Και πράγματι ήταν όλοι εκεί! Οι έντεκα τραγουδιστές, που μεγάλωσαν την εμβέλεια των τραγουδιών του με το κύρος και το ταλέντο τους και χιλιάδες άνθρωποι κάθε ηλικίας που εδώ και τρεις δεκαετίες πορεύονται μαζί με τα τραγούδια του. Το «παρών» την Πέμπτη έδωσαν ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Δημήτρης Κουτσούμπας, ο Γραμματέας του ΚΣ της ΚΝΕ, Νίκος Αμπατιέλος, ο Ν. Σοφιανός, μέλος του ΠΓ, η Αλ. Παπαρήγα και ο Θ. Παφίλης, μέλη της ΚΕ.
Η συναυλία ξεκίνησε με τον συνθέτη να τραγουδά την «Πιο όμορφη θάλασσα» σε στίχους του Τούρκου ποιητή Ναζίμ Χικμέτ, που περιλαμβανόταν στον πρώτο του δίσκο ο οποίος κυκλοφόρησε το 1975, με τη φωνή της αξέχαστης Μαρίας Δημητριάδη. Και μετά, καλωσόρισε τον κόσμο, που όρθιος του χάριζε το πιο θερμό του χειροκρότημα, καλώντας τον και σε αυτές τις συνθήκες της απίστευτης βαρβαρότητας να αφήσει «ανοιχτό το παράθυρο στο όνειρο». «Τότε μόνο θα φτιάξουμε εκείνη την κοινωνία που μπορεί να αυτοπραγματωθεί ο άνθρωπος... Εκείνη την κοινωνία που ο ποιητής θα ψαρεύει κι ο ψαράς θα γράφει ποιήματα». Με αυτά τα λόγια δίνει το σύνθημα να ξεκινήσει η βραδιά, προσφέροντας τρεις ώρες γεμάτες με τη μουσική του, ένα μελωδικό ταξίδι στην 50χρονη διαδρομή του στο ελληνικό τραγούδι. Μια συναυλία, που σίγουρα ο καθένας θα κρατήσει στη μνήμη του για καιρό...
Eurokinissi |
Η «πριγκίπισσά» του, όπως την αποκάλεσε, η Χαρούλα Αλεξίου χάρισε μερικές από τις πιο δυνατές και συγκινητικές στιγμές της συναυλίας, ερμηνεύοντας την «Ελένη», το «Η αγάπη είναι ζάλη» και το «Φεύγω και μη με περιμένεις», ενθυμούμενη μερικούς σταθμούς από τη συνεργασία της με τον Θ. Μικρούτσικο. Ο Κώστας Θωμαΐδης ερμήνευσε μοναδικά το «Αννα μην κλαις» σε στίχους Μπέρτολτ Μπρεχτ και ο Θ. Μικρούτσικος μας θύμισε ότι «οι ποιητές δεν είναι προφήτες, απλά βλέπουν πράγματα πριν από εμάς...». Ο Γιώργος Μεράντζας, ο τραγουδιστής με τον οποίο ξεκίνησαν μαζί, ερμήνευσε τη «Δίκοπη ζωή», αλλά και ένα ηπειρώτικο, ενθουσιάζοντας τον κόσμο. Τον Γιάννη Κότσιρα τον υποδέχτηκε ο Θ. Μικρούτσικος στη σκηνή αποδίδοντάς του τον χαρακτηρισμό του «πιο σπουδαίου Ελληνα τραγουδιστή της νεότερης γενιάς». Ο Μίλτος Πασχαλίδης ερμήνευσε με το δικό του ξεχωριστό τρόπο τραγούδια από το δίσκο «Στου αιώνα την παράγκα», που είχε ερμηνεύσει ο αξέχαστος Δημήτρης Μητροπάνος. Ο Χρήστος Θηβαίος μάς θύμισε την εκπληκτική του ερμηνεία στο δίσκο «Ο Αμλετ της Σελήνης». Η Ρίτα Αντωνοπούλου και η Μαριάννα Πολυχρονίδη ξεσήκωσαν τον κόσμο με τις ερμηνείες τους. Ο Γιώργος Νταλάρας τραγούδησε το «Καραντί», το τραγούδι που, όπως είπε ο Μικρούτσικος, ανέδειξε με την ερμηνεία του. Ο Μανώλης Μητσιάς ταξίδεψε τον κόσμο με το «Ερωτικό», αναρωτώμενος τι να πει για τον συνθέτη που του χάρισε το «καλύτερο τραγούδι» του. Ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου ξεσήκωσε τον κόσμο ερμηνεύοντας Καββαδία και τις «Μικρές Νοθείες».
Eurokinissi |
Μετά την άρση της άδειας λειτουργίας της ΑΕΠΙ, σε κίνδυνο βρίσκονται τόσο τα δικαιώματα των δημιουργών όσο και των εργαζομένων σε αυτήν. Οι τελευταίοι έχουν περιέλθει σε δεινή κατάσταση, καθώς παραμένουν για πολλούς μήνες απλήρωτοι και πολύ σύντομα θα βρεθούν άνεργοι. Μετά την ανάκληση της άδειας λειτουργίας της εταιρείας, οι πιο πολλοί έχουν προχωρήσει σε επίσχεση εργασίας, διεκδικώντας τα δεδουλευμένα και τις αποζημιώσεις τους.
Υπάρχει όμως και ένας αριθμός εργαζομένων της ΑΕΠΙ (15) που υπάγονται στη νομική υποστήριξη της εταιρείας και οι οποίοι δεν μπορούν να προχωρήσουν σε επίσχεση, λόγω της φύσης της εργασίας τους. Οι εργαζόμενοι αυτοί κλητεύονται ως μάρτυρες στις 800 περίπου εκδικάσεις το μήνα για παραβάσεις του νόμου περί πνευματικών δικαιωμάτων. Οι συγκεκριμένοι εργαζόμενοι κινδυνεύουν όχι μόνο να χάσουν αυτά που τους χρωστά η εταιρεία αλλά να βρεθούν να χρωστούν και από πάνω, λόγω των προστίμων που τους επιβάλλονται από τα δικαστήρια. Από τα τέλη Δεκέμβρη του 2017 έχει σταματήσει η διοίκηση της ΑΕΠΙ να τους καταβάλλει τα έξοδα κίνησης και διαμονής, ώστε να παρίστανται στις κατά τόπους δίκες εκπροσωπώντας τους πνευματικούς δημιουργούς, και από 1η Φλεβάρη 2018 δεν τους καταβάλλονται οι μηνιαίοι μισθοί τους. Επειδή όμως οι δίκες συνεχίζονται και οι ίδιοι αδυνατούν να παρασταθούν σε αυτές που διεξάγονται μακριά από τον τόπο διαμονής τους, τα δικαστήρια τους επιβάλλουν πρόστιμα (420 ευρώ ανά υπόθεση!). Είναι χαρακτηριστικό ότι σε έναν μόνο εργαζόμενο έχουν επιβληθεί 24 πρόστιμα σε διάστημα 5 μηνών! Παράλληλα, η απουσία τους από τις δίκες αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο να χάσουν οι δημιουργοί τα έσοδα από τα δικαιώματά τους. Οι εργαζόμενοι έχουν ήδη απευθυνθεί στην υπουργό Πολιτισμού Λ. Κονιόρδου, στον υπουργό Δικαιοσύνης και Διαφάνειας Στ. Κοντονή και στην πρώην κρατική επίτροπο της ΑΕΠΙ Μ. Βλάχου, οι οποίοι όμως δεν τους έχουν δώσει καμία απάντηση.
Γίνεται έτσι ακόμη μια φορά φανερό - και στην περίπτωση των Οργανισμών Συλλογικής Διαχείρισης (ΟΣΔ) - ότι η πολιτική της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, ως συνέχεια της πολιτικής των προηγούμενων της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, καταπατά αδίστακτα τα δικαιώματα των εργαζομένων προκειμένου να υπηρετήσει τα συμφέροντα του κεφαλαίου. Αλλωστε και ο νέος νόμος για τα πνευματικά δικαιώματα (ν.4481/17) αποκλειστικό στόχο έχει την εξυπηρέτηση των στρατηγικών επιλογών της ΕΕ για ενίσχυση της μονοπωλιακής εκμετάλλευσης στην καλλιτεχνική παραγωγή και όχι τη βελτίωση της λειτουργίας των ΟΣΔ σε όφελος των καλλιτεχνών.
«Τα παιδιά της Σφίγγας» απελευθερώνουν όλα τους τα «γκάζια» και έρχονται στα Σπάτα για να γιατρέψουν όλες τις πονεμένες καρδιές με κέφι, τραγούδι, ποτό, χορό και μπρίο. Η είσοδος είναι δωρεάν.
«Τραγουδούν, λαλούν και ισιώνουν διαθέσεις» αλφαβητικά οι: Χρήστος Γεροντίδης (φωνή, καχόνε), Σάκης Καραθανάσης (φωνή, κιθαρόνι, καχόνε, νταούλι), Σταμάτης Κραουνάκης (φωνή, πιάνο), Κώστας Μπουγιώτης (φωνή, καχόνε), Νίκος Σταδιάτης (φωνή, ακορντεόν), Βασίλης Ντρουμπoγιάννης (πιάνο), Βάιος Πράπας (φωνή, κιθάρες, μπουζούκι), Γιώργος Στιβανάκης (φωνή, μαράκες, ντέφι). Στον ήχο ο Δημήτρης Γιάλας. Στα φώτα ο Κώστας Μπλουγουράς.