ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 31 Οχτώβρη 2003
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΡΩΤΗΣΗ του ΚΚΕ
Βεβηλώνουν το τυπογραφείο του ΕΑΜ

Αποψη της «Βικτώρια» στην κατακόμβη. Πάνω της βρέθηκε κακέκτυπο τύπωμα με κουπόνια του ΕΑΜ και ΕΛΑΣ και πίσω της, στον τοίχο, μόλις που διακρίνεται το ανορθόγραφα γραμμένο σύνθημα «Ζωή χωρίς τη λευτεριά καλύτερα να λείπει»
Αποψη της «Βικτώρια» στην κατακόμβη. Πάνω της βρέθηκε κακέκτυπο τύπωμα με κουπόνια του ΕΑΜ και ΕΛΑΣ και πίσω της, στον τοίχο, μόλις που διακρίνεται το ανορθόγραφα γραμμένο σύνθημα «Ζωή χωρίς τη λευτεριά καλύτερα να λείπει»
«Τεράστια πολιτική και ιστορική σημασία, με απόλυτη την ευθύνη της κυβέρνησης, έχει η προσπάθεια που γίνεται για την αλλοίωση του πραγματικού χαρακτήρα και περιεχόμενου του παράνομου τυπογραφείου του ΕΑΜ, που βρίσκεται στην οδό Σκρα 31, στην Καλλιθέα».

Αυτό σημειώνουν σε Ερώτηση προς τον υπουργό Πολιτισμού, την οποία κατέθεσαν οι βουλευτές του ΚΚΕ, Ορέστης Κολοζώφ και Αντώνης Σκυλλάκος. Οι βουλευτές προσθέτουν, ότι «αυτό το ιστορικό μνημείο, με τη θρυλική μηχανή "Βικτώρια", το οποίο δημιουργήθηκε με απόφαση της ΚΕ του ΚΚΕ και του ΕΑΜ», και αποτελεί «σύμβολο και δείγμα του μεγαλειώδους αγώνα του ελληνικού λαού κατά του φασισμού, μοναδικό στη χώρα μας και στην Ευρώπη, γίνεται προσπάθεια να βεβηλωθεί μέσα από μια αρχιτεκτονική μελέτη, που προβλέπει, ανάμεσα στα άλλα, τη μετατροπή του μουσείου από "Μουσείο του Τύπου του ΕΑΜ", σε "Μουσείο Αντιστασιακού Τύπου 1941-1944" γενικώς».

Και οι κομμουνιστές βουλευτές συνεχίζουν: «Σε πρόσφατη συνεδρίαση του Κεντρικού Συμβουλίου Νεοτέρων Μνημείων του ΥΠΠΟ, αντί να δοθεί τέρμα στη μεθοδευμένη αυτή προσπάθεια, παίρνοντας υπόψη τον πραγματικό χαρακτήρα του ιστορικού μνημείου, τη γνώμη και τις έντονες διαμαρτυρίες των Αντιστασιακών ΕΑΜικών Οργανώσεων, οι οποίες εκπροσωπούνται στην επιτροπή που έχει συσταθεί, και οι οποίες συστηματικά αγνοούνται από το υπουργείο Πολιτισμού, καθώς και τη γνώμη επιστημόνων και υπηρεσιακών παραγόντων που συμμετέχουν στο ΚΣΝΜ και υπερασπίζονται τον πραγματικό χαρακτήρα του μνημείου, προχώρησαν σε αναβολή της συζήτησης του θέματος».

Οι βουλευτές, τέλος, ρωτούν τον υπουργό «τι μέτρα θα πάρει η κυβέρνηση για να μπει τέλος στη μεθοδευμένη αυτή προσπάθεια, που επιχειρεί να βεβηλώσει τους ηρωικούς αγώνες της ΕΑΜικής Αντίστασης, τα αντιφασιστικά πατριωτικά αισθήματα και τους αγώνες του λαού».

«Εφυγε» ο Ελεμ Κλίμοφ

«Ελα και δες»
«Ελα και δες»
Πέθανε (26/10), σε ηλικία 71 ετών, ένας από τους «κλασικούς» του σοβιετικού κινηματογράφου, ο Ελεμ Κλίμοφ. Δημιουργός πολλών ταινιών, μεταξύ των οποίων και το αριστούργημα «Ελα και δες», που αναπαριστά, συγκλονιστικά, τις σφαγές που έκαναν οι ναζί στα χωριά της Λευκορωσίας. Ο Κλίμοφ, ο οποίος διακρίθηκε και σαν σεναριογράφος, «κινήθηκε» με καταπληκτικά αποτελέσματα ανάμεσα στη σάτιρα και το δράμα.

Γεννημένος το 1933 στο Στάλινγκραντ (σημερινό Βόλγκογκραντ), ο Κλίμοφ δεν ξεκίνησε σαν κινηματογραφιστής, αλλά ολοκλήρωσε τις σπουδές του στο Ινστιτούτο Αεροναυτικής της Μόσχας το 1957. Αμέσως μετά εργάστηκε στη σύνταξη του τμήματος νεολαίας στον Πανενωσιακό Ραδιοφωνικό Σταθμό και στο κεντρικό κανάλι της τηλεόρασης, καθώς και στη Φιλαρμονική της Μόσχας. Με τον κινηματογράφο άρχισε να ασχολείται στις αρχές της δεκαετίας του '60 και το 1964 πήρε το δίπλωμά του από το θρυλικό Κινηματογραφικό Ινστιτούτο της Μόσχας (ΒΓΚΙΚ).

Η πρώτη του επαγγελματική δουλιά, στα επίσης θρυλικά στούντιο της «Μόσφιλμ», ήταν η ταινία «Καλώς ήλθατε, ή απαγορεύεται η είσοδος στους μη έχοντες εργασία», η οποία ήταν μια σατιρική «ματιά» στη ζωή μιας ομάδας πιονιέρων. Η ταινία αρχικά, για αδιευκρίνιστους λόγους, δε «βγήκε» στις αίθουσες, αλλά αργότερα διανεμήθηκε κανονικά.

Με την κωμωδία ασχολήθηκε και αργότερα («Οι περιπέτειες του οδοντογιατρού», 1965), ενώ διέπρεψε και στο ντοκιμαντέρ («Σπορ, σπορ, σπορ», 1970). Το 1974 γύρισε την «Αγωνία» (θέμα της ο Ρασπούτιν), ενώ, το 1982, μετά το θάνατο της συζύγου του, επίσης σκηνοθέτιδας, Λαρίσας Σέπιτκο, ο Κλίμοφ γύρισε τον «Αποχαιρετισμό». Το «Ελα και δες» γυρίστηκε το 1985 και έμελλε να είναι η τελευταία του ταινία. «Σάρωσε» τα πρώτα βραβεία του Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Μόσχας την επόμενη χρονιά και παραμένει μια συγκλονιστική, καλλιτεχνική «μαρτυρία» (βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα) όχι μόνο για τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, αλλά και για τις ηθικές και υλικές συνέπειες του πολέμου, εν γένει. Από το 1986 διατέλεσε πρώτος γραμματέας της Ενωσης Κινηματογραφιστών ΕΣΣΔ.

Ακέφαλο το «Θεσσαλικό Θέατρο»

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του, Γιώργος Ζιάκας, παραιτήθηκε, καταγγέλλοντας το δήμαρχο για «παρεμβάσεις»

Παραιτήθηκε από τη θέση του ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Δημοτικού Περιφερειακού Θεάτρου Λάρισας «Θεσσαλικό Θέατρο», Γιώργος Ζιάκας. Ο καταξιωμένος σκηνογράφος - ενδυματολόγος κατήγγειλε τον δήμαρχο Κ. Τζανακούλη για «παρεμβάσεις στο καλλιτεχνικό έργο του» κι εξέφρασε τις ανησυχίες του για την πορεία καλλιτεχνικής υποβάθμισης του θεάτρου.

Στην επιστολή παραίτησής του, ο Γ. Ζιάκας αφού αναφέρεται σε παρεμβάσεις που είχαν να κάνουν με τη λειτουργία του θεάτρου - μείωση των μελών του ΔΣ, με εξαναγκασμό σε παραιτήσεις και τον αποκλεισμό του εκπροσώπου των εργαζομένων - κάνει λόγο και για άλλες παρεμβάσεις, που άπτονται των καλλιτεχνικών αρμοδιοτήτων του κι αφορούν στην εν γένει καλλιτεχνική πορεία του θεάτρου.

Συγκεκριμένα αναφέρεται στην απόρριψη από το δήμαρχο του χειμερινού ρεπερτορίου - ο ίδιος το είχε προτείνει - που περιλάμβανε τα έργα «Ράφτης κυριών» του Φεϊντό, «Νόρα» του Ιψεν, «Δεσποινίς Τζούλια» του Στρίντμπεργκ και το παιδικό «Σχολείο για κλόουν» ή άλλο έργο - καθώς και την απόρριψη ταλαντούχων ηθοποιών από τη διανομή του «Ράφτη κυριών», το μόνο έργο που τελικά εγκρίθηκε.

Οι ηθοποιοί που απορρίφθηκαν - όπως επισημαίνει ο Γ. Ζιάκας - «υπηρέτησαν για χρόνια και σε δύσκολους καιρούς το "ΘΘ"», ενώ ο δήμαρχος ήθελε να πάρουν σταρ της τηλεόρασης. Αυτή η επιλογή - σημειώνει ο Γ. Ζιάκας - «καθορίζει και τη "γραμμή" της καλλιτεχνικής πορείας του θεάτρου».

Να σημειώσουμε ότι η παραίτηση του Γ. Ζιάκα έρχεται να επιβεβαιώσει ότι είχαν δίκιο όσοι, τον τελευταίο καιρό, εξέφραζαν ανησυχίες και φόβους και για την πορεία του «ΘΘ» και, γενικότερα, για τον πολιτισμό στη Λάρισα. Ανησυχίες και φόβοι, που σχετίζονται με την εκφρασμένη θέληση του δημάρχου και της δημοτικής αρχής να «ελαφρώσουν» οικονομικά, «ελαφρώνοντας» καλλιτεχνικά, την πολιτιστική πολιτική του δήμου. Κι όλα αυτά σ' ένα δήμο που, επί δημαρχίας του αείμνηστου Αριστείδη Λαμπρούλη, ήταν το πολιτιστικό πρότυπο για όλη τη χώρα.

... Θα περάσει κι αυτό

Μια αναπάντεχη συμφορά έζησε χτες η μεγάλη μας Δανάη Στρατηγοπούλου - Χαλκιαδάκη. Η πυρκαγιά, που ξέσπασε στο σπίτι της στη Ραφήνα (από έκρηξη αερόθερμου σύμφωνα με την Πυροσβεστική) ήταν η αιτία να γίνουν στάχτη «κομμάτια» και μαρτυρίες μιας ζωής. Το «αηδόνι» του Αττίκ, η μεταφράστρια του Νερούδα, η καλλιτέχνις με την πολυσήμαντη δημιουργική προσφορά της στις Τέχνες και τα Γράμματα έζησε δραματικές στιγμές βλέποντας το μικρό διαμέρισμά της να παραδίνεται στις φλόγες και πολύτιμα βιβλία και αντικείμενα, όπως το πιάνο της, να γίνονται αποκαϊδια. Ελπίζουμε ότι και αυτή τη δύσκολη στιγμή η Δανάη θα την αντιμετωπίσει όπως και τόσες άλλες δυσκολίες του παρελθόντος. Παλικαρίσια! Της ευχόμαστε ολόψυχα κουράγιο.

Το βιβλίο του Τάκη Σταθάτου «Το δάκρυ των Αγγέλων» («Σύγχρονη Εποχή») παρουσιάζει σήμερα στις 8 μμ, στο Μέγαρο Λόγου και Τέχνης (Πλατεία Γεωργίου) της Πάτρας η ΝΕ Αχαΐας του ΚΚΕ. Θα μιλήσουν ο Κώστας Μαραγκουδάκης, μέλος της ΚΕΟΕ του ΚΚΕ και ο βουλευτής Αχαΐας του ΚΚΕ, Παναγιώτης Κοσιώνης.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ