ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 1 Νοέμβρη 2003
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΝΕΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ

Κινηματογραφική βδομάδα με χαμηλές θερμοκρασίες κι ό,τι πρέπει για μια καλή ταινία. Η ταινία «Στρατιώτες της Σαλαμίνας» σκάβει το παρελθόν και βρίσκει στιγμές της ιστορίας που άλλαξαν συνειδήσεις και συμπεριφορές. Ξυπνάει μνήμες και ταρακουνάει συναισθήματα με μοναδικό σκοπό την αφύπνιση...

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΩΝ
Οχι αγωνίσματα στην Αρχαία Ολυμπία

Ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων εκφράζει την κατηγορηματική καταδίκη του για την κυβερνητική απόφαση - μετά από πρόταση της Γ. Αγγελοπούλου - να διεξαχθεί το ολυμπιακό αγώνισμα της σφαιροβολίας στο αρχαίο στάδιο της Ολυμπίας.

Ο ΣΕΑ εκτιμά ότι όχι μόνο το στάδιο, αλλά όλος ο αρχαιολογικός χώρος της Ολυμπίας «θα υποστεί ανεπανόρθωτη βλάβη και αλλοίωση, δεδομένου ότι η Διεθνής Ολυμπιακή Επιτροπή έχει συγκεκριμένες προδιαγραφές για τη διεξαγωγή των αθλημάτων, η υλοποίηση των οποίων απαιτεί σύγχρονες εγκαταστάσεις». Ο ΣΕΑ αναρωτιέται (ρητορικά) πού θα κάθονται οι θεατές, σε ποιους χώρους υγιεινής και αναψυκτήρια θα εξυπηρετηθούν, πού θα εγκατασταθούν και με ποιο εξοπλισμό οι δημοσιογράφοι; Επιπλέον σημειώνει ότι τέτοιες ενέργειες είναι αντίθετες «με το Νόμο και το κοινό αίσθημα για τη χρήση των μνημείων», απαιτεί να μην πειραχτεί «ούτε ένας λίθος του σταδίου» και καλεί τον υπουργό «να παρέμβει άμεσα».

Ο Ε. Βενιζέλος παρενέβη... υπέρ της διεξαγωγής του αγωνίσματος στην Ολυμπία. Σε μακροσκελή του δήλωση αναφέρει ότι η επιλογή της σφαιροβολίας έγινε «διότι απαιτεί ελάχιστες και πολύ ελαφρές υποδομές» και ότι θα διεξαχθεί «χωρίς καμία επέμβαση στο στάδιο, με απόλυτο σεβασμό στον αρχαιολογικό χώρο, γιατί ουσιαστικά απαιτούνται ελάχιστοι βατήρες και όργανα καταμέτρησης που δεν είναι διαφορετικά από τα όργανα των τοπογραφικών καταμετρήσεων». Η τηλεοπτική μετάδοση θα γίνει όπως και των άλλων εκδηλώσεων στον ίδιο χώρο. Απαντώντας, προφανώς στους αρχαιολόγους, ο υπουργός πρόσθεσε ότι «ο σεβασμός του αρχαιολογικού χώρου και η έγκριση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου είναι προϋπόθεση για την εφαρμογή της ιδέας αυτής» και «άρα όσοι βιάστηκαν να διατυπώσουν επικρίσεις, δεν ξέρουν τι προετοιμασία έχει γίνει και με ποιες τεχνικές προδιαγραφές».

  • Στο Μουσείο της Αρχαίας Μεσσήνης θα παραμείνει το άγαλμα του «Δορυφόρου», μετά από απόφαση του υπουργού Πολιτισμού, σύμφωνα με την οποία στο Μουσείο Ολυμπιακών Αγώνων της Αρχαίας Ολυμπίας θα εκτεθεί μαρμάρινο αντίγραφο. Η απόφαση πάρθηκε μετά την ένταση που προκάλεσε στο Μαυρομμάτι της Μεσσήνης η απόφαση για μεταφορά του αγάλματος του μικρού αρχαιολογικού μουσείου στο Νέο Μουσείο Ολυμπιακών Αγώνων.
ΝΤΑΒΙΝΤ ΤΡΟΥΕΜΠΑ
«Στρατιώτες της Σαλαμίνας»

Διανύουμε τους τελευταίους μήνες του ισπανικού εμφυλίου. Τα δημοκρατικά στρατεύματα υποχωρούν προς τα γαλλικά σύνορα, παίρνοντας το δρόμο της εξορίας. Μια ομάδα φρανκικών κρατουμένων οδηγείται προς εκτέλεση. Ανάμεσά τους, ο διάσημος συγγραφέας Ραφαέλ Σάντζες Μάθας, ιδρυτής και ιδεολόγος της φάλαγγας και ένας από τους άμεσα υπεύθυνους του εμφυλίου σπαραγμού. Ενας νεαρός στρατιώτης του χαρίζει τη ζωή... Ο Ραφαέλ Σάντζες Μάθας δεν ξέρει το γιατί. Το ίδιο και η Λόλα, η δημοσιογράφος που, αναζητώντας σήμερα πληροφορίες για τον ισπανικό εμφύλιο, παθιάζεται με τις κρυμμένες λεπτομέρειες αυτής της φαινομενικά απλής ιστορίας. Η Λόλα ξεκινάει ένα μεγάλο ταξίδι έρευνας και γνώσης της ιστορίας του τόπου της και του ίδιου της του εαυτού...

Το έργο «Στρατιώτες της Σαλαμίνας» είναι βασισμένο στο μυθιστόρημα του Χαβιέρ Θέρκας, το οποίο αποτελεί εκδοτικό φαινόμενο σε παγκόσμια κλίμακα. Απέσπασε κρατικά βραβεία στη χώρα του, έγινε best seller της δεκαετίας και μεταφράστηκε σε πολλές γλώσσες.

Ο Ντάβιντ Τρουέμπα ακολουθεί πιστά τις προθέσεις του Χαβιέρ Θέρκας και φτιάχνει μια από τις καλύτερες ταινίες του ισπανικού κινηματογράφου. Με ντοκουμέντα διεξάγει έρευνα γύρω από κρυφές πλευρές της ιστορίας και παραθέτει γεγονότα χωρίς να έχει πρόθεση συγκάλυψης και δεν παίρνει ανοιχτά το μέρος καμίας πλευράς. Ο πόλεμος είναι πόλεμος και ο εμφύλιος η χειρότερη μορφή του.

Οι «Στρατιώτες της Σαλαμίνας» σπάνε τα σύνορα και δίνουν μια «αξίνα» στον θεατή, ανά τον κόσμο, για να ψάξει να βρει μέσα του έναν μικρό χαμένο ήρωα.

«Soldados de Salamina»

Κοινωνική περιπέτεια, ισπανικής παραγωγής 2003. Με τους: Αριαντνά Χιλ, Ντιέγκο Λούνα, Μαρία Μπότο, Ραμόν Φοντσέρε, Χουάν Νταλμάου.

Για τα βραβεία του «Διαβάζω»

Στις 5/11 (8.30 μ.μ.), στο Γαλλικό Ινστιτούτο (Σίνα 31), το περιοδικό «Διαβάζω» θα απονείμει, για όγδοη χρονιά, τα «Λογοτεχνικά Βραβεία 2003». Συγκεκριμένα, θα απονεμηθούν τα βραβεία: Ποίησης, μυθιστορήματος, δοκιμίου - μελέτης, διηγήματος, πρωτοεμφανιζόμενου πεζογράφου, παιδικού και εφηβικού βιβλίου. Την εκδήλωση θα παρουσιάσει ο συγγραφέας Πέτρος Τατσόπουλος.(Είσοδος ελεύθερη).

Να σημειώσουμε ότι υποψήφια στις τρεις κατηγορίες της πεζογραφίας (μυθιστορήματος, εφηβικού βιβλίου και παιδικού βιβλίου) είναι η Αλκη Ζέη για το σπουδαίο, βραβευμένο και στο εξωτερικό, βιβλίο της, με θέμα τα ναρκωτικά στους νέους «Η Κωνσταντίνα και οι αράχνες της».

Για το βραβείο ποίησης, μεταξύ των υποψηφίων είναι οι: Ευγένιος Αρανίτσης, Νάνος Βαλαωρίτης, Γιάννης Κοντός, Μανόλης Πρατικάκης. Για το βραβείο μυθιστορήματος υποψήφιοι, μεταξύ άλλων, είναι οι: Τατιάνα Αβέρωφ, Νάνος Βαλαωρίτης, Σωτήρης Δημητρίου. Για το βραβείο δοκιμίου, μεταξύ άλλων, οι: Νάσος Βαγενάς, Γιάννης Δάλλας, Ρίτσα Φράγκου - Κικίλια. Για το βραβείο διηγήματος, μεταξύ άλλων, οι: Τάσος Γουδέλης, Περικλής Σφυρίδης, Νίκη Τρουλλινού. Για το βραβείο παιδικού βιβλίου, μεταξύ άλλων, οι: Ζωή Βαλάση, Μάρω Λοΐζου, Βαγγέλης Ηλιόπουλος. Για το βραβείο εφηβικού βιβλίου, μεταξύ άλλων, οι: Χαρά Γιαννακοπούλου, Κίρα Σίνου, Λίτσα Ψαραύτη.

«Πληγή» οι εταιρίες

Οι πληγές της δισκογραφίας είναι πολλές και εμφανείς. Ολες, όμως, έχουν κοινή αιτία: Την ακόρεστη δίψα των δισκογραφικών εταιριών για γρήγορο και μεγάλο κέρδος. Και για να το έχουν, δε σταματούν μπροστά σε οτιδήποτε. Γίνονται οδοστρωτήρας, συνθλίβοντας έργα και σπουδαίους καλλιτέχνες, προωθώντας φτηνά και συχνά άθλια «μουσικά» κατασκευάσματα. Αυτές οι εταιρίες, οι οποίες, στην πλειοψηφία τους, είναι, πλέον, στη χώρα μας παραρτήματα πολυεθνικών μεγαθηρίων, με τη δράση και τις επιλογές τους, έχουν ανοίξει το «λάκκο» του ελληνικού τραγουδιού. Κλείνοντας τις πόρτες σε σπουδαίους συνθέτες και στιχουργούς, αλλά και σε νέους ταλαντούχους δημιουργούς, τους στερούν το δικαίωμα της έκφρασης και επικοινωνίας με το φυσικό αποδέκτη του έργου τους, το λαό.

Οι προχτεσινές αναφορές του Γ. Νταλάρα - με αφορμή την επανέκδοση των δίσκων του «Οι Μάηδες οι ήλιοι μου», «Λάτιν», «Ζωντανή Ηχογράφηση στο Αττικόν», «50 χρόνια ρεμπέτικο τραγούδι», «Τα τραγούδια μου» - για τις ευθύνες των εταιριών για τη «βαθιά κρίση» του ελληνικού τραγουδιού και τη δισκογραφία, που «έχει τη χειρότερη μορφή από ποτέ», υπενθυμίζουν το μέγα πρόβλημα. Η έκκληση, όμως, για «υπέρβαση» από την πλευρά των δισκογραφικών εταιριών, ώστε «να καλέσουν ανθρώπους που παλεύουν με τη δουλιά τους και γράφουν τραγούδια για την ιστορία των ανθρώπων», είναι εξαιρετικά δύσκολο να βρει αποδέκτες. Γιατί ο νόμος του κέρδους είναι αυτός που κινεί τα νήματα των δισκογραφικών εταιριών, σε μια χώρα όπου δεν υπάρχει η παραμικρή κρατική ενίσχυση και φροντίδα για την αληθινή δημιουργία.


Ρ. Σ.

«Ο άγραφος νόμος της Δύσης»

Ο Κέβιν Κόστνερ σ' ένα κλασικό γουέστερν με φόντο την άγρια Δύση

Δυο καουμπόηδες προσπαθούν να ξεφύγουν από το παρελθόν τους και ο μόνος τόπος στον οποίο μπορούν να είναι πραγματικά ελεύθεροι είναι οι ανοιχτοί ορίζοντες της άγριας Δύσης. Δαμάζονουν κοπάδια ζώων εκεί όπου η φύση είναι ο μοναδικός νόμος - κι έτσι προσπαθούν να αποφεύγουν τη βία. Η ήρεμη ζωή τους θα αλλάξει όταν ο φόβος θα μπει ανάμεσά τους. Πρέπει να αντιμετωπίσουν την τυραννία ενός γαιοκτήμονα και να επιβάλουν την τάξη στην πόλη.

Κλασικό γουέστερν με φόντο το μεγαλοπρεπές τοπίο της στέπας και η ρομαντική εικόνα ενός δυνατού και ήσυχου καουμπόη με την αινιγματική ματιά. Καλογυρισμένο με αρκετές δόσεις ρεαλισμού, δίχως υπερβολές και αδικαιολόγητες καταστάσεις, κρατάει ένα μέτρο χωρίς να χάνει το παραμυθένιο της υπόθεσης και ισορροπεί ανάμεσα στην ποιότητα και την εμπορικότητα. Ο Κέβιν Κόστνερ υποδύεται με πειστικότητα, αλλά δεν κάνει κάτι διαφορετικό απ' αυτό που τον έχουμε συνηθίσει. Η ταινία έχει ενδιαφέρον μέχρι το τέλος και προσφέρεται για δυο ξέγνοιαστες ώρες.

«Open range»: Γουέστερν αμερικανικής παραγωγής 2003. Με τους: Ρόμπερτ Ντιβάλ, Κέβιν Κόστνερ, Ανετ Μπένινγκ, Μάικλ Γκαμπόν κ.ά.

«Φανφάν ο Τουλίπας»

Η ταινία του Ζεράρ Κραβτζίκ είναι ριμέικ της ομώνυμης ταινίας του 1952. Η γνωστή ιστορία του ερωτύλου «φανφάν» που μπλέκεται με το στρατό για να γλιτώσει από ένα γάμο και στο τέλος σώζει τη ζωή του βασιλιά. Οταν είχε πρωτοβγεί η ταινία με τον Ζεράρ Φιλίπ και την Τζίνα Λολομπρίτζιτα είχε κάνει τεράστια επιτυχία. Δεν αναμένεται να ξαναγίνει το ίδιο, αφού η καινούρια εκδοχή είναι μπερδεμένη και χαμένη στο σενάριο και οι δυο πρωταγωνιστές απέχουν αρκετά από το ρόλο. Μεταξύ μετριότητας και αποτυχίας, τα λεφτά δεν είναι το παν για μια καλή ταινία.

«Fanfan la Tulipe» : Περιπέτεια εποχής, γαλλικής παραγωγής 2003. Σκηνοθεσία: Ζεράρ Κραβτζίκ. Με τους: Βενσάν Περέζ, Πενέλοπε Κρουζ.

Απόηχος από τα τραγικά γεγονότα του Δεκέμβρη 1944 είναι «Η Λαφίνα», σουίτα για έγχορδα (1945) του Ζακυνθινού συνθέτη Αλέκου Ξένου, που θ' ακουστεί στη σημερινή συναυλία (8.30 μ.μ.) του Ελληνικού Συγκροτήματος Σύγχρονης Μουσικής, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει επίσης τα έργα: «Σύνοδος Μυστών», για ορχήστρα εγχόρδων του Νικηφόρου Ρώτα, «Πράξις 12» για πιάνο και έγχορδα του Γιάννη Χρήστου, «Σουίτα κοντσερτάντε για βιμπράφωνο και έγχορδα» του Γιώργου Χατζημιχελάκη και «Αθήνα, Μάιος 1986» ή «Εμπρός στο δρόμο που χάραξε το καίσιο» (1986) του Γιώργου Κουρουπού. Διευθύνει ο Θόδωρος Αντωνίου.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ