ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 13 Νοέμβρη 2008
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Βρέθηκε η νεκρόπολη της αρχαίας Ιμέρας

Ο ναός της Νίκης στην αρχαία Ιμέρα
Ο ναός της Νίκης στην αρχαία Ιμέρα
Τη μεγαλύτερη αρχαία νεκρόπολη στη Σικελία αποκάλυψαν Ιταλοί αρχαιολόγοι στην αρχαία ελληνική πόλη Ιμέρα στα βόρεια του νησιού. Σύμφωνα με το ιταλικό πρακτορείο ANSA, οι ερευνητές υπολογίζουν ότι η νεκρόπολη περιλαμβάνει τουλάχιστον 10.000 ταφές, εκ των οποίων μερικές εκατοντάδες ήδη έχουν ανοιχτεί από τους αρχαιολόγους.

Με τα μέχρι τώρα δεδομένα, οι ταφές δεν ανήκουν μόνο σε απλούς κατοίκους (σε τρεις είναι θαμμένα παιδιά), αλλά και στρατιώτες, οι οποίοι σκοτώθηκαν κατά την περίφημη μάχη με τους Καρχηδόνιους το 480 π.Χ. - η οποία ήταν νικηφόρα για την ελληνική αποικία - αλλά και από το 409 π.Χ., όταν οι Καρχηδόνιοι την κατέστρεψαν. Να σημειωθεί ότι στις αρχές του 5ου π.Χ. αι., η Ιμέρα γνώρισε μεγάλη ακμή, με τον πληθυσμό της να ανέρχεται στους 40.000 κατοίκους.

Οι αρχαιολόγοι εστιάζουν προς το παρόν σε έναν μαζικό τάφο, όπου είναι θαμμένοι περισσότεροι από 10 νέοι άντρες, οι οποίοι έχασαν τη ζωή τους με βίαιο τρόπο. Μερικοί φέρουν τραύματα από βέλη και άλλα αιχμηρά αντικείμενα. Από τους σκελετούς μπορούν να εξαχθούν συμπεράσματα για τη διατροφή και τον τρόπο ζωής των Ιμέριων. Φυσικά, η νεκρόπολη «αντάμειψε» ήδη τους ερευνητές με πλούσια κινητά ευρήματα.

Επίκαιρος ... «Εμποράκος»

Με το κορυφαίο έργο του Αρθουρ Μίλερ «Ο θάνατος του εμποράκου» εγκαινιάζεται αύριο το θέατρο «Ζίνα» (πρώην κινηματογράφος της λεωφόρου Αλεξάνδρας που ανακαινίστηκε σε υπερσύγχρονη θεατρική σκηνή). O Γιάννης Ιορδανίδης, στη νέα του συνεργασία με τον Θύμιο Καρακατσάνη, σκηνοθετεί τον ηθοποιό στο ρόλο του Γουίλι Λόμαν. Εξήντα χρόνια μετά τη συγγραφή του, το έργο παραμένει επίκαιρο όσο ποτέ, αφού το ποσοστό της φτώχειας σε παγκόσμια κλίμακα ακολουθεί σήμερα ανοδική πορεία και αποτελεί πλέον δυνάμει απειλή για όλον τον κόσμο.

Ο εμποράκος Γουίλι Λόμαν ζει την τελευταία ημέρα της ζωής του. Χωρίς δουλειά, χωρίς όνειρα και με τον τρόμο ότι οι άλλοι τον θεωρούν αποτυχημένο. Μέσα από τη ζωή του Λόμαν, ο Μίλερ απομυθοποιεί το λεγόμενο αμερικανικό όνειρο, που σήμερα έχει εξαπλωθεί σε όλο τον κόσμο - τις ελπίδες και τους φόβους της μικροαστικής τάξης.

Ο ίδιος ο Μίλερ έγραφε για το έργο του: «Η τρομοκρατία σήμερα δεν άλλαξε και πολύ. Το έργο μου είναι επίκαιρο όσο ποτέ άλλοτε. Ο εμποράκος είναι η τραγωδία ενός ανθρώπου που πίστεψε πως μόνο εκείνος δεν μπόρεσε να ικανοποιήσει τα κριτήρια που έθεσαν, για όλη την ανθρωπότητα, κάποιοι φρεσκοξυρισμένοι, άκαμπτοι κύριοι που παροικούν σήμερα την κορυφή των τηλεοπτικών επιχειρήσεων και των διαφημιστικών γραφείων». Το έργο πρωτοπαίχτηκε στο Μπρόντγουεϊ το 1949 και χάρισε στον Μίλερ το βραβείο «Πούλιτζερ» καλύτερου έργου την ίδια χρονιά.

Μετάφραση: Αλέξανδρος Κοέν. Σκηνικά - κοστούμια: Γιώργος Πάτσας. Μουσική: Θοδωρής Οικονόμου. Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος. Παίζουν επίσης: Αφροδίτη Γρηγοριάδου, Μιχάλης Μαρκάτης, Γρηγόρης Σταμούλης, Γιώργος Ρούφας, Ελευθερία Ρήγου, Χάρης Εμμανουήλ, Στάθης Κακαβάς κ.ά.

Εναλλασσόμενη ... «Χώρα»

Μετά την επιτυχία της στις Δοκιμές VII του «Θεάτρου του Νότου», η ομάδα «BuZz Pr0DucTi0nS» εγκαθίσταται στο θέατρο «Χώρα» και μας οδηγεί στο «Δρόμο». Μια παράσταση για την ύπαρξη ή ανυπαρξία του θεού, το διαχωρισμό λευκού - μαύρου, την ευκολία της πρωτοβουλίας και το βασανιστήριο της υποταγής - που όμως είναι κωμωδία! Κείμενο, σκηνοθεσία: Φίλιππος Φιλίππου. Επιμέλεια κειμένου από το θίασο. Φωτισμοί: Οδυσσέας Παυλόπουλος. Σκηνικά - κοστούμια: Μαρία Καραθάνου. Μουσική: Κώστας Νικολόπουλος. Κίνηση: Μάριος Μεττής. Παίζουν: Αλέξανδρος Γιάννου, Μάριος Μεττής, Χρυσάνθη Αυλωνίτη (κάθε Δευτέρα, Τρίτη).

  • Η ομάδα «ΕΡΩ» παρουσιάζει στο θέατρο «Χώρα» το έργο της Βίλης Σωτηροπούλου «Γυναίκα Λούζερ», σε σκηνοθεσία Δημήτρη Μπογδάνου. Παίζουν: Αννα Μακρή, Κωνσταντίνα Σταθοπούλου, Χαρά Κονταξάκη, Νίκος Βάλβης. Το έργο συγκροτούν δύο μονόλογοι και σουρεαλιστικά «ιντερμέδια». Αλλοτε με δάκρυα λύπης κι άλλοτε χαράς, η «Γυναίκα Loser» προσπαθεί να ανακαλύψει αν ανήκει στους χαμένους της ζωής. Ακροβατεί μεταξύ μελαγχολίας και ευγνωμοσύνης, γελάει με την ψυχή της στην ενατένιση του εσωτερικού της κόσμου. Ξεχνάει τις επιτυχίες της και θυμάται τις αποτυχίες της. Κλείνεται στον εαυτό της, όμως ανοίγεται στις φίλες της. Υποδύεται την καλόγρια και απεκδύεται τις τύψεις της. Πληρώνει ψυχιάτρους και ξεχρεώνει τις ωραίες στιγμές της. Διαθέτει τους μισθούς στον ψυχαναλυτή και διασκεδάζει στο Παρίσι με το επίδομα ανεργίας (κάθε Σάββατο, Κυριακή).
Σμίγουν τραγούδια και φωνές

Ο Ηπειρώτης Λάκης Χαλκιάς, ο Κρητικός Βασίλης Σκουλάς και ο Γεράσιμος Ανδρεάτος, ερμηνευτής με συνεπή πορεία στο καλό λαϊκό τραγούδι, ενώνουν τραγούδια, ήχους και φωνές, σ' ένα ξεχωριστό πρόγραμμα, από τις 21 Νοέμβρη στη μουσική σκηνή «Δίπλα στο ποτάμι» (Λάμπρου Κατσώνη 189, Αγ. Ανάργυροι, 210- 2610444). Ενα πρόγραμμα υψηλών απαιτήσεων, που πατά γερά στις παραδοσιακές ρίζες και συναντά το λαϊκό τραγούδι, μέσα από συνθέσεις που έγιναν διαχρονικές επιτυχίες.

«Οδηγοί» τρεις καλλιτέχνες, που, με γνώση, ωριμότητα και βιώματα δεκαετιών, αποσκοπούν να δημιουργήσουν μουσικές γέφυρες από το χθες στο σήμερα του ελληνικού τραγουδιού, εκείνου που έχει τη δύναμη να καταργεί το χρόνο, τη φθορά και την αλλοτρίωση. Από τις κορυφαίες στιγμές, η συνάντηση των τριών με επιλεγμένα τραγούδια μεγάλων Ελλήνων δημιουργών, ως φόρο τιμής στην πορεία και την προσφορά τους. Οι Λάκης Χαλκιάς, Βασίλης Σκουλάς και Γεράσιμος Ανδρεάτος προσκαλούν κάθε Παρασκευή και Σάββατο (10.30 μ.μ.), σε βραδιές που ζωντανεύουν ερμηνευτικά το στίχο και μέσα από ποιοτικές επιλογές αποδεικνύουν τη συνέχεια του καλού ελληνικού τραγουδιού.

Πολιτιστική αποδόμηση... κυριολεκτικά

Η εκκλησία της Ανάστασης, στο χωριό Κομάροβο της κεντρικής Ρωσίας, στεκόταν απείραχτη από το 1809, οπότε χτίστηκε, μέχρι τις αρχές του περασμένου Οκτώβρη, οπότε κάποιοι... την εξαφάνισαν, μην αφήνοντας ούτε τούβλο(!), δίνοντας έτσι νέα διάσταση σε αυτό που ονομάζεται «λεηλασία της πολιτιστικής κληρονομιάς»...

Ο παπάς Βιτάλι, εκπρόσωπος της τοπικής εκκλησίας, είπε ότι «δεν πρόκειται για μεμονωμένη περίπτωση», αφού «σε πολλά χωριά της κεντρικής Ρωσίας, τόποι ιστορικού ενδιαφέροντος, καταστρέφονται και ο κόσμος υποφέρει διότι στερείται της πολιτιστικής του κληρονομιάς».

Η εκκλησία της Ανάστασης ήταν χτισμένη μακριά από το χωριό και σπάνια την επισκέπτονταν παπάδες ή κόσμος. Ετσι, το έγκλημα έγινε χωρίς να το πάρει κανείς χαμπάρι. Φυσικά, οι κλέφτες δεν ήταν μόνο αρχαιοκάπηλοι, αφού ναι μεν τα κειμήλια θα πουληθούν, αλλά και ο ναός θα μετατραπεί σε υλικό οικοδομής. Κατά τον ίδιο τρόπο αποδομούνται και λεηλατούνται, όχι μόνο στοιχεία της πολιτιστικής κληρονομιάς, αλλά και τεχνική υποδομή (από καλώδια και σιδηροτροχιές μέχρι ό,τι μπορεί να φανταστεί κανείς) που διαλύεται και πωλείται σε κομμάτια. Υποδομή και κληρονομιά η οποία φυσικά εγκαταλείφθηκε μετά την επικράτηση της αντεπανάστασης και μετατράπηκε σε «λάφυρο» του οργανωμένου εγκλήματος, αλλά ακόμη και των απελπισμένων της επίσης εγκαταλειμμένης ρωσικής επαρχίας που προσπαθούν απλώς να τραφούν.

Σε κάθε περίπτωση, το περιστατικό της αποδόμησης της εκκλησίας στο Κομάροβο, απλώς υπογραμμίζει μία ακόμη σκοτεινή πλευρά της παλινόρθωσης του καπιταλισμού στη Ρωσία. Ρητορικό ερώτημα: Αραγε, το γεγονός ότι η εκκλησία έμεινε άθιχτη κατά την περίοδο του σοσιαλισμού αλλά κλάπηκε κυριολεκτικά συθέμελα επί καπιταλισμού, σε συνδυασμό με τη συντήρηση και ανάδειξη της εκκλησιαστικής κληρονομιάς επί ΕΣΣΔ, θα «προβληματίσει» καθόλου την αντικομμουνιστική προπαγάνδα περί «κυνηγητού» της εκκλησίας στο σοσιαλισμό;


Γ.Τ.

Μπαχ «Μουσική προσφορά»

Τη «Μουσική προσφορά», ένα από τα πιο σημαντικά έργα του Μπαχ, θα παρουσιάσει για πρώτη φορά στην Ελλάδα το σύνολο μπαρόκ «Il Traversiere», υπό τη διεύθυνση του καταξιωμένου τσεμπαλίστα, ειδικευμένου ερμηνευτή παλαιάς μουσικής, Γεράσιμου Χοϊδά. Η συναυλία διοργανώνεται από το Μορφωτικό Ιδρυμα της ΕΣΗΕΑ, στις 21/11 (8.30μμ), στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Η είσοδος είναι ελεύθερη, με δελτία προτεραιότητας που θα διατίθενται μία ώρα πριν. Για πρώτη φορά το έργο παρουσιάζεται ολόκληρο στην Ελλάδα και μάλιστα με όργανα εποχής, από μουσικούς ειδικευμένους στη μουσική μπαρόκ. Κρατήσεις στο 210-3675430.

Τη γνωριμία των μαθητών ηλικίας 6-12 ετών με την έννοια της συλλογής και το στήσιμο μιας έκθεσης στο μουσείο, επιδιώκει το εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο «Από τις αποθήκες στις προθήκες...», που θα πραγματοποιηθεί (16/11, 11πμ) στο Μουσείο Νεότερης Κεραμεικής (Μελιδώνη 4-6 και Αγίων Ασωμάτων. τηλ: 210.3318.491-5).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ