ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 16 Γενάρη 1998
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
"Αποφασίζομεν... "

Εριστικός και προκλητικός εμφανίστηκε ο υπουργός Πολιτισμού Ε. Βενιζέλος απέναντι σε ερωτήσεις δημοσιογράφων σχετικά με την εικαστική πολιτική που εφαρμόζει

"Ταύρο εν υαλοπωλείω" θύμιζε, χτες, ο υπουργός Πολιτισμού Ευάγγελος Βενιζέλος. Το "υαλοπωλείο" ήταν οι ερωτήσεις των δημοσιογράφων, προκειμένουνα τεκμηριώσει την επιλογή της Θεσσαλονίκης και του υπό ίδρυση Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης ως τόπου εγκατάστασης της περίφημης συλλογής Κωστάκη (Ρώσικη Πρωτοπορία), αλλά και να διευκρινίσει από πού θα καλυφθεί η τεράστια δαπάνη της αγοράς και πώς θα τεκμηριώσει την αναγκαιότητά της στο Υπουργικό Συμβούλιο.Είναι ηλίου φαεινότερο ότι μια δαπάνη που θα ξεπεράσει τα 10 δισ. δεν είναι δυνατόν να καλυφθεί από τον πενιχρό προϋπολογισμό του ΥΠΠΟ.

Ο Ε. Βενιζέλος θεωρεί ότι δεν είναι υποχρεωμένος να δίνει εξηγήσεις για την όποια πολιτική επιλογή του, λέγοντας "εγώ είμαι το αποφασίζον όργανο" (!). Φαίνεται πως όταν πρόκειται για τον ίδιο, ξεχνάει τους λόγους του περί δημοκρατικών διαδικασιών. Επί ματαίω περίμενε, χτες, να δρέψει δάφνες για την πορεία των διαπραγματεύσεων για την αγορά της Συλλογής Κωστάκη. Ετσι χάνοντας την ψυχραιμία του χαρακτήρισε τις ερωτήσεις "προσβλητικές για τη χώρα" και δυσαρεστήθηκε που μέσω ερωτήσεων υπόκειται σε έλεγχο.

Για τις 21 προσωπικότητες της Τέχνης,που με επιστολή προς τον ίδιο ζητούν δικαιολογημένα να εγκατασταθεί η Συλλογή στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στην Αθήνα,θεωρεί "άκομψη" την πρότασή τους, έναντι μιας ειλημμένης ήδη απόφασης. Στην επιστολή τονίζεται μεταξύ άλλων ότι "στην Αθήνα επιθυμούσε ο μεγάλος συλλέκτης να καταλήξει η συλλογή του και στην Αθήνα πληρούνται οι αυτονόητες δημογραφικές, οικονομικές και επικοινωνιακές προϋποθέσεις για την αξιοποίησή της".Το σοβαρό αυτό επιχείρημα ο υπουργός προσπάθησε να το υποβαθμίσει ως τοπικιστική διένεξη μεταξύ Αθήνας - Θεσσαλονίκης.Ο ισχυρισμός του απέναντι στο ευκόλως εννοούμενο (σ.σ. εκλογική περιφέρεια) εξαντλήθηκε σε γενικότητες περί"Θεσσαλονίκης - σταυροδρόμι βαλκανικών και παρευξείνιων πολιτισμών", παρότι καμία τέτοια γεωγραφική σχέση δεν είχε η συλλογή Κωστάκη.

Παράλληλα δε διευκρινίζει πώς θα προικοδοτηθεί το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στην Αθήνα,λέγοντας προσβλητικά "για ορισμένους από τους υπογράφοντες την επιστολή θα υπάρχει μία θέση στο ΔΣ του Μουσείου". Αντιπαρέβαλε, δε, τα έργα που εξήγγειλε στην Εθνική Πινακοθήκη και ατυχώς την ταύτισε με Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης.

Ωστόσο, στον εικαστικό χώρο εκδηλώνονται ανησυχίες για το πώς θα εμπλουτιστεί το νέο Μουσείο και αν τελικά θα είναι βήμα για τους νέους εικαστικούς και το έργο τους ή θα περιοριστεί σε χώρο εμπορικής εκμετάλλευσης των γνωστών "προστατών" της τέχνης.

Σχετικά με τη Συλλογή συνεχίζονται οι διαπραγματεύσεις - συζητήσεις με την οικογένεια Κωστάκη και την εταιρία "Art Company" για το αντίτιμο της αγοράς. Στο μεταξύ το τμήμα της συλλογής που έχει η εταιρία θα μεταφερθεί στη Θεσσαλονίκη (σε αίθουσα της Μ. Λαζαριστών) και θα ασφαλιστεί με δαπάνη του ελληνικού δημοσίου. Γι' αυτό το χρησιδάνειο η Ελλάδα θα καταβάλει 300 εκ. δρχ.,τα οποία θα συνυπολογιστούν εάν ευδοκιμήσουν οι διαπραγματεύσεις. Σε αντίθετη περίπτωση θα επιστραφεί. Στο μεταξύ οι ιδιοκτήτες έχουν την υποχρέωση να μη μεταβάλλουν τη σύσταση της Συλλογής,ενώ η χώρα μας θα έχει τη δυνατότητα περιοδικών εκθέσεων του υλικού, ανά 80 έργα.

"Πονάει κεφάλι... κόβει χέρι"!

Εναν "περίεργο" τρόπο βρήκε το ΥΠΠΟ, για να αντιμετωπίσει τα όσα συμβαίνουν εδώ και πολύ καιρό στο ΚΘΒΕ."Πονάει κεφάλι... κόβει χέρι",σκέφτηκε ο υπουργός Πολιτισμού, Ευάγγελος Βενιζέλος και διόρισε νέο ΔΣ στο ΚΘΒΕ. Αδιαφορώντας για τις κατά καιρούς καταγγελίες περί κακής διαχείρισης, έπαρσης, έλλειψης προγραμματισμού και μια σειρά άλλων ενεργειών του καλλιτεχνικού διευθυντή του ΚΘΒΕ,Βασίλη Παπαβασιλείου,ο υπουργός Πολιτισμού διορίζει το νέο ΔΣ, αφού - όπως είπε σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου - "έκανε δεκτές τις παραιτήσεις των μελών του προηγούμενου ΔΣ". Η αλήθεια, όμως, είναι ότι η μόνη παραίτηση που υποβλήθηκε ήταν αυτή του προέδρου, Απόστολου Βέττα.Το υπόλοιπο ΔΣ ουσιαστικά το έπαυσε ο υπουργός και χωρίς, μάλιστα, επίσημη ενημέρωση. Με την παύση αυτή προσπαθεί να επιρρίψει, όπως φαίνεται, ευθύνες για την κακή λειτουργία του θεάτρου στο ΔΣ, το οποίο από τον ίδιο το νόμο έχει διακοσμητικό χαρακτήρα και ελάχιστες έως καθόλου αποφασιστικές αρμοδιότητες. Θεωρεί, με λίγα λόγια, άλλους υπεύθυνους, όταν το ίδιο το ΥΠΠΟ παρέχει, μέσω του νόμου, τις υπερεξουσίες στον καλλιτεχνικό διευθυντή;

Από την άλλη, προκαλούν, τουλάχιστον έκπληξη, κάποιες από τις επιλογές του. Διορίζει πρόεδρο του νέου ΔΣ, έναν άνθρωπο για τον οποίο υπάρχουν διάχυτες αμφιβολίες για τον τρόπο διαχείρισης των θεμάτων της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας ως πρόεδρος του Οργανισμού, τον Δημήτρη Σαλπιστή. Τα υπόλοιπα μέλη είναι Δ. Ιακωβίδης (καθηγητής), Κ. Μακρίδου (καθηγήτρια Νομικής), Ζωή Λάσκαρη (ναι, αλήθεια είναι), Ρ. Αξελός, Αιμ. Υψηλάντη, Β. Γκούφας.

  • Τοποθετήθηκε εξάλλου το ΔΣ της Οπερας Δωματίου στη Θεσσαλονίκη. Συγκεκριμένα απαρτίζεται από τους: Ιω. Μανωλεδάκη (πρόεδρος), Σπύρο Ευαγγελάτο, Ιω. Χασιώτης, Θ. Νικολαϊδου και Κατ. Καρατζά.
Εικαστικές σελίδες

Στη δημιουργία της Οπυς Ζούνη,αναφέρεται η νέα μονογραφία που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις "Αδάμ".Στο λεύκωμα καταγράφεται, με πυκνή έγχρωμη εικονογράφηση, η καλλιτεχνική της δραστηριότητα από το 1964 μέχρι σήμερα.

Οπως ανέφερε στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου η ιστορικός τέχνης Ολγα Μετζαφού - Πολύζου,"η εικαστική δημιουργία της Οπυς Ζούνη ξεπερνά την τριακονταετία. Αυτή την πορεία καλούμαστε να ακολουθήσουμε στο βιβλίο που κυκλοφόρησε. Αντικείμενο μελέτης της εικαστικής δραστηριότητας της Ο. Ζούνη είναι η φύση, την οποία αντιμετωπίζει μέσα από ένα σύστημα γραμμών και επιφανειών. Τα μαθηματικά εκφράζονται πλαστικά στο έργο της. Η ζωγραφική της τείνει να ξεπεράσει τα όρια του πίνακα και να αγγίξει το άπειρο. Φαντασία, πειθαρχία, λογική και αυθορμητισμός χαρακτηρίζει τη δημιουργία της".

Τα έργα που έχουν επιλεγεί για το βιβλίο, κατανέμονται σε επτά εποχές, σε μια χρονολογική και εικαστική προσέγγιση κατάταξής τους. Στην εισαγωγή κάθε εποχής, η ίδια η καλλιτέχνιδα αναπτύσσει τον προβληματισμό που τη διακατείχε και τις προτάσεις που την οδήγησαν στη σύνθεση των αντίστοιχων έργων. Κείμενα για το έργο της ζωγράφου καταθέτουν στο βιβλίο οι διεθνώς φημισμένοι ιστορικοί τέχνης Ρενέ Μπέργκερ και Πιερ Ρεστανί και οι Ελληνες: Δημήτρης Παπαστάμος, Ολγα Μετζαφού - Πολύζου, Χάρης Σαββόπουλος, Μπία Παπαδοπούλου.

Σημειώνουμε ότι μία ολοκληρωμένη έκθεση συνοδεύει την παρουσίαση του βιβλίου, με 22 τελευταία έργα της ζωγράφου σε κατασκευές και ζωγραφικά του 1997 κυρίως, σαν δείγμα της προοπτικής εξέλιξης της δουλιάς της. Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 10/2.

Φωτογραφική Κύπρος

Μέχρι τις 24/1 στο "Σπίτι της Κύπρου" θα διαρκέσει η έκθεση φωτογραφίας του πρόωρα χαμένου μορφωτικού συμβούλου και διευθυντή του "Σπιτιού της Κύπρου" Ανδρέα Μαλέκου.Τίτλος της έκθεσης "Η Κύπρος μέσα από το φακό του Ανδρέα Μαλέκου". Η έκθεση πραγματοποιήθηκε στη μνήμη του Ανδρέα Μαλέκου - δημιουργού των περισσοτέρων μέσων διδασκαλίας στα σχολεία της Κύπρου (ήταν προϊστάμενος της Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου), αλλά και γνωστού για την καλλιτεχνική φωτογραφική ματιά του, την υψηλού αισθητικού επιπέδου επιμέλεια βιβλίων που έκανε και τη γενικότερη πολιτιστική δραστηριότητά του. Η έκθεση λειτουργεί καθημερινά 10πμ-3μμ και 5.30-8.30μμ και Σάββατο 10πμ-1μμ.

Μουσική προσέγγιση

Δώδεκα συναυλίες στην Αθήνα και στην περιφέρεια αποτελούν τα πεπραγμένα των Μουσικών Συνόλων της ΕΡΤ για το μήνα που πέρασε. Φιλοδοξώντας σε μια ευρύτερη δραστηριοποίηση, που θα δίνει έμφαση στον κοινωνικό χαρακτήρα της Τέχνης οι δύο ορχήστρες (Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα και Ορχήστρα Σύγχρονης Μουσικής) και η Χορωδία της ΕΡΤ ξεκινούν για το πρώτο τρίμηνο του 1998 σειρά συναυλιών σε διάφορους χώρους. Ετσι, η Χορωδία της ΕΡΤ υπό τη διεύθυνση του Αντώνη Κοντογεωργίου θα δώσει συναυλίες σε ιδρύματα, νοσοκομεία κ.α. με πρόθεση να προσεγγίσει ορισμένες ιδιαίτερα ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες. Τα έργα, μάλιστα, που θα παρουσιαστούν έχουν επιλεγεί ειδικά, για να ανταποκρίνονται προς το σκοπό αυτό. Η πρώτη συναυλία πραγματοποιείταισήμερα, στις 11.30π.μ., στο Κρατικό Θεραπευτήριο Ψυχικών Παθήσεων.Ανάλογες εκδηλώσεις θα γίνουν στο Γηροκομείο Αθηνών, στο ΠΙΚΠΑ Πεντέλης, στις Φυλακές Κορυδαλλού κ.α.

Περιοδική λογοτεχνική "Μετάφραση"

Ο δεινοπαθημένος τα τελευταία χρόνια τομέας της λογοτεχνικής μετάφρασης απέκτησε ένα περιοδικό υψηλής γλωσσικής και θεματολογικής ποιότητας, του οποίου την πενταμελή συντακτική επιτροπή αποτελούν οι γνωστές, καλές μεταφράστριες Οντέτ Βαρών - Βασάρ, Γεωργία Ζακοπούλου, Κατερίνα Κολλέτ, Νίκη Μολφέτα, Ευγενία Τσελέντη,ενώ συνεργάτες του είναι επίσης έγκυροι μεταφραστές λογοτεχνικών βιβλίων. Επωνυμία του περιοδικού είναι το αντικείμενο της δουλιάς τους "Μετάφραση" (Σωκράτους 26, Κηφισιά 14561, τηλ. 8015.713) και διατίθεται από τα βιβλιοπωλεία "Κατάρτι" (Μαυρομιχάλη 9, Αθήνα) και "Λοξίας" (Ισαύρων 7, Θεσσαλονίκη).

Αξίζει να αναφερθούμε στα περιεχόμενα του 3ου τεύχους της "Μετάφρασης", που είχε τη συνδρομή του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου Γαλλίας και του Ιταλικού Μορφωτικού Ινστιτούτου Αθηνών. Πρώτο στη σειρά των περιεχομένων είναι ένα πλούσιο αφιέρωμα στην ιταλική λογοτεχνία, μέσω βιογραφικών σημειωμάτων και λογοτεχνικών "δειγμάτων" εφτά γυναικών,βραβευμένων στην πατρίδα τους, αλλά άγνωστων και αμετάφραστων στην Ελλάδα. Ακολουθούν πολύ ωραία μεταφρασμένα ποιήματα, ένα του Αντρέ Μπρετόν (Στέφανος Ν. Κουμανούδης) και τρία του Πάουλ Τσέλαν (Χρήστος Λάζος, Βίκη Σκούμπη). Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει η πολυσέλιδη συζήτηση με θέμα "Μετάφραση Ανθρωπιστικών Επιστημών (Προβληματισμοί και αδιέξοδα)".Καθώς η συντακτική επιτροπή δηλώνει με συγκίνηση ότι μαθήτεψε πλάι στον Παύλο Ζάννα,στη μνήμη του δημοσιεύει κείμενό του ("Πορτραίτα μεταφραστών") και μεταφράσεις του. Στο τεύχος περιέχονται και θεωρητικά άρθρα για μεταφραστικά θέματα και άλλες συνεργασίες. Σημειώνουμε, τέλος, ότι το περιοδικό εκτός από τη γαλλική γλώσσα και κουλτούρα επεκτείνεται και σε άλλες, διευρύνοντας τον κύκλο των συνεργατών του.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ