ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 12 Δεκέμβρη 2006
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Επιστροφή με ερωτηματικά...

ICON

Τη συμφωνία για επιστροφή του μακεδονικού χρυσού στεφανιού και του μαρμάρινης Κόρης από το Μουσείο «Γκετί» ανακοίνωσε χτες ο υπουργός Πολιτισμού, Γ. Βουλγαράκης, ταυτόχρονα με τον διευθυντή του «Γκετί». Ετσι ολοκληρώνεται η επιστροφή και των τεσσάρων, διεκδικούμενων, από τη δεκαετία του 1990, αρχαιοτήτων μας. Τα άλλα δύο, η βοιωτική ενεπίγραφη στήλη και το μαρμάρινο ανάγλυφο από τη Θάσο επέστρεψαν ήδη τον περασμένο Αύγουστο.

Ωστόσο, η κοινή δήλωση αναφέρει ότι «η επίλυση των εκκρεμών ζητημάτων μεταξύ της Ελλάδας και του "Γκετί", θα επιτρέψει τώρα στο υπουργείο να συνεργαστεί με το μουσείο, και να εδραιώσει ένα ευρύ πλαίσιο για μεταξύ τους πολιτιστική συνεργασία σε ζητήματα κοινού ενδιαφέροντος, που θα συμπεριλαμβάνει δανεισμούς αρχαίων αντικειμένων και περιοδικές εκθέσεις». Ο υπουργός υποστήριξε ότι δεν πρόκειται για «αντίδωρο» προς το μουσείο, αλλά για πρακτική, ακολουθούμενη με όποιο ξένο μουσείο δεν έχουμε εκκρεμότητες. Πρόσθεσε, ότι αν υπάρχουν στοιχεία και για άλλες αρχαιότητες θα διεκδικηθούν. Στην ερώτηση, γιατί, τότε, κρίθηκε σκόπιμο να υπάρξει τέτοια συνεργασία, ο υπουργός δεν έδωσε σαφή απάντηση.

Το θέμα είναι ουσιαστικό. Το «Γκετί» έχει στις αποθήκες του πλήθος αρχαιοτήτων «άγνωστης προέλευσης». Εχει εμπλακεί στην πλέον σοβαρή, γνωστή, υπόθεση αρχαιοκαπηλίας μέσω της πρώην εφόρου του, Μάριον Τρου, η οποία είναι υπόδικη στην Ιταλία, ενώ σχετίζεται και με τους Ελληνες αρχαιοκάπηλους που πούλησαν το χρυσό στεφάνι. Η Ιταλία απαιτεί πολλές αρχαιότητές της από το «Γκετί». Χτες, ο υπουργός υπογράμμισε την πολύ καλή συνεργασία Ελλάδας - Ιταλίας στην πάταξη της αρχαιοκαπηλίας, λέγοντας ότι προχώρησε σε σχετικές διμερείς συμφωνίες, όπως και με την Κίνα. Θύμισε τον πρόσφατο λόγο του στον ΟΗΕ, ότι η αρχαιοκαπηλία είναι έγκλημα, συγκρινόμενο με το έγκλημα της εμπορίας ανθρώπων και ναρκωτικών. Αρα, η βεβαιότητα πως τώρα «επιτρέπεται» η πολιτιστική συνεργασία με το «Γκετί», είναι τουλάχιστον βιαστική.

Η επίσημη συμφωνία «θα υπογραφεί προσεχώς» και «θα περιλαμβάνει λεπτομέρειες σχετικά με την επιστροφή των αντικειμένων στην Ελλάδα, καθώς και σχέδια για μελλοντική συνεργασία μεταξύ» των δύο πλευρών.

Ο υπουργός υπεραμύνθηκε αυτής της «εξωδικαστικής» - όπως τη χαρακτήρισε - λύσης και της υιοθέτησης «από κοινού, αναλυτικής προσέγγισης», όπως αναφέρεται στην κοινή δήλωση. Παρουσίασε το «χρονικό» της συγκεκριμένης διεκδίκησης, όπου περιλαμβάνονται οι εισαγγελικές παρεμβάσεις από το 2005 μέχρι πρόσφατα, η αστυνομική «έφοδος» στο σπίτι της Τρου στην Πάρο (Μάρτης 2006) και στη βίλα της Σχοινούσας (Απρίλης 2006) με τα γνωστά ευρήματα των αδήλωτων αρχαιοτήτων. Ωστόσο, ο υπουργός εκτίμησε ότι δεν ξέρει κατά πόσο επηρέασε η παράλληλη δικαστική παρέμβαση την απόφαση του «Γκετί». Εκτίμηση συζητήσιμη, αφού το «Γκετί» χρειάζεται μια έξωθεν «καλή μαρτυρία» για το στραπατσαρισμένο προφίλ του και η κοινή δήλωση περί της συνεργασίας του με την Ελλάδα βοηθά το προφίλ του...

Βόλος, τότε και τώρα

Στην πόλη-λιμάνι της Θεσσαλίας, το Βόλο, αφιερώθηκε ο (δίγλωσσος) τόμος «Βόλος - Τότε και Τώρα», που παρουσίασε χτες ο «Ολκός». Τα κείμενα υπογράφει η ιστορικός και διευθύντρια του Κέντρου Τεκμηρίωσης και Ιστορίας Βόλου, Αίγλη Δημόγλου, με συνεργάτη τον Γιάννη Κουπή και την καλλιτεχνική επιμέλεια η Λίκα Φλώρου. Σύμβουλος της έκδοσης ήταν η διευθύντρια του Φωτογραφικού Αρχείου του Μουσείου Μπενάκη, Φανή Κωνσταντίνου.

Με τα κείμενα και την αντιστοίχιση παλιών φωτογραφιών (από το αρχείο του Κέντρου Τεκμηρίωσης και Ιστορίας Βόλου) και σύγχρονων φωτογραφιών του Λέοντα Μουρτζούκου, τραβηγμένες από από το ίδιο ακριβώς σημείο, προβάλλει η εξέλιξη μιας πόλης που δημιουργήθηκε τον 19ο αιώνα και ως το 1912 ήταν το βόρειο λιμάνι της Ελλάδας. Μια πολύβουη εργατούπολη - πεδίο ιδεολογικών ζυμώσεων και συγκρουσιακών αγώνων με αστούς επιχειρηματίες και εμπόρους. Στο Βόλο ιδρύθηκε (1908) το πρώτο Εργατικό Κέντρο στην Ελλάδα. Στο Ανώτερο Παρθεναγωγείο του Βόλου εφαρμόστηκε ο εκπαιδευτικός δημοτικισμός του Αλέξανδρου Δελμούζου. Εκεί συγκρούστηκαν, συχνά σφοδρά, η συντηρητική σκέψη με την προοδευτική διανόηση.

Ο Βόλος, με τη βιομηχανική ανάπτυξη άλλων πόλεων στο μεσοπόλεμο, αρχίζει να κάμπτεται οικονομικά και πολιτιστικά και μετά τους σεισμούς στη δεκαετία του 1950, εγκαταλειμμένος από την πολιτεία, καταρρέει οικονομικά και πολιτιστικά. Τις δύο τελευταίες δεκαετίες του 20ού αιώνα προσπαθεί να «αναβιώσει» κάπως την παλιά αίγλη του, με την ίδρυση του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, την αποκατάσταση παλιών κτιρίων και την πολιτιστική χρησιμοποίησή τους.

«Συνάντηση» γιου - πατέρα

«Τι γυρεύεις στον ύπνο μου πατέρα;» τιτλοφορείται το νέο έργο του Διονύση Τσακνή, που παρουσιάστηκε χτες στο Εργοστάσιο Τέχνης, στην Πάτρα. Είκοσι ένα τραγούδια, εννέα παλαιότερα και δώδεκα νέα γραμμένα ειδικά για την παράσταση - παραγγελία της «Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης - Πάτρα 2006» - εναλλάσσονται με μικρά κείμενα, που αποτελούν μία σύντομη περιγραφή των παιδικών κι εφηβικών χρόνων του γιου (ερμηνεύει ο Νίκος Κουρής), καταγράφοντας την αενάως επαναλαμβανόμενη σχέση παιδιού - γονιού. Το έργο εκτυλίσσεται μεταξύ ονείρου και πραγματικότητας και αφορά στη «συνάντηση» γιου με τους νεκρούς γονείς (ερμηνεύουν οι Γιώργος Κιμούλης και Ταμίλα Κουλίεβα). Κείμενα - στίχοι - μουσική: Διονύσης Τσακνής. Σκηνοθεσία: Κώστας Κιμούλης. Φωτισμοί: Περικλής Μαθιέλης. Τραγουδούν: Διονύσης Τσακνής (γιος), Μαρία Παπαλεοντείου (εγγονή), Αποστόλης Ψυχράμης (εγγονός).

«Μικρά και πολύτιμα, προσιτά σε όλους», τιτλοφορείται το γιορταστικό παζάρι του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας. Πρόκειται για έκθεση έργων μελών του, που εγκαινιάζεται αύριο (7μ.μ.) στον εκθεσιακό χώρο του Επιμελητηρίου (Κωλέττη 14, Εξάρχεια, τηλ. 210 3301.620, 3301.719). Εως τις 20/1 φιλοξενούνται έργα ζωγραφικής, γλυπτικής, χαρακτικής, κεραμικής και αγιογραφίας. Ωρες λειτουργίας: Δευτέρα - Παρασκευή (10π.μ. - 2μ.μ. και 5- 9μ.μ.). Σάββατο: 10π.μ. - 2μ.μ. Κυριακή κλειστά.

Διεθνείς σωσίες

Τα μεγαλύτερα αστέρια της παγκόσμιας μουσικής σκηνής συναντιούνται στο Γυάλινο Μουσικό Θέατρο, από 14/12. Το «Stars in Concert», είναι η τέλεια ψευδαίσθηση. Μια παράσταση με τους φημισμένους σωσίες μεγάλων τραγουδιστών (Μαντόνα, Αμπα, Νταϊάνα Ρος, Σερ, Τζέρι Λι Λουίς). Η ομοιότητά τους με τα «αστέρια» είναι εκπληκτική, τραγουδώντας, χορεύοντας, μιλώντας, αυτοσχεδιάζοντας, παίζοντας μουσική. Ενα θέαμα με πολύ χιούμορ, πασίγνωστα τραγούδια, εντυπωσιακούς φωτισμούς και εφέ και μια γιγαντοοθόνη, όπου παρουσιάζονται οι αυθεντικοί ήρωες. Το «Stars in Concert» ξεκίνησε τις παραστάσεις του το 1997 στο Βερολίνο.

Αψηφούν τη βαρύτητα

Μια μαγική παράσταση για μικρούς και μεγάλους, με ακροβατικό θέαμα, εντυπωσιακά εφέ, γιορτινά σκηνικά και κοστούμια, προσφέρει το «Σιρκ Λε Μασκ», η πιο μεγάλη ομάδα Circus Dance Theater της Νέας Υόρκης (13- 25/12), στο «Δαΐς» (εκπαιδευτήρια Δούκα, Μεσογείων 151, Μαρούσι). Ακροβάτες και καλλιτέχνες από πολλές χώρες (Μεξικό, Ρωσία, Γερμανία, Ιταλία, Ταϊλάνδη, Καναδά, Γαλλία κ.ά.) ξεδιπλώνουν τη νέα παράσταση «Carnivale». Ισορροπίες που αψηφούν το νόμο της βαρύτητας, χορευτές που κινούνται στον αέρα, μίμοι που προσφέρουν γέλιο και ακροβάτες που κόβουν την ανάσα. Ενα παραμύθι - πολυθέαμα, βασισμένο στη χάρη και τη δύναμη του ανθρώπινου σώματος, με περίτεχνα θεαματικά νούμερα. Πληροφορίες: 210.6003.537.

«Ο Στέλιος κι εμείς» τιτλοφορείται το αφιέρωμα στον Στέλιο Καζαντζίδη, των Θωμά Κοροβίνη και Ανδρέα Καρακότα, στο «Καφωδείο Ελληνικό» (Ιουστινιανού 3, Θεσσαλονίκη, τηλ. 2310 237016) στις 13 και 20/12. Θα ακουστούν πολλά ωραία τραγούδια που ερμήνευσε ο βάρδος των: Θεοδωράκη, Χατζιδάκι, Λεοντή, Λοΐζου, Τσιτσάνη, Παπαϊωάννου, Μητσάκη, Καλδάρα, Ζαμπέτα, Χιώτη, Καραπατάκη, Δερβενιώτη, Λαύκα, Κολοκοτρώνη, Μπακάλη, Ακη Πάνου, Νικολόπουλου, Καζαντζίδη, Ζεκί Μουρέν, Ασίμ Αρσόι κ.ά. Στο «Καφωδείο» κάθε Πέμπτη εμφανίζονται οι Γιάννης Μήτσης και Ευγένιος Δερμιτάσογλου, κάθε Παρασκευή ο Μπακούρος, Σάββατο ρεμπέτικα - λαϊκά και Δευτέρα η Μαρία Παπανικολάου.

Εναν άγνωστο φωτογράφο αποκαλύπτει η έκθεση (έως 14/1) του Μουσείου Μπενάκη (επιμέλεια Πλάτωνα Ριβέλη). Πρόκειται για τον Παναγιώτη Ηλιόπουλο (1897-1985), φωτογράφο στα Φιλιατρά και την Κυπαρισσία. Η δουλιά του περιλαμβάνει πορτρέτα σε στούντιο, αλλά και σε ανοιχτούς χώρους και πολλά επίκαιρα στιγμιότυπα της εποχής, που παρουσιάζουν σημαντικό ιστορικό ενδιαφέρον. Η καλλιτεχνική ποιότητα της δουλιάς του Ηλιόπουλου ξεπερνά το επίπεδο ενός επαρχιακού επαγγελματία φωτογράφου. Σημειώνουμε ότι τα παιδιά του δώρισαν τη συλλογή του (αρνητικά και φωτογραφίες) στο Φωτογραφικό Αρχείο του Μουσείου Μπενάκη.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ