ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 23 Γενάρη 2018
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
«ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΡΓΟΔΟΣΙΑΣ»
Ανακάλεσε την απαγόρευση εργασιών στο πλοίο με τον αμίαντο

Την επικίνδυνη στάση της κυβέρνησης καταγγέλλει το Συνδικάτο Μετάλλου Αττικής. Παρέμβαση από το ΚΚΕ στην υπουργό Εργασίας

Μόλις την περασμένη Παρασκευή, το Συνδικάτο Μετάλλου οργάνωσε διαμαρτυρία για τις ελλείψεις σε μέτρα υγείας και ασφάλειας στη Ζώνη
Μόλις την περασμένη Παρασκευή, το Συνδικάτο Μετάλλου οργάνωσε διαμαρτυρία για τις ελλείψεις σε μέτρα υγείας και ασφάλειας στη Ζώνη
Σε κίνδυνο θέτει η κυβέρνηση τη ζωή δεκάδων εργατών της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης, καθώς το Σάββατο 20/1 το υπουργείο Εργασίας έδωσε εντολή να συνεχιστούν οι εργασίες στο πλοίο «Moby Love», όπου αποκαλύφθηκε πως υπάρχει αμίαντος!

Μια μέρα πριν, στις 19/1, είχε εκδοθεί εντολή διακοπής των εργασιών από τη Μεικτή Επιτροπή Ελέγχου, στην οποία συμμετέχουν και εκπρόσωποι συνδικάτων. Στόχος της διακοπής ήταν να ελεγχθεί εξονυχιστικά το πλοίο και να απομακρυνθεί από εξειδικευμένο και πιστοποιημένο συνεργείο όλος ο αμίαντος.

Να σημειωθεί ότι η απόφαση της Μεικτής Επιτροπής Ελέγχου για διακοπή των εργασιών ήρθε μετά την ανάλυση που έκανε το ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος» σε δείγματα από κάδο απόρριψης υλικών του πλοίου, όπου βρέθηκε ότι ένα από αυτά είναι αμιαντούχο, άκρως επικίνδυνο για την υγεία των εργαζομένων.

Την ίδια μέρα, αντιπροσωπεία του Συνδικάτου Μετάλλου Αττικής και Ναυπηγοεπισκευαστικής Βιομηχανίας Ελλάδας συναντήθηκε με τον υπουργό Ναυτιλίας Π. Κουρουμπλή και τον υφυπουργό Ν. Σαντορινιό, οι οποίοι διαβεβαίωσαν ότι «θα γίνει έλεγχος σε όλο το πλοίο και θα τηρηθούν όλα όσα προβλέπουν οι προδιαγραφές για την αφαίρεση του αμιάντου από ολόκληρο το σκάφος», όπως αναφέρεται σε σχετικό δελτίο Τύπου του υπουργείου.

Παρά τις δεσμεύσεις αυτές, το Σάββατο δόθηκε εντολή για συνέχιση των εργασιών, με την κυβέρνηση να επικαλείται μετρήσεις της πλοιοκτήτριας εταιρείας που δείχνουν ότι δεν υπάρχει πρόβλημα!

Οι εργασίες στο συγκεκριμένο πλοίο γίνονται από τον περασμένο Ιούλη. Οπως έχει καταγγείλει το Συνδικάτο Μετάλλου, η εταιρεία (σύμφωνα με το δελτίο του ΣΕΠΕ ονομάζεται «Med Lines»), όταν έφερε το καλοκαίρι το πλοίο στη Ζώνη, είχε ενημερώσει τις Αρχές για ύπαρξη αμιάντου και ανέθεσε τις εργασίες αποξήλωσης σε ειδικευμένο συνεργείο.

Το γεγονός ωστόσο ότι βρέθηκε αμίαντος στα δείγματα από τον κάδο απόρριψης, ενώ οι εργασίες συνεχίζονται εδώ και έξι μήνες, δημιουργεί μεγάλη ανησυχία και ερωτηματικά για την ασφάλεια των εργατοτεχνιτών της Ζώνης και του πληρώματος.

Χτες, το Συνδικάτο Μετάλλου έκανε παρέμβαση στην προϊσταμένη της Εισαγγελίας Πειραιά, απαιτώντας να εφαρμοστεί «η απόφαση διακοπής εργασιών της Μεικτής Επιτροπής Ελέγχου Υγιεινής και Ασφάλειας που δόθηκε την Παρασκευή 19/1/2018 και να μην γίνει επανέναρξη οποιασδήποτε εργασίας εάν δεν καθαριστούν πλήρως από αμίαντο ή από ίνες αμιάντου όλοι ανεξαιρέτως οι χώροι του Πλοίου».

Ακόμα, «να καταρτιστεί κατάλογος (...) με όλους όσοι εργάστηκαν στο πλοίο, είτε ως πλήρωμα είτε ως εργαζόμενοι σε υπεργολαβικά συνεργεία, οι οποίοι με ευθύνη της κυβέρνησης (υπουργείο Υγείας) να ενταχθούν σε δωρεάν πρόγραμμα παρακολούθησης και εξετάσεων για τυχόν εντοπισμό επιπτώσεων από την έκθεσή τους στον αμίαντο».

Παρέμβαση του ΚΚΕ

Επίσης χτες, ο Χρ. Κατσώτης, μέλος της ΚΕ και βουλευτής του ΚΚΕ, έκανε παρέμβαση για το θέμα στην υπουργό Εργασίας. Μετέφερε τις καταγγελίες των εργαζομένων ότι έχει εγκριθεί και αδειοδοτηθεί από το ΣΕΠΕ η εργασία στις δεξαμενές του πλοίου, παρά τα υπολείμματα αμίαντου, «με ευνόητες τις σοβαρές κι επικίνδυνες συνέπειες για την υγεία τους». Ο βουλευτής του ΚΚΕ κατήγγειλε την απαράδεκτη παράκαμψη της Επιτροπής Υγιεινής και Ασφάλειας και απαίτησε την παρέμβαση της υπουργού.


ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΙΚΑ...
Πίσω από το παραβάν της ονοματολογίας

Ολοένα και περισσότερο η συζήτηση για την ΠΓΔΜ αναδεικνύει τις οικονομικές και γεωπολιτικές προεκτάσεις των διευθετήσεων που προωθούν ΗΠΑ, ΝΑΤΟ και ΕΕ στη Βαλκανική. Αυτό είναι, άλλωστε, το υπόβαθρο των ανταγωνισμών με άλλα ισχυρά ιμπεριαλιστικά κέντρα και κράτη, που διεκδικούν χώρο, αγορές και διαύλους για τα δικά τους μονοπώλια. Βασικός στόχος της «ευρωατλαντικής ολοκλήρωσης» των Βαλκανίων είναι να αφαιρέσει πολιτικά, στρατιωτικά και οικονομικά ερείσματα από τη Ρωσία, που έχει μεγάλα συμφέροντα και διατηρεί ιστορικά στενές σχέσεις με κράτη της Βαλκανικής. Από το κάδρο δεν θα μπορούσε να λείπει και η Κίνα, που χαράσσει μέσα από τα Βαλκάνια ένα κρίσιμο τμήμα του «νέου δρόμου του μεταξιού» προς την Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη. Διαθέτει μάλιστα τεράστια κεφάλαια στην υλοποίηση αυτού του σχεδιασμού, με εξαγορές επιχειρήσεων, επενδύσεις σε υποδομές, συμμετοχή σε χρηματοδότηση μεγάλων έργων κ.ά. Μικρότεροι, αλλά όχι αμελητέοι παίχτες, είναι η Τουρκία και ορισμένες χώρες του Κόλπου, που αξιοποιούν το μουσουλμανικό στοιχείο στα κράτη της Βαλκανικής για να κατοχυρώσουν οικονομικά και άλλα συμφέροντα στην περιοχή.

***

Ενα από τα βασικά πεδία αντιπαράθεσης με τη Ρωσία είναι τα ζητήματα της Ενέργειας και το σχέδιο απεξάρτησης της ευρωπαϊκής οικονομίας από το ρωσικό αέριο, που μέχρι σήμερα καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος των αναγκών της ΕΕ. Στο σχέδιο αυτό συντάσσονται ΗΠΑ και ΕΕ, όχι χωρίς αντιθέσεις, καθώς ισχυρές οικονομίες, όπως η Γερμανία, διαπραγματεύονται και αυτοτελώς με τη Ρωσία, με βάση τα συμφέροντά τους. Απ' αυτήν τη σκοπιά, η Βαλκανική αποτελεί κρίσιμο έδαφος, καθώς προβλέπεται να αποτελέσει δίαυλο για τη μεταφορά Ενέργειας από «εναλλακτικές» πηγές στην Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη. Για τις ΗΠΑ, το ενδεχόμενο να εξάγουν σχιστολιθικό αέριο και πετρέλαιο στην Ευρώπη, κάνει ακόμα πιο επιτακτικό αυτόν τον σχεδιασμό, στον οποίο εντάσσεται και η Ελλάδα, ως κόμβος αγωγών από το Αζερμπαϊτζάν και την Ανατολική Μεσόγειο, αλλά και ως πύλη εισόδου για το αμερικανικό αέριο, σε περίπτωση που γι' αυτόν το σκοπό επιλεγεί η Αλεξανδρούπολη. Ηδη, ένα μεγάλο δίκτυο αγωγών, με κάθετες διασυνδέσεις προς άλλες χώρες των Βαλκανίων, κατασκευάζεται στη Βόρεια Ελλάδα, ενώ αντίστοιχα σχέδια υπάρχουν για τις μεταφορές, με διασύνδεση σύγχρονων οδικών και σιδηροδρομικών δικτύων, που θα απλώνονται μέχρι τις χώρες της Κεντρικής Ευρώπης.

***

Για την «ασφάλεια» αυτών των επενδύσεων και την προώθηση των γενικότερων συμφερόντων τους στην περιοχή, οι ΗΠΑ αναβαθμίζουν και τη στρατιωτική συνεργασία με την Ελλάδα, ιδιαίτερα σε μια περίοδο που οι σχέσεις των ΗΠΑ - ΝΑΤΟ με την Τουρκία βρίσκονται σε παρατεταμένη κρίση. Με αυτά τα κριτήρια, η ελληνική αστική τάξη αντιλαμβάνεται ως «ευκαιρία» την τωρινή συγκυρία και η κυβέρνηση φιλοδοξεί να γίνει σημαιοφόρος των αμερικανο-ΝΑΤΟικών σχεδίων στην περιοχή, προκειμένου να αναβαθμιστεί η Ελλάδα σε ενεργειακό και διαμετακομιστικό κόμβο. Προϋπόθεση γι' αυτό είναι να προχωρήσει και με δική της συμβολή η «ευρωατλαντική ολοκλήρωση» των Βαλκανίων, που περνάει μέσα και από την ένταξη της ΠΓΔΜ στο ΝΑΤΟ. Βέβαια, η ΠΓΔΜ και άλλες χώρες των Βαλκανίων συνεργάζονται εδώ και δεκαετίες στενά με το ΝΑΤΟ, όπως και με την ΕΕ. Η πλήρης ένταξή τους, όμως, στους δύο ιμπεριαλιστικούς οργανισμούς σημαίνει βαθύτερη ενσωμάτωση και, επομένως, μεγαλύτερη δέσμευση στα σχέδια και στις επιδιώξεις τους, ενώ, αντίστροφα, περιορίζονται ακόμα περισσότερο οι δυνατότητες της Ρωσίας να παρεμβαίνει για να επηρεάζει στρατηγικές επιλογές της αστικής τάξης αυτών των χωρών. Είναι αυτονόητο ότι η Ρωσία δεν πρόκειται να αποποιηθεί τα συμφέροντά της στην περιοχή και αυτό σημαίνει ένταση του ανταγωνισμού. Η αντίδρασή της για την ένταξη του Μαυροβουνίου στο ΝΑΤΟ και τώρα οι ανακοινώσεις του ΥΠΕΞ της για τις εξελίξεις στα Σκόπια είναι ενδεικτικές.

***

Αλλο χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η αντιπαράθεση με επίκεντρο τη Σερβία, που δέχεται μεγάλες πιέσεις να αναβαθμίσει τις σχέσεις της με ΝΑΤΟ και ΕΕ, ενώ η Ρωσία αξιοποιεί την επιρροή της για να ενθαρρύνει αντίρροπες κινήσεις στη χώρα αυτή. Είναι αυτονόητο ότι η «περικύκλωση» της Σερβίας από σημερινά και μελλοντικά κράτη - μέλη του ΝΑΤΟ (Ουγγαρία, Ρουμανία, Βουλγαρία, Κροατία, Μαυροβούνιο είναι ήδη, Βοσνία - Ερζεγοβίνη και ΠΓΔΜ βρίσκονται σε διαδικασία ένταξης) αυξάνει την πίεση σε ό,τι αφορά τον προσανατολισμό της και τις σχέσεις που αναπτύσσει με τη Ρωσία. Ολα τα παραπάνω δίνουν το πραγματικό περιεχόμενο όρων όπως η «θωράκιση της σταθερότητας και της ασφάλειας» στην περιοχή των Βαλκανίων, που προβάλλεται από τα μονοπώλια ως προϋπόθεση για επενδύσεις, μέσα από την «ευρωατλαντική ολοκλήρωση» της περιοχής. Μόλις πριν από λίγες μέρες, ο πρωθυπουργός της ΠΓΔΜ δήλωνε ότι «όλες οι χώρες της περιοχής επενδύουν τις μεγαλύτερες προσπάθειες να επιταχύνουμε την ευρωατλαντική μας ολοκλήρωση, να ενισχύσουμε την περιφερειακή συνεργασία, να ενισχύσουμε την εμπιστοσύνη των πολιτών, των επιχειρηματιών να επενδύσουν στις χώρες της περιοχής». Ενώ και η ελληνική κυβέρνηση θεωρεί ότι η ένταξη όλων των χωρών της Βαλκανικής στο ΝΑΤΟ και την ΕΕ είναι μια «οικονομική και γεωπολιτική πρόκληση». Μέσα απ' αυτό το πρίσμα χρειάζεται να βλέπει ο λαός τις εξελίξεις στα Βαλκάνια, πίσω από το παραβάν της ονοματολογίας για την ΠΓΔΜ και να ανεβάσει την ετοιμότητά του απέναντι στις επικίνδυνες εξελίξεις.


Κ. Μ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ