ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 14 Σεπτέμβρη 2005
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΕΚΔΟΤΩΝ ΒΙΒΛΙΟΥ
Με το «βλέμμα» στο κέρδος

Κοσμοπολίτικο και εμπορικό «πανηγύρι» θέλει η διοίκηση του Συνδέσμου την έκθεση βιβλίου

Η αφίσα που φιλοτέχνησε η Οπυ Ζούνη
Η αφίσα που φιλοτέχνησε η Οπυ Ζούνη
Εμπορικό «πανηγύρι», ενταγμένο πλήρως στις «επιταγές» της ΕΕ για βιβλίο-βιομηχανικό «προϊόν», υποταγμένο στους νόμους της «αγοράς», θέλει να μετατρέψει τη φθινοπωρινή έκθεση βιβλίου η διοίκηση του Συνδέσμου Εκδοτών Βιβλίου-ΣΕΒ (φορέας διοργάνωσης της έκθεσης).

Σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου για την 34η Εκθεση Βιβλίου (16/9 - 2/10), στον πεζόδρομο της Δ. Αρεοπαγίτου, ο πρόεδρος του Συνδέσμου, Γ. Ψύχαλος, έδωσε το «στίγμα» των κατευθύνσεων του ΔΣ του φορέα, που ουσιαστικά στηρίζει τις αντιδραστικές επιλογές της ΕΕ και της κυβέρνησης στο χώρο του βιβλίου (ο γενικός γραμματέας του ΥΠΠΟ, Χρ. Ζαχόπουλος, ήταν παρών στη συνέντευξη), ενάντια στα συμφέροντα της μεγάλης πλειοψηφίας των εκδοτών και στις πραγματικές ανάγκες του λαού για ποιοτικό βιβλίο.

Ο πρόεδρος του Συνδέσμου, ερωτώμενος γιατί «ξεχάστηκε» το Πεδίον του Αρεως ως ο παραδοσιακός χώρος της έκθεσης, αρχικά απάντησε ότι η «υπερνομαρχία» δεν το παραχωρεί και έπειτα πρόσθεσε το πρωτοφανές για την ιστορία του Συνδέσμου: Οτι λόγω της ...«μετακίνησης πληθυσμού», στο Πεδίον του Αρεως υπάρχουν πολλοί «οικονομικοί μετανάστες», που «δυσκολεύουν» την «προσέγγιση» των «αναγνωστών», με επίπτωση στην «εμπορικότητα» των εκδοτών! Αντιθέτως, κατά τον Γ. Ψύχαλο, η Δ. Αρεοπαγίτου είναι «από τα γοητευτικότερα σημεία των Αθηνών, με ιδιαίτερη πολιτισμική σημασία»... δηλαδή, και όπως προκύπτει από τη «λογική» του προέδρου, και με «εμπορικότητα»!

Απόδειξη του ότι ο ΣΕΒ «θέλει» να «γίνει» ...«ΣΕΒ», και για να προσδώσουν στην έκθεση κοσμοπολίτικα αστικά στοιχεία, είναι ότι συνεργάστηκαν με το υπουργείο Τουρισμού, που διένειμε προσκλήσεις σε ονόματα-«κράχτες» από το εξωτερικό, για να μαζέψει «πελατεία» η έκθεση. Στη σχετική λίστα του υπουργείου Τουρισμού, μεταξύ άλλων, είναι τα ονόματα του ...Σουμάχερ (οδηγός αγώνων ταχύτητας) και της Μαντόνα. Οι μόνοι που ακόμη δεν απάντησαν αρνητικά είναι η Τζόαν Ρόουλινγκ, η συγγραφέας του «Χάρι Πότερ» και η εκδοτική βιομηχανία του και ο συγγραφέας Πάολο Κοέλο.

Μία μόνο φράση «διασώζεται» από τους συμμετέχοντες στο «πάνελ» της συνέντευξης. Ειπώθηκε από τη ζωγράφο Οπυ Ζούνη, που φιλοτέχνησε την αφίσα της έκθεσης: «Οι βιβλιοθήκες των σχολείων πρέπει να είναι γεμάτες»...

Ματωμένη μνήμη

Το δράμα της Σάμπρα και της Σατίλα μέσα από ένα αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ

Η σφαγή στα παλαιστινιακά προσφυγικά στρατόπεδα της Σάμπρα και της Σατίλα (16 - 18/9/1982), που άφησε άγνωστο - μέχρι σήμερα - αριθμό νεκρών γυναικόπαιδων, κυρίως, και ηλικιωμένων (τουλάχιστον 3.000), με τη ματοβαμμένη «υπογραφή» του τότε υπουργού Αμυνας και σήμερα Προέδρου του Ισραήλ, Αριέλ Σαρόν, από τον ισραηλινό στρατό και παραστρατιωτικές οργανώσεις, «εμπνευσμένη» από τον αμερικανικό ιμπεριαλισμό, «ζωντανεύει» στη μεγάλη οθόνη.

Σε διανομή της «New Star» κάνει απόψε πρεμιέρα στο «ΑΣΤΥ» το κινηματογραφικό ντοκουμέντο «Σφαγή» των Γερμανών δημιουργών Μόνικα Μπόργκαν - Λόκμαν Σλιμ - Χέρμαν Τάισεν. Πρόκειται για δημιουργούς που γνωρίζουν άριστα τον εμφύλιο πόλεμο στο Λίβανο και τα γεγονότα στην ευρύτερη περιοχή. (Οι δύο πρώτοι ζουν μόνιμα στο Λίβανο). Με πανεπιστημιακές σπουδές όλοι, και δημοσιογράφοι, με την ταινία τους προσεγγίζουν αυτό το μακελειό μέσα από τις μαρτυρίες έξι από τους δολοφόνους που συμμετείχαν, οι οποίοι, κρύβοντας τα πρόσωπά τους και μόνο σε κλειστό χώρο, μιλούν για πρώτη φορά δημόσια για τη σφαγή, από την πλευρά των εκτελεστών. Δηλαδή παραστρατιωτικών, με πασίγνωστο το μίσος τους για τους Παλαιστίνιους, ψυχρών δολοφόνων, τους οποίους ο ισραηλινός στρατός, περικυκλώνοντας τους καταυλισμούς, τους έβαλε μέσα και τους φώτιζε με φωτοβολίδες για να βασανίσουν, βιάσουν και ξεκοιλιάσουν έγκυες Παλαιστίνιες.

Οι αφηγήσεις των δολοφόνων είναι αποκαλυπτικές, αποτελούν ιστορική τεκμηρίωση, αλλά και μελέτη, που, όπως οι ίδιοι οι σκηνοθέτες σημειώνουν, επιχειρεί να συνδέσει «τη διανοητική κατάσταση των δραστών με το πολιτικό τους περιβάλλον και να φωτίσει το φαινόμενο της μαζικής βίας». Η ταινία είναι πολλαπλά χρήσιμη και για τους γνωρίζοντες και για τους μη γνωρίζοντες τα γεγονότα εκείνα, ώστε να τα μάθουν.

Επίτιμος δημότης Νίκαιας ο Μ. Θεοδωράκης

Eurokinissi

Επίτιμο δημότη του ανακήρυξε προχτές το βράδυ, στο «Κατράκειο», ο Δήμος Νίκαιας τον Μίκη Θεοδωράκη, πριν από τη συναυλία - αφιέρωμα στα 80 χρόνια του, με ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου.

«Η Κοκκινιά, πόλη του πολιτισμού, της προσφυγιάς και της Αντίστασης τιμά τον Μίκη, ο οποίος με το έργο του ενέπνευσε το λαό και τίμησε το λαϊκό πολιτισμό και τους λαϊκούς αγώνες, αγώνες που οι Κοκκινιώτες από την ίδρυση της πόλης δίνουν καθημερινά για πρόοδο και ειρήνη», τόνισε μεταξύ άλλων στην ομιλία του ο δήμαρχος Στέλιος Μπενετάτος.

Ο Μίκης Θεοδωράκης, με γραπτό μήνυμά του, εξήγησε τους λόγους για τους οποίους δεν παραβρέθηκε στην εκδήλωση, και επισήμανε τους δεσμούς του με την Κοκκινιά και τους ανθρώπους της, κάνοντας αναφορά στους «Λαμπράκηδες, στους αγώνες μας, τις πορείες, όλα τα νεανικά μας χρόνια τα γεμάτα αισιοδοξία και όνειρα».

Ο δήμαρχος πρόσφερε στην οικογένεια του Μίκη Θεοδωράκη την απόφαση ανακήρυξής του σε επίτιμο δημότη και ανακοίνωσε ότι ο δήμος απονέμει στον συνθέτη το χρυσό μετάλλιο της πόλης και το τιμητικό λεύκωμα για τα 60 χρόνια του Μπλόκου στην Κοκκινιά.

Η εκδήλωση έκλεισε με συναυλία αφιέρωμα «στη γυναίκα μέσα από το έργο του Μίκη», με τη Λαϊκή Ορχήστρα «Μίκης Θεοδωράκης» και τους ερμηνευτές Νένα Βενετσάνου, Σόνια Θεοδωρίδου και Γιώργο Θεοδωράκη.

Αντικινηματογραφική πρόκληση

Την αντιδραστική νομοθετική επίθεση που προετοιμάζει η κυβέρνηση κατά του ελληνικού κινηματογράφου, «θύμισε» στους κινηματογραφιστές ο υφυπουργός Π. Τατούλης, με δηλώσεις του για το Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας.

Είπε ότι ο νόμος για φορολογικά κίνητρα στο ξένο οπτικοακουστικό κεφάλαιο «ολοκληρώθηκε», εγκρίθηκε από την ΕΕ, η οποία έχει το γενικό «πρόσταγμα» για πλήρη εμπορευματοποίηση του οπτικοακουστικού και συγκεντροποίηση του κερδοσκοπικού ευρωπαϊκού κεφαλαίου «και πολύ σύντομα θα γίνει νόμος του ελληνικού κράτους».

Η επίθεση θα κλιμακωθεί και με νέο νόμο της κυβέρνησης για τον κινηματογράφο και τα οπτικοακουστικά, που «θα είναι έτοιμος να κατατεθεί στη Βουλή και πριν το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης». Προφανώς, ο «διάλογος» με τους ενδιαφερόμενους φορείς για το νομοσχέδιο θα είναι και πάλι προσχηματικός.

Κατά τ' άλλα, ο υφυπουργός επανέλαβε τα περί κρατικής «στήριξης» του κινηματογράφου και του Φεστιβάλ Δράμας, καλώντας το, όμως, «να γίνει περισσότερο ανταγωνιστικό» (σ.σ. εμπορευματοποιημένο), «να "ριψοκινδυνέψει" και να ακολουθήσει δρόμους δύσκολους (...)». Πρόκειται για δήλωση - εμπαιγμό των «μικρομηκάδων», οι οποίοι ήδη γυρίζουν τις ταινίες τους χωρίς καμία ενίσχυση, με την «ψυχή στο στόμα».

Τιμή στον Δ. Γληνό

Ημερίδα με θέμα «Δημήτρης Γληνός» θα πραγματοποιηθεί σήμερα (7.30 μ.μ.) στην αίθουσα εκδηλώσεων του Δημαρχείου, με ομιλητή τον Γεώργιο Χουρμουζιάδη - ομότιμο καθηγητή Προϊστορικής Αρχαιολογίας του ΑΠΘ και βουλευτή του ΚΚΕ. Η εκδήλωση περιλαμβάνεται στις εκδηλώσεις μνήμης που διοργανώνει ο Δήμος Νίκαιας σε συνεργασία με τους τοπικούς προσφυγικούς και αρμενικούς συλλόγους (11-18/9) για τα 83 χρόνια από τη Μικρασιατική Τραγωδία.

Στις 9.00 μ.μ. θα προβληθούν, ψηφιακά, ιστορικές φωτογραφίες της Κοκκινιάς και των πρώτων προσφύγων της πόλης, στην πλατεία Αγίου Νικολάου.

Βραδιά Μίκη Θεοδωράκη και σήμερα, στο «Αίθριο» του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών. Παρουσιάζονται τα έργα «Κατάσταση Πολιορκίας» (σε ποίηση Ρένας Χατζηδάκη), δέκα από τα «Τραγούδια του Αγώνα», τρία κομμάτια από τον κύκλο «Romancero Gitano» (σε ποίηση Φ. Γκ. Λόρκα), καθώς και τραγούδια από τους κύκλους «Ως αρχαίος άνεμος» (σε ποίηση Δ. Καρατζά) και «Λυρικώτατα» (σε ποίηση Γ. Θεοδωράκη). Συμμετέχουν: Νένα Βενετσάνου, Γιώργος Θεοδωράκης και μουσικοί της Λαϊκής Ορχήστρας «Μίκης Θεοδωράκης».

Οπως κάθε χρόνο, στις 16/9, ημέρα του θανάτου της Μαρίας Κάλλας, το Διεθνές Καλλιτεχνικό Κέντρο Athenaeum διοργανώνει, σε συνεργασία με το Ελληνικό Φεστιβάλ, τη συναυλία - αφιέρωμα «Μνήμη Μαρία Κάλλας», στην οποία συμμετέχουν διακεκριμένοι σολίστ. Την Παρασκευή (8.30 μ.μ.), στο Ηρώδειο, για τη λυρική τραγουδίστρια, κορυφαίο μουσικό φαινόμενο του 20ού αιώνα, σταθμός στην ιστορία της όπερας, θα εμφανιστούν οι Βίκτορ Τρετιακόφ (βιολί), Γιούρι Μπασμέτ (βιόλα), Νατάλια Γκούντμαν (βιολοντσέλο) και Βασίλι Λομπανόφ (πιάνο), σε έργα Μπετόβεν, Σούμαν και Μπραμς.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ