ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 25 Δεκέμβρη 2001
Σελ. /32
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ
Τρέχει ήδη με διπλάσιο κόστος!

Υπέρβαση κατά 79% στο έργο φανερώνουν στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα ο αρμόδιος επίτροπος της ΕΕ

Το ρεκόρ υπερβάσεων στα δημόσια έργα απειλεί να σπάσει η Αττική Οδός, το συνολικό κόστος για την οποία, σε τρέχουσες τιμές, έφτασε ήδη στο τεράστιο ποσό του 1,87 τρισ. δραχμών, ενώ παράλληλα αποδεικνύεται ότι η κυβέρνηση έχει σπάσει ήδη το ρεκόρ εύνοιας προς τους συγκεκριμένους μεγαλοεργολάβους!

Σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα ο αρμόδιος επίτροπος της ΕΕ, Μ. Μπαρνιέ, και τα οποία, όπως επισημαίνει, «προέρχονται από πληροφορίες που δόθηκαν από τις ίδιες τις ελληνικές αρχές», το συνολικό κατασκευαστικό κόστος του έργου από 450 δισ. δρχ. έφτασε στα 805 δισ. δρχ., αυξήθηκε δηλαδή κατά 79%. Την ίδια και μεγαλύτερη αύξηση είχε και το κόστος των απαλλοτριώσεων, που από 150 δισ. δρχ. που υπολογιζόταν έφτασε στα 277 δισ. δρχ.!

Οπως σημειώνει ο Μ. Μπαρνιέ, σε απάντηση Ερώτησης του ευρωβουλευτή της ΝΔ Κ. Χατζηδάκη, οι υπερβάσεις οφείλονται στη βελτίωση των περιβαλλοντικών όρων, που έγινε ύστερα από αποφάσεις δικαστηρίων (περιφερειακή Υμηττού, Βριλήσσια κλπ.), αλλά και στη χρησιμοποίηση του οδικού άξονα για να δεχτεί τον προαστιακό σιδηρόδρομο, αν και η μέριμνα αυτή, όπως είχε ισχυριστεί πολλές φορές ο πρώην υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Κ. Λαλιώτης, είχε ληφθεί από την αρχική σύμβαση! Οπως διευκρινίζει ο επίτροπος, οι προσθήκες αυτές στην αρχική σύμβαση κόστισαν στο ελληνικό δημόσιο 288 δισ. δρχ.

Το εντυπωσιακότερο όμως είναι ότι η ανάδοχος κοινοπραξία (αποτελείται από τις 10 μεγαλύτερες ελληνικές κατασκευαστικές εταιρίες, με επικεφαλής τον όμιλο «ΑΚΤΩΡ - Ελληνική Τεχνοδομική», συμφερόντων Γ. Μπόμπολα) με βάση τη σκανδαλώδη σύμβαση που υπέγραψε η κυβέρνηση μαζί της, έλαβε ως αποζημίωση για τις καθυστερήσεις αυτές, που προκάλεσαν οι δικαστικές αποφάσεις, ούτε λίγο-ούτε πολύ, 67 δισ. δρχ.! Κι αυτό όταν είναι γνωστό ότι επειδή δεν είχαν υπογραφεί οι δανειακές συμβάσεις, μέχρι πέρσι το έργο κατασκευαζόταν μόνο χάρη στις αυξημένες προκαταβολές που παρείχε η κυβέρνηση με αλλεπάλληλες υπουργικές αποφάσεις, πέρα ακόμη και από τη σύμβαση που είχε υπογραφεί!

Αξίζει ακόμη να σημειωθεί ότι ο αρμόδιος επίτροπος δε διευκρινίζει αν στο συνολικό κόστος του έργου περιλαμβάνονται και διάφορα άλλα παράλληλα έργα, που ανατέθηκαν με απευθείας κυβερνητική εντολή στην κοινοπραξία της Αττικής Οδού, όπως τα αντιπλημμυρικά, τα έργα του σταθμού του μετρό στη Δουκίσσης Πλακεντίας και η κατασκευή της Λεωφόρου Βάρης - Κορωπίου, συνολικού κόστους γύρω στα 100 δισ. δρχ. Αν δεν περιλαμβάνονται, τότε το κόστος του έργου ήδη έχει διπλασιαστεί!

Κι όλα αυτά, όταν με την αποικιοκρατική σύμβαση οι εργολάβοι έχουν εξασφαλίσει τρομερά προνόμια - μέχρι και προσαύξηση των εσόδων 30% το χρόνο πέρα από το θεμιτό για όσα χρόνια θα λειτουργούν το έργο... Υπερβάσεις και έσοδα που θα κληθεί να πληρώσει ο ελληνικός λαός από τον κρατικό προϋπολογισμό, αλλά και από τη χρήση του δρόμου.

ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ «ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ»
Μειώσεις τελών μετά τη σκανδαλώδη ενίσχυση της «Χόχτιφ»

Μετά τη νέα σκανδαλώδη απόφαση της κυβέρνησης να ενισχύσει τη γερμανική κοινοπραξία «Χόχτιφ», η εταιρία του αεροδρομίου Σπάτων (ΔΑΑ) ανακοίνωσε μειώσεις στα τέλη χρήσης του αεροδρομίου από την 1η του Γενάρη 2002.

Οι μειώσεις, που αφορούν στις αεροπορικές εταιρίες και όχι το επιβατικό κοινό, δε θίγουν σε καμιά περίπτωση τα οικονομικά της εταιρίας. Αντίθετα, μάλιστα, με τον εκβιασμό που άσκησαν στην κυβέρνηση οι Γερμανοί της «Χόχτιφ», κατάφεραν να εξασφαλίσουν για τον επόμενο χρόνο «γενναία» κρατική ενίσχυση δεκάδων δισεκατομμυρίων δραχμών από τα έσοδα του «σπατόσημου» («Τέλος Ανάπτυξης Αερολιμένων»).

Η κυβέρνηση καιρό τώρα - υπό την πίεση των Γερμανών, που βλέπουν πως όχι μόνο δεν εξασφαλίζουν τα προσδοκώμενα υπερκέρδη από την εκμετάλλευση του αεροδρομίου, αλλά αντιμετωπίζουν και σοβαρό πρόβλημα με την αποπληρωμή των δανείων - αναζητούσε τρόπο ενίσχυσής τους. Ετσι, πήρε τη σκανδαλώδη απόφαση να χαρίσει για τον επόμενο χρόνο στους Γερμανούς το 90% των εσόδων του «σπατόσημου», που ανέρχονται σε περίπου 100 δισ. δρχ. και προορίζονται για την ανάπτυξη και τον εκσυγχρονισμό των αεροδρομίων! Επί της ουσίας, δηλαδή, η κυβέρνηση αποφάσισε να επιδοτήσει από τον κρατικό προϋπολογισμό με δεκάδες δισεκατομμύρια δραχμές την εταιρία του αεροδρομίου, σε βάρος της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), η οποία, σύμφωνα με την αποικιοκρατική σύμβαση των Σπάτων, δικαιούται το 25% των εσόδων από το «σπατόσημο», ακριβώς για να διατεθούν για το σκοπό που προορίζονται (ανάπτυξη και εκσυγχρονισμό των περιφερειακών αεροδρομίων). Με τη σκανδαλώδη κυβερνητική ρύθμιση, μεγάλο «θύμα» της αναδιανομής των ποσοστών του «σπατόσημου» υπέρ της εταιρίας του αεροδρομίου (90% έναντι 10%) είναι τα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας.

Ακρως αποκαλυπτική της σκανδαλώδους απόφασης της κυβέρνησης είναι η ανακοίνωση του ΔΑΑ, στην οποία αναφέρεται ότι το «έκτακτο πρόγραμμα μειωμένων χρεώσεων προσγείωσης και στάθμευσης για το 2002 είναι αποτέλεσμα της γόνιμης συνεργασίας των συναρμόδιων υπουργείων Μεταφορών-Επικοινωνιών και Εθνικής Οικονομίας». Παράλληλα, προστίθεται ότι βρέθηκε η καλύτερη δυνατή λύση, που «διασφαλίζει τη δυνατότητα του αεροδρομίου να αντεπεξέλθει στις οικονομικές του υποχρεώσεις»!

Οσον αφορά στις μειώσεις, αυτές αφορούν στα τέλη προσγείωσης και στάθμευσης των μεγάλων αεροσκαφών, που μειώνονται κατά 15% και των μικρών αεροσκαφών κατά 23%. Επίσης, μειώνονται και οι χρεώσεις προσγείωσης και στάθμευσης αεροσκαφών, που εκτελούν διεθνείς πτήσεις με μικρή επιβατική κίνηση, ενώ απαλλάσσονται από τη χρέωση αεροσταθμού (7,21 ευρώ ανά επιβάτη) οι εταιρίες που εκτελούν πτήσεις στις άγονες γραμμές εσωτερικού.

ΚΤΗΜΑΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΔΗΜΟΣΙΟΥ
Μεσίτης ιδιωτικών συμφερόντων

Καταγγελία της Ομοσπονδίας Εργαζομένων ΥΠΕΧΩΔΕ

«Η Κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου (ΚΕΔ) συνεχίζει να δρα ως άκριτος διαμεσολαβητής - μεσίτης ιδιωτικών κτιρίων τα οποία, περίπου τυχαία, θα αγοράζονται από το κράτος για μόνιμη στέγαση των Δημοσίων Υπηρεσιών».

Αυτό καταγγέλλει η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σωματείων Εργαζομένων ΥΠΕΧΩΔΕ (ΠΟΣΕΥΠΕΧΩΔΕ), με ανοιχτή επιστολή που απέστειλε στους υπουργούς Οικονομικών, Εσωτερικών και ΠΕΧΩΔΕ που επισημαίνει επιπλέον ότι «οι επιλογές της ΚΕΔ, ακόμα και αν στηρίζονται σε αιτήματα ή και τη συναίνεση των ενδιαφερομένων υπηρεσιών, είναι απαράδεκτο να έχουν έντονο χαρακτήρα περιστασιακής αξιοποίησης εγκαταλειμμένων ιδιωτικών κτισμάτων, δίχως να συνυπολογίζονται στοιχειωδώς και άλλες πολύ σημαντικές και ζωτικές παράμετροι που αφορούν την τύχη του ευρύτερου κέντρου της Αθήνας».

Η Ομοσπονδία χαρακτηρίζει ως αντιεπιστημονική και ψευδοαποκέντρωση την απομάκρυνση των δημοσίων υπηρεσιών από το κέντρο της πρωτεύουσας, έτσι όπως προωθείται από την κυβέρνηση με μοχλό την ΚΕΔ. «Αποκέντρωση - τονίζει - δεν είναι η απομάκρυνση των κλασικών λειτουργιών του κέντρου, ώστε οι πολίτες να μην έρχονται στην Ομόνοια ή στην Πλατεία Συντάγματος. Αποκέντρωση δεν είναι η τυχαία μοιρασιά δημόσιων κτιρίων στα τέσσερα σημεία του ορίζοντα. Αποκέντρωση είναι, αποκλειστικά και μόνο, η οριστική ανάθεση ουσιαστικών αρμοδιοτήτων από το κράτος σε άλλες αιρετές βαθμίδες εξουσίας (ΟΤΑ, Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις κλπ.). Κι όμως, κάποιοι δήθεν βαθυστόχαστοι αρμόδιοι αποφάσισαν πως τα υπουργεία θα πρέπει να φύγουν από το κέντρο και να μετακομίσουν είτε στο συγκοινωνιακό πουθενά είτε, τελικά, στο... κέντρο»!

Οπως επίσης επισημαίνει η ΠΟΣΕΥΠΕΧΩΔΕ, η συστηματική απογύμνωση του ευρύτερου κέντρου της Αθήνας από λειτουργίες κατ' εξοχήν κεντρικές, το οδηγούν σε σταδιακή υποβάθμιση και «σοχοποίηση», ενώ η ανάδειξη τα τελευταία χρόνια ανταγωνιστικών παράκεντρων (Μαρούσι, Κηφισιά, Γλυφάδα κ.ά.) επιβάρυναν πια ασφυκτικά και τα ίδια τα «παράκεντρα».

Ως χαρακτηριστικό παράδειγμα για το πώς κινείται η ΚΕΔ, η Ομοσπονδία αναφέρει το κτίριο που εντόπισε και αγόρασε για να στεγάσει μερικές (όχι όλες) υπηρεσίες του ΥΠΕΧΩΔΕ. «Προτιμήθηκε - τονίζει - η ακριβή μετασκευή των αποθηκών και δεν προκρίθηκε η ορθολογικότερη εκ νέου ανέγερση ή αγορά έτοιμου κτιρίου να στεγάσει Δημόσιες Υπηρεσίες». Επίσης, επισημαίνουν ότι το τελικό προϊόν είναι επιεικώς απαράδεκτο, ενώ η πρόσβαση με το μετρό σ' αυτό θα γίνει ύστερα από 10 χρόνια!

Αξίζει να σημειώσουμε ότι η ΚΕΔ έχει αναλάβει να εκτελέσει στο όνομα της αποκέντρωσης των Δημοσίων Υπηρεσιών ένα πρόγραμμα ύψους 340 δισ. δρχ. Το σύνολο των χρημάτων αυτών θα οδηγηθεί στις τσέπες επώνυμων μεγαλοεργολάβων που έχουν αγοράσει αντί πινακίου φακής διάφορα εγκαταλειμμένα εργοστάσια και αποθήκες, τα οποία μεταπωλούν πανάκριβα στο δημόσιο αφού τα μετασκευάσουν...



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ