ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 26 Σεπτέμβρη 2024
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΚΡΙΤΙΚΗ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ
Μαδαγασκάρη, Παρίσι και Δουργούτι

«Γιάφα: Ο μηχανισμός του πορτοκαλιού»
«Γιάφα: Ο μηχανισμός του πορτοκαλιού»
Κινηματογραφική βδομάδα με πλήθος επιλογών για κινηματογράφο. Οι εταιρείες διανομής αυτήν τη βδομάδα ρίχνουν στις αίθουσες και πάλι πάνω από 10 ταινίες και επανεκδόσεις, αν μετρήσαμε σωστά... Την άλλη βδομάδα, βλέπετε, έρχεται η ταινία «Joker: Τρέλα για Δύο», κι ακόμα σχεδόν κανείς δεν έχει ρισκάρει να σπάσει τη μονοκρατορία... Επίσης, σε αυτήν τη «μοναξιά» συναινεί και η έναρξη του 30ού Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας, που ξεκινούν στις 2 Οκτώβρη και θα διαρκέσουν μέχρι και τις 14 Οκτώβρη. Το πρόγραμμα του φεστιβάλ ανακοινώθηκε χτες το βράδυ και θα το παρουσιάσουμε σε επόμενο φύλλο.

Κατά τα λοιπά, αυτή η βδομάδα είναι η βδομάδα του AnimaSyros, το οποίο θα διεξάγεται μέχρι και τις 29 Σεπτέμβρη. Από τις 26 μέχρι και τις 29 Σεπτέμβρη θα διεξαχθεί και το 9ο Αφιέρωμα στο Ελληνικό Ντοκιμαντέρ με τίτλο ΜΕ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΑΝΟΙΧΤΑ στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος, από το οποίο ξεχωρίζουμε το αφιέρωμα στον σκηνοθέτη και ποιητή Λευτέρη Ξανθόπουλο, αφιέρωμα στο οποίο αναφερθήκαμε τις προηγούμενες μέρες. Επίσημος προσκεκλημένος του Φεστιβάλ είναι ο Ισραηλινός σκηνοθέτης Eyal Sivan, ο οποίος μέσα από το έργο του ασχολείται κριτικά με την εβραϊκή του κληρονομιά, αλλά και με την απάνθρωπη γενοκτόνα πολιτική κατά του Παλαιστινιακού λαού. Ετσι, το Σάββατο 28 Σεπτέμβρη, στις 18.30, στην Ταινιοθήκη θα προβληθεί η ταινία του «Γιάφα, ο μηχανισμός του πορτοκαλιού». Η βραβευμένη ταινία αφηγείται με ποιον τρόπο το περίφημο πορτοκάλι της Γιάφα, προϊόν των αραβοεβραϊκών καλλιεργειών της Παλαιστίνης, με τον κατάλληλο μηχανισμό, σβήστηκε αθόρυβα από τη λαϊκή μνήμη με την ίδρυση του κράτους του Ισραήλ το 1948. Θα ακολουθήσουν συζήτηση με το κοινό και masterclass.

«Dourgouti Town»
«Dourgouti Town»
Τη Δευτέρα 30/9, στο πλαίσιο των προβολών «Μεγάλες ταινίες, Μεγάλες Δευτέρες», στη «Ριβιέρα», θα προβληθεί ο μυθικός «Γατόπαρδος» του Λουκίνο Βισκόντι, σε μουσική Νίνο Ρότα στην πλήρη ψηφιακή αποκατεστημένη εκδοχή των 185 λεπτών. Οι επανεκδόσεις αυτής της βδομάδας είναι «Οι στρατιώτες της Σαλαμίνας» του Νταβίντ Τρουέμπα και η θρυλική «Γλυκιά Ζωή» (La Dolce Vita) του Φεντερίκο Φελίνι.

Αυτή η βδομάδα έχει πολύ ενδιαφέρουσες ταινίες από όλο τον κόσμο. Ξεχωρίζουμε το «Dourgouti Town», το «Κόκκινο νησί» και τους «Παρείσακτους». Το «Slow» της Μαρίγια Καβταράτζε, που εξερευνά μια ιδιότυπη ερωτική επικοινωνία μεταξύ ενός ζευγαριού, δυστυχώς μοιάζει με την απελπισμένη προσπάθεια των πρωταγωνιστών του, δεν καταλήγει πουθενά... Ομορφη, λιτή κινηματογράφηση μεν, χωρίς ιδιαίτερο ζουμί δε. Το «Μπανέλ & Ανταμα» της Ραμάτα Τουλαγιέ-Σι αν και ευελπιστεί να αφηγηθεί μια ιστορία για την καταπίεση των γυναικών στις αφρικανικές χώρες, μάλλον καταλήγει να μας αφηγηθεί τη φτώχεια, τη λειψυδρία και τις δεισιδαιμονίες των ανθρώπων... Δεν ισχυριζόμαστε ότι δεν είναι καλή ταινία, με εξαιρετική σκηνοθεσία και φωτογραφία, αλλά ότι το μήνυμα που θέλει να περάσει χάνει τελικά τον στόχο του και γίνεται οικολογικό δράμα... «Η Παράσταση του Σινγκ Σινγκ» του Γκρεγκ Κγουένταρ για μια θεατρική ομάδα στη φυλακή υψίστης ασφαλείας Σινγκ Σινγκ, ναι μεν μας δείχνει ότι το θέατρο απελευθερώνει τους ανθρώπους αλλά τελειώνει πολύ απότομα χωρίς αιτιολογία και δυστυχώς δε φτάνει σεναριακά την πληρότητα του πρόσφατου «Ενας Θρίαμβος» του Εμανουέλ Κουρκόλ, που αναφέρεται στο ίδιο θέμα. Οσο για «Το Κάλεσμα του Σπουργιτιού» του Τιμ Κεντ είναι δυστυχώς μια, θα λέγαμε, πρόχειρη δουλειά χωρίς ιδιαίτερες αξιώσεις ούτε σεναριακά ούτε κινηματογραφικά. Ενας «ευυπόληπτος» παντρεμένος κύριος ερωτεύεται μια αδέσμευτη κυρία που δουλεύει σε στριπ κλαμπ, πιο κοινότοπο πεθαίνεις!

Οι Παρείσακτοι / Les Indesirables / Λατζ Λι / 2023 / 105 λεπτά

Μετά τον ξαφνικό θάνατο του δημάρχου της πόλης, ένας νεαρός γιατρός διορίζεται στη θέση του. Σκοπεύει να συνεχίσει την πολιτική του προκατόχου του, που ονειρευόταν την αναβάθμιση μιας εργατικής γειτονιάς. Εμπόδιο στα σχέδιά του θα σταθεί μια νεαρή Γαλλίδα με καταγωγή από το Μάλι, η οποία αρνείται να δει την οικογένειά της να διώχνεται από τη γειτονιά όπου μεγάλωσε.

Το ζήτημα της εργατικής κατοικίας, της ανάπλασης του αστικού ιστού και του ξεσπιτώματος των φτωχών εργατών και μεταναστών από τις βιτρίνες των μεγαλουπόλεων του κόσμου είναι διαχρονικό και παγκόσμιο. Υπάρχουν αρκετές ταινίες για το θέμα, ιδιαίτερα στη φιλμ νουάρ μορφή τους, μια παράμετρο τέτοια θέτει και η άλλη ταινία της βδομάδας το «Dourgouti Town». Ο Λατζ Λι μετά τους «Αθλιους» (2019), πάντα προσανατολισμένος στο Παρίσι των μεταναστών και των γκέτο επανέρχεται στα γνώριμά του μονοπάτια, αυτά των κατατρεγμένων. Ο Λι, όντας ο ίδιος παιδί αυτών των συνοικιών, ξέρει πώς να στήσει και να κινηματογραφήσει τον κόσμο τους καλύτερα από κάθε άλλον. Οπως και στους «Αθλιους», μας δείχνει κατάμουτρα το πρόβλημα χωρίς να μας δίνει λύση. Ομως αυτήν τη φορά μάς αφήνει μια ελπίδα. Τη νέα γενιά μεταναστών που είναι πολιτικά πολύ πιο ενεργή και μαχητική από τις προηγούμενες. Τη νέα γενιά που χωρίς ενδεχομένως να έχει την απαραίτητη μαρξιστική μόρφωση, άλλωστε δεν υπάρχουν παντού Κομμουνιστικά Κόμματα, προσπαθεί να βρει ένα μέσο να αλλάξει τα πράγματα. Προβληματίζεται, δοκιμάζει, έστω και αν έχει ακόμα εκλογικές αυταπάτες. Σημασία έχει να γνωρίζουμε τις συνθήκες κάτω από τις οποίες ο κάθε σκηνοθέτης επιχειρεί την αφήγησή του, για να κρίνουμε εάν όντως μια ταινία εξυπηρετεί ή όχι τους θεατές να βγάλουν συμπεράσματα. Η ταινία του Λι δείχνει ότι οι παλιοί τρόποι (ατομική τρομοκρατία π.χ.) είναι ξεπερασμένοι και ανοίγει τη συζήτηση για το τι λείπει από τη γαλλική κοινωνία. Με την ταινία του καταφέρνει να αναδείξει τους ενόχους (πελατειακό κράτος, διαφθορά κ.λπ.) αλλά όχι τον ένοχο. Εκεί κρύβεται η ένστασή μας, εκεί ανοίγει και η κουβέντα μας.

Κόκκινο Νησί / L' ile Rouge / Ρομπίν Καμπιγιό / 2023 / 117 λεπτά

Στις αρχές της δεκαετίας του '70, η Γαλλία δεν είναι πια η μεγάλη αποικιοκρατική δύναμη που ήταν κάποτε. Μόνο λίγες στρατιωτικές βάσεις στο εξωτερικό τής έχουν απομείνει, όπως αυτή στην αφρικανική νησιωτική χώρα της Μαδαγασκάρης. Εκεί μεγαλώνει ένας δεκάχρονος Γάλλος, που, επηρεασμένος από τα κόμικς με υπερήρωες που διαβάζει, αρχίζει να κοιτά με διαφορετικό μάτι τα πράγματα και τα κορίτσια γύρω του, ανακαλύπτοντας μια διαφορετική πραγματικότητα... Αντλώντας από προσωπικές μνήμες, ο Ρομπίν Καμπιγιό μάς παραδίδει μια ταινία για το τέλος της αθωότητας και την αρχή ενός πιο αδυσώπητου κόσμου, που δεν είναι άλλος από τον κόσμο των μεγάλων.

Αλγερία, Τσαντ, Ινδονησία, Μαδαγασκάρη. Οπως ακούμε και στον ύμνο των Γάλλων αλεξιπτωτιστών που είναι περήφανοι για τους ένδοξους προγόνους τους, οι Γάλλοι αποικιοκράτες αιματοκύλισαν ουκ ολίγες χώρες. Εδώ βρισκόμαστε 12 χρόνια μετά την ανεξαρτησία της χώρας αλλά βλέπουμε ότι ο γαλλικός παράγοντας είναι ακόμα ισχυρός. Ο γαλλικός παράγοντας βοηθάει την αστική κυβέρνηση στην καταστολή των εξεγέρσεων. Οι Γάλλοι αλεξιπτωτιστές πέφτουν κατά εκατοντάδες στη χώρα. Οι οικογένειές τους ζουν απροβλημάτιστα στους παραδείσους των βάσεων. Τίποτα δεν μαρτυρά τα εγκλήματα που διαπράττονται. Μόνο στο τέλος «περνάμε» στην πλευρά των ιθαγενών. Τούτη η ταινία είναι για το πώς ένα παιδί που μεγαλώνει κλεισμένο στη βάση, αντιλαμβάνεται από θραύσματα και μισόλογα ότι κάτι δεν πάει καλά στην υπέροχη ξέγνοιαστη ζωή του. Ο Καμπιγιό είναι αυτό το παιδί που γυρίζει πίσω στα παιδικά του χρόνια να μας δείξει τη σιωπή, την υποκρισία και τελικά ότι τα παιδιά γνωρίζουν περισσότερα από όσα πιστεύουμε. Δημιουργεί μια εκπληκτική ατμόσφαιρα. Καταφέρνει μέσω ενός υπερήρωα να θίξει τις αθέατες πλευρές της φρίκης. Η μικρή ένστασή μας βρίσκεται στο γεγονός ότι θα μπορούσε να αναδείξει λίγο πιο έντονα την αντιδιαστολή μεταξύ του φωτός και του σκοταδιού. Ομως μας αποζημιώνει στο τέλος, εκεί φωτίζονται όλα τουλάχιστον για μας.

Dourgouti Town / Δημήτρης Μπαβέλλας / 2024 / 88 λεπτά

Ενας μεσίτης με σκοπό να επενδύσει περιπλανιέται στην περιοχή του Νέου Κόσμου των Αθηνών, παλιότερα γνωστής ως Δουργούτι. Μέσα από τα μάτια του ξετυλίγονται το παρελθόν, το παρόν αλλά και το αβέβαιο μέλλον του λαϊκού αυτού συνοικισμού. Ενα έρημο νησί δίπλα στην Ακρόπολη που φαίνεται να ακολουθεί τη μοίρα των αντίστοιχων περιοχών ανά τον κόσμο.

Ο Δημήτρης Μπαβέλλας αγαπάει τη γειτονιά του. Δεν «ντρέπεται» να πει ότι μεγάλωσε στο Δουργούτι. Μέσα από προσωπικές μαρτυρίες, αποσπάσματα ταινιών και ιστορικές αναφορές, μας αφηγείται την ιστορία των Αρμένικων ή του Δουργουτίου μέχρι να γίνει ο Νέος Κόσμος των ημερών μας. Πώς φτιάχτηκε αυτή η γειτονιά, ποιοι έμειναν εκεί, σε ποιες συνθήκες, πώς άλλαξε το τοπίο μέσα στις δεκαετίες, τι συνέβη στην Κατοχή, πότε χτίστηκαν οι πρώτες εργατικές πολυκατοικίες που στέκουν μέχρι και σήμερα, πώς αντιμετωπίστηκε τη δεκαετία του '80 και πώς κρύφτηκε στους Ολυμπιακούς Αγώνες και, το σημαντικότερο όλων, πώς αντιμετωπίζεται σήμερα η πίσω αυλή του κέντρου που μετατρέπεται σε παράδεισο της βραχυχρόνιας μίσθωσης; Χάρις Αλεξίου, Γιάννης Σπυρόπουλος Μπαχ, Τάκης Μπουρμάς και Ανδρέας Σωτηρακόπουλος ανάμεσα στους δεκάδες ανθρώπους που απαρτίζουν το ντοκιμαντέρ και αφηγούνται τη δική τους ιστορία. Ξέρουμε στα αλήθεια την ιστορία του τόπου που μεγαλώσαμε; Είναι μια ευκαιρία να τη γνωρίσουμε και να τη συνδέσουμε με τη συνολικότερη ιστορία του τόπου μας, γεγονός που μας έλειψε λίγο στην ταινία.


Π. Α.


Πέθανε ο Γιάννης Μόρτζος

Με θλίψη τον αποχαιρετά το ΚΚΕ

Πέθανε χτες ο σπουδαίος ηθοποιός Γιάννης Μόρτζος.

Ο Γιάννης Μόρτζος γεννήθηκε στη Σάμο, το 1940 και φοίτησε στη Σχολή του Θεάτρου Τέχνης, με δάσκαλο τον Κάρολο Κουν. Εμεινε στο Θέατρο Τέχνης μέχρι το 1981, έχοντας την ευκαιρία να δοκιμαστεί σε σπουδαίος θεατρικούς ρόλους από όλο το φάσμα της θεατρικής γραφής.

Ο Γ. Μόρτζος στη μακρόχρονη διαδρομή του στο θεατρικό σανίδι συνεργάστηκε με τους περισσότερους Ελληνες ηθοποιούς, σκηνοθέτες, μουσικούς, σκηνογράφους, μεταφραστές. Τα τελευταία χρόνια είχε δημιουργήσει το Θέατρο «Τέσσερις εποχές», με το οποίο παρουσίαζε σημαντικές παραστάσεις σε όλη την Ελλάδα.

Επίσης, εποχή άφησε με τους ρόλους του σε σειρές της ελληνικής τηλεόρασης, όπως το «Χαίρε Τάσο Καρατάσο» το 1985, «Το σόι μας» το 1992. Τελευταία του τηλεοπτική εμφάνιση ήταν στη σειρά της ΕΡΤ «Χαιρέτα μου τον πλάτανο».

Σε ανακοίνωσή του το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ τονίζει:

«Αποχαιρετούμε με θλίψη τον ηθοποιό Γιάννη Μόρτζο, έναν από τους στυλοβάτες του νεοελληνικού θεάτρου, το οποίο κατείχε την πρώτη θέση στο ρεπερτόριό του.

Ως ένας από τους βασικότερους συντελεστές του Θεάτρου Τέχνης, ερμήνευσε υπό την καθοδήγηση του δασκάλου του Καρόλου Κουν σπουδαίους θεατρικούς ρόλους και μας μύησε σε όλο το φάσμα της θεατρικής γραφής.

Το ΚΚΕ εκφράζει τα ειλικρινή του συλλυπητήρια στην οικογένειά του».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ