Για άλλη μια φορά οι εξετάσεις και οι επιδόσεις των μαθητών αναδεικνύουν ότι το λύκειο έχει γίνει αποκλειστικά προθάλαμος για τα ΑΕΙ - ΤΕΙ και ότι απαιτείται άλλο σχολείο
Motion Team |
Ηδη, τα έξι χρόνια εφαρμογής της αντιεκπαιδευτικής μεταρρύθμισης ο ελληνικός λαός είδε δραματική μείωση αυτών που αποφοιτούν από το λύκειο και ιδιαίτερα αυτών που προέρχονται από φτωχότερα λαϊκά στρώματα. Κύρια αιτία, ακριβώς αυτός ο ισοπεδωτικός και απρόσωπος χαρακτήρας των πανελλαδικών εξετάσεων, που δεν παίρνουν υπόψη τους τους άνισους κοινωνικούς και άλλους όρους με τους οποίους οι μαθητές προσέρχονται σ' αυτές. Ετσι και οι επιδόσεις των μαθητών υποτάσσονται σε αυτή τη λογική επιλογής και εκφράζουν τυποποιημένες γνώσεις, που η όλη χρησιμότητά τους εξαντλείται στις εξετάσεις. Μέσα και από τον φετινό εξεταστικό μαραθώνιο έρχεται και πάλι στο προσκήνιο το κύριο πρόβλημα της εκπαίδευσης. Εκπαίδευση για ποιον σκοπό, τι άνθρωπο διαμορφώνει; Προβάλλει λοιπόν πιο έντονα η ανάγκη για ένα σχολείο βασικής γενικής παιδείας, 12χρονης διάρκειας, υποχρεωτικό, πραγματικά δημόσιο και δωρεάν, που θα προετοιμάζει το νέο, θα αναπτύσσει πολύπλευρα την προσωπικότητά του, ώστε στην κατάλληλη ηλικία να είναι ικανός να κάνει και επιλογή επαγγέλματος. Φυσικά μια τέτοιου είδους αντιμετώπιση δεν μπορεί να έχει το σημερινό σύστημα, που δίνει προτεραιότητα στην επαγγελματική κατάρτιση σε βάρος της γενικής εκπαίδευσης.
Υπενθυμίζεται ότι σε ό,τι αφορά τους τελειόφοιτους της Γ΄ τάξης και υποψήφιους για εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, όπως διαπιστώνει και το υπουργείο, δυσκολεύτηκαν στα θεωρητικά μαθήματα. Στην Ιστορία γενικής παιδείας, το ποσοστό γραπτών κάτω από τη βάση ήταν 52,88% (πέρσι ήταν 45,50%). Χαμηλές ήταν οι επιδόσεις στα Αρχαία Ελληνικά και Λογοτεχνία θεωρητικής κατεύθυνσης με 56,94% και 46,58%, αντίστοιχα, κάτω από τη βάση, τη Χημεία θετικής κατεύθυνσης όπου το ποσοστό γραπτών κάτω από τη βάση ήταν 31,29% (από 27,86% πέρσι), στα Μαθηματικά θετικής κατεύθυνσης 32,32% κάτω από τη βάση (πέρσι ήταν 42,15%), στα Μαθηματικά τεχνολογικής κατεύθυνσης πρώτου κύκλου 53,90% (πέρσι ήταν 65,06%) και δεύτερου κύκλου με 72,81% (έναντι 80,26% πέρσι).
Μέχρι αύριο, Τετάρτη 2 Ιούλη, θα αποσταλούν στα λύκεια οι καταστάσεις με τους βαθμούς πρόσβασης και αναμένεται να έχουν εκδοθεί τα αποτελέσματα προαγωγής και απόλυσης. Στις 4 Ιούλη αναμένεται να ξεκινήσει η χορήγηση των βεβαιώσεων για την πρόσβαση στις σχολές της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Μέχρι 10 Ιούλη θα ανακοινωθούν οι επιδόσεις όσων εξετάστηκαν σε ειδικά μαθήματα και των αποφοίτων των ΤΕΕ στις ειδικές εισαγωγικές εξετάσεις για τα ΤΕΙ.
Τη «νύφη» θα πληρώσει πάλι ο λαός
Με απόφαση του υπουργού Παιδείας ορίστηκαν οι Διοικούσες Επιτροπές των Πανεπιστημίων Στερεάς Ελλάδας και Δυτικής Μακεδονίας, καθώς και του ΤΕΙ Ιονίων Νήσων, τα οποία είχαν ιδρυθεί πριν από ένα χρόνο στο πλαίσιο του «Εθνικού Χωροταξικού Σχεδίου για την Ανάπτυξη της Ανώτατης Εκπαίδευσης», του μοντέλου, δηλαδή, ενός πολυθεματικού πανεπιστημίου κι ενός ΤΕΙ ανά Περιφέρεια.
Οι Διοικούσες Επιτροπές και στα τρία ιδρύματα είναι εννιαμελείς και απαρτίζονται από τον πρόεδρο, τον αντιπρόεδρο κι άλλα εφτά μέλη, πανεπιστημιακούς και εκπαιδευτικούς ΤΕΙ. Συγκεκριμένα, στο Πανεπιστήμιο Στερεάς Ελλάδας διορίζεται πρόεδρος ο Γρηγόριος Σκαλκέας, πρόεδρος της Ακαδημίας Αθηνών, και αντιπρόεδρος ο Ευστράτιος Γαλανής, ομότιμος καθηγητής Μαθηματικών του ΕΜΠ. Στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας πρόεδρος διορίζεται ο Χρήστος Μασσαλάς, καθηγητής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων (μέχρι πρότινος πρύτανης του ιδρύματος και νυν αντιπρύτανης), και αντιπρόεδρος ο Δημήτριος Φωτιάδης, αναπληρωτής καθηγητής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Τέλος, στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων διορίζεται πρόεδρος ο Γεώργιος Μάνος, καθηγητής του ΤΕΙ Ηπείρου (και πρώην πρόεδρος του ιδρύματος), και αντιπρόεδρος ο Φίλιππος Πομώνης, καθηγητής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.
Σύμφωνα με το σχετικό σχεδιασμό του υπουργείου Παιδείας, που είχε εξαγγελθεί πέρσι, οι Διοικούσες Επιτροπές θα αναλάβουν τη μελέτη σκοπιμότητας και εφαρμογής, η οποία θα υποβληθεί στο υπουργείο. Ωστόσο, η εμπειρία από την ίδρυση πανεπιστημίων και Τμημάτων τα τελευταία χρόνια δείχνει ότι η κυβέρνηση αποποιείται σταδιακά την ευθύνη εξασφάλισης των αναγκαίων προϋποθέσεων για την καλλιέργεια και την ανάπτυξη της επιστημονικής γνώσης σε αυτά, δε δημιουργεί κατάλληλες υποδομές, αίθουσες διδασκαλίας, εργαστήρια, βιβλιοθήκες, εστίες (και πετάει το μπαλάκι στην Τοπική Αυτοδιοίκηση), ούτε εξασφαλίζει μόνιμο και υψηλά ειδικευμένο διδακτικό προσωπικό. Οσο για το αντικείμενο σπουδών... παύει να είναι επιστημονικό, στο όνομα των νέων απαιτήσεων της «κυρίαρχης» αγοράς.
Ακόμα και η φιλολογία περί «ανάπτυξης των τοπικών κοινωνιών» γκρεμίζεται κάτω από το βάρος των νέων φόρων που επιβάλλουν στους δημότες, ενώ για τους σπόνσορες και χορηγούς θα είναι ανοιχτές διάπλατα οι πόρτες στα αυριανά τοπικά πανεπιστήμια.
Με τις αρχαιρεσίες για την ανάδειξη του νέου Διοικητικού Συμβουλίου, της Ελεγκτικής Επιτροπής και αντιπροσώπων για το 32ο Συνέδριο της ΑΔΕΔΥ ολοκληρώνονται σήμερα οι εργασίες του 11ου Συνεδρίου της ΟΛΜΕ. Το συνέδριο της Ομοσπονδίας των καθηγητών ξεκίνησε το περασμένο Σάββατο με αντιπροσώπους από όλη τη χώρα και συζητήθηκαν θέματα εκπαιδευτικά, οικονομικά, εργασιακά και οργανωτικά - καταστατικά.
Στο Συμβούλιο της Επικρατείας προσέφυγε το υπουργείο Παιδείας υποστηρίζοντας ότι η απόφαση της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, σχετικά με την τήρηση αρχείου με τα ατομικά δελτία υγείας των μαθητών, δηλαδή προσωπικά δεδομένα, είναι παράνομη. Σύμφωνα με την Αρχή τα αρχεία πρέπει να τηρεί άτομο που δεσμεύεται από το ιατρικό απόρρητο, όπως είναι ο σχολίατρος. Ενώ στις περιπτώσεις που σε κάποιο σχολείο δεν υπάρχει σχολίατρος, τότε η τήρηση του αρχείου προτείνεται να γίνεται σε άλλη υπηρεσία που υπάρχει σχολίατρος.
Το υπουργείο Παιδείας ισχυρίζεται ότι σύμφωνα με τη νομοθεσία η τήρηση των δελτίων υγείας γίνεται από το διευθυντή του σχολείου που δεσμεύεται με την τήρηση του απορρήτου. Βέβαια, πρέπει να συμπληρώσουμε ότι και οι σχολίατροι είναι λιγοστοί, και οι διευθυντές στα πλαίσια των κατευθύνσεων του υπουργείου, αναλαμβάνουν καθήκοντα επόπτευσης των μαθητών. Δηλαδή η αντίδραση του υπουργείου δεν είναι από ό,τι φαίνεται τυχαία.