ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 15 Αυγούστου 2004
Σελ. /28
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Ταξιδεύοντας...

Αύγουστος, μήνας διακοπών, χαλάρωσης, μήνας του φεγγαριού, της θάλασσας και του ονείρου... Ας ταξιδέψουμε λοιπόν κι εμείς παρέα με την ποίηση, μέσα στη φύση.

...στο όνειρο

«Διάφανη αγάπη» είναι ο τίτλος της ποιητικής συλλογής εκδόσεις «Ιδμων» του Θάνου Ασίκη. Στίχοι και σκίτσα του ίδιου απευθύνονται στη Γυναίκα. Τη γυναίκα ερωτική σύντροφο, αλλά και σύντροφο στους αγώνες της ζωής:

Να γελάς/ Γυρίζοντας από την παραλία/ Περπατώντας με βαριές σκέψεις/ κουρασμένη και θρυμματισμένη/ Να γελάς/ Είναι το μόνο που μας έχει απομείνει/ Στα βαθιά ρίξε την απογοήτευση/ Να γελάς, κάποια μέρα θα δικαιωθούμε.

Ο Θάνος Ασίκης «επιμένει να λέει» μέσα από την ποίηση «πως η αγάπη αποκτιέται/ με τον κίνδυνο στα σπλάχνα της» και οι στίχοι του ανοίγουν δρόμους προς το μέλλον. Ενα πανανθρώπινο μέλλον, όπου τα άτομα δεν είναι κλεισμένα στο μικρόκοσμό τους:

«Κρύψου πίσω από το σύννεφο/ γίνε σημαία του Ηλιου/ Κι ακολούθησε την πορεία των χαμένων πουλιών/ Οπου κι αν βρεθείς/ θυμήσου πως πάνω στη γη/ θα υπάρχουν πάντα/ Ανθρωποι που θα προξενούν πληγές/ Κι άνθρωποι που θα τις θεραπεύουν/ Γιατί μερικοί τρελοί/ Πρέπει να μπαίνουν μπροστά/ Για ν' ανασάνει βαθιά ο κόσμος».

...στη φύση

Τις υπέροχες, θαυμαστές ανακαλύψεις των παιδικών μας χρόνων έρχεται να μας ξαναθυμίσει η Βάσω Ψαράκη με το «Μικρό Λεύκωμα της Φύσης» (εκδόσεις «Πατάκη»). Ταξιδεύοντας με μορφή ημερολογίου από μέρα σε μέρα, από μήνα σε μήνα, στον κήπο της και αλλού, η ζωγράφος και συγγραφέας αποκαλύπτει ξανά στα μάτια μας τα λουλούδια, τα δέντρα, τη γη, την αλλαγή των εποχών, τη βροχή, τον ορίζοντα... αλλά και τους αμείλικτους νόμους της φύσης. Στιγμές εφήμερες κι ωστόσο πολύτιμες, που κάποτε διαρκούν μόνο μια νύχτα, όσο η ανθοφορία ενός λουλουδιού...

Κείμενα, φωτογραφίες (225) και σκίτσα της ίδιας αποτυπώνουν την ευαίσθητη ματιά της πάνω στη φύση - μια φύση που εξελίσσεται συνεχώς από μέρα σε μέρα. Ενα βιβλίο συναρπαστικό για όλες τις ηλικίες, που μας ξαναστέλνει στην αυγή της ζωής μας. Τώρα τον Αύγουστο έχουν την τιμητική τους στο λεύκωμα της φύσης, η ακρίδα, τα χελιδόνια που έγιναν γονείς και αγωνίζονται να θρέψουν τα παιδιά τους, τα άνθη των «δειλινών» που ανοίγουν για δώδεκα ώρες βραδινές, οι πεταλούδες, οι καρακάξες, τα μυρμήγκια, ο μπαλωματής, οι πανέμορφες πεταλούδες, τα τζιτζίκια, οι λιμπελούλες, οι βρωμούσες, τα κόκκινα «χωνάκια», τα μικρά σαμιαμιδάκια, οι χρυσόμυγες - «Χρυσομπούρες» (θυμάστε που τους δέναμε στην άκρη μιας μακριάς κλωστής, παίζαμε για λίγο μαζί τους και μετά τους αφήναμε ελεύθερους;)...

Τα αγκάθια είναι κι αυτά πρωταγωνιστές του Αυγούστου στο θέατρο της φύσης. Γράφει γι' αυτά η Βάσω Ψαράκη, που ξέρει τόσο όμορφα να διηγείται, με εικόνες παραμύθια και ιστορίες: «Αγκάθια... άμυνα των φυτών... Πόσο διαφορετικά το ένα από το άλλο... Απειλητικά αλλά γοητευτικά του τριαντάφυλλου. Κρυφά της μπουκαμβίλιας, της νερατζιάς, της γαζίας, του πυράκανθου... Υπουλα του φοίνικα... Αποτρεπτικά της φραγκοσυκιάς, του πουρναριού, των βάτων, των κάκτων... Αγκάθια... της κάππαρης, της τσουκνίδας, του γαϊδουράγκαθου, της αγριοαγκινάρας, του σκόλιαντρου, του κουφάγκαθου, των σπάρτων...».

...σε τοπία καταστροφής

«Αφιερώνεται στους τρεις άνδρες μου, σύζυγο και γιους, που με εμπνέουν και με στηρίζουν» γράφει η Αγγελική Βαλεόντη - Δεμερτζή, εκπαιδευτικός, αγωνίστρια του γυναικείου κινήματος και αυτοδίδακτη καλλιτέχνης, στην ποιητική συλλογή που κυκλοφόρησε πρόσφατα (εκδόσεις «Υπερόριος»). Στον πρόλογό της αναφέρεται στην καταστροφική φωτιά του 2000, που «γέμισε τη Σάμο με πληγές, που χρειάζεται πολλές δεκαετίες, αλλά και πολλή αγάπη και δουλιά από τον καθένα μας για να επουλωθούν... Το δικό μου σπαραγμό, την ντροπή και την οργή γι' αυτή την καταστροφή, αλλά και την αγωνία για το μέλλον της πατρίδας μας, σας καταθέτω σήμερα».

«Σπαράγματα» είναι ο τίτλος της συλλογής, που δίπλα σε κάθε ποίημα έχει μια φωτογραφία - κορμούς καμένους από τη φωτιά σε παράξενα σχήματα, συχνά ανθρωπόμορφα που ενέπνευσαν τη δημιουργό. Κουφάρια από ελιές σε τοπία καταστροφής, απομεινάρια ζωής συγκλονιστικά, σε ασπρόμαυρες φωτογραφίες. Ομως, μέσα από το σπαραγμό, από το χαμό, από το θάνατο, νάτη και πάλι ξεπηδά η ζωή! Συμβολικοί οι στίχοι, παραπέμπουν συχνά στην κληρονομιά που αφήνει η παλιά γενιά στην καινούρια:

«Εμείς μόνο κι ορφανό/ μα την ευχή μου πάρε/ πριν γύρω το κεφάλι μου/ για πάντα εδώ στο χώμα/ Τράβα μπροστά και πέταξε/ κλωνιά γεμάτα νιότη,/ ν' ανθίσουν να καρπίσουνε/ σαν τη ζωή την πρώτη».

Αλλού η ποιήτρια «βλέπει» δυο δράκους που αγωνίστηκαν τη Γη να κυβερνήσουν και αφού εξολόθρεψαν τα πάντα, αφήνοντας γύρω τους ερημιά και κάρβουνα «και τώρα, να όρθιοι/ και σφιχταγκαλιασμένοι,/ αναζητούν βασίλεια/ τιμές και υπηκόους!».

...αλλά και αναγέννησης

Δίπλα σε μια καταπληκτική φωτογραφία, που μοιάζει με ανθρώπινο γερμένο στέρνο, διαβάζουμε: «Στέρνο μου εσύ.../ που γεύτηκες τον έρωτα/ Ανοιξη, Καλοκαίρι,/ κόρφος ζεστός στην παγωνιά,/ στον πόνο φως κι αστέρι/ που χώρεσες ολόκληρη/ την αγωνία του κόσμου/ και χάρισες απλόχερα/ κάθε ικμάδα ζωής/ πως χάσκεις, τώρα πια γυμνό/ από σάρκα και ελπίδα,/ το ανάθεμα συγχώρεση να κάνεις πώς μπορείς;».

Δίπλα σ' έναν κορμό που απόμεινε όρθιος, στητός, χωρίς κλαδιά: «Ρωτάς.../ Πώς χάθηκε η ζωή σου,/ Πώς κάηκαν πλάι σου/ Φίλοι και γείτονες;/ Πώς αγγίζουν οι ρίζες/ την τέφρα τους/ και πονάει η ψυχή σου;/ Πώς αντέχεις/ ν' αγναντεύεις γύρω το θάνατο/ Μόνος Περήφανος, Ορθός, μα πεθαμένος!».

Και δυο κορμοί που ο ένας μιλά στον άλλο:

«Μη φεύγεις.../ δεν τελείωσαν όλα/ ψηλά το κεφάλι σήκωσε/ μη μοιρολογάς τους πεθαμένους./ Μέγα μνημόσυνο/ η μη αποδοχή του τέλους!/ Μη φεύγεις/ δεν τελείωσαν όλα./ Είμαι εδώ... Είμαστε εδώ.../ Ναι ορθοί.../ Κι ο δουλευτής περιμένει/ πέρα μακριά/ της ρίζας μας την αναγέννηση!»

Το βιβλίο της Αγγελικής Βαλεόντη - Δεμερτζή παρουσιάστηκε πρόσφατα από τις Σαμιώτισσες λογοτέχνιδες Κούλα Καραμηνά - Πόθου και Ελσα Χίου, στα εγκαίνια της έκθεσης «Πέτρας και Ξύλου», της ίδιας της ποιήτριας.

Η Α. Δεμερτζή είναι πρόεδρος της Προοδευτικής Κίνησης Γυναικών Σάμου και πρόεδρος του Συλλόγου Κυριών και Δεσποινίδων Παγώνδα «Η Ομόνοια».


Αλίκη ΞΕΝΟΥ - ΒΕΝΑΡΔΟΥ


Η ΑΛΛΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ
Ο φόβος των νεκροταφείων

Ό,τι δε φτάνει - από αδυναμία ή από συμφέρον - η αλεπού, τα κάνει κρεμαστάρια. Και κάποιες πονηρές αλεπούδες αναλαμβάνουν να στηρίξουν «φιλοσοφικά», πια, αυτές τις συμπεριφορές. Τραβάνε έναν αφορισμό, «τι μιζέρια αυτή του ΚΚΕ, που δε λαβαίνει μέρος στις γιορτές», και θεωρούν πως έχουνε καθαρίσει με τη συνείδησή τους.

Κρατώντας και 'γω το ίδιο ύφος, για να μην προδώσω τη γραφή τους, θα τους πω τι λέει και η δικιά μου θεία για την αφεντιά τους: Καλά, λέει, παιδί μου, είναι τόσο ξεπουλημένοι ή τόσο γονατισμένοι; Οποιο και από τα δυο, βέβαια, και να συμβαίνει στον ίδιο παρονομαστή φτάνουνε. Στραβοί, βέβαια, δεν μπορώ να πω πως είναι, γιατί στην ίδια εφημερίδα που γράφουν τα ξερατά τους υπάρχει ρεπορτάζ που λέει για τις πολυκατοικίες στο Δρουγούτι, για να πάρουμε μόνον ένα παράδειγμα. Βάφουνε, λέει, τις προσόψεις, να φαίνονται όμορφες μην και χαλάσουν την αισθητική της αρχοντοχωριατιάς τους, και μέσα οι άνθρωποι κάνουνε αγώνες ταχύτητας με τα ποντίκια. Ανάμεσα, βέβαια, στους ανθρώπους υπάρχουν και μωρά παιδιά και γερόντια που δεν μπορούν να τρέξουν. Ετσι ο αγώνας με τα τρωκτικά γίνεται άνισος.

Είπα τρωκτικά και μου 'ρθε το αίμα στο κεφάλι. Αλήθεια θα μπορούσε, λέτε, ποτέ η κάθε Γιάννα και ο κάθε Γιάννος, ο κάθε φιλόδοξος αριβίστας, να κάνει προσωπικές δημόσιες σχέσεις, να στραυροφιλιέται με βασιλιάδες, με αθλητές και αθλήτριες, με τα ΜΜΕ, με καλλιτέχνες, να γίνεται το Νο 1 στον κόσμο, αν δεν υπήρχαν αυτά τα κάθε λογής τρωκτικά να του κρατάνε το ίσο; Να στέκονται δίπλα της ή δίπλα του και με τη λαϊκή αποδοχή που έχουν οι ίδιοι απ' τη δουλιά τους να δίνουν κύρος - και χέρι βοήθειας, κυρίως - σε όλη αυτή τη μανταμ-σουσουδίστικη γκλαμουριά; Και, λέτε, τάχα πως όλα ετούτα γίνονται για το καλό της πατρίδας;

Ποιας πατρίδας, αγόρι μου; Αυτής που έχυσε και χύνει αίμα, στην κυριολεξία, για να χτιστούνε τα έργα ή της άλλης πατρίδας που ρουφάει, στην κυριολεξία πάλι, το αίμα αυτών που το χύνουν; Μαζί δεν πάνε ετούτες οι πατρίδες! Είναι σα να κλείνεις στο ίδιο δωμάτιο τον βιαστή με το θύμα του. Πάνω σε αυτό το ζήτημα εσύ, εσείς για να μην προσωποποιούμε το θέμα, δε λέτε κουβέντα. Ενώ για το ΚΚΕ παθαίνετε λογοδιάρροια!

Μετρήσατε, ή δεν ασχολείσθε με τις «μπανάλ» στατιστικές, πόσοι νεκροί πέσανε για την Ολυμπιάδα; Μιλάω για τους κατ' ευθείαν νεκρούς και όχι για τις «παράπλευρες» απώλειες, στο Ιράκ, στη Γιουγκοσλαβία και αλλού, που εσείς, ποιώντας τη νήσσα, δεν τις συσχετίζετε. Πόσοι, λοιπόν, κατευθείαν νεκροί και πόσοι σακατεμένοι; Ξέρετε εάν έδωσαν - και πόσες - αποζημιώσεις στις χήρες και στα ορφανά τους; (Ποιος να νοιαστεί για τη μοναδική ζωή τους, που ποτέ δεν επανέρχεται)! Ξέρετε εάν τους έστειλαν, έστω, ένα δάφνινο στεφάνι; Εάν κάποιο από τα γήπεδα τένις θα πάρει το όνομά τους; Κανένας κερατάς δε λέει κουβέντα για ετούτα τα θύματα, γι' αυτούς τους δολοφονημένους, εκτός, βέβαια, από το ΚΚΕ που εσείς λοιδορείτε! Ή μήπως, ακριβώς γι' αυτό το λόγο, το λοιδορείτε;

Αλλά τι λέτε εσείς και η ξαδέρφη σας η κουτσή, που είναι το ίδιο με εσάς πονηρεμένη, γι' αυτό το σκατό που κρέμεται πάνω από το κεφάλι σας και σας φωτογραφίζει την ώρα που χέζετε, ας πούμε; Τι λέτε γι' αυτόν τον οπλοφορτωμένο ελεύθερο σκοπευτή που σας σημαδεύει την ώρα που κάνετε πιπί σας; Τι λέτε για τους χιλιάδες ξένους και ντόπιους πράκτορες που άλωσαν την πόλη και την επικράτεια; Για τα Queen Mary, που για να αράξουνε στο λιμάνι, πρέπει να εξαφανιστούν όλα τα Ferry Boαt της Αίγινας;..

Μιζέρια, λοιπόν, το ΚΚΕ, που κόντρα στο κύμα, καταγγέλλει και αρνείται τη συμμετοχή στις ψεύτικες Ολυμπιάδες; Αρχοντας εσύ και οι όμοιοί σου που βάλατε την ουρά σας κάτω από τα σκέλια σας και τραγουδάτε τον "Υμνο στην Ελευθερία" δίπλα σε αυτούς που γαμ... την ελευθερία! Τραγούδα, παιδί μου, αφού δεν μπορείς να θυμώσεις. Τραγουδάτε, αφού δεν έχετε το σθένος να φωνάξετε. Ετσι κάνατε και παιδιά όταν περνάγατε έξω απ' τα νεκροταφεία. Τραγουδάγατε γιατί ήσασταν χεσμένοι από το φόβο μας! Μην αλλάξετε! Κρατήστε χαρακτήρα!


του
Νίκου ΑΝΤΩΝΑΚΟΥ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ