ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 17 Απρίλη 2009
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«Θωρηκτό Ποτέμκιν» ... για πάντα

Το αριστουργηματικό «Θωρηκτό Ποτέμκιν» (1925) του Σεργκέι Αϊζενστάιν, αναδείχθηκε δεύτερο στον κατάλογο με τις 15 ταινίες που επηρέασαν περισσότερο την ιστορία του κινηματογράφου, στο πλαίσιο ενός σχετικού διαγωνισμού που διοργάνωσε το καλωδιακό αμερικανικό κανάλι «Tuner Classic Movies», το οποίο προβάλλει κλασικό κινηματογράφο χωρίς διαφημίσεις.

Ο κατάλογος περιλαμβάνει 15 ταινίες, με πρώτη τη «Γέννεση ενός έθνους» (1915) του Γκρίφιθ, ενώ τρίτη, μετά το «Ποτέμκιν», είναι η «Μητρόπολη» του Λανγκ. Ο Αϊζενστάιν γύρισε την ταινία με αφορμή τα 20 χρόνια από την εξέγερση των ναυτών του θωρηκτού στην επανάσταση του 1905, η οποία, αν και κατεστάλη, πνιγμένη στο αίμα, αποτέλεσε τον προπομπό της νικηφόρας Επανάστασης του Οχτώβρη. Η ταινία έκανε πρεμιέρα στη Μόσχα, στις 5/12/1925, και πλέον θεωρείται αριστούργημα, όχι μόνο του σοβιετικού αλλά και του παγκόσμιου κινηματογράφου.

Η αξιολόγηση πάντως του καναλιού έχει τη δική της σημασία, αφού έγινε από ένα κοινό που έχει καταφέρει να «απογαλακτιστεί», κατά κάποιο τρόπο, από την κουλτούρα του Χόλιγουντ. Αναδεικνύει, επίσης, το γεγονός, πως όση και όποια τεχνολογία να εφαρμοστεί στον κινηματογράφο, αυτό που θα ορίζει πάντα το έργο τέχνης θα είναι ο δημιουργός, η μορφή και το περιεχόμενο της δημιουργίας του. Για την ιστορία, στην πρώτη δεκάδα βρίσκεται ο «Πολίτης Κέιν» του Ουέλς και ο «Κλέφτης ποδηλάτων» του ντε Σίκα.

Την ίδια στιγμή, η διοίκηση του «Ερμιτάζ», ανακοίνωσε χτες ότι παραχωρεί την τεράστια πλατεία μπροστά από το εκπληκτικό αυτό μουσείο - πρώην ανάκτορο... στη Μαντόνα, για τη συναυλία της! Αλλοι καιροί... άλλα ήθη...

Μεταπασχαλινές αυλαίες

«Puerto Grande», από το «Δραματικό Θέατρο»
«Puerto Grande», από το «Δραματικό Θέατρο»
Το έργο του Μάνου Λαμπράκη «Puerto Grande» θα παρουσιάσει το «Δραματικό Θέατρο» της Ρούλας Πατεράκη (24/4-10/6), στο Μέγαρο Εθνικής Ασφαλιστικής Κοραή 4 (πρώην κρατητήρια Κομαντατούρ). Το «Puerto Grande» (Μεγάλο Λιμάνι ή Μεγάλο Πέρασμα), αρθρωμένο σε 24 σκηνές, αποτελεί διασκευή του «Βόιτσεκ» του Γκέοργκ Μπίχνερ. Σε ένα στρατόπεδο συγκέντρωσης, παρακολουθούμε το βασανισμό και τη σταδιακή αποκτήνωση του κρατουμένου Bunker. Γύρω του, οι δήμιοι επινοούν ολοένα και πιο «εκλεπτυσμένες» μεθόδους ψυχοσωματικού μαρτυρίου, με ψευδή επιχειρήματα. Η φρίκη της εξουσίας, η επιστήμη ως αυτοσκοπός, ο άνθρωπος χωρίς όνομα, άθυρμα ενός παράλογου συστήματος που τον καταστρέφει αλλά καταστρέφεται, που οδηγεί στο αδιέξοδο και τον αφανισμό. Σκηνικά - κοστούμια: Αγγελος Μέντης. Κίνηση: Μπέτυ Δραμισιώτη. Μουσική επιμέλεια: Μάνος Λαμπράκης. Παίζουν: Κοσμάς Φοντούκης, Γιάννης Παπαδόπουλος, Κωστής Συραδάκης, Λένικα Αρφάνη, Ενκε Φεζολάρι, Ρίτα Λυτού, Θεανώ Βασιλείου, Ευτυχία Γιομελά, Ευτυχία Κιουρτίδου, Ευγενία Μαμάη, Ανδρέας Αντωνιάδης, Σαράντος Ρηγάκος, Διονύσης Ποταμίτης, Αλέξης Πασπαρδάνης. Παραγωγή: Δραματικό Θέατρο Ρούλα Πατεράκη.

  • Από τις 23/4-31/5 στο «Αμφι-Θέατρο», θα παρουσιαστεί το έργο «Η λέσχη της αυτοκτονίας». Δυο φίλοι μπλέκουν στα δίχτυα μιας αδίστακτης εγκληματικής οργάνωσης, μιας λέσχης της αυτοκτονίας. Στο βυθό μιας σύγχρονης μητρόπολης, δεκάδες νέοι άνδρες παίζουν κάθε βράδυ ένα παιχνίδι ζωής και θανάτου, με επικεφαλής τον μυστηριώδη πρόεδρο της λέσχης. Η περιπλάνηση ξεκινά από το φουαγιέ και καταλήγει στη σκηνή. Το κείμενο της παράστασης, βασισμένο στο ομότιτλο διήγημα του Ρόμπερτ Λούις Στίβενσον, γράφτηκε στις πρόβες από την σκηνοθέτρια Κατερίνα Ευαγγελάτου και τους ηθοποιούς. Σκηνικό - κοστούμια: Κωνσταντίνος Ζαμάνης. Μουσική: Σταύρος Γασπαράτος. Παίζουν: Νικόλας Παπαγιάννης, Στάθης Μαντζώρος, Λευτέρης Πολυχρόνης, Τάσος Δαρδαγάνης, Φώτης Μπατζας. Μετά το Πάσχα συνεχίζονται επίσης οι παραστάσεις του έργου «Ξαφνικά πέρσι το καλοκαίρι» (σκηνοθεσία Σπ. Ευαγγελάτου) σε εναλλασσόμενο δραματολόγιο με τη «Λέσχη της αυτοκτονίας». Το «Ξαφνικά πέρσι το καλοκαίρι» θα παιχτεί εκτάκτως και τη Δευτέρα του Πάσχα (9μ.μ.).
Βαλκάνια... «Του νεκρού αδελφού»

Μετά τις επιτυχείς παραστάσεις της στην Αθήνα, η διαβαλκανική παράσταση «Του νεκρού αδελφού», σε σκηνοθεσία Σωτήρη Χατζάκη, αμέσως μετά το Πάσχα, θα παρουσιαστεί στα Τίρανα (23/4), στη Σόφια (27/4), στο Βουκουρέστι (29, 30/4) και το Βελιγράδι (3/5).

Η παράσταση στηρίζεται στη σύλληψη του σκηνοθέτη για σύνθεση κοινών στοιχείων του λαϊκού πολιτισμού των Βαλκανικών χωρών, βάσει της γνωστής σε διάφορες βαλκανικές γλώσσες παραλλαγής του δημοτικού ποιήματος «Του νεκρού αδελφού». Η παράσταση περιλαμβάνει διάσπαρτες παραλλαγές του ποιήματος, αλλά και αφηγήματα, μοιρολόγια, λαϊκά δρώμενα και χορούς (ελληνικούς, σέρβικους, αλβανικούς, βουλγάρικους, ρουμάνικους) και παίζεται και στις πέντε γλώσσες. Σκηνικά Ερσης Δρίνη, κοστούμια Γιάννη Μετζικώφ, χορογραφία Μαρίας Γκούτη, φωτισμοί Αντώνη Παναγιωτόπουλου.

Πρωταγωνιστούν: Mάγια Μόργκενστερν (Ρουμανία), Μαργαρίτα Τζέπα (Αλβανία), Μαρία Κατσιαδάκη, Νίκος Αρβανίτης, Κίτυ Σελμάνη-Τζέτσεβιτς. Στο Χορό συμμετέχουν οι Ελληνες ηθοποιοί Κωνσταντίνος Γιαννακόπουλος, Ανδρομάχη Δαυλού, Χρήστος Νίνης, Ανδριανή Τουντοπούλου, Δημήτρης Τσολάκης, Μαριάνθη Φωτάκη, αλλά και οι μετανάστες στην Ελλάδα ηθοποιοί Λάουρα Ντουμίτρου (Ρουμανία), Νατάσα Μέντιτς (Σερβία), Κρις Ραντάνοφ (Βουλγαρία), Καραφίλ Σένα (Αλβανία). Μουσικoί επί σκηνής: Μάκης Κρέτσης, Simone Mongelli.

Ευτυχία ή ... εφιάλτης;

«Ο εφιάλτης της ευτυχίας», το πρώτο έργο της Αυστρο-μεξικανής Γιουστίνε ντελ Κόρτε, θα παρουσιάσει, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, από τις 29/4-31/5, το Εθνικό Θέατρο, στο «Κοτοπούλη - Ρεξ», σε σκηνοθεσία του Γιάννη Χουβαρδά.

Το σπονδυλωτό έργο, μέσα από ένα παζλ σκηνών, γραμμένων με τρυφερότητα, χιούμορ, σαρκασμό, αλλά και σκληρότητα κάποιες φορές, επιχειρεί να απαντήσει σε ένα ερώτημα για την ανθρώπινη φύση: Τη βασανιστική αναζήτηση της ευτυχίας. Τι σημαίνει ευτυχία; Υπάρχει μήπως μια μαγική διαδρομή που οδηγεί με σιγουριά σ' αυτήν; Ενα πολύχρωμο μωσαϊκό, με γυναικείους κυρίως χαρακτήρες, περνά μπροστά από τα μάτια μας στη σκηνή: Μια γυναίκα που ψαρεύει, ένα νεαρό κορίτσι στη σχολική του εκδρομή, μια νύφη, μια δασκάλα μπαλέτου, δυο πολύ γριές γυναίκες... Ανάμεσά τους ένας άντρας - σκηνοθέτης σε διαρκή αναζήτηση. Κάθε μία από τις γυναίκες αυτές, ακόμα και όταν περιγράφεται με λίγες σειρές, είναι μοναδική και ανεπανάληπτη. Και όμως έρχεται κάποια στιγμή που μοιάζει σαν να μοιράζονται όλες ένα πεπρωμένο.

Μετάφραση: Μαρία Μαντή, επιμέλεια μετάφρασης Γιώργος Δεπάστας. Σκηνικά - κοστούμια: Κάτριν Κρούμπαϊν. Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος. Παίζουν: Αλεξάνδρα Αΐδίνη, Προμηθέας Αλειφερόπουλος, Γιώργος Γλάστρας, Στεφανία Γουλιώτη, Ολγα Δαμάνη, Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Κόρα Καρβούνη, Ελένη Κοκκίδου, Δημήτρης Κουτρουβιδέας, Λουίζα Κωστούλα, Δημήτρης Λιγνάδης, Λουκία Μιχαλοπούλου, Θέμις Μπαζάκα, Ηλέκτρα Νικολούζου, Luciο VictorDias, Εφη Παπαθεοδώρου, Μάκης Παπαδημητρίου, Σωκράτης Πατσίκας, Τιτίκα Σαριγκούλη, Hirohisa Ermis Hatanaka.

«Εφυγε» ο Σπύρος Παπαβασιλείου

«Κλαίει απόψε η γειτονιά», «Ομορφή μου Κατερίνα», «Σ' αγαπώ σαν αμαρτία», «Παράπονο», «Καλοκαίρια και χειμώνες», «Ας ήταν και να πέθαινα ξημέρωμα Σαββάτου», «Ασε με να σ' αγαπάω». Αυτά και πολλά ακόμη τραγούδια αποτελούν δημιουργίες του λαϊκού συνθέτη Σπύρου Παπαβασιλείου, ο οποίος υπέκυψε από τον καρκίνο, στα 69 του χρόνια και τάφηκε χτες στο Νεκροταφείο Νέας Σμύρνης.

Ξεκίνησε τη μουσική πορεία του ως μαέστρος και ενορχηστρωτής. Με τις ορχήστρες του δούλεψε σε πολλά νυχτερινά κέντρα, ενώ από τα τέλη της δεκαετίας του '60 άρχισε να ασχολείται και με τη σύνθεση. Αντιπροσωπευτικό ερμηνευτή των τραγουδιών του θεωρούσε τον Δημήτρη Μητροπάνο, με τον οποίο είχε μακροχρόνια συνεργασία και έκανε αρκετούς δίσκους και πολλές επιτυχίες. Τραγούδια του ερμήνευσαν μεταξύ άλλων οι: Στράτος Διονυσίου, Βίκυ Μοσχολιού, Μαρινέλλα, Αντώνης Καλογιάννης, Λίτσα Διαμάντη, Δούκισσα, Γιάννης Πάριος, Πασχάλης Τερζής, Νότης Σφακιανάκης κ.ά. Μεταξύ άλλων έγραψε και τον ύμνο του Ολυμπιακού.

Κατά ένα μισάωρο επεκτείνεται το διευρυμένο, θερινό, ωράριο λειτουργίας επιλεγμένων μουσείων και αρχαιολογικών χώρων. Μέχρι 31/10, οι χώροι και τα μουσεία που συμμετέχουν στο πρόγραμμα θα λειτουργούν με διπλή βάρδια, από 8 πμ-8 μμ. Λόγω του Πάσχα, κατ' εξαίρεση, οι ώρες λειτουργίας των χώρων αυτών, ειδικά για τη Μ. Παρασκευή, διαμορφώνονται ως εξής: 12μ. - 6 μ.μ. και για το Μ. Σάββατο 8.30 π.μ. - 3 μ.μ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ