ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 27 Γενάρη 2005
Σελ. /40
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΑΓΟΡΑ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΩΝ ΕΤΑΙΡΙΩΝ
Κυβερνητική παρέμβαση στην αναδιανομή

Με τη μέθοδο της «εξυγίανσης» το νέο ξεκαθάρισμα της αγοράς

Με κλείσιμο απειλεί το υπουργείο Ανάπτυξης όσες ασφαλιστικές εταιρίες δε συμμορφωθούν με το γράμμα του νόμου όσον αφορά τα λεγόμενα «τεχνικά αποθέματα» και τα «περιθώρια φερεγγυότητας», που καθορίζει η ισχύουσα νομοθεσία, προκειμένου να εξασφαλίσουν το «πιστοποιητικό φερεγγυότητας» για να συνεχίσουν απρόσκοπτα τη λειτουργία τους. Αυτό ανακοίνωσε χτες ο υφυπουργός Ανάπτυξης Γ. Παπαθανασίου, σύμφωνα με τον οποίο ολοκληρώθηκαν οι έλεγχοι που διενεργήθηκαν στις 49 εταιρίες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο του αυτοκινήτου. Είναι, βέβαια, φανερό ότι οι έλεγχοι, για τους οποίους με στόμφο ο υφυπουργός φρόντισε να επισημάνει ότι εντάσσονται στο πλαίσιο της κυβερνητικής αυστηρότητας για τη διασφάλιση της εφαρμογής των νόμων (σε αντίθεση με την προηγούμενη κυβέρνηση που, σύμφωνα με τα λεγόμενά του, έδειχνε ανοχή στην ανομία), δεν έχουν καμία σχέση με την καταλήστευση των ασφαλισμένων. Τα τερτίπια, δηλαδή, των εταιριών με τα οποία διαμορφώνονται τα δυσθεώρητα ασφάλιστρα και οι υπέρογκες κάθε φορά αυξήσεις, που άλλοτε έχουν να κάνουν με την αλλαγή του συστήματος bonus - malus, άλλοτε με τα «καπέλα» στα συμβόλαια ή την αύξηση των κατώτατων ορίων υποχρεωτικής κάλυψης. Ολα αυτά παραμένουν στο απυρόβλητο της κυβερνητικής πολιτικής και θεωρούνται «νόμιμα» στο βαθμό που εντάσσονται στο πλαίσιο της «ελεύθερης αγοράς».

Είναι ολοφάνερο ότι η αυστηρότητα της κυβέρνησης εξαντλείται στα όρια που αξιώνουν οι μεγάλες εταιρίες του κλάδου, δηλαδή στα οικονομικά στοιχεία των εταιριών, που στο διά ταύτα καμία σχέση δεν έχουν με την προστασία του εισοδήματος των ασφαλισμένων, αλλά περισσότερο με την ανακατανομή της πίτας της ασφαλιστικής αγοράς υπέρ μιας χούφτας μεγαθηρίων του κλάδου. Αυτό, άλλωστε, εξασφάλισε ήδη σε πρώτη φάση και η προηγούμενη κυβέρνηση και μέσα από τις κατά καιρούς ρυθμίσεις και αποφάσεις που παίρνονταν με πρόσχημα πάντα την «εξυγίανση» της αγοράς. Είναι χαρακτηριστικό ότι ενώ στις αρχές της δεκαετίας του '90 δραστηριοποιούνταν περισσότερες από 100 εταιρίες στον κλάδο της ασφάλισης του αυτοκινήτου, σήμερα συγκεντρώνεται σε μόλις 49 επιχειρήσεις.

Σύμφωνα με τον Γ. Παπαθανασίου, από τους ελέγχους προέκυψε ότι το συνολικό ποσό που θα πρέπει να καταβληθεί από τις εταιρίες προκειμένου να λάβουν πιστοποιητικά φερεγγυότητας ανέρχεται σε 133 εκατ. ευρώ. Πέρα από αυτά σε αρκετές εταιρίες τα ίδια κεφάλαια ξεπερνούν οριακά τα αναγκαία και θα πρέπει να προχωρήσουν σε αύξηση του μετοχικού τους κεφαλαίου μέσα στη χρήση του 2005. Μέχρι τις 18 Φλεβάρη το υπουργείο δίνει περιθώριο να καταβληθούν από τις εταιρίες που, όπως προέκυψε από τους ελέγχους, οφείλουν να το κάνουν, τα ποσά που υπολείπονται για την κάλυψη των περιθωρίων φερεγγυότητας, ενώ θα ανακοινωθούν και τα ονόματα τόσο εκείνων που πήραν πιστοποιητικό όσο και εκείνων που δεν κάλυψαν τα περιθώρια. Οσες εταιρίες δεν ανταποκριθούν είτε θα τους αφαιρεθεί η άδεια λειτουργίας, είτε θα ενταχθούν σε «πρόγραμμα εξυγίανσης» για την καταβολή των απαιτούμενων ποσών μέχρι τις 30 Ιούνη.

ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ
Στους ιδιώτες με αποικιοκρατικούς όρους

Τον προσεχή Μάρτη θα καταθέσει η κυβέρνηση της ΝΔ το νομοσχέδιο - σκάνδαλο, το οποίο θα αποτελέσει τη βάση ιδιωτικοποίησης των δημόσιων έργων υποδομής. Εργα, η χρήση των οποίων θα πληρωθεί πανάκριβα από τον ελληνικό λαό είτε με τη μορφή των «αλμυρών» διοδίων, όταν πρόκειται για την περίπτωση διαχείρισης των οδικών αξόνων, είτε με τη μορφή των υψηλών ενοικίων που θα καταβάλλει το ελληνικό Δημόσιο στους ιδιώτες, όταν πρόκειται για νοσοκομεία, σχολεία, ή ακόμα και υπηρεσίες οι οποίες θα ανατεθούν σε ιδιώτες (πχ ανάθεση φύλαξης δασικών εκτάσεων). Αυτά προκύπτουν από δηλώσεις του υφυπουργού Οικονομίας Χ. Φώλια, για την πρόοδο απορρόφησης των έργων του Γ' ΚΠΣ.

Το νομοσχέδιο με τον ψευδεπίγραφο τίτλο «συνεργασία του ιδιωτικού και του δημόσιου τομέα για την παραγωγή έργων υποδομής», θα αποτελέσει το έναυσμα της συνολικής παράδοσης κάθε δημόσιου έργου υποδομής, μικρού, μεσαίου ή μεγάλου, σε ιδιωτικές εταιρίες. Για τα νέα αυτά σχήματα, τα οποία κινούνται στην ακραία νεοφιλελεύθερη λογική της εμπορευματικοποίησης και της ανταποδοτικότητας, εκτός από τους κατασκευαστές μεγάλο ενδιαφέρον υπάρχει και από τις τράπεζες, οι οποίες και θα αναλάβουν τη χρηματοδότησή τους. Κατασκευαστές και τραπεζίτες προσδοκούν στις λεόντειες συμφωνίες που θα υπογράψουν με το ελληνικό Δημόσιο, το οποίο θα εγγυάται στο ιδιωτικό κεφάλαιο που θα τοποθετηθεί υψηλές μακροχρόνιες και ασφαλείς ετήσιες αποδόσεις, οι οποίες μπορεί να ξεπερνούν και το 15%, τη στιγμή που τα ομόλογα του ελληνικού Δημοσίου προσφέρουν επιτόκια κάτω από 3%.

Οσο για το βαθμό προόδου του ΚΠΣ, η εικόνα είναι πλήρως απογοητευτική. Οπως αναγκάστηκε να ομολογήσει χτες ο Χ. Φώλιας, μέχρι σήμερα έχουν απολεσθεί περί τα 2 δισ. ευρώ. Από αυτά τα 1,1 δισ. αφορά οριστικές απώλειες πόρων έργων του Β' ΚΠΣ, ενώ η σημερινή κυβέρνηση έθεσε εκτός συστήματος κοινοτικής χρηματοδότησης, έργα του Γ' ΚΠΣ ύψους 950 εκατ. ευρώ, επειδή μετά από ελέγχους διαπιστώθηκε ότι εμφάνιζαν σημαντικά κατασκευαστικά προβλήματα. Από την άλλη, επικρέμεται η σπάθη της αναστολής πληρωμών από την πλευρά της ΕΕ, αν η κυβέρνηση μέχρι το τέλος του Φλεβάρη δεν απαντήσει ικανοποιητικά, για άλλα... προβληματικά έργα του Γ' ΚΠΣ, που επίσης χρηματοδοτήθηκαν από κοινοτικούς πόρους. Οι έλεγχοι που έγιναν σ' αυτά διαπίστωσαν παρατυπίες και σοβαρά κατασκευαστικά προβλήματα. Με επιστολή της αρμόδιας διεύθυνσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ζητείται από την ελληνική κυβέρνηση να υποβάλλει πρόταση οριστικής αντιμετώπισης των προβλημάτων που εμφανίζει το σύστημα παραγωγής των δημοσίων έργων, ενώ απειλούν ότι αν κάτι τέτοιο δε γίνει, η Κοινότητα θα προχωρήσει από τον προσεχή Μάρτη σε αναστολή πληρωμών.

ΤΡΑΠΕΖΑ ΕΛΛΑΔΑΣ
Ρυθμίσεις διασφάλισης των τραπεζών

Αύξηση των προβλέψεων για τα καταναλωτικά δάνεια σε καθυστέρηση, μείωση για τα ενυπόθηκα στεγαστικά

Κίνδυνο αύξησης των ήδη τοκογλυφικών επιτοκίων στα καταναλωτικά δάνεια των τραπεζών εγκυμονεί η χτεσινή απόφαση της Τράπεζας της Ελλάδας να προχωρήσει σε αύξηση των λεγόμενων «συντελεστών επισφάλειας» για τα καταναλωτικά δάνεια σε καθυστέρηση. Η αύξηση των δεσμεύσεων, δηλαδή του μέρους εκείνου των τραπεζικών κεφαλαίων που δε θα μπορούν να ρίξουν στη χρυσοφόρα αγορά των καταναλωτικών δανείων, αναμένεται να αντισταθμιστεί από τη συνήθη πρακτική τους, δηλαδή με την αύξηση των επιτοκίων για τα καταναλωτικά δάνεια. Είναι φανερό πως το μάρμαρο θα πληρώσουν για μια ακόμη φορά τα καταχρεωμένα λαϊκά νοικοκυριά της χώρας. Η χτεσινή απόφαση της ΤτΕ είναι αποτέλεσμα της διαπιστωμένης διόγκωσης των καταναλωτικών δανείων που βρίσκονται σε καθυστέρηση και έρχεται προκειμένου να διασφαλίσει τα μελλοντικά συμφέροντα και την κερδοφορία των τραπεζών. Με αυτό τον τρόπο ευελπιστούν ότι θα εξαναγκάσουν τις τράπεζες να γίνουν περισσότερο «προσεκτικές» στη χορήγησή τους, ανάλογα με την πιστοληπτική ικανότητα των πελατών τους.

Σε αντίθεση με την αύξηση των προβλέψεων για καθυστερούμενα καταναλωτικά δάνεια η Τράπεζα Ελλάδας προχώρησε σε μείωση των συντελεστών για τα ενυπόθηκα στεγαστικά δάνεια, τα οποία διασφαλίζουν πλήρως τα «καλά και συμφέροντα» των τραπεζών, αφού τους δίνουν το «δικαίωμα» να προχωρήσουν σε πλειστηριασμούς. Οι εμπορικοί τραπεζίτες εκτιμούν πως σε τελική ανάλυση η αύξηση των δεσμεύσεών τους για τα καταναλωτικά ισοφαρίζεται από την αντίστοιχη μείωση στα στεγαστικά δάνεια. Είναι φανερό το γεγονός ότι η συγκεκριμένη κρατικομονοπωλιακή ρύθμιση έρχεται αποκλειστικά και μόνο προκειμένου να βελτιώσει τον τρόπο λειτουργίας των τραπεζών και όχι να περιορίσει τους ρυθμούς διόγκωσης της μάζας του τραπεζικού δανεισμού.

«ΟΛΥΜΠΙΑΚΕΣ ΑΕΡΟΓΡΑΜΜΕΣ»
Σε 15 μέρες το ξεπούλημα

Για τις 11 Φλεβάρη 2005 μεταθέτει η κυβέρνηση την προθεσμία εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την εξαγορά των «Ολυμπιακών Αερογραμμών» (ΟΑ) και των άλλων κερδοφόρων τομέων του Ομίλου.

Αυτό ανακοίνωσε χτες ο υπουργός Μεταφορών - Επικοινωνιών, με την προσθήκη ότι τα αναλυτικά στοιχεία με τους υποψήφιους αγοραστές θα υποβληθούν στα συναρμόδια υπουργεία Οικονομίας και Οικονομικών, ενώ ο ίδιος θα ενημερώσει ακολούθως τον νέο Επίτροπο Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Ενωσης Ζακ Μπαρό.

Υπενθυμίζεται ότι το πρώτο εγχείρημα της κυβέρνησης Καραμανλή για το ξεπούλημα των ΟΑ και των κερδοφόρων δραστηριοτήτων του ομίλου, άρχισε στις αρχές του περασμένου μήνα, με τη δημοσίευση πρόσκλησης ενδιαφέροντος στον ελληνικό και διεθνή Τύπο. Τις διαδικασίες για το ξεπούλημα των ΟΑ η κυβέρνηση τις έχει αναθέσει στον επενδυτικό οίκο «Lazard» και τις τράπεζες Εθνική, Εμπορική και Alpha.

Στελέχη του υπουργείου Μεταφορών - Επικοινωνιών κάνουν λόγο για την εκδήλωση ενδιαφέροντος από «20 σοβαρούς επενδυτές», αφήνοντας αιχμές για τα προηγούμενα τέσσερα αποτυχημένα εγχειρήματα ξεπουλήματος της εταιρίας από τις κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ