ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 5 Φλεβάρη 2000
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΑΣΚΛΗΠΙΕΙΟΝ ΕΠΙΔΑΥΡΟΥ
Αναστηλώνεται η Στοά του Αβάτου

Το κλιμακοστάσιο του Αβάτου
Το κλιμακοστάσιο του Αβάτου
Στο βόρειο πέρας του Ασκληπιείου της Επιδαύρου βρίσκεται το Αβατον, ο χώρος που προοριζόταν για τους ασθενείς που είχαν περάσει τη σωματική και ψυχική κάθαρση και ήταν έτοιμοι να δεχτούν την ίαση από το θεό Ασκληπιό. Εκεί οδηγούσε μια πρόστυλη ιωνική στοά, η μορφή και η κατασκευή της οποίας κατατάσσουν το μνημείο σε ξεχωριστή θέση στην ιστορία της αρχιτεκτονικής.

Η αποκατάσταση της Στοάς συζητήθηκε στην τελευταία συνεδρίαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, σύμφωνα με τη μελέτη που ανέθεσε η Ομάδα Εργασίας Μνημείων Επιδαύρου, μέσω του Ταμείου Διαχείρισης Πόρων Αρχαιολογικών Εργων. Η αναστηλωτική πρόταση βασίζεται στο διάσπαρτο αρχαίο υλικό που αποκαλύφθηκε στη διάρκεια ανασκαφικής έρευνας και καθαρισμού, σε ποσότητα που επιτρέπει τη μερική αποκατάσταση και ανάδειξη του μνημείου. Στόχος είναι να αναδειχτεί η έννοια της Στοάς ως προς την αρχιτεκτονική της μορφή.

Το αρχαίο υλικό πριν την τοποθέτησή του θα συντηρηθεί και θα αποκατασταθεί η μορφή του. Το νέο υλικό που θα χρησιμοποιηθεί θα είναι συμβατό με το αρχαίο (ερυθρόμορφος ψαμμίτης) και θα τοποθετηθεί στην κρηπίδα, σε κίονες και σε όλα σχεδόν τα διαφράγματα. Ειδικά για τα τελευταία, από τα σαράντα διαφράγματα της στοάς υπάρχουν τα 27 αρχαία, δηλαδή περίπου τα 2/3.

Αχαλίνωτη εξαγωγή αρχαιοτήτων

Ποτέ άλλοτε στην ιστορία της ελληνικής αρχαιολογίας δε συνέβη να εξάγονται, σε τέτοια συχνότητα και ποσότητα, αρχαιότητες στο εξωτερικό, στο όνομα της προβολής της ελληνικής πολιτιστικής κληρονομιάς. Στην τελευταία συνεδρίασή του το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο συζήτησε το δανεισμό αντικειμένων για δύο εκθέσεις στην Ισπανία, στη Βαρκελώνη και τη Μαδρίτη.

Στην πρώτη έκθεση (6 Απριλίου - 23 Ιουνίου), με τίτλο «Η ίδρυση της πόλης. Εθιμα τελετουργίας», θα σταλούν 25 αντικείμενα από τα Μουσεία Ακρόπολης, Ολυμπίας, Ερέτριας, Θήβας και το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Και θα σταλούν, παρότι - όπως επισήμαναν τα μέλη του Συμβουλίου - είναι ασαφές το πλαίσιο και η φιλοσοφία της έκθεσης τόσο πολύ, ώστε να ζητήσουν από τους οργανωτές περαιτέρω εξηγήσεις. Να σημειωθεί ότι οι Ισπανοί είχαν ζητήσει επιπλέον έργα, για τα οποία οι αρμόδιες Εφορείες έκαναν αρνητική εισήγηση, λόγω του ευαίσθητου και ευπαθούς υλικού.

Δε συνέβη, όμως, το ίδιο με τα 6 ελεφαντοστέινα χτένια φοινικικής προέλευσης, που θα μετακινηθούν από το Μουσείο στο Βαθύ Σάμου στη Μαδρίτη για την έκθεση «Οι Αρχαίοι Ελληνες στην Ισπανία. Στα ίχνη του Ηρακλή». Η αρμόδια Εφορεία είχε αντιρρήσεις. Ομως υπερίσχυσε η χωρίς προηγούμενο γνωμάτευση του ΚΑΣ, να σταλούν τα αρχαία. Αλλωστε στα εγκαίνια, στις 15 Φεβρουαρίου, θα παραστεί και η υπουργός Πολιτισμού, Ελ. Παπαζώη, στο... πλευρό της βασίλισσας Σοφίας.

Νέες αυλαίες
«Η κυρία εξαφανίζεται» στο «Τρένο στο Ρουφ»
«Η κυρία εξαφανίζεται» στο «Τρένο στο Ρουφ»
  • Η Κάτια Δανδουλάκη ανεβάζει, τη Δευτέρα, στο θέατρο «Δανδουλάκη» τον συνταρακτικό μονόλογο των Αννα Ρέινολντς και Μόιρα Μπουφίνι «Τζόρνταν», που έπαιξε προ ετών. Η πρεμιέρα είναι αποκλειστικά για ανθρώπους του θεάτρου, του Τύπου, τους σπουδαστές δραματικών σχολών και φοιτητές θεατρολογίας. Το έργο ανεβαίνει σε απόδοση Μάριου Πλωρίτη, σκηνοθεσία Μάγιας Λυμπεροπούλου, σκηνικά Γιώργου Πάτσα, μουσική επιμέλεια Ιάκωβου Δρόσου.
  • Ο θίασος «Αξάνα» της Τατιάνας Λύγαρη παρουσιάζει στο «Τρένο στο Ρουφ» (Σιδηροδρομικός σταθμός Ρουφ, Κωνσταντινουπόλεως) το έργο του Αλφρεντ Χίτσκοκ «Η κυρία εξαφανίζεται», με αφορμή τα 100 χρόνια από τη γέννηση του δημιουργού. Πρόκειται για αστυνομικό μυθιστόρημα της Εθελ Λίνα Γουάιτ «Ο τροχός γυρίζει», σε ελεύθερη απόδοση του Χίτσκοκ, το οποίο αποτέλεσε μια μεγάλη κινηματογραφική επιτυχία του. Για την απόδοση του κλίματος της εποχής και τις ανάγκες της πολυπρόσωπης παράστασης το «Τρένο» μεγάλωσε, με καινούρια βαγόνια (8 συνολικά). Η απόδοση είναι του Ερρίκου Μπελιέ, σκηνοθεσία Τατιάνας Λύγαρη, σκηνικό Λέας Κούση, κοστούμια Ντόρας Λελούδα, μουσική Μηνά Ι. Αλεξιάδη, κίνηση Νατάσσας Ζούκα. Παίζουν αλφαβητικά: Αννυ Δημάδη, Βλάσης Ζώτης, Δημήτρης Κοτζιάς, Ανδρέας Μαριανός, Αννα Μιχαήλου, Μπέττυ Νικολέση, Βαγγέλης Ρόκκος, Κλεό Σκουλούδη, Μανώλης Σορμαΐνης, Γιώργος Τσιδίμης, Μαρία Τσιμά, Κώστας Φλωκατούλας. Ακορντεόν παίζει ο Νίκος Ντας.
  • Αρχισαν οι παραστάσεις του ΚΘΒΕ με το έργο «Ο συνταγματάρχης πουλί» του Κρίστο Μπόιτσεφ, στο θέατρο της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών, σε μετάφραση Γιάννη Βαρβέρη, σκηνοθεσία Διαγόρα Χρονόπουλου, σκηνικά - κοστούμια Αγγελου Αγγελή, μουσική Γιούρι Στούπελ. Παίζουν: Μιχάλης Γούναρης, Οδυσσέας Γωνιάδης, Συμεών Κακάλας, Ελένη Καλλιγά, Εκτωρ Καλούδης, Φούλης Μπουντούρογλου, Χρίστος Νίνης, Θόδωρος Συριώτης και Τάσος Ψωμόπουλος. Πρόκειται για πικρή σάτιρα της σύγχρονης πραγματικότητας στα Βαλκάνια. Το έργο βραβεύτηκε στο Διεθνή Διαγωνισμό Θεατρικού Εργου, του Βρετανικού Συμβουλίου, το 1997. Εκτοτε έχει μεταφραστεί και παρουσιαστεί με επιτυχία σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες. Ο Κρίστο Μπόιτσεφ γεννήθηκε το 1950 στη Βουλγαρία και υπολογίζεται μεταξύ των σημαντικότερων Βαλκάνιων δραματουργών.
Κινηματογράφος και πραγματικότητα

Το 13ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ «Κινηματογράφος και πραγματικότητα» διοργανώνουν (7-12/2) στο Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών η ΓΓ Λαϊκής Επιμόρφωσης, το Ελληνικού Κέντρο Κινηματογράφου και η πρεσβεία της Αρμενίας. Στο φεστιβάλ περιλαμβάνονται: Αφιερώματα στο Γάλλο σκηνοθέτη Ζαν -Μαρί Ντρο, ο οποίος αποτυπώνει με μοναδικό τρόπο την ελληνική πραγματικότητα στη δεκαετία του '60, στον Αρμένιο σκηνοθέτη Αρταβαζντ Πελεχνιάν, ο οποίος ποιητικά «διαβάζει» τον κόσμο, στα ελληνικά ντοκιμαντέρ για τη μετανάστευση και επιλογή ντοκιμαντέρ με θέμα τη μουσική.

Θα παρουσιαστούν επίσης τέσσερα μεγάλου μήκους ντοκιμαντέρ παραγωγής '99: «Τα νυχτολούλουδα» του Νίκου Γραμματικού, «Ιδαίου Μύθοι» του Λευτέρη Χαρωνίτη, «Περάσματα στον Παράδεισο» του Γιάννη Λάμπρου και «Σιωπηλές μηχανές» του Θανάση Ρεντζή.

Προβολές καθημερινά στις 5μμ. Είσοδος ελεύθερη. Στις 9/2 (9μμ), οι Ντρο και Πελεχνιάν θα συζητήσουν με το κοινό.

«Νέμεσις» Φεβρουαρίου

Κυκλοφόρησε το τεύχος Φλεβάρη του περιοδικού «Νέμεσις». Αρθρογραφούν οι: Βασίλης Ραφαηλίδης «Η χειραγώγηση των μαζών από τα ΜΜΕ», Αντώνης Καρκαγιάννης «Οταν είσαι άνεργος και σου μιλάνε για ΟΝΕ», Μανόλης Γλέζος «Η λήθη δεν μπορεί να εκτελέσει τη μνήμη», Λάμπρος Παπαντωνίου «Επανεκλογή Σημίτη μεθοδεύουν οι ΗΠΑ», Ηλίας Ηλιόπουλος «Ο Γουίλιαμ ο περιπατητής ξανά στο Κόσσοβο», Κώστας Κυδωνιάτης «Τρομοκρατία και νέα τουρκοκρατία», Μαίρη Πίνη «Ιεροσόλυμα:Ορθόδοξο "μιλένιουμ" και... ξύλο», Ασπασία Παπαηλιού «Η ζωή μας σε κονσέρβα» και Χρυσούλα Διαβάτη «Γιατί αποσύρομαι από το θέατρο». Επίσης, άρθρο για τη δίωξη του υπουργού Δικαιοσύνης, Ευάγγελου Γιαννόπουλου, κατά του περιοδικού και συνέντευξη του Μάκη Τριανταφυλλόπουλου.

Περιλαμβάνονται ακόμη τα θέματα: «Η οικολογική καταστροφή στη Σερβία», «Αρμενία: Τα παλικάρια του Σασούν», «Καλκούτα: Ορθόδοξη ιεραποστολή», «Η Αγία Σωτήρα Σαγματά». Και όπως πάντα θέατρο, σινεμά, μουσική, Iντερνετ, αυτοκίνητο, οικονομία, αθλητικά και βιβλία. Το τεύχος συνοδεύεται από ένα cd-rom με πολυτονικές γραμματοσειρές, οδηγούς πληκτρολογίου και λεξικό της αρχαίας ελληνικής.

Απώλεια για την ελληνική μουσικολογία

Μια μεγάλη μορφή της μουσικής ζωής του τόπου μας, ο Γιάννης Γ. Παπαϊωάννου, μουσικολόγος και συνθέτης, πέθανε χθες σε ηλικία 85 ετών. Η κηδεία του θα γίνει τη Δευτέρα από το Α' Νεκροταφείο Αθηνών. Με σημαντική δράση στον τομέα της μουσικολογίας ο Γ. Γ. Παπαϊωάννου διατέλεσε πρόεδρος της Εταιρείας Φίλων Σκαλκώτα και κόπιασε για την ανακάλυψη, διαφύλαξη, μελέτη, έκδοση και προβολή του έργου του κορυφαίου συνθέτη.

Δίδαξε ιστορία της μουσικής στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και αλλού, ενώ ένα από τα σημαντικότερα έργα του, είναι η έκδοση «Από την ελληνική μουσική πρωτοπορία του 20ού αιώνα», μέσα από το οποίο απέδειξε τη δυναμική παρουσία και δημιουργία των Ελλήνων συνθετών. Συμμετείχε σε πλήθος διεθνή συνέδρια και η μουσικολογική του έρευνα χαρακτηρίζεται από νέες επιστημονικές μεθοδολογίες.

Ο Γιάννης Γ. Παπαϊωάννου γεννήθηκε το 1915 στην Αθήνα, μέσα σε μια μουσική οικογένεια: ο πατέρας του εξαίρετος κιθαριστής, η μητέρα του έπαιζε πιάνο, ο θείος του ήταν βιολονίστας, οι δύο του αδελφές Καίτη και Μαρίκα ήταν μεγάλες πιανίστες. Μαζί τους, έμαθε πιάνο και μυήθηκε στον κόσμο της μουσικής. Σε αυτό συνέβαλε και το γεγονός ότι ήταν κάτοχος μιας μεγάλης και αξιόλογης μουσικής βιβλιοθήκης, την οποία και αξιοποίησε στις έρευνές του.

Διακρίθηκε και σαν πιανίστας και συνθέτης. Μολονότι δεν ασχολήθηκε με τη σύνθεση ιδιαίτερα, εντούτοις έγραψε πολλές καντέντσες σε κλασικά κοντσέρτα (κυρίως του Μότσαρτ) που χαρακτηρίστηκαν ως ιδιαίτερα πιστές στο ύφος της εποχής τους. Επίσης έκανε πολλές συμπληρώσεις ημιτελών έργων μεγάλων μουσουργών για (πρακτικές) παρουσιάσεις. Εμφανίστηκε επανειλημμένα σε αυτοσχεδιασμούς στο πιάνο, σε κρουστά, ηλεκτρονικά κλπ.

Ο συγγραφέας Βασίλης Αλεξάκης τιμήθηκε από τον Γάλλο πρέσβη Μπερνάρ Κεσετζιάν, με αφορμή την ελληνική έκδοση του νέου βιβλίου του «Η καρδιά της Μαργαρίτας» ( «Εξάντας»). Παραβρέθηκαν εκπρόσωποι της πολιτικής, της διπλωματίας και καλλιτέχνες. Αποσπάσματα του βιβλίου διάβασε η ηθοποιός Μάνια Παπαδημητρίου.

Συναυλία θα δώσει τη Δευτέρα (8.30μμ) ο Χρήστος Νικολόπουλος στο Αγρίνιο, με τους Μιχάλη Δημητριάδη, Αθηνά Μόραλη, Ειρήνη Χαρίδου, Παντελή Θεοχαρίδη,Χαρά Πετρίδου στο κινηματοθέατρο «Ανεσις». θα παρουσιάσει επιτυχίες του και τραγούδια συνθετών με τους οποίους συνεργάστηκε στο παρελθόν (Β. Τσιτσάνης, Γ. Ζαμπέτας, Απ. Καλδάρας κ.ά.). Τον συνοδεύει 11μελής ορχήστρα με σολίστες τους Ηλία Μαυρόπουλο και Ηρακλή Βαβάτσικα. Μέρος της συναυλίας θα αφιερωθεί στον Αγρινιώτη στιχουργό Πυθαγόρα, για τον οποίο θα μιλήσει ο Θ. Μ. Πολίτης.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ