν τα σημερινά επίπεδα δαπανών, θα πρέπει, είτε να αυξήσουν τους φόρους, είτε να περικόψουν άλλες δαπάνες, είτε να πληρώσουν οι πολίτες από την τσέπη τους... Με άλλα λόγια, δίνεται σαφέστατη κατεύθυνση: Κατεδαφίστε το δημόσιο σύστημα Υγείας.

Η έκθεση έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την Ελλάδα, δεδομένου ότι η χώρα μας βρίσκεται στη δεύτερη υψηλότερη θέση των κρατών - μελών του Οργανισμού - με πρώτο το Μεξικό - στη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα στις συνολικές δαπάνες για Υγεία. Σύμφωνα με τα στοιχεία του 2004, οι δημόσιες δαπάνες στην Ελλάδα, κάλυπταν το 55% των συνολικών δαπανών και οι ιδιωτικές το 45%. Με άλλα λόγια, επιβεβαιώνεται ότι η εμπορευματοποίηση της Υγείας στην Ελλάδα... τσακίζει κόκαλα.

Αλλο θλιβερό συμπέρασμα της έκθεσης αφορά στις πρώην σοσιαλιστικές χώρες, με τα άλλοτε κραταιά συστήματα Υγείας. Σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, κατά την περίοδο 1990 - 2004, οι σχετικές δαπάνες έχουν υποχωρήσει κατά 8,2% στην Τσεχία, κατά 23,1% στην Πολωνία και κατά 16,6% στην Ουγγαρία... με άλλα λόγια οι χώρες αυτές δρέπουν για τα καλά τα αγαθά της καπιταλιστικής παλινόρθωσης.

Μετά τη συνάντηση ο Γ. Αλογοσκούφης ανέφερε ότι ενημέρωσε το νέο ΓΓ του ΟΟΣΑ για το «διάλογο» που ξεκίνησε για το ασφαλιστικό σύστημα, ότι σε αυτό θα συμβάλει και η έκθεση του διεθνούς οργανισμού, όπου και εξέφρασε την άποψη ότι τα αποτελέσματά της δε θα αμφισβητηθούν από κανένα... καθώς και ότι οι αλλαγές που θα αποφασιστούν θα εφαρμοστούν από τη νέα κυβέρνηση. Από την πλευρά του ο Α. Gurria, έθεσε όλο το πλαίσιο των θεμάτων, η προώθηση των οποίων, όταν και εάν γίνει, θα ολοκληρώσει τη λαίλαπα της νεοφιλελεύθερης επίθεσης, η οποία βρίσκεται σε εξέλιξη στη χώρα μας. Συνοπτικά αναφέρει ότι θα πρέπει να εξεταστούν τρεις τομείς: η συνταξιοδότηση, το σύστημα Υγείας και η απάντηση με κίνητρα (προς τις επιχειρήσεις εννοείται) στους τομείς όπου υπάρχουν υψηλά ποσοστά ανεργίας (νέοι, γυναίκες). Δεν παρέλειψε επίσης να αναφέρει, ότι... παρά το κίνδυνο διασυρμού, η κυβέρνηση πήρε πολύ δύσκολες αποφάσεις, με τη δημοσιονομική απογραφή, η οποία και οδήγησε στο καθεστώς επιτήρησης της ελληνικής οικονομίας από την Ευρωπαϊκή Ενωση.

ΦΑΡΜΑΚΟ - ΦΑΡΜΑΚΟΒΙΟΜΗΧΑΝΙΕΣ
Η... προώθηση κοστίζει διπλάσια από την έρευνα

Ψεύτικος ο μύθος ότι το κονδύλια για την έρευνα αυξάνουν το κόστος του φαρμάκου

Η βιομηχανία φαρμάκου ξοδεύει σχεδόν το διπλάσιο ποσό για διαφήμιση - προώθηση των προϊόντων της απ' ό,τι ξοδεύει στην έρευνα και ανάπτυξη! Αυτό αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στη διάρκεια χτεσινής ημερίδας που διοργάνωσε το ΙΝΚΑ με την Παγκόσμια Ομοσπονδία Καταναλωτικών Οργανώσεων (Consumers International - CI). Αντικείμενο της ημερίδας τα αποτελέσματα της έρευνας «Η εταιρική κοινωνική ευθύνη, η προώθηση των φαρμάκων και η βιομηχανία του φαρμάκου από τη σκοπιά των καταναλωτών». Είναι φανερό ότι η παραπάνω διαπίστωση καταρρίπτει το μύθο - επιχείρημα των πολυεθνικών του φαρμάκου ότι δήθεν τα ποσά που δαπανώνται στην έρευνα είναι αυτά που ανεβάζουν την τελική τιμή του φαρμάκου. Και, ακόμη, δίνει ένα μέγεθος του προκλητικού κόστους που έχουν όλες οι πρακτικές που εφαρμόζουν προκειμένου να χειραγωγούν τους ενδιάμεσους κρίκους της αλυσίδας μέχρι να φτάσει το φάρμακο στους εργαζόμενους. «Διεθνείς εταιρίες φαρμάκου δαπανούν εκατομμύρια δολάρια για να πείσουν γιατρούς, φαρμακοποιούς και καταναλωτές να αγοράσουν τα προϊόντα τους», ανέφερε μεταξύ άλλων ο εκπρόσωπος του ΙΝΚΑ. Είναι ενδεικτικό ότι, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, κάθε χρόνο δαπανώνται από τη βιομηχανία 60 δισ. δολάρια για την... προώθηση των φαρμάκων. Αυτή, δηλαδή, που το 2005 απέφερε στις πολυεθνικές 602 δισ. δολάρια από τις πωλήσεις, ποσό αυξημένο κατά 7% σε σχέση με το 2004.

Σε ό,τι αφορά τα συνταγογραφούμενα φάρμακα, για τα οποία δεν επιτρέπεται η απευθείας διαφήμιση, οι φαρμακευτικές εταιρίες χρησιμοποιούν τώρα ...«εναλλακτικούς» τρόπους παρέμβασης στις επιλογές των γιατρών, όπως είναι η προώθηση των φαρμακευτικών προϊόντων μέσω ομάδων ασθενών, φοιτητών ιατρικής και φαρμακοποιών, συνδυασμένους με νέες πρακτικές, χρησιμοποιώντας ιδιαίτερες ιστοσελίδες διαλόγου και πληροφοριών φαρμάκων ή παθήσεων για να εμπορευτούν τα προϊόντα τους. «Οι εταιρίες με την παροχή "χορηγιών" σε ομάδες ασθενών, εκστρατείες ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης για διάφορες παθήσεις αλλά και με προσφορά φιλοξενίας σε ιατρικούς εμπειρογνώμονες, έχουν βρει νέους και πιο αποτελεσματικούς τρόπους να επηρεάσουν τη γνώμη του καταναλωτή», αναφέρει το ΙΝΚΑ.

Πάντως, δεν μπορεί να μην παρατηρήσει κανείς, ότι οι ενδιαφέρουσες διαπιστώσεις του ΙΝΚΑ και της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας Καταναλωτικών Οργανώσεων, στην ουσία υποβαθμίζονται από τις προτάσεις που διατυπώνονται για την επίλυση του προβλήματος. Ετσι, κινούμενοι στη λογική του φαρμάκου - εμπορεύματος, προτείνουν παρεμβάσεις στο τομέα της... πληροφόρησης των καταναλωτών - χρηστών για την πολιτική που ακολουθούν οι εταιρίες στο τομέα της προώθησης και με την ενεργοποίηση της λεγόμενης «εταιρικής κοινωνικής ευθύνης», μέσα δηλαδή από την... ευαισθητοποίηση των πολυεθνικών απέναντι στους χρήστες των φαρμάκων.

«ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ»
Πρόσχημα με την κάλυψη του... Δημοσίου

Με ημίμετρα τύπου «εξοικονόμηση ενέργειας», επιδιώκει η κυβέρνηση να αποφύγει ένα μπλακ άουτ τους θερινούς μήνες, ως αποτέλεσμα της συστηματικής απαξίωσης της παραγωγικής δυνατότητας της ΔΕΗ και της υποδομής της, από τις «πρασινογάλαζες» κυβερνήσεις. Παράλληλα, καλλιεργεί το έδαφος για τη θέσπιση νέων μέτρων που θα επιβαρύνουν τα οικιακά τιμολόγια. Στο πλαίσιο αυτό, ο υπουργός Ανάπτυξης Δ. Σιούφας και Εσωτερικών Πρ. Παυλόπουλος υπέγραψαν χτες εγκύκλιο για την «εξοικονόμηση ενέργειας» από τις 3 του Ιούλη έως το τέλος του Αυγούστου για τα κτίρια του δημόσιου τομέα. Η εγκύκλιος των δυο υπουργείων αφορά ιδιόκτητα και μισθωμένα κτίρια του Δημοσίου και της Αυτοδιοίκησης, ενώ εξαιρούνται τα νοσοκομεία και συναφή ακίνητα. Στόχος είναι η λήψη μέτρων όπως η μείωση της λειτουργίας των κλιματιστικών, ο περιορισμός του φωτισμού και η σωστή λειτουργία του αυτόματου συστήματος διακοπής της ηλεκτροδότησης σε δρόμους και χώρους δημοτικής ευθύνης.

Ο υπουργός Ανάπτυξης δήλωσε χαρακτηριστικά ότι «οφείλει το Δημόσιο να δίνει το καλό παράδειγμα και ελπίζουμε ότι θα αποτελέσει ένα βήμα που θα ενθαρρύνει τους πολίτες, τα νοικοκυριά, αλλά και τον ιδιωτικό τομέα να υιοθετήσουν την εξοικονόμηση στην καθημερινή διαχείριση ενέργειας». Πρόσθεσε μάλιστα ότι για να καλυφθούν λίγες ώρες ανώτερης αιχμής ετησίως απαιτείται η δημιουργία ενός νέου σταθμού παραγωγής, ανά έτος, 400MW! Ωστόσο η κυβέρνηση προωθεί την ιδέα της «εξοικονόμησης» κυρίως επειδή ετοιμάζεται για διεύρυνση της κλιμακωτής οικιακής τιμολόγησης, καθώς έχει αποδεχτεί τη λογική της ΔΕΗ για υπέρογκες αυξήσεις. Την ίδια ώρα χρησιμοποιεί το πρόβλημα για να δώσει επιπλέον οικονομικά κίνητρα στους βιομηχάνους. Το μέτρο ισχύει για δεύτερη χρονιά και για 6.850 μεγάλους βιομηχανικούς πελάτες της ΔΕΗ, που τους παρέχεται έκπτωση με την προϋπόθεση να μειώσουν την κατανάλωση σε ώρες αιχμής εάν τους ζητηθεί.

Χτες εξάλλου, ο υπουργός Ανάπτυξης υπέγραψε την απόφαση συγκρότησης του Συμβουλίου Εθνικής Ενεργειακής Στρατηγικής (ΣΕΕΣ).

Εκδοση ευρωομολόγου

Η πρώτη δημόσια προσφορά ευρωομολόγων από κοινού στα κράτη της ευρωζώνης γίνεται από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα Επενδύσεων, που επιδιώκει έτσι να δώσει ένα σήμα για την υποτιθέμενη διαδικασία νομισματικής σύγκλισης. Στην Ελλάδα διαχειριστής ορίστηκε η Alpha Bank (όμιλος Κωστόπουλου). Η επίσημη ανακοίνωση αναφέρει πως η δημόσια προσφορά γίνεται στη βάση της κοινοτικής Οδηγίας του «ενιαίου κοινοτικού διαβατηρίου», σύμφωνα με την οποία το ενημερωτικό δελτίο που έχει εγκριθεί σε ένα από τα κράτη - μέλη είναι αυτόματα έγκυρο και στα άλλα κράτη - μέλη.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ