ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 13 Γενάρη 2010
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ - ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ
Απροκάλυπτος εμπαιγμός!

Από τη μόνιμη έκθεση στο Λευκό Πύργο
Από τη μόνιμη έκθεση στο Λευκό Πύργο
Κλαυσίγελο προκαλεί η λειτουργία των Εφορειών Αρχαιοτήτων, των μουσείων και αρχαιολογικών χώρων. Η προχτεσινή απόφαση της ηγεσίας του υπουργείου Πολιτισμού - Τουρισμού (ΥΠΠΟ-Τ) να ανακαλέσει την προκήρυξη 2.584 θέσεων έκτακτου προσωπικού για λόγους... «διαφάνειας» και «αξιοκρατίας» - λες και το απάνθρωπο καθεστώς της εργασιακής ομηρίας δεν αποτελεί διαρκές έγκλημα - έχει «παραλύσει», όπως το ίδιο το υπουργείο παραδέχεται, τη δραστηριότητά του.

Το ΥΠΠΟ-Τ στην ανακοίνωσή του για την ανάκληση των προκηρύξεων, περιγράφει την κατάσταση ως εξής: «(...) ήδη το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Αθηνών έχει κλείσει και καταβάλλεται προσπάθεια να ανοίξουν κάποιες αίθουσες με μεταφορά προσωπικού, έχει κλείσει μεγάλο μέρος του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου Αθηνών, έκλεισε ο Λευκός Πύργος στη Θεσσαλονίκη και για να ανοίξει θα κλείσει λόγω μεταφοράς προσωπικού μεγάλο μέρος (2/3 των αιθουσών) του Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού Θεσσαλονίκης, ενώ έχουν παραλύσει όλες οι υπηρεσίες και ιδίως οι περιφερειακές Εφορείες Αρχαιοτήτων, (οι οποίες δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν τους πολίτες), και να παραλύσει σχεδόν η δραστηριότητα του Υπουργείου σ' ό,τι αφορά το αντικείμενο των Αρχαιολογικών Εργων και των Αναστηλώσεων, αν δεν γίνονταν άμεσα προσλήψεις που θα επέτρεπαν την αντικατάσταση όσων εργαζομένων έληξαν οι συμβάσεις τους».

Μέχρι να... επαναπροκηρυχθούν ως «ηθικώς» και «τυπικώς» σωστές οι θέσεις, το ΥΠΠΟ-Τ «λύνει» το πρόβλημα ως εξής: Σύμφωνα με ανακοίνωσή του, χτες άνοιξε το μουσείο του Λευκού Πύργου (Θεσσαλονίκη), με προσωπικό που «μετακινήθηκε» από το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού της πόλης, με αποτέλεσμα το τελευταίο να είναι κατά το μεγαλύτερο μέρος του κλειστό.

Μάλιστα, το υπουργείο προβάλλει και ένα «περίεργο» επιχείρημα (σ.σ. οι υπογραμμίσεις δικές μας): «Κρίθηκε προσφορότερο να ανοίξει στο σύνολο του ο Λευκός Πύργος λόγω της υψηλής επισκεψιμότητάς του. Οι αίθουσες του Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού που θα παραμείνουν ανοιχτές, προσφέρουν στους επισκέπτες αντιπροσωπευτική εικόνα του βυζαντινού πολιτισμού»! Με αυτό το σκεπτικό, μάλλον πρέπει να αναθεωρηθούν όλες οι μέχρι σήμερα εφαρμοσμένες μουσειακές μελέτες, διότι ίσως... να «περιττεύει» κάτι..!

Ανάλογης «λογικής» είναι και το επιχείρημα για τη γιγάντωση της εργασιακής ομηρίας στο ΥΠΠΟ-Τ (σ.σ. οι υπογραμμίσεις δικές μας): «(...) Το φαινόμενο αυτό είναι αποτέλεσμα, κυρίως, των παραλείψεων στην πρόσληψη μόνιμου προσωπικού (υπάρχουν σήμερα 4.200 περίπου κενές οργανικές θέσεις στο τέως ΥΠΠΟ), αλλά και της φύσεως των αναγκών του Υπουργείου και θα λυθεί στο μεγαλύτερο μέρος του, μόνο με την πρόσληψη σταδιακά μόνιμου προσωπικού, όπως είναι και η πρόθεση της Κυβέρνησης, λαμβανομένου υπόψη και του δυσμενούς δημοσιονομικού πλαισίου» της χώρας! Δηλαδή, το γεγονός ότι το υπουργείο λειτουργεί, κυρίως, με συμβασιούχους, δεν οφείλεται στη συνειδητή πολιτική επιλογή όλων των κυβερνήσεων του δικομματισμού, αλλά στην... «παράλειψη» εφαρμογής μόνιμης και σταθερής δουλειάς!

Σημειώνουμε, ότι οι 2.500 θέσεις που ανακλήθηκαν είναι το μισό, σχεδόν, των συμβασιούχων που απολύθηκαν μέχρι 31/12/2009, που το ίδιο το υπουργείο τους υπολογίζει στις 4.000...

Τέλος, σύμφωνα με σχετικό κατάλογο του υπουργείου, σήμερα είναι κλειστά (εντελώς ή μερικώς) λόγω έλλειψης προσωπικού 23 μουσεία και 22 αρχαιολογικοί χώροι!!!

Αιχμηρό και επίκαιρο

Το σπουδαίο πολιτικό έργο του Πέτερ Βάις «Μαρά/Σαντ», θα ανεβάσει (15/1) η Νέα Σκηνή - «Νίκος Κούρκουλος» του Εθνικού Θεάτρου, σε σκηνοθεσία της αναπληρώτριας καλλιτεχνικής διευθύντριας Εφης Θεοδώρου. Το έργο αναζητά, με αφορμή ένα σημαντικό ιστορικό γεγονός, απαντήσεις για τη φύση της επανάστασης. Στο έργο του Βάις, σχεδόν είκοσι χρόνια μετά τη Γαλλική Επανάσταση, ο μαρκήσιος ντε Σαντ, κρατούμενος στο άσυλο του Σαραντόν, σκηνοθετεί μέσα στο άσυλο την ιστορία της δολοφονίας του πρωταγωνιστή της επανάστασης, Ζαν Πολ Μαρά, χρησιμοποιώντας σαν ερμηνευτές του έργου του «Ο θάνατος του Μαρά», τρελούς - τροφίμους του ασύλου. Βήμα βήμα, καθώς εξελίσσονται στη «σκηνή» τα γεγονότα που οδήγησαν στη δολοφονία του Μαρά, τα όρια ανάμεσα στην παράσταση και την πραγματικότητα, την τρέλα των τροφίμων, γίνονται δυσδιάκριτα και το έργο μετατρέπεται σε ένα αιχμηρό και επίκαιρο σχόλιο για την επανάσταση και τη σύγκρουση της ατομικής ελευθερίας με το ιστορικό και κοινωνικό καθήκον.

Μετάφραση: Μάριος Πλωρίτης. Σκηνικά: Εύα Μανιδάκη. Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη. Μουσική: Νίκος Πλάτανος. Βίντεο: Εύα Στεφανή. Κίνηση: Αμάλια Μπέννετ. Φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης. Παίζουν: Μιχάλης Αφολαγιάν, Κώστας Βασαρδάνης, Κόρα Καρβούνη, Ηλίας Κουνέλας, Παναγιώτης Λάρκου, Θέμης Πάνου, Μάκης Παπαδημητρίου, Δημήτρης Πασσάς, Νίκος Πλάτανος, Γιώργος Τζαβάρας, Ελενα Τοπαλίδου, Πρόδρομος Τσινικόρης, Γαλήνη Χατζηπασχάλη, Μηνάς Χατζησάββας. Προ-παράσταση: 14/01. Τελευταία παράσταση: 28/3.

Ατμοσφαιρικό μελωδικό «ταξίδι»

Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα η μελωδική συνεργασία που ξεδιπλώνεται μέχρι και αύριο (14/1, 10.30 μ.μ.) στο «Half Note» (Τριβωνιανού 17, Μετς, 210.9213.310), όπου η Μαργαρίτα Zορμπαλά συναντά τον τραγουδιστή των φάδος Helder Moutinho. H τραγουδίστρια με τη μαγευτική φωνή κάνει μια μουσική αναδρομή - διαδρομή στις χώρες, τις γλώσσες και τις κουλτούρες που βίωσε - Μόσχα, Λισαβόνα, Αθήνα - συμπράττοντας σε ένα ειδικό πρόγραμμα με έναν ξεχωριστό Πορτογάλο τραγουδιστή των φάδος. Ενα ατμοσφαιρικό «ταξίδι» από τη Μόσχα ...στην Alfama, που αποτελεί μια από τις πιο ενδιαφέρουσες πολιτιστικές προτάσεις των ημερών. Τους δύο τραγουδιστές συνοδεύουν οι: Ricardo Parreira: πορτουγκέζικη κιθάρα, Pedro Pinhal: κλασική κιθάρα, Κώστας Ράπτης: μπαγιάν, Μιχάλης Πορφύρης: βιολοντσέλο, Θοδωρής Οικονόμου: πιάνο, επιμέλεια, ενορχήστρωση, διεύθυνση ορχήστρας.

Χορευτική αυτοπροσωπογραφία

Την ερευνητική δουλειά του πάνω στο χορευτικό σόλο, τη χορευτική-χορογραφική πορεία του και την εικαστική αισθητική του παρουσιάζει η παράσταση του Αντώνη Φωνιαδάκη, με τίτλο «ΑLL THINGS ARE QUITE SILENT», στο θέατρο «Μιχάλης Κακογιάννης» (Πειραιώς 206, τηλ.210 3418550, 210 3463333) από 14-18/1. Η παράσταση δομείται σε τρία ταμπλό που σηματοδοτούν το πέρασμα από την εξωτερική εικόνα, στη σωματικότητα, στη μεταμόρφωση και στο υποσυνείδητο του καλλιτέχνη. Η μουσική λειτουργεί παράλληλα με τη χορευτική παρτιτούρα, ενώ η σκηνογραφική - εικαστική παρέμβαση «χτίζει» ένα ονειρικό τοπίο.

Το έργο παρουσιάστηκε το 2009 στο Βερολίνο, στη Λιόν και την Ιεράπεπρα Κρήτης. Χορογραφία - ερμηνεία: Αντώνης Φωνιαδάκης, σκηνικός χώρος / δραματουργία: Χριστόδουλος Παναγιώτου, μουσική Julien Tarride, φωτισμός Jerome Tournayre. Παραγωγή: ομάδα «APOTOSOMA».

Ο Αντώνης Φωνιαδάκης γεννήθηκε το 1971 στην Ιεράπετρα Κρήτης. Σπούδασε στη Σχολή Χορού του Δήμου Ιεράπετρας, στην Κρατική Σχολή Ορχηστικής Τέχνης στην Αθήνα και στη σχολή του Μορίς Μπεζάρ (με την υποτροφία «Μαρία Κάλλας»). Χόρεψε με το μπαλέτο του Μπεζάρ στη Λοζάνη, το μπαλέτο της Οπερας της Λιόν, την ομάδα «Saburo Teschigwara / Karas» κ.ά. Το 2003 ίδρυσε στη Λιόν την ομάδα χορού «Apotosoma», στην οποία είναι καλλιτεχνικός διευθυντής, χορογράφος και ερμηνευτής.

Επίτιμος διδάκτoρας του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών θα αναγορευθεί ο αρχιμουσικός και διευθυντής της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών Βύρων Φιδετζής, σήμερα (7 μ.μ.), στη μεγάλη αίθουσα τελετών του Πανεπιστημίου Αθηνών. Το Πανεπιστήμιο, με την απονομή του ύψιστου ακαδημαϊκού τίτλου, τιμά τον διακεκριμένο μουσικό και μουσικολόγο για τη μακροχρόνια και ουσιώδη προσφορά του στη μουσική. Η τελετή αναγόρευσης θα πλαισιωθεί με μουσική εκδήλωση. Σολίστ: Αγγελική Καθαρίου (μεσόφωνος), Πιάνο: Τίτος Γουβέλης, Σύνολο Εγχόρδων της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών. Εξάρχων: Νίκος Μάνδυλας. Μουσική διεύθυνση: Βύρων Φιδετζής.

Τραγούδια που σφράγισαν με την ερμηνεία τους οι Καζαντζίδης, Μπιθικώτσης, Ζαμπέτας, Διονυσίου, Μητροπάνος και πολλοί άλλοι, περιλαμβάνει το αφιέρωμα στα «μπουζούκια» της δεκαετίας του '70 - που θα παρουσιάζεται από 13/1 και κάθε Τετάρτη, στο «Ποντίκι» (Επτανήσου 9, Κυψέλη, 6947893206). Μπουζούκι - επιμέλεια προγράμματος: Γιώργος Τσακαράκας, τραγούδι: Μπάμπης Βελισσάριος. Στην ορχήστρα οι: Τάσος Κατσούλης, Παναγιώτης Κολοκοτρώνης, Γιώργος Γκίκας, Βύρωνας Μπούκης.

Αφιερωμένη στη μνήμη της Μπέττυς Ψαροπούλου είναι η εκδήλωση, που πραγματοποιείται αύριο (7.30μ.μ.) στο Κέντρο Μελέτης Νεώτερης Κεραμικής στο Θησείο. Τη βραδιά, που διοργανώνεται με αφορμή τη συμπλήρωση ενός χρόνου από το θάνατο της ιδρύτριας του Κέντρου, πλαισιώνει μουσικά ο Λουδοβίκος των Ανωγείων.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ