ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 2 Οχτώβρη 2002
Σελ. /32
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΚΗ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΕΛΛΑΔΑΣ
Διπλοβάρδια, ελλείψεις και προβλήματα υποδομής

Η εικόνα που θέλησε δημαγωγικά με την έναρξη της σχολικής χρονιάς να παρουσιάσει το υπουργείο Παιδείας, μικρή σχέση έχει με την πραγματικότητα που βιώνουν σήμερα, είκοσι μέρες μετά, οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Ελλείψεις σε εκπαιδευτικούς, βιβλία εικοσαετίας, ανεπαρκείς υποδομές είναι το σκηνικό που και φέτος επαναλαμβάνεται για χιλιάδες μικρούς μαθητές των δημοτικών σχολείων και νηπιαγωγείων.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας, που παρουσιάστηκαν χτες σε συνέντευξη Τύπου, ένα στα τρία σχολεία στην Αθήνα λειτουργεί σε βάρδιες. Ενδεικτικά αναφέρθηκε ότι στην Α΄ Αθήνας από τα 274 σχολεία λειτουργούν πρωί - απόγευμα τα 88, από τα 14 δημοτικά σχολεία της περιοχής Αμπελοκήπων Θεσσαλονίκης λειτουργούν σε βάρδιες τα 11. Η πολιτική της υποχρηματοδότησης μάλιστα αναγκάζει ακόμα και νήπια σε διπλοβάρδια (στην Α΄ Αθήνας από τα 243 νηπιαγωγεία λειτουργούν σε βάρδιες τα 68). Ακόμα όμως και σε περιπτώσεις που δεν υπάρχει το καθεστώς της διπλοβάρδιας, υπάρχει το πρόβλημα των ακατάλληλων και επικίνδυνων για μικρούς μαθητές κτιρίων, που στεγάζονται σε ενοικιαζόμενα κτίρια (π.χ. από τα 36 νηπιαγωγεία των Χανίων μόλις 2 στεγάζονται σε ιδιόκτητα κτίρια) χωρίς αύλειο και άλλους βοηθητικούς χώρους.

Επιπλέον, οι εκπρόσωποι της ΔΟΕ επισήμαναν ότι σε πολλές περιπτώσεις ο αριθμός των μαθητών στις τάξεις αγγίζει τους 30, επαναφέροντας το αίτημα για μείωση των μαθητών ανά εκπαιδευτικό και σημειώνοντας την ανάγκη ικανοποίησής του, καθώς υπάρχουν 70.000 αλλοδαποί μαθητές στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και παράλληλα έχει προωθηθεί η ένταξη παιδιών με ειδικές ανάγκες στις «κανονικές» τάξεις.

Σε ό,τι αφορά το εκπαιδευτικό προσωπικό, σύμφωνα με τη ΔΟΕ, τα κενά σήμερα είναι περίπου 900 κυρίως σε δασκάλους και εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων. Αναφέρθηκαν επίσης στο ζήτημα της επιλογής στελεχών, σημειώνοντας ότι δεν έγιναν αξιοκρατικά οι επιλογές και ζήτησαν οικονομική αναβάθμιση του εκπαιδευτικού.

Ο μύθος του «ολοήμερου σχολείου»

Ιδιαίτερα αναφέρθηκαν οι εκπρόσωποι της ΔΟΕ στην πολυδιαφημισμένη από το υπουργείο Παιδείας επέκταση του θεσμού του «ολοήμερου σχολείου», υπογραμμίζοντας ότι στην πραγματικότητα γίνεται λόγος για τα τμήματα διευρυμένου ωραρίου, τα οποία καλύπτουν περιορισμένο αριθμό μαθητών, με τη συνύπαρξη παιδιών διαφόρων ηλικιών. Ενδεικτικά αναφέρθηκε ότι σε ένα 12θέσιο δημοτικό σχολείο 300 μαθητών, λειτουργούν συνήθως ένα ή δύο τμήματα διευρυμένου ωραρίου στα οποία φοιτούν περίπου 30-60 μαθητές.

Οπως τόνισαν, φέτος λειτουργούν 3.881 τέτοια τμήματα σε 2.399 δημοτικά σχολεία μαζί με 1.513 ολοήμερα νηπιαγωγεία, χωρίς όμως την απαραίτητη υποδομή, για την οποία, όπως κατήγγειλαν, δεν υπάρχει πρόβλεψη ούτε στο σχεδιασμό των διδακτηρίων που πρόκειται να ανεγερθούν.

Για όλα τα παραπάνω προβλήματα, οι εκπρόσωποι του ΔΣ της ΔΟΕ κατήγγειλαν την πολιτική υποχρηματοδότησης και σημείωσαν ότι θα συνεχιστεί ο αγώνας, «διευκρινίζοντας» ότι αγώνας δεν είναι «απαραίτητα απεργιακές κινητοποιήσεις», όπως χαρακτηριστικά είπε ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Β. Παλλιγιάννης, καθώς η πλειοψηφία προτιμά το «διάλογο» με το υπουργείο.

Ωστόσο, ήδη η βάση του κλάδου παίρνει αγωνιστικές πρωτοβουλίες διεκδίκησης λύσεων και καταδίκης της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής, σε συντονισμό με τους γονείς. Υπενθυμίζεται ότι σε αυτό το πλαίσιο, την ερχόμενη Δευτέρα 7 Οκτώβρη, ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης «Ελλη Αλεξίου» πραγματοποιεί δίωρη στάση εργασίας και συγκέντρωση στο 3ο Γραφείο Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Περιστερίου.

Θεσσαλονίκη: Αντιδράσεις από τους γονείς

Τον εμπαιγμό του υπουργείου Παιδείας, που βαφτίζει σχολεία ως «ολοήμερα» ενώ στην πράξη δε φροντίζει για την επάνδρωσή τους με το αναγκαίο προσωπικό και την απαραίτητη υποδομή, καταγγέλλει η Ομοσπονδία Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων Μαθητών Νομού Θεσσαλονίκης. «Με την "εκπαιδευτική μεταρρύθμιση" μετονομάστηκαν σε "ολοήμερα σχολεία" για λίγο και αμέσως μετά για να διαφοροποιηθούν από τα "πιλοτικά ολοήμερα σχολεία", έγιναν "τμήματα διευρυμένου ωραρίου"», σημειώνει σε ανακοίνωσή της. Οπου λειτούργησαν, οι δάσκαλοι ήταν λιγότεροι από τον αναγκαίο αριθμό και έτσι τα τμήματα είχαν από 30-60 παιδιά σε κάποιες περιπτώσεις. Σε πολλά σχολεία οι εργαζόμενοι γονείς πλήρωναν και συνεχίζουν να πληρώνουν δασκάλους για να καλύψουν την ανάγκη φύλαξης των παιδιών. Και όλα αυτά στη λογική της «παιδείας του μικρότερου κόστους».

ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ
Αόριστες υποσχέσεις στους εργαζόμενους

Συνταγματικό κώλυμα επικαλέστηκε ο αρμόδιος υφυπουργός, απαντώντας σε Επίκαιρη Ερώτηση του Γ. Χουρμουζιάδη

Με γενικές και αόριστες υποσχέσεις αντιμετώπισε στη Βουλή ο υφυπουργός Παιδείας Ν. Γκεσούλης τα αιτήματα εργαζομένων στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο για ένταξή τους στο μόνιμο προσωπικό του Ιδρύματος. Πρόκειται για 400 εργαζόμενους που δούλευαν σε διάφορους εργολήπτες και οι οποίοι για 15 χρόνια καλύπτουν πλέον πάγιες και διαρκείς ανάγκες, απασχολούμενοι από φύλακες μέχρι και τηλεφωνητές.

Το αίτημά τους έφερε στη Βουλή με Επίκαιρη Ερώτηση ο βουλευτής του ΚΚΕ Γ. Χουρμουζιάδης, αλλά ο αρμόδιος υφυπουργός, επικαλούμενος διάφορες νομικές ρυθμίσεις, είπε ότι είναι δύσκολη η αντιμετώπιση του προβλήματος. Συγκεκριμένα αν και αναγνώρισε ότι οι εργαζόμενοι αυτοί παρήγαγαν έργο σε κρίσιμους τομείς του Πανεπιστημίου, είπε ότι δεν είναι εύκολη η τακτοποίησή τους γιατί η σχέση εργασίας τους είναι με ιδιώτες εργολάβους και το νέο Σύνταγμα απαγορεύει τη μονιμοποίηση των εκτάκτων. Το μόνο που άφησε ανοιχτό είναι σε συνεννόηση με το υπουργείο Εσωτερικών να εξεταστεί το ενδεχόμενο να πριμοδοτηθεί η προϋπηρεσία τους σε ενδεχόμενο διαγωνισμό για πρόσληψη στο δημόσιο.

Ο Γ. Χουρμουζιάδης είπε ότι ο χαρακτήρας του προβλήματος είναι κοινωνικός και αφορά εκατοντάδες εργαζόμενους, οι οποίοι μετά από 15ετή ομηρία αγωνίζονται για το δίκαιο αίτημά τους. Τόνισε δε ότι όλα αυτά τα χρόνια κάλυπταν πάγιες και διαρκείς ανάγκες και είναι χαρακτηριστικό ότι με την αποχή τους δε λειτουργεί πλέον το Πανεπιστήμιο. Ο βουλευτής του ΚΚΕ έθεσε και το σοβαρό θέμα των εργολάβων που παίρνουν δουλιές του Πανεπιστημίου και μάλιστα διαχειρίζονται για διάφορες υπηρεσίες 2-3 δισ. δρχ. το χρόνο.

Συνεχίζουν τις κινητοποιήσεις

Οι εργαζόμενοι συνεχίζουν τις κινητοποιήσεις τους, παρά την εισαγγελική παρέμβαση που παρήγγειλε ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Θεσσαλονίκης Ευάγγελος Ζαχαρής σε εισαγγελέα ποινικής δίωξης, για τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης για να διακριβωθεί αν η κατάληψη του κτιρίου Διοίκησης του ΑΠΘ είναι σύννομη ή όχι και αν κατ' αυτή έχουν τελεστεί αξιόποινες πράξεις.

Στο μεταξύ, ερωτηματικά δημιουργούνται και από την αναδίπλωση του Πρυτανικού Συμβουλίου του ΑΠΘ που εκδηλώθηκε μετά την επίσκεψη του υπουργού Παιδείας. Στην επιστολή που έστειλε προς τους εργαζόμενους, ενώ αναγνωρίζει ότι «η ικανοποίηση των αιτημάτων τους, θα αποβεί προς όφελος και του ΑΠΘ», στη συνέχεια μιλά για «εγγυήσεις που παρασχέθηκαν από τα αρμόδια υπουργεία για την επίλυση του προβλήματος» και άρνηση των εργαζομένων να τις αποδεχτούν. Και επισημαίνει ότι οι εργαζόμενοι φέρουν την ευθύνη για τα όποια προβλήματα δημιουργήθηκαν και συνεχίζουν να δημιουργούνται.

Ποιες εγγυήσεις, αλήθεια, ανακάλυψε ξαφνικά η Πρυτανεία; Την πρόταση του γραμματέα του υπουργείου Εσωτερικών να βολευτούν οι 50 από τους 600 με φωτογραφικές διατάξεις;

Την πρακτική παραπομπής του θέματος από υπουργείο σε υπουργείο και την επιδιωκόμενη διάσπαση των εργαζομένων, με στόχο τη συνέχιση του ίδιου του παράνομου καθεστώτος της εργολαβίας;

ΠΡΟΕΔΡΟΙ ΤΩΝ ΤΕΙ
«Ψάχνουν» κονδύλια

Το γεγονός ότι η χρηματοδότηση για τα ΤΕΙ, παρά τη δήθεν «ανωτατοποίησή» τους, παραμένει πολύ πίσω από τις πραγματικές ανάγκες των Ιδρυμάτων, δεν το αμφισβητεί κανείς. Γι' αυτό και το αίτημα της άμεσης και γενναίας χρηματοδότησης, έρχεται πρώτο στα αιτήματα ακόμα και των προέδρων των ΤΕΙ, η Σύνοδος των οποίων συνήλθε προχτές στην πρώτη της συνεδρίαση για το ακαδημαϊκό έτος 2002 - 2003, μετά και την ολοκλήρωση των εκλογών για νέες διοικήσεις στα Ιδρύματα της χώρας.

Οι πρόεδροι των ΤΕΙ προτείνουν να απαλλαχτούν οι προϋπολογισμοί των Ιδρυμάτων (χωρίς να μειωθούν) από τις δαπάνες μισθοδοσίας των Επιστημονικών και Εργαστηριακών Συνεργατών και από τις δαπάνες για στέγαση και συγγράμματα φοιτητών κι αυτά τα κονδύλια να καλύπτονται απευθείας από το ΥΠΕΠΘ. Παράλληλα, επαναφέρουν το θέμα της διοργάνωσης αυτοδύναμων μεταπτυχιακών από τα ΤΕΙ και ζητούν να τους δοθεί η σχετική δυνατότητα.

Γενικά, και οι «νέοι» πρόεδροι των ΤΕΙ συνεχίζουν να αποσιωπούν το γεγονός ότι η λεγόμενη «ανωτατοποίηση» έχει καθηλώσει ουσιαστικά τα Ιδρύματα σε υποβάθμιση, χωρίς να τους δίνει καμιά προοπτική να μετεξελιχθούν σε πραγματικά ανώτατα Ιδρύματα, την ίδια στιγμή μάλιστα που με τους νόμους, τους οποίους ετοιμάζει η κυβέρνηση, θα υποβαθμιστούν, από πλευράς σπουδών, τόσο τα ΤΕΙ όσο και τα πανεπιστήμια στο επίπεδο της φθηνής και αναλώσιμης κατάρτισης.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ