ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 28 Αυγούστου 1998
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Μας λείπει δεκατέσσερα χρόνια

Σύντροφε Μάνο, κρητικόπουλο, Ερωτόκριτέ μας άξιε γιε της Ρωμιοσύνης/ Ερωτας είσαι και ομορφιά και λεβεντιά και αγάπη/ στο μπόι σου παίρνει μέτρο η ανθρωπιά και η τέχνη/ μες στη φωνή σου ακέριος ο λαός βρίσκει την πιο σωστή φωνή του/ μες στη φωνή σου πέντε αηδόνια, τρεις αητοί κι ένα λιοντάρι δένουν τη φιλία του κόσμου./ Σύντροφε Μάνο εσένανε σου πρέπουν αψηλόκορφοι ύμνοι σαν τον πάππο σου τον ψηλορείτη/ λόγια τρανά για την αντρειά σου και την τέχνη σου/ καθώς αυτά στις ραψωδίες του Ομήρου/ όμως εγώ φτωχές ακούω τις λέξεις μου μπροστά στην ελατόφυτη καρδιά σου/ κι έτσι μονάχα δέκα στίχους σου αφιέρωσα κι ένα μεγάλο "Γεια σου ορέ ΛεβεντοΜάνο"/ ένα μεγάλο "Γεια σου" που αναβλύζει απ' τις καρδιές και από το στόμα όλων των συντρόφων". (Γιάννης Ρίτσος 14 IV 81).

Δεκατέσσερα χρόνια πέρασαν από το θάνατο του αξέχαστου συντρόφου(2 Σεπτέμβρη 1984). Η μεγαλοσύνη του Μάνου Κατράκη δεν περιοριζόταν στην αλήθεια της θεατρικής τέχνης του. Ξεκινούσε, πρώτα απ' όλα, από τη ζωή του. Είχε την παλικαριά να αγαπά και να μοχθεί για τη ζωή, τον αγώνα, την τέχνη. Δυνατός, εργατικός, σεμνός και αταλάντευτος επέλεξε το δύσκολο δρόμο και στη ζωή και στην τέχνη. Οι προσωπικές του αγωνίες ήταν οι αγωνίες του λαού και η ανησυχία του ήταν η ανησυχία του παθιασμένου εργάτη της τέχνης.

Στη μνήμη του η συντρόφισσά του Λίντα Αλμα - Κατράκη,μαζί με φίλους και συντρόφους του θα τελέσουν μνημόσυνο, αύριο, στις 12 το μεσημέρι, στον τάφο του, στο Α Νεκροταφείο Αθηνών.

Λίγοι... τη θυμήθηκαν

Ενας χρόνος πέρασε από το θάνατο της "συννεφιασμένης" αρχόντισσας του ρεμπέτικου, της Σωτηρίας Μπέλλου.Κι όμως... οι περισσότεροι την ξέχασαν. Λίγοι συγγενείς και φίλοι και ο αγαπημένος φίλος της, ο Επίτιμος Πρόεδρος του ΚΚΕ, Χαρίλαος Φλωράκης,μαζί με το μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ Σπύρο Χαλβατζή και την Μπέττυ Βαλάση,συγκεντρώθηκαν χτες, το πρωί για να τη μνημονεύσουν. Η ελληνική ψυχή του τραγουδιού, λες και δεν υπήρξε ποτέ. Η μοναξιά που την πλήγωσε βαθιά τα τελευταία χρόνια, στρογγυλοκάθισε και στο μαρμαρένιο τόπο που τη φιλοξενεί. Οι λίγοι και πραγματικοί της φίλοι που δε χάθηκαν "μες στη βαθιά σκοτούρα" ήταν εκεί. Σιωπηλοί και με την απορία στα μάτια, "υπέγραφαν" στην "αιωνία μνήμη" της.

Κορυφαία φυσιογνωμία στο ρεμπέτικο και το γνήσιο λαϊκό τραγούδι, η Σ. Μπέλλου αποτέλεσε για πολλές γενιές σύμβολο. Χάρη στις δυνατές και σε βάθος ερμηνείες της, που δεν περιορίστηκαν μόνο στο να ψυχαγωγήσουν, αλλά κατάφεραν να συνεπάρουν, αγγίζοντας πολύ συχνά ευρύτερες κοινωνικές καταστάσεις. Η αμίμητη, μοναδική στο είδος φωνή της, έδωσε φτερά σε δεκάδες τραγούδια, κάνοντάς τα αναπόσπαστο κομμάτι της ελληνικής ψυχής. Θα τη θυμόμαστε.

Κυκλάδες και Αρχαϊκή Πλαστική

"Η πλαστική των Κυκλάδων. Ιστορία των εργαστηρίων, ακτινοβολία των ρυθμών" είναι το θέμα του διεθνούς συνεδρίου που θα γίνει στην Αθήνα από 7 έως 9 Σεπτεμβρίου.Το συνέδριο οργανώνει η ΚΑ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων σε συνεργασία με τη Γαλλική Αρχαιολογική Σχολή.Η εναρκτήρια συνάντηση θα πραγματοποιηθεί στο αμφιθέατρο του υπουργείου Πολιτισμού (Μπουμπουλίνας 20) και οι επόμενες δύο θα φιλοξενηθούν στο Γαλλικό Ινστιτούτο (Σίνα 31).

Σκοπός του Συνεδρίου είναι να παρουσιαστεί το νέο υλικό και οι απόψεις των επιστημόνων και να δοθούν νέες κατευθύνσεις στην έρευνα, προκειμένου να προσδιοριστεί με ακρίβεια η συμβολή των Κυκλάδων στην ιστορία της ελληνικής τέχνης, καθώς αποτέλεσαν σημαντικό κέντρο της αρχαϊκής πλαστικής με ακτινοβολία στις διάφορες περιοχές του ελληνικού κόσμου.

Την πρώτη μέρα του συνεδρίου οι ομιλητές θα αναφερθούν στις καλλιτεχνικές σχέσεις Νάξου και Πάρου, Κρήτης και Κυκλάδων, Κυκλάδων και Αθήνας, καθώς και στην ακτινοβολία της Πάρου. Ανάμεσά του ο καθηγητής Αρχαιολογίας Β. Λαμπρινουδάκης θα αναφερθεί στην περίπτωση της Νάξου σχετικά με τη"Λειτουργία και διαμόρφωση της αρχαϊκής πλαστικής των Κυκλάδων στον τόπο παραγωγής της".Τη δεύτερη μέρα θα γίνουν ομιλίες για τους τύπους του Κούρου και της Κόρης, τις Σφίγγες και τους Ιππείς. Ο Φρ. Κρουασάν θα μιλήσει για τις "Πρώιμες κόρες των Κυκλάδων",η Ισ. Τριάντη για τους"Δύο υστεροαρχαϊκούς ίππους από την Πάρο" ενώ η Γ. Κοκκορού - Αλευρά θα αναφερθεί στην "Προέλευση του αρχαϊκού συντάγματος ιππέων στη Δήλο".

Την τελευταία μέρα οι ομιλητές θα αναφερθούν στα Εργαστήρια, στις Βάσεις και τις Επιγραφές, στο Μάρμαρο και την προέλευσή του και στον Αυστηρό Ρυθμό. Ανάμεσα στους εισηγητές είναι οι Γ. Μανιάτης - Κ. Πολυκρέτη με θέμα τον"Προσδιορισμό της προέλευσης του μαρμάρου των Κυκλάδων και του Αιγαίου με φασματοσκοπία ΕΡR και οπτική μικροσκοπία",ο Α. Μάντης για την "Αρχαϊκή επιτύμβια στήλη από την Ιο",ο Φρ. Προστ με θέμα "Ενα εργαστήριο κούρων της Νάξου" κ. ά.

Το Συνέδριο οργανώνεται υπό την αιγίδα επιστημονικής επιτροπής που απαρτίζεται από τους αρχαιολόγους: Λ. Μαραγκού, Ισ. Τριάντη, Α. Δεληβοριά, Φρ. Κρουασάν, Β. Χόλτζμαν, Κλ. Ρόλεϋ.

"Παρόντα" τα ΔΗΠΕΘΕ

Συνεχίζονται τα "Μερκούρεια '98", η συνάντηση όλων των ΔΗΠΕΘΕ, που πραγματοποιείται στο θέατρο "Μάνος Κατράκης" του Δήμου Συκεών.

  • Το έργο του Γεωργίου Θεοτοκά "Το παιχνίδι της τρέλας και της φρονιμάδας",παρουσιάζει το ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων,σήμερα. Σκηνοθεσία Νίκου Χατζηπαπά,σκηνικά - κοστούμια Γιώργου Ασημακόπουλου.Παίζουν: Φίλιππος Σοφιανός, Αγλαϊα Παππά, Εκτωρ Καλούδης, Κώστας Γαλανάκης, Στέλιος Λιοδάκης, Γιάννης Σιαμσιάρης, Μιχάλης Μπίζιος, Δημήτρης Γιαννόπουλος κ.ά.
  • Το σαιξπηρικό "Ονειρο καλοκαιρινής νύχτας" θα παρουσιάσει το ΔΗΠΕΘΕ Λάρισας,αύριο. Μετάφραση Κώστα Αντωνίου,σκηνοθεσία Κυριάκου Αργυρόπουλου.Παίζουν: Ηρώ Μουκίου, Λεωνίδας Κακούρης, Δημήτρης Πάσσος,κ.ά.
  • Το μπρεχτικό "Κύκλο με την κιμωλία" παρουσιάζει το ΔΗΠΕΘΕ Αγρινίου,την Κυριακή. Μετάφραση Οδυσσέα Ελύτη,σκηνοθεσία Κώστα Ν. Φαρμασώνη,σκηνικά - κοστούμια Μιχάλη Σδούγκου,μουσική Κώστα Θωμαϊδη.Τους ρόλους ερμηνεύουν: Σταύρος Παράβας, Ελευθερία Βιδάκη, Γιάννης Κρανάς, Γιάννης Παπαθανάσης,κ.ά.
  • Το ΔΗΠΕΘΕ Ρούμελης θα παρουσιάσει, τη Δευτέρα, τον "Χαρτοπαίκτη" του Μ. Χουρμούζη. Σκηνοθεσία Κώστα Μπάκα,σκηνικά - κοστούμια Αφροδίτης Κουτσουδάκη.Παίζουν οι: Αννέτα Πυλαρινού, Πάνος Σκουρολιάκος, Αρης Τσιούνης, Χρήστος Γεωργίου,κ.ά.
@ Το Αγροτικό - Εθνογραφικό Μουσείο Αραδοσιβίων που έχει την έδρα του
  • Το Αγροτικό - Εθνογραφικό Μουσείο Αραδοσιβίων,που έχει την έδρα του στις κοινότητες Γαλανόβρυσης και Στεφανόβουνου του νομού Λάρισας, διοργανώνει και φέτος (28-30 Αυγούστου) το 4ο παραδοσιακό χορευτικό πανηγύρι με τίτλο "Αραδοσίβια '98".Το πρόγραμμα περιλαμβάνει χορούς και τραγούδια από την Αιθιοπία, τις Φιλιππίνες, την Τουρκία και την Ελλάδα.
Και η Τουρκία ζητά αρχαιότητες

Το αίτημα της επιστροφής των θησαυρών της Τροίας,που μεταφέρθηκαν από τον Ερρίκο Σλίμαν στο Βερολίνο, επαναφέρει η Τουρκία και μαζί με αυτούς ζητάει την επιστροφή του Βωμού της Περγάμου,που βρίσκεται στο Μουσείου της Περγάμου, στο Βερολίνο.

Το βασικό επιχείρημα του Τούρκου υπουργού Πολιτισμού, Ιστεμιχάν Ταλάι, είναι ότι "αν η Γερμανία υποστηρίζει στη διένεξή της με τη Ρωσία ότι οι θησαυροί της Τροίας μεταφέρθηκαν παράνομα από τη Γερμανία, θα πρέπει να παραδεχτεί ότι μεταφέρθηκαν παράνομα και από την Τουρκία".Σημειώνεται ότι ο Βωμός της Περγάμου, ένα από τα ωραιότερα γλυπτά σύνολα, χρονολογείται στο 164 - 156 π.Χ. Αποκαλύφθηκε το 1880 από τον Γερμανό Καρλ Χούμαν και με άδεια του τότε σουλτάνου Αβδούλ Χαμίτ Β' μεταφέρθηκε στη Γερμανία. Αλλά σήμερα η Τουρκία τονίζει ότι η άδεια που δόθηκε τότε δεν μπορεί να δεσμεύει ακόμα τις αρχαιότητες.

Σχετικά με τα ευρήματα των ανασκαφών του Σλίμαν, η Τουρκία επιμένει στο γεγονός της παράνομης φυγάδευσης,ενώ από άλλη πλευρά η Γερμανία βασίζεται στο ότι ο Σλίμαν πλήρωσε εκ των υστέρων αποζημίωση για τη φυγάδευση των αρχαιοτήτων. Πάντως, μέσα σε διάστημα εννέα χρόνων συγκεντρώθηκαν στην Τουρκία 20 εκατομμύρια υπογραφές που στηρίζουν το αίτημα της επιστροφής των ελληνικών μεν αρχαιοτήτων που, όμως, βρίσκονταν στο έδαφος της Τουρκίας.

Εις μνήμην Δ. Ροντήρη

Η "Ιφιγένεια εν Αυλίδι" του Ευριπίδη του καλλιτεχνικού οργανισμού "Μορφές Εκφρασης" και του Ινστιτούτου Δημήτρη Ροντήρη,που είναι αφιερωμένη στη μνήμη και στα 100 χρόνια από τη γέννηση του μεγάλου δασκάλου του θεάτρου Δ. Ροντήρη, θα παρουσιαστεί αύριο στο θέατρο Λυκαβηττού.Η παράσταση ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Θωμά Κινδύνη,σκηνικά - κοστούμια Πολυτίμης Μαχαίρα και μουσική Ιωάννας Κιρκιλέση.Παίζουν: Μαρία Παπαλάμπρου, Θωμάς Κινδύνης, Χρύσα Κουλουφάκου, Χάρης Καστανιάς κ. ά. Ο Θ. Κινδύνης διαφωνεί με τους νεοτερισμούς και τους μοντέρνους τρόπους ανεβάσματος της αρχαίας τραγωδίας και υπερασπίζεται τον τρόπο που "εγκαινίασε" ο Δημήτρης Ροντήρης.

Οπως ανακοινώθηκε, σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου, από την κόρη του Δημήτρη Ροντήρη, Κωστούλα,τον Θωμά Κινδύνη και τη Ζωζώ Λιδωρίκη ("Διεθνείς Σχέσεις Πολιτισμού"), στο τέλος του χρόνου θα λειτουργήσει το "Αρχείο Δημήτρη Ροντήρη",το οποίο επεξεργάζονται εδώ και πέντε χρόνια και θα στεγαστεί στο διατηρητέο σπίτι του Ροντήρη στη Γλυφάδα. Παράλληλα από τον Οκτώβρη θα λειτουργήσει το πρώτο Πειραματικό Στούντιο για ηθοποιούς, με προοπτική την ίδρυση Δραματικής Σχολής Ροντήρη.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ