12 εικαστικά έργα του Τάκη Βαρελά
Τα έργα τυπώθηκαν σε 300 συλλεκτικά αντίτυπα, σε χαρτί 300gr, και είναι ενσωματωμένα σε Λεύκωμα προκειμένου να αξιοποιηθούν για επίτοιχη χρήση. Τα έσοδα από την πώληση των έργων θα διατεθούν μέσω της πρεσβείας της Κούβας για τις ανάγκες του λαού της.
Ο Τ. Βαρελάς μίλησε στον «Ριζοσπάστη» για τα έργα και τι ήταν αυτό που τον ώθησε να τα φιλοτεχνήσει και να τα προσφέρει στον λαό της Κούβας.
«Ο θυμός, λένε, δεν είναι καλό πράγμα.
Ισως γιατί εκφράζεται πρωταρχικά σαν τη σπίθα πριν ανάψουν οι φωτιές. Μα για να υπάρξει θυμός προϋποθέτει να υπάρχει αιτία, και η αιτία ήταν και είναι υπαρκτή, κινείται γύρω και μέσα μας. Επιδρά στη ζωή μας και τις περισσότερες φορές καθορίζει την υπόσταση της ανθρώπινης ύπαρξης.
Αν κοιτάξουμε γύρω και μέσα μας, είμαι σίγουρος ότι ο καθένας και η καθεμιά θα δει τα αίτια του θυμού. Μπορεί να μην είναι ζωγράφος να τα σχεδιάσει, ή ποιητής και συγγραφέας να τα αποδώσει, αλλά θα τα δει, και εφόσον τα δει, ο θυμός που θα προκύψει θα ξεχειλίσει ως ανθρώπινη αγανάκτηση, θα μετουσιωθεί και θα πραγματωθεί ως στάση, συμπεριφορά, εντέλει ως ατομική και συλλογική δράση.
Τα αίτια που γέννησαν τα έργα για την αλληλεγγύη στον κουβανικό λαό αντανακλούν την προσωπική μου απάντηση στην 62χρονη επιθετική, δολοφονική πολιορκία των ΗΠΑ σε έναν λαό που επέλεξε να βάλει τέρμα στην εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο. Πράγμα που για πολλούς διαφαινόταν ως αδύνατο, κι όμως έγινε δυνατό και αποτελεί πλέον σημείο αναφοράς για τους εργάτες όλου του κόσμου, ότι ο κόσμος μπορεί να αλλάξει και θα αλλάξει, αρκεί να πιστέψουμε στη νίκη.
Πολλοί λένε ότι κάνω στρατευμένη τέχνη, υποτιμώντας την ελευθερία έκφρασης και τα αισθητικά χαρακτηριστικά της Τέχνης.
Αναρωτιέμαι: Ποια άλλη μεγαλύτερη ανθρώπινη, ελεύθερη αισθητική αξία υπάρχει από το να στρατευτείς για να μην υπάρχει εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο;
Τι πιο έντιμο από το να υψώνεις τις αξίες της ελευθερίας, της αξιοπρέπειας, του να ζεις και να υπάρχεις, να απολαμβάνεις τα αγαθά που για τις ανάγκες σου εσύ παράγεις;
Μα, αν δεν ζωγραφίσω, αν δεν μιλήσω εγώ για αυτούς τους ανθρώπους της εργασίας, τότε ποιοι θα μιλήσουν, οι εικονοκλάστες της αστικής κυριαρχίας, των ψεύτικων και κάλπικων προτύπων του "αμερικάνικου ονείρου";
Ας δείξουν τους νεκρούς τους και τους ομαδικούς τάφους των νεκρών της πανδημίας στις ΗΠΑ, μιας και δικό τους έργο είναι!
Και εδώ έρχεται η Κούβα, των υπέρτατων αγώνων για τη ζωή, να προσφέρει απλόχερα ζωή, γιατρούς, εμβόλια, φάρμακα και αλληλεγγύη σε κάθε φτωχό λαό, όπου Γης.
Η Τέχνη είναι κατ' εξοχήν πολιτική πράξη. Προϋποθέτει την ατομική έκφραση και τη συλλογική δράση. Από αυτήν την άποψη η συμμετοχή μου στους κοινωνικούς και πολιτικούς αγώνες είναι δεδομένη και την υπηρετώ πολύμορφα, συμμετέχοντας σε δράσεις αλληλεγγύης στους αγώνες των εργαζομένων, της ειρήνης, της υπεράσπισης της ανεξαρτησίας των φτωχών λαών.
Είμαι απέναντι στη βαρβαρότητα του ιμπεριαλισμού και συμπορεύομαι με τις δυνάμεις εκείνες που έχουν έναν λόγο ύπαρξης: Να αλλάξουν τον κόσμο και να είναι ανθρώπινος.
Υπό αυτήν την έννοια, η ζωντανή Τέχνη σήμερα είναι ταυτόχρονα ζωντανή δράση σήμερα. Από εδώ προκύπτει η κίνηση έμπρακτης αλληλεγγύης με τα 12 έργα του Λευκώματος "Η Κούβα δεν είναι μόνη της!", ως μια απάντηση στον θανατηφόρο οικονομικό αποκλεισμό της Κούβας από τις ΗΠΑ. Το Λεύκωμα είναι ένα εργαλείο αλληλεγγύης στα χέρια των εργαζομένων της χώρας μας, να ενισχύσουν τον πολύμορφο αγώνα αλληλεγγύης στον κουβανικό λαό και στο Νησί της Επανάστασης, που ήρθε και άναψε επαναστατικές φωτιές στη Λατινική Αμερική, στον κόσμο όλο, και δη μπροστά στο στόμα του λύκου, τις ΗΠΑ!».
Μετάφραση: Νικηφόρος Παπανδρέου. Παίζουν οι: Γιώργος Γλάστρας, Σεσίλ Μικρούτσικου, Λουκία Μιχαλοπούλου, Κώστας Μπερικόπουλος, Αλέξανδρος Μυλωνάς, Αργύρης Ξάφης, Δημήτρης Παπανικολάου, Θάνος Τοκάκης, Χρήστος Χατζηπαναγιώτης κ.ά.
Το επόμενο τριήμερο, 6, 7 και 8 Αυγούστου, ο Βασίλης Παπαβασιλείου σκηνοθετεί την «Ελένη» του Ευριπίδη. Γραμμένο λίγο μετά τη συντριπτική ήττα των Αθηναίων στη σικελική εκστρατεία, η σχεδόν καταχρηστικά θεωρούμενη «τραγωδία», καθώς διακρίνεται για τα κωμικά στοιχεία, ανεβαίνει στην Επίδαυρο από το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος. Ο Ευριπίδης παρουσιάζει τον Τρωικό Πόλεμο σαν μια σφαγή χάριν ενός «ειδώλου» και όχι μιας πραγματικής γυναίκας.
Μετάφραση: Παντελής Μπουκάλας. Παίζουν οι: Εμιλυ Κολιανδρή, Θέμης Πάνου, Αγορίτσα Οικονόμου, Γιώργος Καύκας, Εφη Σταμούλη, Δημήτρης Μορφακίδης, Νικόλας Μαραγκόπουλος, Ορέστης Παλιαδέλης κ.ά.
«Τελετουργία της συγκίνησης, του συναισθήματος, του μένους και του παραλόγου μπορούν να χαρακτηριστούν οι "Βάκχες" του Ευριπίδη». Ετσι ορίζει η Νικαίτη Κοντούρη την πάντα ανοιχτή σε νέες προσεγγίσεις και αναγνώσεις τραγωδία, τη μοναδική σωζόμενη με τον θεό Διόνυσο ως πρόσωπο της πλοκής. Η παραγωγή του ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων θα ανέβει στις 13, 14 και 15 Αυγούστου.
Μετάφραση: Γιώργος Χειμωνάς. Παίζουν οι: Ακης Σακελλαρίου, Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος, Κωνσταντίνα Τάκαλου, Ιωάννα Παππά, Δημήτρης Πετρόπουλος, Κωνσταντίνος Ασπιώτης κ.ά.
Στις 20, 21 και 22 Αυγούστου παρουσιάζεται ο «Προμηθέας Δεσμώτης», του Αισχύλου, σε σκηνοθεσία Αρη Μπινιάρη, από το Θέατρο Πορεία και το ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης. Κατά τον σκηνοθέτη, «χορωδιακά μέρη, μελωδίες και δυναμικοί ρυθμοί δημιουργούν ένα παλλόμενο και ζωντανό ηχητικό περιβάλλον, μέσα από το οποίο αναδεικνύονται τα πρόσωπα μιας παλιάς μα πάντοτε διαχρονικής και επίκαιρης ιστορίας. Μιας ιστορίας που μπορεί να ακουστεί ως σκοτεινό σχόλιο για το παρόν ή ως φωτεινή ελπίδα για το μέλλον».
Μετάφραση: Γιώργος Μπλάνας. Παίζουν οι: Γιάννης Στάνκογλου, Αρης Μπινιάρης, Κωνσταντίνος Γεωργαλής, Δαυίδ Μαλτέζε, Αλέκος Συσσοβίτης, Ηρώ Μπέζου, Ιωάννης Παπαζήσης κ.ά.
Στις 3, 4 και 5 Σεπτέμβρη, ο θίασος της Σαουμπίνε, σε σκηνοθεσία Τόμας Οστερμάιερ, θα παρουσιάσει μια παράσταση βασισμένη στον μύθο του Οιδίποδα Τύραννου. Ο γνωστός σκηνοθέτης καταπιάνεται με ένα πρωτότυπο κείμενο της Μάγιας Τσάντε, που μεταφέρει τον αρχαίο μύθο του Οιδίποδα στην εποχή μας.