ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 23 Σεπτέμβρη 1997
Σελ. /36
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΜΕΤΩΠΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Συλλαλητήρια καταδίκης της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής

Σήμερα στην Αθήνα, στις 7 μ. μ στην πλατεία Κάνιγγος. Την ίδια ώρα συλλαλητήρια στη Θεσσαλονίκη και στην Αλεξανδρούπολη

Παλλαϊκό "όχι" στην ανατροπή του οικοδομήματος της δημόσιας δωρεάν παιδείας δίνουν σήμερα εκπαιδευτικοί, γονείς, εργαζόμενοι, φοιτητές, μαθητές που πραγματοποιούν συλλαλητήρια σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Αλεξανδρούπολη, διεκδικώντας την απόσυρση των αντιεκπαιδευτικών μέτρων και τη διεύρυνση της δημόσιας δωρεάν παιδείας.

Τα σημερινά συλλαλητήρια πραγματοποιούνται στο φόντο νέων αλληλοαναιρούμενων δηλώσεων της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας, δηλώσεις που όμως καταλήγουν στην τελική πρόθεση της κυβέρνησης να περιορίσει ακόμα περισσότερο το δικαίωμα στη μόρφωση για τα παιδιά του λαού είτε με τον περιορισμό εκείνων που τελειώνουν το γυμνάσιο και το λύκειο είτε με τη μείωση εκείνων που τελικά καταφέρνουν να κατακτήσουν ανώτερη και ανώτατη παιδεία. Απέναντι σε αυτά, οι φορείς που συνδιοργανώνουν το σημερινό συλλαλητήριο στην Αθήνα, δηλώνουν: "Αρνούμαστε να συναινέσουμε στην παράδοση της Δημόσιας Εκπαίδευσης στους βάρβαρους νόμους του ανταγωνισμού και της επιχειρηματικής λογικής που προτείνει η "Λευκή Βίβλος" και ο ΟΟΣΑ. Για όλους εμάς, τα δικαιώματα στη μόρφωση και την εργασία αποτελούν αδιαπραγμάτευτες αξίες και είναι κατεξοχήν κοινωνικά αγαθά. Μας βρίσκει αντίθετους ο μονομερής χαρακτήρας των μέτρων, η ένταση των ταξικών φραγμών, η ανατροπή εργασιακών κατακτήσεων, η επιβολή νέων οικονομικών βαρών στις ασθενέστερες τάξεις".

Στην Αθήνα, το ραντεβού έχει οριστεί για τις 7 το απόγευμα στην πλατεία Κάνιγγος.ΓΣΕΕ,ΑΔΕΔΥ, ΟΛΜΕ, ΔΟΕ, ΟΙΕΛΕ, ΠΟΣΔΕΠ, Πανελλήνια Ενωση Αδιορίστων Εκπαιδευτικών, ΕΦΕΕ, ΕΣΕΕ, Ομοσπονδίες γονέων και μαθητές καλούν το λαό της Αθήνας και του Πειραιά με τη συμμετοχή τους στο συλλαλητήριο να διεκδικήσουν την κατάργηση του αντιεκπαιδευτικού νόμου και την ικανοποίηση των πάγιων και σύγχρονων αιτημάτων της εκπαιδευτικής κοινότητας, των μαθητών, σπουδαστών και εργαζομένων για: Ενιαίο δωδεκάχρονο σχολείο, γενναία χρηματοδότηση της εκπαίδευσης, "όχι" στο σχολείο - εξεταστικό κέντρο, "όχι" στην έξωση μαθητών από το Λύκειο, πρωινά σχολεία - 20 μαθητές ανά τμήμα για τα Δημοτικά, 25 μαθητές ανά τμήμα για τα Γυμνάσια - λύκεια, μαζικούς διορισμούς - διατήρηση της επετηρίδας, Οικονομική αναβάθμιση και ουσιαστική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, ενιαίο Λύκειο, "όχι" στην ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευση, ενιαία δημόσια τριτοβάθμια εκπαίδευση, κατοχύρωση του καθολικού δικαιώματος στη μόρφωση και την εργασία.

Η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδας με ανακοίνωσή της καλεί μαθητές, μαθήτριες, γονείς, εργαζόμενους και πολίτες της Αθήνας να συμμετάσχουν στο συλλαλητήριο, τονίζοντας ότι οι εκπαιδευτικοί αναλαμβάνουν αγώνα καθολικό και αδιαπραγμάτευτο, για να ανατραπεί η επιχείρηση αναχρονισμού και αναπαλαίωσης που το υπουργείο Παιδείας εισάγει με τις νέες ρυθμίσεις. Κάλεσμα για συμμετοχή στο συλλαλητήριο απευθύνει και ο Σύνδεσμος Συνταξιούχων επιδοματούχων ΙΚΑ Αθήνας.

Στη Θεσσαλονίκη

Συλλαλητήριο ενάντια στα νέα μέτρα για την παιδεία θα πραγματοποιήσουν σήμερα στις 7 το απόγευμα οι εκπαιδευτικοί και εργατικοί φορείς της Θεσσαλονίκης. Η συγκέντρωση θα γίνει στο χώρο της Καμάρας, ενώ αναμένεται να ακολουθήσει και πορεία στο κέντρο της πόλης, με κατάληξη το υπουργείο Μακεδονίας - Θράκης. Στο συλλαλητήριο συμμετέχουν οι Διδασκαλικοί Σύλλογοι Θεσσαλονίκης, ο Σύλλογος Αδιορίστων Εκπαιδευτικών, Σύλλογοι Γονέων, το Εργατικό Κέντρο και το Νομαρχιακό Τμήμα Θεσσαλονίκης της ΑΔΕΔΥ.

Οι εκπαιδευτικοί φορείς της Θεσσαλονίκης καταγγέλλουν ότι ο καινούριος νόμος δεν προάγει τη μεταρρύθμιση, την οποία έχει ανάγκη η παιδεία, αλλά προχωρά σε μια αντιμεταρρύθμιση, που αναιρεί μια σειρά θετικών χαρακτηριστικών που έχει το σημερινό σχολείο. Το οικονομικό κόστος θα το σηκώσουν και πάλι οι γονείς. Από τη μια θα πληρώσουν μια παραπαιδεία με διπλάσια ή τριπλάσια ποσά από αυτά που πληρώνουν σήμερα και από την άλλη τα παιδιά των λαϊκών οικογενειών θα βρουν μπροστά τους ένα τέτοιο πλέγμα εξετάσεων που ουσιαστικά θα λειτουργήσει σαν θεσμός αποκλεισμού.

Τέλος, οι φορείς καλούν όλους τους εκπαιδευτικούς, τους φοιτητές, τους μαθητές, τους γονείς και τους εργαζόμενους της πόλης να πάρουν μαζικά μέρος στην αποψινή κινητοποίηση και να διατρανώσουν την απόφασή τους να παλέψουν προκειμένου να μην υλοποιηθούν στην πράξη τα αντιεκπαιδευτικά μέτρα του Υπουργείου Παιδείας.

Στην Αλεξανδρούπολη

Με κεντρικό σύνθημα "συνεχίζουμε και δυναμώνουμε τον αγώνα για το δικαίωμα στη μόρφωση - στη δουλειά - στη ζωή" εκπαιδευτικοί, γονείς, μαθητές, φοιτητές, εργαζόμενοι του Εβρου καλούν απόψε στις 7.00 μ.μ. σε πανέβριο συλλαλητήριο μπροστά στο Δημαρχείο Αλεξανδρούπολης. Το συλλαλητήριο επίσης στηρίζουν φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης. Σε συγκέντρωση ενάντια στα μέτρα της κυβέρνησης για την παιδεία καλούν σήμερα μαθητές και εκπαιδευτικούς οι αδιόριστοι εκπαιδευτικοί στην Κομοτηνή. Η συγκέντρωση θα πραγματοποιηθεί στις 5 μ.μ. στο Ηρώο της πόλης.

Μείωση των αποφοίτων και στα ΑΕΙ - ΤΕΙ

"Δε σημαίνει ότι καθένας που μπαίνει στην τριτοβάθμια εκπαίδευση θα παίρνει κι έναν τίτλο", τόνισε, μιλώντας στο "Εθνος", ο υφυπουργός Παιδείας Γ. Ανθόπουλος

Η πρόθεση της κυβέρνησης για μείωση των αποφοίτων της βασικής εκπαίδευσης, αλλά και των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ, επιβεβαιώθηκε για μια ακόμα φορά χτες μέσα από την προσφιλή μέθοδο ενημέρωσης που ακολουθεί η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, τη συνέντευξη αυτή τη φορά του υφυπουργού Παιδείας Γ. Ανθόπουλου στην εφημερίδα "Εθνος". Ο υφυπουργός Παιδείας στη δισέλιδη συνέντευξή του μίλησε για το θέμα των ανεξεταστέων και ήρθε να αποδείξει την απάτη της ελεύθερης πρόσβασης που δημαγωγικά εξήγγειλε η κυβέρνηση μήνες πριν τη νομοθέτηση της αντιμεταρρύθμισης, κάνοντας λόγο για "εσωτερική διαλογή" μέσα στα πανεπιστήμια.

Σε ό,τι αφορά το θέμα των ανεξεταστέων, ο υφυπουργός Παιδείας ξεκαθάρισε για μια ακόμα φορά ότι δε θα υπάρχει δεύτερη ευκαιρία. Συνδέοντας την κατάργηση των ανεξεταστέων με την ενισχυτική διδασκαλία τόνισε ότι "από το ποσοστό αυτό των ανεξεταστέων (σ. σ. 20%) ένα 70% με 80% κρινόμενο επιεικέστατα, περνάει το σχολικό έτος. Αλλά ο μαθητής χάνει τις διακοπές του και ο μπαμπάς του τα λεφτά του" τόνισε, παρουσιάζοντας τη στέρηση του δικαιώματος στη μόρφωση ως ενδιαφέρον της κυβέρνησης για τα λεφτά του μπαμπά...

Από το κείμενο της συνέντευξης προέκυψε επίσης ότι η εισαγωγή στα ΑΕΙ και ΤΕΙ θα γίνεται με πρόσθετες εξετάσεις και όχι με το βαθμό του Εθνικού Απολυτηρίου, σε δύο μαθήματα, κάτι που διέψευσε χτες με δήλωσή του ο υφυπουργός Παιδείας. Στη δήλωση τονίζεται ότι η πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση θα γίνεται με βάση το απολυτήριο του ενιαίου λυκείου, για την απόκτηση του οποίου θα λαμβάνεται υπόψη η επίδοση των μαθητών στις Β και Γ' τάξεις. "Μόνο όπου υπάρχει υπερβάλλουσα ζήτηση η προτεραιότητα εγγραφής στα τμήματα των ΑΕΙ/ΤΕΙ θα προσδιορίζεται από τα συνολικά μόρια των υποψηφίων, τα οποία προκύπτουν από την επίδοση στη δοκιμασία δεξιοτήτων και τη βαθμολογία σε δύο μαθήματα της Γ τάξης του ενιαίου Λυκείου που ορίζονται για κάθε επιστημονικό πεδίο". Τα "επιστημονικά πεδία, τα θέματα διεξαγωγής και αξιολόγησης και δοκιμασίας δεξιοτήτων", τα οποία αναφέρει ο υφυπουργός αφήνονται να καθοριστούν με υπουργικές αποφάσεις.

Εσωτερική διαλογή στα ΑΕΙ - ΤΕΙ

Ο υφυπουργός Παιδείας εξέφρασε μέσα από τη συνέντευξη την πρόθεση της κυβέρνησης να μειώσει τον αριθμό εκείνων που αποφοιτούν από τα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ, με "σχετικές παρεμβάσεις, ώστε στη διάρκεια της ακαδημαϊκής σταδιοδρομίας του πολίτη και μέχρις ότου καταλήξει στο πτυχίο του να γίνεται μια εσωτερική διαλογή, όχι με την έννοια της ελιτίστικης διαλογής αλλά με την έννοια του πραγματικού επιστημονικού δυναμισμού, που πρέπει να έχει κάποιος, για να προχωρήσει προς μια κατεύθυνση", όπως τόνισε χαρακτηριστικά.

Πρόκειται για τη γνωστή κατεύθυνση για ελαχιστοποίηση των αποφοίτων της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, οι οποίοι σύμφωνα με το υπουργείο, θα μπαίνουν "ελεύθερα" στα ΑΕΙ και ΤΕΙ, ελάχιστοι όμως από αυτούς θα καταφέρνουν να τελειώσουν τις σχολές. "Δε σημαίνει ότι καθένας που μπαίνει στην τριτοβάθμια εκπαίδευση θα παίρνει και έναν τίτλο", ήταν τα χαρακτηριστικά λόγια του υφυπουργού.Παράλληλα με το μέτρο αυτό ανοίγει η πόρτα για την παραπαιδεία και μέσα στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ο υφυπουργός Παιδείας εξέφρασε την πρόθεση και για θεσμοθέτηση συγκεκριμένου χρόνου που ο φοιτητής θα παίρνει το πτυχίο του, λέγοντας μάλιστα ότι το διετές χρονικό διάστημα πέραν της διάρκειας των σπουδών είναι πολύ μεγάλο, χτυπώντας με αυτό το μέτρο τους εργαζόμενους, και όχι μόνο, φοιτητές οι οποίοι για κάποιο λόγο καθυστερούν να πάρουν το πτυχίο τους.

ΜΕΝΙΔΙ
Κλείνουν επ' αόριστον τα σχολεία

Σε επ' αόριστον κλείσιμο όλων των σχολείων του Μενιδίου και παμμαθητική συγκέντρωση, σήμερα στις 9 το πρωί, στο 1ο Γυμνάσιο στην περιοχή Κάραβος, αποφάσισε να προχωρήσει η διαπαραταξιακή επιτροπή κινητοποιήσεων, που έχει συσταθεί στο Δήμο Μενιδίου. Η απόφαση για κινητοποιήσεις είχε παρθεί ομόφωνα στο Δημοτικό Συμβούλιο, καθώς η κατάσταση με τα σχολικά κτίρια έχει φτάσει σε απελπιστικό σημείο, εξαιτίας της αδιαφορίας της κυβέρνησης, που μέχρι σήμερα δίνει μόνο υποσχέσεις. Για την κατάσταση δεν είναι άμοιρος ευθυνών και ο φιλοκυβερνητικός δήμαρχος Μενιδίου Α. Μουστακάτος, που, παρότι δεχόταν όλον αυτόν τον καιρό πολλές πιέσεις από τον κόσμο για την κατάσταση στα σχολικά κτίρια, προσπαθούσε να καλύψει την κυβέρνηση. Τελικά, αναγκάστηκε να μπει μπροστά στις κινητοποιήσεις, αλλά από τους κατοίκους εκφράζονται φόβοι ότι με την πρώτη υπόσχεση από το υπουργείο θα κάνει πάλι πίσω.

Το πρόβλημα με την έλλειψη σχολικών κτιρίων, αλλά και την άσχημη κατάσταση που επικρατεί στα περισσότερα από αυτά που υπάρχουν είναι γνωστό εδώ και καιρό. Γι' αυτό το λόγο μάλιστα, όταν ο δήμος είχε προχωρήσει σε παρόμοιες κινητοποιήσεις πριν από περίπου ένα χρόνο, ο τότε υπουργός ΠαιδείαςΓιώργος Παπανδρέου είχε χαρακτηρίσει το Μενίδι ως "Δήμο εθνικής σημασίας" και είχε εξαγγείλει την κατασκευή από τον ΟΣΚ 28 νέων σχολικών κτιρίων. Ο ΟΣΚ, όμως, μέχρι σήμερα δεν έχει υπογράψει με το δήμο την προγραμματική σύμβαση για την κατασκευή των κτιρίων και παρόλο που έχουν δοθεί το τελευταίο χρόνο 9 δισ. δραχμές για κατασκευές κτιρίων δεν έχει φτιαχτεί ούτε ένα σχολείο.

Στο Δήμο Μενιδίου έχει δημιουργηθεί τεράστιο πρόβλημα στην παιδεία, λόγω της πληθυσμιακής έκρηξης την τελευταία πενταετία, όπου οι κάτοικοι από 80.000 έφτασαν τους 120.000, με ανάλογη αύξηση και του αριθμού των μαθητών. Αποτέλεσμα, να υπάρχει μεγάλη έλλειψη σε σχολικά κτίρια και άθλια κατάσταση στην πλειοψηφία αυτών που υπάρχουν. Πρέπει να σημειώσουμε ότι το 75% των αιθουσών λειτουργεί πρωί - απόγευμα, ενώ στις περισσότερες από το 50% των αιθουσών συστεγάζονται Γυμνάσια και Δημοτικά.

Ο δήμαρχος Μενιδίου Α. Μουστακάτος, σε επιστολή που έστειλε στο γραφείο του πρωθυπουργού, σημειώνει: "Φοβούμαστε ότι δεν είναι επαρκώς γνωστό στους αρμόδιους φορείς, πως ο δήμος έχει σήμερα 120.000 κατοίκους και περισσότερους από 15.000 μαθητές. Φοβούμαστε ακόμη ότι οι αρμόδιοι φορείς αγνοούν ότι ο δήμος έχει ραγδαίους ρυθμούς αύξησης του πληθυσμού του, επομένως και των αναγκών σε υποδομές, ενώ σε όλους τους άλλους δήμους του Λεκανοπεδίου η αύξηση είναι από ελάχιστη έως αρνητική". Επιστολή έστειλε ο δήμαρχος και στον ΟΣΚ, αναφερόμενος στα προβλήματα και τις κινητοποιήσεις που αποφάσισε, ζητώντας να δοθεί άμεσα λύση.

Εκπαίδευση στα μέτρα του κεφαλαίου

"Η θεωρία, το κράτος υπεράνω των τάξεων, τη στιγμή που υπάρχουν τάξεις, είναι καθαρό ξεγέλασμα, για να κρύψει την πραγματικότητα, δηλαδή, το κράτος υπέρ της άρχουσας τάξης.

Το ίδιο ξεγέλασμα είναι και η θεωρία, η παιδεία υπεράνω των τάξεων, εκεί όπου υπάρχουν κοινωνικές τάξεις, για ν' αποσκεπάσει την πραγματικότητα, δηλαδή το, η παιδεία όργανο της άρχουσας τάξης...".

Σ' αυτά τα λόγια του μεγάλου παιδαγωγού και διανοητή Δημήτρη Γληνού αντικατοπτρίζεται η εκπαιδευτική φιλοσοφία που διέπει τις πράξεις όλων των κυβερνήσεων της αστικής τάξης, όλων εκείνων που πιστά υπηρετούν την εκμεταλλευτική καπιταλιστική κοινωνία. Επόμενα δε θα μπορούσε να γίνει διαφορετικά με την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ και του εκσυγχρονιστή Σημίτη, η οποία έχει επωμιστεί τη "βρώμικη" δουλιά να περάσει σε όλους τους κοινωνικούς χώρους και τομείς ό,τι πιο αντιδραστικό και συντηρητικό υπάρχει, αφού οι διαβεβαιώσεις των λογής λογής αφεντικών αποδείχνουν ότι τα καταφέρνει πολύ καλύτερα από την παραδοσιακή Δεξιά.

Συνειδητές ταξικές επιλογές

Για να κατανοηθεί καλύτερα η σημερινή ολομέτωπη επίθεση και στο χώρο της παιδείας πρέπει να γίνει πιο αντιληπτό ότι αυτή η επίθεση δε σχετίζεται με ανικανότητες προσώπων στο χώρο του υπουργείου Παιδείας, ούτε με τίποτε άλλου συναισθηματικού χαρακτήρα αιτίες. Πρόκειται για συνειδητές, ταξικές, πολιτικές επιλογές που πηγάζουν από το ιστορικό γεγονός ότι η παιδεία και το εκπαιδευτικό σύστημα, από τη στιγμή που είναι μέσο μετάδοσης γνώσεων, εμπειριών, συμπεριφοράς και κύρια συνείδησης και διαμόρφωσης προσωπικότητας, είναι ανέκαθεν εξαρτημένη από το κοινωνικό σύστημα μέσα στο οποίο λειτουργεί και του οποίου αποτελεί βασικό μοχλό αναπαραγωγής των αξιών του, της ιδεολογίας του, του πολιτισμού του και γενικότερα των οικονομικών και πολιτικών δομών του. Με πιο απλά ίσως λόγια η παιδεία και η εκπαίδευση αποτελούν εκείνους τους ταξικούς θεσμούς με κύριο καθήκον από τη μια μεριά να ενσωματώνουν ιδεολογικά και πολιτικά τις λαϊκές μάζες στο κυρίαρχο κάθε φορά σύστημα, στην περίπτωσή μας στον καπιταλισμό, κι από την άλλη μεριά, μέσα από τους φραγμούς που θέτουν, οικονομικούς, μορφωτικούς κλπ, να αναπαράγει η αστική τάξη τον εαυτό της.

Ετσι δεν είναι τυχαίο που τα ιδιωτικά σχολεία έχουν επιτυχίες στα ΑΕΙ της τάξης του 80% και 90%, ενώ οι υπόλοιποι μαθητές τους φεύγουν στα ακριβά σχολεία του εξωτερικού. Ούτε πάλι είναι τυχαία η ψαλίδα ανάμεσα στα παιδιά που φοιτούν στις λαϊκές συνοικίες της Αθήνας και σ' αυτά των βορείων προαστίων, με σαφές προβάδισμα στις επιτυχίες στα ΑΕΙ. Μέσα απ' αυτό τοπρίσμα πρέπει να γίνει κατανοητό γιατί οι δαπάνες για την παιδείαβρίσκονται στο εξευτελιστικό επίπεδο που αγγίζει το 7%, γιατί ο Ελληνας εκπαιδευτικός είναι από τους πιο χαμηλόμισθους, γιατί οι Ελληνες γονείς δαπανούν δισεκατομμύρια σε φροντιστήρια, σχολικά είδη, συντήρηση σχολείων. Με το να εξαθλιώνουν, λοιπόν, την παιδεία "εξοικονομούν" πόρους για τα δανεικά και αγύριστα στο μεγάλο κεφάλαιο, προς το οποίο ουδέποτε καμιά κυβέρνηση, είτε του ΠΑΣΟΚ είτε της ΝΔ, έχει επικαλεστεί "ισχνές αγελάδες".

Προχωρά μάλιστα το ΠΑΣΟΚ ακόμα περισσότερο. Με τη συγκεκριμένη αντιμεταρρύθμιση προσπαθεί να προσαρμόσει τις εκπαιδευτικές δομές και λειτουργίες με τέτοιο τρόπο, ώστε να υπηρετούν καλύτερα τους γενικότερους σχεδιασμούς του κεφαλαίου που προβλέπουν αναδιαρθρώσεις στην παραγωγή, στις εργασιακές σχέσεις και γενικότερα στην κοινωνικοοικονομική ανάπτυξη, ιδιαίτερα σήμερα που οι συγκρούσεις και οι αντιθέσεις ανάμεσα στα κέντρα του ιμπεριαλισμού (ΗΠΑ, Ιαπωνία, Ευρωπαϊκή Ενωση) παίρνουν δυναμικότερο χαρακτήρα.

Στο πλαίσιο της "Λευκής Βίβλου"

Το θράσος, αλλά και η ταξική ειλικρίνεια της "Λευκής Βίβλου", όσον αφορά τα ζητήματα παιδείας, φανερώνουν του λόγου το αληθές:

  • "Η σημερινή δομή των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων πρέπει ν' αλλάξει... εξακολουθούν να εκπαιδεύουν πολίτες για μόνιμη απασχόληση...",
  • "... να προβλέπονται λιγότερο μακροχρόνιες σπουδές με γενικές καταρτίσεις που ανταποκρίνονται περισσότερο στις ανάγκες της αγοράς...",
  • "να παρακινήσουμε τη δίψα για διά βίου κατάρτιση".
  • "Οι ανάγκες σε εκπαίδευση και κατάρτιση δεν μπορεί να είναι δωρεάν...".

Να λοιπόν, ποια είναι η μεγάλη μεταρρύθμιση της "Κεντροαριστερής" κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ. Η αντιγραφή των όσων προβλέπει η "Λευκή Βίβλος" της ΕΕ. Αυτά είναι τα οράματά τους για την εκπαίδευση. Να μην προετοιμάζει δηλαδή η παιδεία μας πολίτες για μόνιμη απασχόληση, αλλά γρανάζια μιας μηχανής, παραγωγής κερδών, που ως ανταλλακτικά, θα χρησιμοποιούνται πότε το ένα πότε το άλλο. Να μην υπάρχουν μακροχρόνιες σπουδές που θα εκπαιδεύουν ολοκληρωμένες όσο το δυνατόν προσωπικότητες, αλλά ταχύρυθμες, ώστε να δημιουργούν άβουλα "ρομποτάκια" ημιμορφωμένα, που θα εξυπηρετούν τις ανάγκες της αγοράς. Ποιας αγοράς; Μα φυσικά της αγοράς των εφοπλιστών, βιομηχάνων, μεγαλεμπόρων, τραπεζιτών που επιζητούν εργαζόμενους "αναλώσιμα υλικά" για τις επιχειρήσεις τους. Γι' αυτό και μιλούν για διά βίου κατάρτιση, δηλαδή για τη μετατροπή των μαθητών και κατοπινών μερικώς απασχολούμενων εργαζομένων σε "λάστιχα", που κάθε λίγο και λιγάκι θα επανειδικεύονται και σε άσχετους μεταξύ τους τομείς, αφού αυτό θα επιβάλλουν οι ανάγκες του κεφαλαίου.

Φυσικά το βάρος μιας τέτοιας "Εκπαίδευσης" δεν είναι δυνατόν να το επωμιστεί ούτε το κράτος τους, με τους αντίστοιχους υπηρέτες του, τύπου Κ. Σημίτη, ούτε το ίδιο το κεφάλαιο, το οποίο βλέπει ότι και στο χώρο της παιδείας ανοίγονται ορίζοντες μιας νέας κερδοφορίας.

Γι' αυτό και τα όποια ακόμη ψιχία της όποιας δωρεάν παιδείας υπάρχουν, με τα μέτρα της κυβέρνησης εξαφανίζονται. Το περίφημο "ανοιχτό Πανεπιστήμιο" ή οι "ελεύθεροι κύκλοι σπουδών" θα είναι με δίδακτρα, παραβιάζοντας έτσι βασικές συνταγματικές αρχές.

Οι φραγμοί της ελεύθερης πρόσβασης

Τα διάφορα ιδιωτικά ΙΕΚ ή ΚΕΚ και οι υπόλοιπες ιδιωτικές σχολές ή κολέγια αμφίβολης ποιότητας ήδη λυμαίνονται το χώρο της εκπαίδευσης με υπέρογκα κέρδη, ευελπιστώντας σε ακόμη καλύτερες μέρες με τα νέα μέτρα, που μετατρέπουν τα Λύκεια σε εξεταστικά κέντρα, με περιφερειακές ή και πανελλαδικές εξετάσεις και στις τρεις τάξεις του Λυκείου, με ενδιάμεσα συνεχή τεστ, που ένα και μοναδικό στόχο έχουν. Να μην μπορέσουν τα παιδιά του λαού, ιδιαίτερα των χαμηλών στρωμάτων, που είναι και η πλειοψηφία, να πλησιάσουν την πανεπιστημιακή εκπαίδευση. Να ελέγξουν τη μαθητική ροή προς τα πανεπιστήμια υπέρ των δικών τους παιδιών. Να διοχετεύσουν σημαντική μερίδα του μαθητικού πληθυσμού στα διάφορα ιδιωτικά κέντρα και παράκεντρα, όπου, αφού πληρώσουν αδρά την όποια ειδίκευσή τους, θα είναι έρμαια του οποιουδήποτε εργοδότη για μια θέση μερικής απασχόλησης.

Η περίφημη "ελεύθερη" πρόσβαση στα πανεπιστήμια θα αφορά μόνο τους κατόχους του Εθνικού Απολυτηρίου, που για να το αποκτήσουν θα έχουν περάσει μέσα από τις συμπληγάδες των συνεχών εξετάσεων των τριών χρόνων του Λυκείου. Και πάλι όμως αυτή η πρόσβαση θα είναι συνάρτηση του αριθμού φοιτητών που θα μπορεί να παίρνει η κάθε σχολή. Βεβαίως, όπως δήλωσε πριν καιρό ο πολυπράγμων"στρατηγός" της Παιδείας, ο υποψήφιος φοιτητής που δεν εισάγεται σε κάποια σχολή λόγω συμπλήρωσης του αριθμού φοιτησάντων, διατηρεί το δικαίωμά του για του χρόνου. Δηλαδή τότε που θα έχουν προστεθεί διπλάσιοι φοιτητές και εν πάση περιπτώσει ισοβίως θα έχει το δικαίωμα εισαγωγής, χωρίς όμως να μπορεί να εξασκήσει αυτό το δικαίωμα.

Διάχυτος αυταρχισμός

Αποτελεί όμως νομοτέλεια το γεγονός ότι όλα τα αντιδραστικά μέτρα για την παιδεία για να περάσουν πρέπει να συνοδευτούν και από τον απαραίτητο αυταρχισμό, που στην περίπτωσή μας αφορά την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, δηλαδή την επαναφορά - σε χειρότερη έκδοση - των επιθεωρητών, οι οποίοι, 400 τον αριθμό, θα απορροφούν 6,5 δισ. το χρόνο και ο μισθός τους θα κυμαίνεται γύρω στο 1.400.000 δρχ., ακριβώς για να μπορέσουν να παίξουν το ρόλο τους ως πραιτοριανοί που θα ποδηγετούν τους δασκάλους συνειδησιακά, ώστε να είναι πειθήνια όργανα της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής της κυβέρνησης. Λασπολογούν μάλιστα συλλήβδην για όλους τους εκπαιδευτικούς, ότι είναι ανεξέλεγκτοι... τη στιγμή μάλιστα που ελέγχονται υπηρεσιακά από τον εμφυλιοπολεμικό Δημοσιοϋπαλληλικό Κώδικα, ο οποίος προβλέπει ουκ ολίγα σε περιπτώσεις ανεπάρκειας δημοσίων υπαλλήλων, και οι εκπαιδευτικοί είναι δημόσιοι υπάλληλοι... Εκτός όμως από τους "Ράμπο" - αξιολογητές, μετατρέπονται σε επιθεωρητές και οι σχολικοί σύμβουλοι και οι διευθυντές. Ιδιαίτερα οι πρώτοι, που αποτελούσαν τους άμεσους συνεργάτες και συμβουλάτορες των εκπαιδευτικών για τη βελτίωση του εκπαιδευτικού τους έργου, τώρα θα συμβάλλουν και αυτοί στην καταρράκωση αυτού του θεσμού, με τη σύνταξη αξιολογικών εκθέσεων.

Από τα παραπάνω νομίζουμε γίνεται φανερό ότι ο χώρος της παιδείας μετατρέπεται σε μια απέραντη αρένα ανταγωνισμού και συγκρούσεων ανάμεσα σε μαθητές, φοιτητές, γονιούς, εκπαιδευτικούς πολλαπλών ταχυτήτων οι οποίοι θα τρώνε τις σάρκες τους, προς δόξαν του "όμορφου κόσμου, ηθικού κι αγγελικά πλασμένου", του καπιταλισμού και των υπηρετών του, της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ. Η διέξοδος

Ζητούμενο λοιπόν για άλλη μια φορά είναι η οικοδόμηση του Μετώπου Παιδείας των μαθητών, φοιτητών, γονέων, εκπαιδευτικών και όλων των εργαζομένων, που είναι το μόνο το οποίο με τον αγώνα του μπορεί να ανατρέψει αυτό το νόμο της αντιεκπαιδευτικής μεταρρύθμισης, το μόνο που μπορεί να ανακόψει αυτόν τον κατήφορο και να απαιτήσει την αύξηση των δαπανών για την παιδεία, την καθιέρωση του 12χρονου υποχρεωτικού σχολείου, την κατάργηση της ιδιωτικής εκπαίδευσης, την κατάργηση των ιδιωτικών ΙΕΚ και την ένταξη της επαγγελματικής κατάρτισης στο Δημόσιο Δωρεάν Σχολείο. Μόνο ένα τέτοιο μέτωπο μπορεί να απαιτήσει μαζικούς διορισμούς, να αντιμετωπίσει την κατάργηση της επετηρίδας, να "ευνουχίσει" τους όποιους πραιτοριανούς της κυβέρνησης, αλλά και τους όποιους εραστές της αξιολόγησης στο εσωτερικό του. Αν αυτό δε γίνει κατανοητό απ' όλους αυτούς, τότε φοβόμαστε ότι έρχονται ακόμα χειρότερες μέρες για τον "άταφο νεκρό", την παιδεία μας. Γιατί τελικά η ανοχή στις μέρες μας ισοδυναμεί με συνενοχή!

Ας κλείσουμε όμως με τα λόγια του παιδαγωγού Χρήστου Φράγκου, που αναφέρεται σε μια άλλη "μεταρρύθμιση" για την παιδεία, εκείνη του 1976, επί κυβέρνησης ΝΔ.

"... Κυβερνητικός παράγοντας πριν από μερικούς μήνες τόνιζε, ότι πρέπει "να παίρνουμε φασόν δουλιές από μεγάλες ευρωπαϊκές βιομηχανίες και να κάνουμε τις δικές βιοτεχνίες. Ο,τι σε εκείνους δεν είναι συμφέρον, σ' εμάς είναι, γιατί έχουμε χαμηλό κόστος παραγωγής". Το χαμηλό όμως κόστος παραγωγής επιβάλλει, όπως όλοι ξέρουμε και χαμηλή παιδεία...". ("Θέματα Παιδείας", σελ. 24, "Guttenberg").

Θα προσθέταμε στα λόγια του κ. καθηγητή ότι και η χαμηλή παιδεία επιβάλλει τη δουλικότητα και το ραγιαδισμό.

Μάρκος ΣΚΟΥΦΑΛΟΣ

Κρούσματα γαστρεντερίτιδας και μηνιγγίτιδας

Κρούσμα μηνιγγίτιδας σημειώθηκε σε μαθητή του 2ου Δημοτικού Σχολείου Καισαριανής, την Πέμπτη το βράδυ, ενώ στα 10ο και 12ο Δημοτικό Σχολείο Πετρούπολης σημειώθηκαν την Παρασκευή κρούσματα γαστρεντερίτιδας, τα οποία οι υπεύθυνοι τα απέδωσαν σε ίωση. Σε ανακοίνωσή της η ΕΥΔΑΠ σημειώνει ότι πήρε για εργαστηριακό έλεγχο δείγματα του πόσιμου νερού από τα συγκεκριμένα σχολεία, όπου σε πρώτες αναλύσεις στα δείγματα αυτά βρέθηκε υπολειμματικό χλώριο, το οποίο είναι βασικός δείκτης προστασίας του νερού από τυχόν επιμολύνσεις. Από τις πρώτες, 24ωρου βάσεως, μικροβιολογικές εξετάσεις, τα δείγματα βρέθηκαν ότι είναι σύμφωνα με τις υγειονομικές διατάξεις. Δηλαδή, δεν εμφανίστηκε μόλυνση.

ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ
Συνεχίζει την αποχή το διδακτικό προσωπικό

Συνεχίζει να απέχει από το εξεταστικό και διδακτικό έργο το διδακτικό προσωπικό της μεγάλης πλειοψηφίας των πανεπιστημίων, αντιδρώντας στο νομοσχέδιο για το μισθολόγιο των μελών ΔΕΠ. Συγκεκριμένα, σε αποχή βρίσκεται το διδακτικό προσωπικό: Σχολής Θετικών Επιστημών, Φιλοσοφικής Σχολής, ΤΕΦΑΑ, ΕΜΜΕ του Πανεπιστημίου Αθηνών, ΕΜΠ, Πάντειου Πανεπιστήμιου, Γεωργικού Πανεπιστήμιου, Πανεπιστήμιου Πειραιώς, Πανεπιστήμιου Πατρών, Ιωαννίνων, Θεσσαλονίκης.

Η Εκτελεστική Γραμματεία της ΠΟΣΔΕΠ σε ανακοίνωσή της τονίζει ότι "από τις μέχρι τώρα τοποθετήσεις των συναρμόδιων υπουργών δεν προέκυψε καμία μεταβολή σχετικά με τα επίμαχα σημεία του νομοσχεδίου που αφορούν την απασχόληση και τα ασυμβίβαστα των μελών ΔΕΠ εκτός του πανεπιστημίου, το ύψος των αποδοχών (σε σχέση με άλλους κλάδους δημόσιων λειτουργών), την εσωτερική τους κατανομή και το χρόνο έναρξης του νέου μισθολογίου και, τέλος, τους εξευτελιστικούς, γραφειοκρατικούς και προσβλητικούς περιορισμούς και προϋποθέσεις χορήγησης του 50% των προβλεπόμενων αποδοχών".

Η Ομοσπονδία ζητεί από την κυβέρνηση και ιδιαίτερα από τον πρωθυπουργό να ικανοποιήσει αμέσως τα αιτήματα της πανεπιστημιακής κοινότητας, αλλιώς υπάρχει άμεσος και σοβαρός κίνδυνος να οδηγηθούν τα πανεπιστήμια σε παρατεταμένη κρίση, με ανεπανόρθωτες αρνητικές συνέπειες για το σύνολο του εκπαιδευτικού έργου κατά τη φετινή ακαδημαϊκή χρονιά.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ