ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 13 Απρίλη 2010
Σελ. /40
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΕΩΝ
Επιθετικές προσφορές στα μονοπώλια

Ενέργεια, μεταφορές, ύδρευση, δημόσια γη και υποδομές μπαίνουν στις κυβερνητικές προτεραιότητες

Με επιθετικές προφορές προς τις μερίδες της κεφαλαιοκρατίας κλιμακώνει την αντιλαϊκή πολιτική της η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ. Στο τραπέζι βάζουν τη νέα γενιά μετοχοποιήσεων, που αφορά κύρια νευραλγικής σημασίας στρατηγικές υποδομές και δίκτυα (μεταφορές, ύδρευση κ.ά). Ταυτόχρονα δρομολογούν και νέες συμπράξεις με τα ιδιωτικά κεφάλαια, όπως επίσης και το νέο λεγόμενο αναπτυξιακό νόμο, με τον οποίο εκχωρούν και νέα προνόμια με αιχμή τα μονοπώλια της «πράσινης οικονομίας».

Ο σχεδιασμός για τα παραπάνω μπαίνει στη σημερινή συνεδρίαση της κυβερνητικής επιτροπής με την οποία έρχονται να δηλώσουν στα ιμπεριαλιστικά κέντρα και τις αγορές την απόφαση της κυβέρνησης να προχωρήσει και εφαρμόσει το Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης.

Το πρόγραμμα μετοχοποιήσεων που ξεδιπλώσουν στο επόμενο διάστημα αφορά και στις παρακάτω εταιρείες:

  • Υδρευση: Για την ΕΥΑΘ ΑΕ εξετάζουν τη διάθεση παραπέρα πόντων μαζί με την εκχώρηση της διοίκησης (μάνατζμεντ) σε «στρατηγικό επενδυτή». Να σημειωθεί ότι ο σχετικός διαγωνισμός που είχε προκηρύξει η προηγούμενη κυβέρνηση παραμένει για την ώρα παγωμένος. Στη λίστα των μεγαλοεπιχειρηματιών που ήδη έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον είναι η κατασκευαστική εταιρεία του ομίλου Μπόμπολα και η «Μάρφιν», σε κοινοπρακτικά σχήματα με μονοπώλια από τη Γαλλία και την Ισπανία. Αντίστοιχες εξελίξεις δρομολογούνται και για την ΕΥΔΑΠ ΑΕ, όπου το Δημόσιο μετέχει σήμερα με το 61%.
  • Ενέργεια: Δρομολογείται η εκχώρηση παραπέρα ζωτικού χώρου, μέσω της ΔΕΠΑ ΑΕ, στα μονοπώλια του κλάδου της ενέργειας και το μοίρασμα της πίτας. Σήμερα το Δημόσιο έχει το 65% και τα ΕΛΠΕ (συμφερόντων ομίλου Λάτση) το 35%.
  • Μεταφορές: Το πάνω χέρι στο αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» έχει το γερμανικό μονοπώλιο «Χόχτιφ». Στο τραπέζι πέφτει η χρονική επιμήκυνση της σύμβασης παραχώρησης καθώς επίσης η παραπέρα μετοχοποίηση και η δρομολόγηση των διαδικασιών για την εισαγωγή της εταιρείας στο χρηματιστήριο. Τα μονοπώλια του κλάδου ενδιαφέρονται να πάρουν και άλλα «αντισταθμιστικά οφέλη», συγκεκριμένα τη διαχείριση και άλλων αεροδρομίων της χώρας, όπως και για την κατασκευή των υποδομών με τη μέθοδο των «συμπράξεων» με το κράτος. Πολιτική αναδιαρθρώσεων ετοιμάζουν και για τον ΟΣΕ, ειδικότερα για τη θυγατρική ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Ακόμη, σε αναζήτηση «επενδυτών» και στη συνέχεια το δρόμο για το χρηματιστήριο ετοιμάζουν και για τα ΕΛΤΑ.
  • Ακίνητα: Φιλέτα δημόσιας γης ετοιμάζονται για παραχώρηση σε ιδιώτες με τη μορφή συμβάσεων μακροχρόνιας μίσθωσης. Οι διαδικασίες ήδη έχουν δρομολογηθεί από την Κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου (ΚΕΔ) και αφορούν σε παραλιακές εκτάσεις, στρατόπεδα, κτίρια, οικόπεδα, χιονοδρομικά κέντρα κ.ά.
  • Κρατικό χρήμα: Πακτωλό από κρατικό χρήμα ετοιμάζει η κυβέρνηση και για τις άλλες μερίδες της πλουτοκρατίας. Συγκεκριμένα τα κονδύλια του ΕΣΠΑ που θα μοιράσουν μέχρι το 2015 φτάνουν σε 23 δισ. ευρώ, ποσό στο οποίο προστίθενται αρκετά δισ. ευρώ από την «εθνική συμμετοχή». Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο από τα έργα ΣΔΙΤ, που άφησε παρακαταθήκη η κυβέρνηση ΝΔ, φτάνει σε 5,8 δισ. ευρώ, ενώ το αντίστοιχο κονδύλι που υπάρχει για «φάγωμα» από τον προηγούμενο λεγόμενο αναπτυξιακό νόμο φτάνει στα 8,8 δισ. ευρώ.
ΕΜΠΟΡΟΒΙΟΜΗΧΑΝΟΙ ΑΘΗΝΑΣ
Αξιώνουν απολύσεις και μείωση μισθών

Να κλείσουν οι δημόσιοι οργανισμοί και επιχειρήσεις που δεν εξυπηρετούν το κεφάλαιο, ζητά το ΕΒΕΑ

Ιδιωτικοποίηση ακόμα και κλείσιμο ΔΕΚΟ που δεν εξυπηρετούν την κερδοφορία του μεγάλου κεφαλαίου, απαιτούν οι εμποροβιομήχανοι, αξιώνοντας επιτακτικά τη λειτουργία όλων των ΔΕΚΟ με κριτήριο το κέρδος. Αυτό προκύπτει από τη μελέτη που παρουσίασε χτες ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου της Αθήνας (ΕΒΕΑ) με τον προσχηματικό τίτλο «Κωδικοποίηση των προβλημάτων των ΔΕΚΟ και προτάσεις επίλυσης». Στην πραγματικότητα, οι εκπρόσωποι των εμποροβιομηχάνων προβάλλουν τις αξιώσεις τους αναμασώντας τις «πιασάρικες» κορόνες περί «αναποτελεσματικότητας, κακοδιαχείρισης και επιβάρυνσης του φορολογούμενου πολίτη» και προβάλλοντας υπαρκτά προβλήματα, που όμως είναι αποτέλεσμα του τρόπου που αξιοποίησαν τις ΔΕΚΟ για δεκαετίες οι κυβερνώντες, ακόμα και για την ενίσχυση της κερδοφορίας του κεφαλαίου.

Μεταξύ άλλων στη μελέτη περιλαμβάνεται η επισήμανση ότι δεν εφαρμόζεται ο νόμος της ΝΔ για τις ΔΕΚΟ, που είναι «πιο κοντά στις πρακτικές του ιδιωτικού τομέα», με τον οποίο προβλέπονται και απολύσεις, κάτι για το οποίο, αναφέρεται, ελάχιστες ΔΕΚΟ έχουν προνοήσει σχετικά. Λόγος γίνεται για «φαινόμενα προσλήψεων που δεν καλύπτουν επαρκώς τις επιχειρησιακές ανάγκες, λανθασμένη σύνδεση απαιτήσεων θέσης εργασίας με τα προσόντα των υποψηφίων και συχνά μεγάλο πλεόνασμα στο συνολικό αριθμό απασχολούμενου προσωπικού με παράλληλη έλλειψη τεχνικής εξειδίκευσης».

Στο μέρος της μισθολογικής πολιτικής σημειώνεται ως πρόβλημα το υφιστάμενο πλαίσιο μισθολογικής πολιτικής των ΔΕΚΟ, το γεγονός ότι «οι αμοιβές σε πολλές ΔΕΚΟ τουλάχιστον όσον αφορά στα χαμηλότερα μισθολογικά κλιμάκια συχνά υπερβαίνουν τις αντίστοιχες αμοιβές στον ιδιωτικό τομέα» και γίνεται λόγος για «πληθώρα επιδομάτων» που «καθιστά ιδιαίτερα δυσχερή τον οικονομικό προγραμματισμό. Τα προβλήματα στο μέρος που αφορά το ανθρώπινο δυναμικό εντοπίζονται μεταξύ άλλων σε «προβληματικές διαδικασίες προσλήψεων και προαγωγών», στη μονιμότητα και στη μη σύνδεση επίτευξης στόχων - ανταμοιβής.

Σε ό,τι αφορά την οικονομική διαχείριση, οι εμποροβιομήχανοι υποστηρίζουν ότι τα τιμολόγια των ΔΕΚΟ «δεν ανταποκρίνονται στις συνθήκες της αγοράς» και «οδηγούν σε ιδιαίτερα χαμηλά ή και σε αρνητικά περιθώρια κερδοφορίας», ζητώντας ουσιαστικά ανατιμήσεις.

Παράλληλα, η μελέτη «βάζει πλάτες» στο ΠΑΣΟΚ ενόψει της επικείμενης ιδιωτικοποίησης του ΟΣΕ, ο Κ. Μίχαλος ζήτησε την επιβολή εθελούσιας εξόδου στον Οργανισμό, ενώ αναφερόμενος στη ΔΕΗ έκανε λόγο για «αρρωστημένη» κερδοφορία εξαιτίας των έργων που δεν έχουν προχωρήσει. Τέλος, ο πρόεδρος του ΕΒΕΑ ζήτησε επ' αόριστον πάγωμα των προσλήψεων στο δημόσιο τομέα και τουλάχιστον για τα επόμενα πέντε χρόνια.

«ΜΗΧΑΝΙΚΗ ΑΕ»
Νέα έργα στις πλάτες των εργαζομένων

Την ώρα που εργαζόμενοι σε διάφορα έργα που έχει αναλάβει η «ΜΗΧΑΝΙΚΗ ΑΕ» του Π. Εμφιετζόγλου παραμένουν απλήρωτοι επί μήνες, είτε εργάζονται άμεσα σ' αυτήν, είτε σε υπεργολάβους, η εταιρεία κατέθεσε στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας αίτηση αδειοδότησης για δύο μεγάλα υδρηολεκτρικά έργα προϋπολογισμού σχεδόν 400 εκατ. ευρώ!

Στην ανακοίνωση της εταιρείας σημειώνεται ότι «αξιοποιώντας την υποδομή, εμπειρία και τεχνογνωσία στις κατασκευές μεγάλων υδροηλεκτρικών έργων από την 35ετή συνεργασία της με τη ΔΕΗ, υπέβαλε στις 9/4/2010 στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας αιτήσεις με σχετικές μελέτες για την αδειοδότηση δύο μεγάλων υδροηλεκτρικών σταθμών αντλησιοταμίευσης συνολικής εγκατεστημένης ισχύος 762 MW». Το πρώτο έργο, ο ΥΗΕ ΠΟΣΕΙΔΩΝ Ι, ισχύος 380 MW, τοποθετείται στη θέση Μπαμπαλιό του Δήμου Ινάχου Αιτωλοακαρνανίας. Το κόστος του εκτιμάται στα 196 εκατ. ευρώ. Το δεύτερο, ο ΥΗΕ ΠΟΣΕΙΔΩΝ ΙΙ, ισχύος 382 MW, τοποθετείται στη θέση Σαργιάδα του Δήμου Παρακαμπυλίων Αιτωλοακαρνανίας. Το κόστος εκτιμάται στα 199 εκατ. ευρώ.

Η εταιρεία επικαλείται τη μη εξόφλησή της από το Δημόσιο για τις καθυστερήσεις στους μισθούς των εργαζομένων στα διάφορα έργα της, όπως στο φράγμα Πείρου - Παραπείρου στην Αχαΐα, στα έργα του ΟΣΕ στο Λιανοκλάδι και αλλού. Ωστόσο, το 2009, η εταιρεία εμφάνισε κύκλο εργασιών 121,69 εκατ. ευρώ, με λειτουργικά κέρδη 13,04 εκατ. ευρώ και καθαρά κέρδη 6,12 εκατ. ευρώ. Ταυτόχρονα, φαίνεται να μην πτοείται από τις συνέπειες των χρεών του Δημοσίου στην οικονομική της κατάσταση, καθώς αναλαμβάνει με προθυμία νέα έργα ύψους εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ.

Για την περίπτωση των εργαζομένων στην περιοχή της Πάτρας, το ΚΚΕ είχε καταθέσει στις 8 του περασμένου Φλεβάρη Επίκαιρη Ερώτηση στη Βουλή, ζητώντας την καταβολή των δεδουλευμένων και τη μη επανάληψη των καθυστερήσεων στο μέλλον. Στην απάντησή της η κυβέρνηση κάλυψε την εργοδοσία, με αναφορές στα ανάλογα προβλήματα που «λόγω κρίσης» εμφανίζονται σε όλη τη χώρα.

ΚΡΑΤΙΚΟ ΧΡΕΟΣ
Στο παζάρι για ακόμη 1 δισ.

Με ληστρικούς όρους συνεχίζεται σήμερα το δανειστικό πρόγραμμα της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ. Αυτή τη φορά, σκοπεύουν μέσω δημοπρασίας να εκδώσουν έντοκα γραμμάτια ετήσιας και τρίμηνης διάρκειας, προκειμένου να αντλήσουν από τις τράπεζες και άλλους μεγαλορεντιέρηδες ποσά πάνω από 1,2 δισ. ευρώ. Είναι απόλυτα φανερό το γεγονός ότι τα άγρια αντιλαϊκά φοροεισπρακτικά μέτρα που έχουν βάλει σε εφαρμογή (ΦΠΑ, ειδικοί φόροι), όπως και τα μέτρα του νέου φορολογικού νομοσχεδίου, προορίζονται να γίνουν τόκοι και χρεολύσια στα θησαυροφυλάκια των μεγαλοδανειστών. Τα δανειστικά επιτόκια του Δημοσίου συνέχισαν και χτες να αποκλίνουν κατά 3,5 εκατοστιαίες μονάδες πάνω από τα αντίστοιχα του γερμανικού κράτους. Σε αυτό το πλαίσιο, τα επιτόκια στα έντοκα γραμμάτια αναμένεται να φτάσουν και ξεπεράσουν το 5% !



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ