ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 27 Μάρτη 2024
Σελ. /32
Κυκλοφόρησε το νέο τεύχος του περιοδικού «Θέματα Παιδείας»

Επίκαιρα ζητήματα, αναλύσεις, μελέτες και παρουσιάσεις στο τεύχος 93-96

Με πλούσια και ποικίλη ύλη κυκλοφόρησαν τα «Θέματα Παιδείας» (τεύχος 93-96). Στο εξώφυλλό του πρωταγωνιστεί ένα από τα παιδιά της Παλαιστίνης να κρατά το σκισμένο του βιβλίο από το βομβαρδισμένο σπίτι του, καθώς στον πολύπαθο λαό της Παλαιστίνης είναι αφιερωμένο το ειδικό θέμα του περιοδικού.

«Ενας λαός αγωνιστής για το δίκιο του» τιτλοφορείται το άρθρο του Ελισαίου Βαγενά, υπεύθυνου του Τμήματος Διεθνών Σχέσεων της ΚΕ του ΚΚΕ, που φτάνει μέχρι τις βαθύτερες αιτίες του σημερινού πολέμου. Η ανάγκη αμέριστης αλληλεγγύης στον Παλαιστινιακό λαό είναι το επίκαιρο ιστορικό μήνυμα που προκύπτει από τη «Σύντομη ιστορική αναδρομή στο Παλαιστινιακό ζήτημα», με επιμέλεια της ιστορικού και μέλους της Συντακτικής Επιτροπής Ελένης Μπιμπίρη, ενώ η μεταφράστρια Λίλα Γκλεγκλέ αποδίδει τα τελευταία κείμενα που έγραψε ο δολοφονημένος από τους βομβαρδισμούς Παλαιστίνιος ακαδημαϊκός και συγγραφέας Ρεφαάτ Αλαρίρ. Οι μεγάλοι Παλαιστίνιοι ποιητές που έργα τους επανεκδόθηκαν πρόσφατα παρουσιάζονται στα Νέα βιβλία, από την Αμαλία Μπεσμπέα, μαζί με σημαντικά βιβλία για την Τέχνη, την Πολιτική, την Ιστορία, τη Δημοσιογραφία, την Πεζογραφία και την Ποίηση.

Ξεκινώντας από το Σημείωμα της Σύνταξης και με αναλύσεις στα Επίκαιρα Αρθρα, παρουσιάζονται όλα τα επίμαχα θέματα στον χώρο της Εκπαίδευσης. Στην ενότητα Διεθνής Πείρα φιλοξενούνται τα υλικά της ημερίδας «Η λαϊκή πάλη για τις σύγχρονες μορφωτικές ανάγκες απέναντι στην πολιτική ΕΕ - κυβερνήσεων - κεφαλαίου για το σχολείο», που πραγματοποιήθηκε στις Βρυξέλλες τον Νοέμβρη του 2023. Περιλαμβάνεται η εισήγηση του Κώστα Παπαδάκη, ευρωβουλευτή του ΚΚΕ, του Παναγιώτη Κατηφέ, της Αμαλίας Γακοπούλου, του Νίκου Μαρκόπουλου και της Αφροδίτης Μπόμπολη για τις συνέπειες στη νεολαία. Η ομιλία του Κυριάκου Ιωαννίδη, υπεύθυνου του Τμήματος Παιδείας της ΚΕ του ΚΚΕ, επικεντρώνει στην αντιεκπαιδευτική στρατηγική των πρόωρων δεξιοτήτων και της διά βίου μάθησης και αντιπαραθέτει την πρόταση για το Ενιαίο Δωδεκάχρονο Σχολείο της Σύγχρονης Γενικής Παιδείας.

Στην ενότητα Μελέτες - Ερευνες - Προβληματισμοί περιλαμβάνονται άρθρα του K. Κασμερίδη για τη «"Συμπερίληψη" και την Ειδική Αγωγή», του καθηγητή του ΕΜΠ Β. Χριστοφόρου, με θέμα «Ανώτατη Δημόσια Εκπαίδευση και ιδιωτικά πανεπιστήμια στην Ελλάδα», ενώ στο πλαίσιο του αφιερώματος στη γλώσσα και τη λογοτεχνία στο σχολείο δημοσιεύονται το άρθρο του αείμνηστου Γιώργου Μωραΐτη«Το πρόβλημα της γραφής και της ανάγνωσης στη γλώσσα του κοινωνικού περιβάλλοντος» και το άρθρο της Σ. Καρατάκη για «Το "Ενιαίο" Πρόγραμμα Σπουδών για τις ξένες γλώσσες».

Ενα αναπόσπαστο στοιχείο της σοβιετικής Παιδείας αναδεικνύεται από το άρθρο της Ειρήνης Καρναβά«Οι φοιτητικές εστίες στην ΕΣΣΔ», στην ενότητα Ιστορία της Εκπαίδευσης. Στις σελίδες Επιστήμη για όλους διαβάζουμε για τις καταστροφές στο περιβάλλον και την εξέλιξη της ζωής, με έναν επίκαιρο σχολιασμό της «κλιματικής κρίσης» από τον Αντώνη Ραλλάτο.

Η ενότητα Ιστορία της Ψυχολογίας φιλοξενεί το πρώτο μέρος της κριτικής μελέτης του Μ. Κουβελά «Η Ψυχανάλυση και ο Φροϋδισμός», ενώ στην Πολιτιστική Κίνηση παρουσιάζεται το σημαντικό συνέδριο της Πανελλήνιας Ενωσης Φιλολόγων για τα 100 χρόνια από τον θάνατο του Κ. Θεοτόκη. Περιλαμβάνεται μια πρόταση διδακτικής της νουβέλας του Θεοτόκη «Η τιμή και το χρήμα», από τον Ν. Δάρδαλη.

Στα «Θέματα Παιδείας» θα βρούμε ένα διήγημα της εποχής του αμετανόητου μαρξιστή συγγραφέα Γκύντερ Ρύκερ, «Ο έρωτας του κυρίου Α. Πουργκμάγιερ», σε μετάφραση Αργυρούλας Τσιριγώτη.

Η «Aναφορά στον Μάρκο Βαμβακάρη» (Ν. Γιώτης) επανέρχεται από φιλολογική σκοπιά στη μελέτη του ρεμπέτικου, με αφορμή τα 75 χρόνια από την περίφημη διάλεξη του Μάνου Χατζιδάκι για την ερμηνεία και τη θέση του. Η «Αναφορά στην Ζωρζ Σαρή, 100 χρόνια από τη γέννησή της» είναι μια εύστοχη παρουσίαση του έργου της (Μαρία Παπαγιάννη).

Για την αγωγή των παιδιών στον παιδικό σταθμό και στο νηπιαγωγείο η Αΐντα Παλημέρη προτείνει την αξιοποίηση δύο κειμένων από το βιβλίο της Ντόρας Γκάμπε«Εγώ, η μητέρα μου και ο κόσμος», σε απόδοση Γιάννη Ρίτσου.

Στη στήλη Βιβλιοκρισία - Βιβιλιοπαρουσίαση, ανάμεσα στα άλλα παρουσιάζονται «Η περιπέτεια και η επανέκδοση του βιβλίου "Σύστημα Νέας Παιδαγωγικής"» του Μ. Παπαμαύρου, από τον πανεπιστημιακό Χρ. Τουρτούρα, και τα πρακτικά της ημερίδας «Σκέψεις και προβληματισμοί για τις κατευθύνσεις διδασκαλίας και τα προγράμματα σπουδών στο σχολείο».

  • Το περιοδικό «Θέματα Παιδείας» θα το βρείτε στην τιμή των 5 ευρώ, στα βιβλιοπωλεία της «Σύγχρονης Εποχής» και στους κατά τόπους ανταποκριτές του περιοδικού και συνεργάτες του: ΑΣΕ, ΔΗΠΑΚ, «Πανσπουδαστική ΚΣ», «Δημοκρατική Ενότητα Γονέων».

Eπικοινωνία: Τηλ. 2108213430, mail@thematapaideias.org

Πανελλαδική σύσκεψη σωματείων εκπαιδευτικών

Την Κυριακή στις 12 μ. στο Μαράσλειο και διαδικτυακά

Πανελλαδική σύσκεψη συντονισμού Γενικών Συνελεύσεων πρωτοβάθμιων σωματείων εκπαιδευτικών διοργανώνεται την Κυριακή 31 Μάρτη στις 12 το μεσημέρι, στο Μαράσλειο και με διαδικτυακή συμμετοχή. «Παίρνουμε την κατάσταση στα χέρια μας! Οργανώνουμε μαζί την αντεπίθεσή μας!», σημειώνει ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης «Ο Σωκράτης» και καλεί ΕΛΜΕ και Συλλόγους Εκπαιδευτικών ΠΕ να πάρουν μέρος με τις αποφάσεις τους και τις προτάσεις τους. Οπως αναφέρεται στο κάλεσμα:

Στο κάλεσμά του ο Σύλλογος, λαμβάνοντας υπόψη «τους χιλιάδες απεργούς διαδηλωτές της 28/2, που πλημμύρισαν τους δρόμους σε όλη την Ελλάδα βροντοφωνάζοντας "ή τα κέρδη τους ή ζωές μας". Τους χιλιάδες διαδηλωτές φοιτητές, μαθητές, γονείς, εκπαιδευτικούς και εργαζόμενους που καταψήφισαν στον δρόμο το κατάπτυστο νομοσχέδιο της κυβέρνησης για τα ιδιωτικά ΑΕΙ. Τον αγώνα των εκπαιδευτικών να υπερασπιστούμε τον ρόλο του εκπαιδευτικού και τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών μας, που έχει στριμώξει για τα καλά την κυβέρνηση», σημειώνει πως «η καθημερινότητα που ζούμε όλοι μας μέσα και έξω από το σχολείο, αλλά και η πλήρης αποτυχία της να πείσει για τις αντιπαιδαγωγικές και αντιεκπαιδευτικές στοχεύσεις της, την έχει αναγκάσει να καταφεύγει μόνο σε εκβιασμούς, απειλές και αυταρχισμό.

Εχουμε χάσει το μέτρημα πια, πόσες φορές έχει στείλει στα δικαστήρια τον αγώνα που δίνουμε εδώ και τρία χρόνια.

Να ξέρουν καλά ότι η τρομοκρατία, ο εκφοβισμός δεν θα περάσει! Με τον αγώνα μας, συσπειρωμένοι στα σωματεία μας, θα απαντήσουμε συλλογικά, θα συνεχίσουμε το μπλοκάρισμα της εφαρμογής της ατομικής αξιολόγησης.

Καλούμε ΣΕΠΕ και ΕΛΜΕ πανελλαδικά να πάρουν μέρος με τις αποφάσεις τους, τις προτάσεις τους στη σύσκεψη συντονισμού της δράσης μας.

Παίρνουμε την κατάσταση στα χέρια μας! Οργανώνουμε μαζί την αντεπίθεσή μας! Δεν κάνουμε βήμα πίσω!».

ΜΑΡΑΣΛΕΙΟ
Νέα ... πτώση, πίνακα διδασκαλίας αυτή τη φορά

Αμεσα να παρθούν τα απαραίτητα μέτρα για την ασφάλεια των μαθητών και εκπαιδευτικών ζητούν οι Μαθητικές Οργανώσεις Βάσης του 1ου Διαμερίσματος της ΤΟ Αθήνας της ΚΝΕ, μετά το ατύχημα που συνέβη στο σχολικό συγκρότημα του Μαράσλειου Διδασκαλείου, την περασμένη Πέμπτη. Οπως περιγράφουν, «ξηλώθηκε πίνακας διδασκαλίας σε αίθουσα της Α' τάξης του 26ου Γυμνασίου Αθήνας κι έπεσε στο κεφάλι 12χρονου μαθητή και στο πόδι καθηγήτριας».

Είχε προηγηθεί, τη Δευτέρα 26 Φλεβάρη, η πτώση μεγάλων κομματιών σοβάδων στο προαύλιο του σχολείου. «Τα μέτρα που πάρθηκαν για την ασφάλεια μαθητών και εκπαιδευτικών ήταν απλώς να γίνονται τα μαθήματα μέσω webex για ενάμιση μήνα και έπειτα να επιστρέψουν στο σχολείο χωρίς να έχει γίνει τίποτα για να μην ξανασυμβεί κάποιο ατύχημα σε ένα ασυντήρητο σχολικό συγκρότημα του 1905! Και το επόμενο ατύχημα δεν άργησε να γίνει!», σημειώνεται στην ανακοίνωση.

«Δεν πάει άλλο! Για ακόμα μια φορά η ασφάλεια και η ζωή μαθητών και εκπαιδευτικών είναι κόστος! Μας λένε ότι φοιτούμε σε ένα από τα καλύτερα σχολεία στην Ελλάδα, ένα σχολείο που οι μαθητές μέσα σε αυτό είναι απροστάτευτοι λόγω ελλιπούς κρατικής χρηματοδότησης για την ασφάλειά τους! Η νέα γενιά θα τους κόψουμε τη φόρα! Δεν θα επιτρέψουμε να γίνουν τα σχολεία μας νέα "Τέμπη".

Μαζί με τους γονείς, τους εκπαιδευτικούς μας θα διεκδικήσουμε τα σχολεία μας να είναι ασφαλή!», δηλώνουν οι Μαθητικές Οργανώσεις της ΚΝΕ, απαιτώντας άμεσα:

  • «Να παρθούν τα απαραίτητα μέτρα για την ασφάλεια όλων των μαθητών!
  • Να δρομολογηθούν τώρα οι απαραίτητες εργασίες στο σχολικό συγκρότημα.
  • Να υπάρξει συγκεκριμένο σχέδιο για τον έλεγχο όλων των σχολικών κτιρίων και σχέδιο για την κατασκευή νέων».
ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΓΟΝΕΩΝ ΑΤΤΙΚΗΣ
Να επεκταθεί ουσιαστικά το πρόγραμμα «Σχολικά Γεύματα»

Την επέκταση και διεύρυνση του προγράμματος «Σχολικά Γεύματα» ζητά η Ομοσπονδία Γονέων και Κηδεμόνων Περιφέρειας Αττικής, αίτημα που απευθύνει προς το υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας.

Οπως αναφέρει η Ομοσπονδία, «στις δυσμενείς οικονομικές συνθήκες που διαβιεί η πλειοψηφία των οικογενειών των μαθητών της χώρας μας, το πρόγραμμα "Σχολικά Γεύματα" θα μπορούσε να αποτελέσει ένα στήριγμα για μεγάλο ποσοστό από αυτές. Παρ' όλα αυτά, σε αντίθεση με την αναγκαιότητα γενναίας επέκτασης και ενίσχυσής του, ο ημερήσιος αριθμός σχολικών γευμάτων που προβλέπεται να διανεμηθούν σε μαθητές Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, κατά τις σχολικές χρονιές 2024 - '25, '25 - '26 και '26 - '27, ανέρχεται στα 231.062.

Ο αριθμός αυτός, αν και αυξημένος - σε σχέση με την προηγούμενη τριετία - κατά περίπου 20.000 σχολικά γεύματα ημερησίως, στην πράξη καλύπτει τη μειοψηφία των μαθητών/τριών των δημοτικών σχολείων της χώρας (περίπου το 40%). Εάν υπολογίσουμε δε τα νήπια/προνήπια, που είναι εγγεγραμμένα στα νηπιαγωγεία της χώρας, το ποσοστό κάλυψης πέφτει στο 30%... Τέλος, δεν υπάρχει νομοθετική πρόβλεψη για επέκταση του ωφέλιμου αυτού προγράμματος και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση». Καταλήγοντας, η Ομοσπονδία Γονέων Αττικής ζητά συνάντηση προκειμένου να εκθέσει αναλυτικά τις θέσεις της Ομοσπονδίας για την αναγκαιότητα ουσιαστικής επέκτασης και διεύρυνσης του προγράμματος «Σχολικά Γεύματα», με προοπτική καθολικής εφαρμογής του ξεκινώντας από την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ