ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 14 Δεκέμβρη 2010
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Εικαστική διαμαρτυρία

Αψηφώντας τις άσχημες καιρικές συνθήκες, στο κέντρο της Αθήνας, την Κυριακή το πρωί, μέλη του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας πραγματοποίησαν, έξω από την Εθνική Πινακοθήκη, συγκέντρωση διαμαρτυρίας για τον εμπαιγμό και της σημερινής κυβέρνησης.

Κρατώντας ένα μεγάλο πανό, με το σύνθημα «Η Τέχνη είναι κοινωνικό δικαίωμα. Η κρίση είναι δική τους», πικέτες, με έναν ομότεχνό τους πάνω σε ξυλοπόδαρα - με μεγέθυνση του διάσημου έργου του Εντουαρντ Μουνκ «Κραυγή», φωνάζοντας τα αιτήματά τους, με την πρόεδρο του φορέα τους, Εύα Μελά, να καταγγέλλει τη βλαβερή για το λαό, για την Παιδεία, την Υγεία, τον Πολιτισμό, την Τέχνη και τους καλλιτέχνες σημερινή κυβερνητική πολιτική, οι εικαστικοί ύψωσαν, για μια ακόμη φορά, τη δική τους «κραυγή» διαμαρτυρίας.

ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ
Κατηγορηματικό ΟΧΙ από το ΚΚΕ

Η Κοινοβουλευτική Ομάδα του κόμματος καταψήφισε το αντιδραστικό νομοθέτημα

Κατηγορηματικό όχι στο αντιδραστικό νομοσχέδιο για τον κινηματογράφο δήλωσε χτες στη Βουλή το ΚΚΕ, με τον εισηγητή του Γ. Ζιώγα να επισημαίνει ότι το σ/ν υιοθετεί τις κατευθύνσεις της ΕΕ, θέτοντας την κινηματογραφική παραγωγή υπό τον ασφυκτικό έλεγχο της αγοράς. Υπερ της αρχής του νομοσχεδίου τάχθηκαν ΠΑΣΟΚ και ΛΑΟΣ.

Στόχος της ΕΕ είναι «να οικοδομηθεί μια μεγάλη καθετοποιημένη κινηματογραφική βιομηχανία στα πρότυπα της χολιγουντιανής» επισήμανε ο Γιάννης Ζιώγας και «σε αυτό το περίγραμμα εντάσσεται και το νομοσχέδιο». «Διασφαλίζει τους όρους για ολοκληρωτική κυριαρχία των πολυεθνικών επιχειρήσεων που λυμαίνονται το χώρο» και την «εφαρμογή με ενιαίο τρόπο του κοσμοπολιτισμού στον πολιτισμό». Επίσης, «καταργεί πια και τυπικά το δημιουργικό ρόλο του σκηνοθέτη, του σεναριογράφου και των άλλων συνδημιουργών του κινηματογραφικού έργου» αφού, «στον παραγωγό δίνεται όλη η εξουσία πάνω στο έργο, το περιεχόμενο και την κατεύθυνσή του» και με τον τρόπο αυτό «νομιμοποιείται και ενισχύεται η λογοκρισία της αγοράς».

Ασκησε κριτική στο σύστημα μοριοδότησης για τις παραγωγές σημειώνοντας ότι υπονομεύει την ελληνικότητα της ταινίας μέσω των κριτηρίων που θέτει. Επιπλέον, «ο οικονομικά αδύναμος συναντά καινούρια εμπόδια. Εκ των πραγμάτων οι ανεξάρτητοι σκηνοθέτες παραγωγοί και νέοι σκηνοθέτες δεν έχουν πια καμία ελπίδα». Τόνισε ότι αλλάζει τον τρόπο υπολογισμού του 1,5% που ήταν υποχρεωμένα να καταβάλλουν τα κανάλια για τον κινηματογράφο, αφού «δεν παίρνει κανένα μέτρο για να καταβληθούν τα μέχρι τώρα ποσά που έπρεπε να έχουν καταβάλλει».

Υπερασπιζόμενη το σ/ν, η εισηγήτρια του ΠΑΣΟΚ, Π. Ζούνη, επισήμανε ότι «έχει ξεκάθαρη προτεραιότητα: Την ενίσχυση της ελληνικής κινηματογραφίας» και «διαγράφει αυστηρά το πλαίσιο για τα μείζονα» ενώ «αφήνει το περιθώριο ορισμού της πολιτικής από τα πρόσωπα που θα αναλάβουν την ευθύνη». Ο εισηγητής της ΝΔ Α. Δαβάκης, δήλωσε ότι καταψηφίζει το νομοσχέδιο, χωρίς όμως την παραμικρή ένσταση στις βασικές επιλογές του νομοσχεδίου που σχετίζονται με τις κατευθύνσεις της ΕΕ. Κατηγόρησε μόνο την κυβέρνηση για έλλειψη ουσιαστικού διαλόγου με τους φορείς και υπεράσπιση «μιας μικρής ομάδας συμφερόντων». Κατά του νομοθετήματος τάχθηκε ο ΣΥΡΙΖΑ.

ΚΡΑΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΓΙΑ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Με κάθε τρόπο ενίσχυση της αγοράς

Γενναία χρηματοδότηση των εκδοτικών επιχειρήσεων και «ψίχουλα» για το... «πρόγραμμα δράσης για το ελληνικό βιβλίο», περιλαμβάνουν οι χτεσινές εξαγγελίες του υπουργού Πολιτισμού Π. Γερουλάνου, με αφορμή την παρουσίαση του προγράμματος του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου.

Παρότι όλες οι σχετικές έρευνες των τελευταίων δέκα χρόνων αποδεικνύουν τα δυσμενή, για το λαό, αποτελέσματα του ταξικού χαρακτήρα της πολιτιστικής πολιτικής του αστικού κράτους, η κυβέρνηση παίρνει μέτρα ενίσχυσης της εκδοτικής αγοράς με το «μανδύα»... της «προώθησης και ενίσχυσης της φιλαναγνωσίας στα παιδιά και τους εφήβους»!

Ο υπουργός παρουσίασε ένα υποτιθέμενο «ολοκληρωμένο πρόγραμμα δράσης για το ελληνικό βιβλίο», που θα χρηματοδοτήσει με το «συγκλονιστικό» ποσό των... 300.000 ευρώ, ενώ, άλλα τόσα θα καταβάλλει ο ΟΠΑΠ(!), με φορέα υλοποίησης το ΕΚΕΒΙ. Το μοναδικό σημείο του προγράμματος που έχει πιο άμεση σχέση με τη σχολική τάξη, είναι η... μια ελεύθερη ώρα στο σχολικό πρόγραμμα για την ανάγνωση κειμένων.

Το πρόγραμμα «Συγγραφείς στα σχολεία», δε συνιστά ουσιαστικά «απάντηση» στο πρόβλημα, λόγω της αποσπασματικότητάς του. Η επέκταση του προγράμματος «Λέσχες Ανάγνωσης» στις σχολικές βιβλιοθήκες, προϋποθέτει να υπάρχουν... σχολικές βιβλιοθήκες. Για υποτροφίες σε νέους συγγραφείς το κράτος θα διαθέσει... 25.000 ευρώ.

Την ίδια στιγμή, ο υπουργός «κάλεσε» τους εκδότες να «ενημερωθούν» «για τα δύο νέα προγράμματα χρηματοδότησης στον τομέα της ψηφιακής τεχνολογίας, συνολικού προϋπολογισμού 120 εκατ. ευρώ»...

Τα βραβεία του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Με την απονομή των παρακάτω βραβείων έληξε (11/12) το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης:

«Χρυσός Αλέξανδρος» και Πανελλήνια Ενωση Κριτικών Κινηματογράφου: «Παρυφές» Μπογκτάν Τζόρτζε Απέτρι (Ρουμανία). Βραβείο γυναικείας ερμηνείας: Αννα Ουλάρου («Παρυφές»).

«Αργυρός Αλέξανδρος»: «Attenberg» Αθηνά - Ραχήλ Τσαγκάρη. «Χάλκινος Αλέξανδρος» (απονέμεται για πρώτη φορά): «Ζαν Ζαντί- Ενας καλός άνθρωπος» Λάουρα Αμέλια (Αγ. Δομήνικος) και Ισραέλ Κάρδενας (Μεξικό).

Σκηνοθεσίας: Μαριάν Κρισάν («Αύριο», Ρουμανία). Ανδρικής Ερμηνείας: Αντράς Χαθάζι, Γιλμάζ Γιαλτσίν («Αύριο»). Σεναρίου: Μάρεκ Λέχκι (Πολωνία, «Το πανόραμα»). Καλλιτεχνικής επίτευξης: «Ζεφίρ» Μπέλμα Μπας (Τουρκία).

Διεθνής Ομοσπονδία Κριτικών Kινηματογράφου (FIPRESCI): «Αύριο» Μαριάν Κρισάν, «Απνοια» Αρης Μπαφαλούκα. Βραβείο Βουλής των Ελλήνων «Ανθρώπινες αξίες»: «Τα χείλη» Ιβάν Φουντ, Σαντιάγο Λόσα (Αργεντινή).

Βραβείο Βουλής των Ελλήνων «Ανθρώπινες αξίες»: «Τα χείλη» Ιβάν Φουντ, Σαντιάγο Λόσα (Αργεντινή).

Βραβείο Δήμου Θεσσαλονίκης: «Ζο όπως Ζονατάν» Μαζίμ Ζιρού (Καναδάς).

Μουσικής απώλεια

Ενας σημαντικός καλλιτέχνης, από τους τελευταίους εκπροσώπους της Εθνικής Σχολής, με πλούσιο και σημαντικό έργο, ο πιανίστας, μαέστρος και συνθέτης Νίκος Αστρινίδης «έφυγε» σε ηλικία 89 χρόνων. Η κηδεία του έγινε την περασμένη Κυριακή στη Θεσσαλονίκη. Γεννημένος στη Ρουμανία, έκανε διεθνή καριέρα ως πιανίστας από το 1945 - 1965 με έδρα το Παρίσι, συνεργαζόμενος με κορυφαίους μουσικούς της εποχής και έδωσε περισσότερες από 2.500 συναυλίες, στις περισσότερες χώρες του κόσμου. Η αγάπη του για τη σύνθεση τον οδήγησε να εγκαταλείψει τη διεθνή καριέρα του σολίστ και να εγκατασταθεί στη Θεσσαλονίκη. Για πολλά χρόνια ήταν διευθυντής της Φιλαρμονικής Ορχήστρας του Δήμου Θεσσαλονίκης και του Μακεδονικού Ωδείου. Υπήρξε μέλος πλήθους ελληνικών και ξένων μουσικών φορέων.

Τίμησαν τον Φ. Μαυρογιώργη

H Εταιρεία Eλλήνων Λογοτεχνών τίμησε τον παλαίμαχο Ικαριώτη λογοτέχνη και αγωνιστή της ΕΑΜικής Αντίστασης, Φίλιππο Μαυρογιώργη. Ο πρόεδρος της ΕΕΛ, Π. Ναθαναήλ, απένειμε στον τιμώμενο το μετάλλιο «Γρηγόριος Ξενόπουλος». Από το ΚΚΕ παραβρέθηκε ο Στρ. Κόρακας (εκλεγμένος περιφερειακός σύμβουλος της «Λαϊκής Συσπείρωσης»). Ιδιαίτερη ήταν η παρουσία Ικαριωτών, προς τιμήν του συμπατριώτη τους και της προσφοράς του (με έργα του και έντυπα) για την Ικαρία και το λαό της.

Για τον τιμώμενο μίλησαν οι: Γ. Καραβίδας, Γ. Κωτσαδάμ, Σ. Φράγγος. Απήγγειλαν οι Β. Λιόγκαρης, Αλεξάνδρα Βαΐτση - Βάκρου και Π. Ξενάκης. Μεγάλη συγκίνηση προκάλεσε η ομιλία του Φ. Μαυρογιώργου, ο οποίος ευχαρίστησε την παράταξή του (ΑΠΕΛ-Σ) και το ΔΣ της ΕΕΛ για την εκδήλωση, με συντονιστή τον Γ. Παπαοικονόμου.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ