ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 8 Νοέμβρη 2005
Σελ. /40
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Δ. ΣΙΟΥΦΑΣ
Ερχονται νέες πιο τολμηρές ανατροπές στο ωράριο

«Επρεπε να φανώ περισσότερο αποφασιστικός» στο θέμα του ωραρίου, δήλωσε χτες ο υπουργός Ανάπτυξης, από το βήμα εκδήλωσης του Ελληνο- Αμερικανικού Επιμελητηρίου

Οι ανατροπές στο ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων για την κυβέρνηση δεν έχουν ολοκληρωθεί ακόμα. Αυτό επιβεβαίωσε χτες ο υπουργός Ανάπτυξης Δ. Σιούφας, όταν, μιλώντας σε εκπροσώπους των επιχειρηματιών στο Ελληνοαμερικανικό Επιμελητήριο έκανε την ...«αυτοκριτική» του, όπως είπε ο ίδιος, λέγοντας ότι «έπρεπε να φανώ περισσότερο αποφασιστικός στο θέμα του πλαισίου του εθνικού ωραρίου λειτουργίας των καταστημάτων». Υποβαθμίζοντας τη νέα ανατροπή που έφεραν οι πρόσφατες ρυθμίσεις στις εργασιακές σχέσεις στο εμπόριο άφησε να εννοηθεί ότι, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του, δεν ήταν και τίποτα ...σπουδαίο, αλλά στόχος της κυβέρνησης εξακολουθεί να είναι «να παρακολουθούμε τις εξελίξεις όχι μόνο στη γειτονιά μας αλλά και σε όλο τον κόσμο». Με δεδομένο ότι η κυβέρνηση ξεδίπλωσε την προπαγάνδα της γύρω από τις τελευταίες ρυθμίσεις, επικαλούμενη ακόμα και την Ιρλανδία, όπου τα καταστήματα λειτουργούν 24 ώρες το 24ωρο, ο καθένας μπορεί να κάνει τους συνειρμούς του με βάση αυτή τη δήλωση του Δ. Σιούφα.

«Πριν», είπε ο ίδιος, «με 42 - 46 ώρες την εβδομάδα δε γινόταν εμπορική δραστηριότητα» -όταν ο καθένας γνωρίζει ότι οι ώρες λειτουργίας των μαγαζιών ήταν πολύ περισσότερες από αυτές που «υπολογίζουν» τα μαθηματικά του κυρίου υπουργού, ενώ για τα προβλήματα της αγοράς δεν «έφταιγε» το ότι δεν ήταν αρκετές οι ώρες λειτουργίας. Επίσης, συμπλήρωσε, «απεμπλάκησαν και οι νομαρχίες που τώρα μπορούν μόνο να το διευρύνουν και όχι να το περιορίσουν» και κατέληξε υπενθυμίζοντας στους επιχειρηματίες ότι τα δικά τους συμφέροντα εξυπηρέτησαν οι τελευταίες ανατροπές, λέγοντας ότι «με την παρέμβαση αυτή ενισχύσαμε την ευελιξία της εργασίας».

Σε μια προσπάθεια να αποπροσανατολίσει την κοινή γνώμη γύρω από τις στοχεύσεις της κυβέρνησης και το περιεχόμενο των δηλώσεών του, ο Δ. Σιούφας στο περιθώριο της εκδήλωσης είπε ότι όποιος σπεύσει να κάνει λόγο για κυβερνητικές προθέσεις να προχωρήσει σε πλήρη απελευθέρωση του ωραρίου θα «είναι λάθος».

Ανεξάρτητα από τη φραστική αναδίπλωση του υπουργού Ανάπτυξης, ο καθένας αντιλαμβάνεται ότι η κυβέρνηση συντηρεί το θέμα του ωραρίου και ενισχύεται η πεποίθηση που οι εκπρόσωποί της καλλιεργούν ότι οι ανατροπές στο ωράριο των καταστημάτων σε αντιδραστική κατεύθυνση δεν έχουν ολοκληρωθεί. Πόσο μάλλον, αν ανατρέξει κανείς τόσο στην πάγια αξίωση των πολυεθνικών για πλήρη απελευθέρωση, ακόμα και για κατάργηση της αργίας της Κυριακής, όσο και στις κατά καιρούς δηλώσεις κυβερνητικών στελεχών που με διάφορους τρόπους «αγγίζουν» και το θέμα της Κυριακής, επιχειρώντας να «ψαρέψουν» αντιδράσεις.

Μπροστά στη νέα κυβερνητική πρόκληση το μόνο πράγμα που μπορεί να ανατρέψει τα όποια τέτοιας κατεύθυνσης σχέδια απεργάζονται τα μονοπώλια και οι κυβερνώντες γύρω από το ωράριο είναι ο ανυποχώρητος και αδιάλλακτος αγώνας των εργαζομένων και των αυτοαπασχολούμενων.

ΑΚΡΙΒΑ ΚΑΥΣΙΜΑ
Συμπαιγνία ΒΡ και «Shell»

Η Επιτροπή Ανταγωνισμού πρότεινε πρόστιμα συνολικού ύψους 107 εκατ. ευρώ

Ενα μόνο μέρος, αλλά χαρακτηριστικό, του ρόλου που παίζουν τα μονοπώλια των πολυεθνικών στη διαμόρφωση των τιμών των καυσίμων - κάνοντας μεταξύ τους συνεννοήσεις στη βάση του κοινού στόχου, που δεν είναι άλλος από το μεγαλύτερο δυνατό κέρδος στις πλάτες των καταναλωτών - αναδείχτηκε από τις διαπιστώσεις της γραμματείας της Επιτροπής Ανταγωνισμού, όσον αφορά στις πολύ υψηλές τιμές των λεγόμενων «ακριβών» νομών της χώρας. Στην εισήγησή της προς την ολομέλεια της Επιτροπής, αναφορικά με το θέμα που άρχισε να διερευνά αυτεπάγγελτα πριν από δύο χρόνια, η γραμματεία «δείχνει» την «κολεγιά» μεταξύ της ΒΡ και της Shell («Σελ») - δύο από τα μεγαλύτερα παγκόσμια μονοπώλια στον κλάδο των πετρελαιοειδών - που λυμαίνονται το χώρο των καυσίμων.

Συγκεκριμένα, η Επιτροπή διαπιστώνει ότι στους νομούς που συστηματικά εμφανίζονται πολύ υψηλότερες τιμές από την υπόλοιπη χώρα (ακόμα και σε σχέση με όμορους νομούς), οι δύο πολυεθνικές, με μεταξύ τους συνεννοήσεις, προσδιορίζουν τα ποσοστά των εκπτώσεων που παρέχουν στους πρατηριούχους, έτσι ώστε να περιορίζονται τα περιθώρια της διαμόρφωσης των λιανικών τιμών σε χαμηλότερα επίπεδα. Η γραμματεία προτείνει στην ολομέλεια να επιβάλει πρόστιμα που αντιστοιχούν στο 4% επί των ετήσιων πωλήσεων της κάθε μιας από τις δύο εταιρίες και ανέρχονται για τη μεν ΒΡ σε 57,7 εκατ. ευρώ, για δε τη «Shell» σε 50,8 εκατ. ευρώ. Αν και πότε θα εισπραχθούν τα πρόστιμα, αυτό είναι κάτι που θα το δείξει ο χρόνος.

Σε κάθε περίπτωση, ακόμα και παρεμβάσεις σαν κι αυτή, στο βαθμό που τελικά επιβληθούν και εισπραχθούν τα πρόστιμα δεν αναιρούν το γεγονός ότι οι τιμές των καυσίμων διαμορφώνονται σε ληστρικά επίπεδα και όχι μόνο στις περιοχές που εξετάζονται ως «ακριβές», αλλά σε όλη τη χώρα. Ούτε, βεβαίως, στο βαθμό που οι τιμές εξακολουθούν να διαμορφώνονται «ελεύθερα» στο όνομα του «ανταγωνισμού» - που κι αυτός συχνά αποδεικνύεται ψευδεπίγραφος όταν τα μονοπώλια ενώνουν τις δυνάμεις τους για να αυξήσουν τα κέρδη τους - υπάρχει περίπτωση αποφάσεις σαν κι αυτές να έχουν συνολικά και μακροπρόθεσμα αποτελέσματα στην κατεύθυνση του ελέγχου των τιμών και της αντιμετώπισης της κερδοσκοπίας.

ΑΙΓΙΟ
Δυναμική αγροτική συγκέντρωση

Δυναμική συγκέντρωση κόντρα στην αντιαγροτική πολιτική κυβέρνησης και ΕΕ, πραγματοποίησαν χτες οι αγρότες από την περιοχή του Αιγίου, ανταποκρινόμενοι στο κάλεσμα των Αγροτικών Συλλόγων Αιγίου και Ωλενίας. Οι αγρότες συγκεντρώθηκαν από το πρωί στην παλιά Εθνική Οδό έξω από το Αίγιο και απέκλεισαν συμβολικά τη γέφυρα «Μεγανίτη». Με την κινητοποίηση αυτή, εξέφρασαν τη διαμαρτυρία τους για τις εξευτελιστικές τιμές που αξιώνουν οι εμποροβιομήχανοι να αγοράσουν τη σοδειά τους, κύρια στο λάδι και τη σταφίδα αλλά και στα υπόλοιπα προϊόντα τους, ενώ ταυτόχρονα διεκδίκησαν άμεση καταβολή αποζημιώσεων που να καλύπτουν το μέγεθος των καταστροφών που προκάλεσε ο παγετός του 2004.

Ομιλητής στη συγκέντρωση ήταν ο Θ. Χελάκης, πρόεδρος του Αγροτικού Συλλόγου Αιγίου, ο οποίος τόνισε μεταξύ άλλων την ανάγκη να αποδυναμωθούν τόσο η ΝΔ όσο και το ΠΑΣΟΚ γιατί με την πολιτική τους οδηγούν στο ξεκλήρισμα τη μικρομεσαία αγροτιά. Καταγγέλθηκε επίσης η στάση της «πρασινογάλαζης» διοίκησης της Ενωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών η οποία όχι μόνο δε συμπαραστέκεται έμπρακτα στην αγωνιζόμενη αγροτιά, αλλά συμβάλλει κιόλας στην περαιτέρω εκμετάλλευση των μικρομεσαίων αγροτών. Οι συγκεντρωμένοι ανανέωσαν το ραντεβού τους για τις 12 του Νοέμβρη, όπου και θα συμμετάσχουν στο πανελλαδικό συλλαλητήριο του Πανεργατικού Αγωνιστικού Μετώπου, στην Αθήνα. Στη συγκέντρωση παρευρέθηκαν και χαιρέτησαν εκπρόσωποι του Δήμου Αιγίου, του Δημοτικού Συμβουλίου Εριννέου και το Εργατικό Κέντρο της πόλης.

ΦΥΣΙΚΟ ΑΕΡΙΟ
Τριμερής δέσμευση για τους αγωγούς

Ελλάδα - Ιταλία - Τουρκία και από πίσω, αντίστοιχα, ΔΕΠΑ ΑΕ - EDISON spa - BOTAS, οι τρεις εταιρίες που συμμετέχουν και συνεργάζονται για την κατασκευή του ελληνοϊταλικού αγωγού φυσικού αερίου και του ελληνοτουρκικού αγωγού. Η διακρατική συμφωνία μεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας υπογράφτηκε στις 4 του Νοέμβρη και χτες ο υπουργός Ανάπτυξης Δ. Σιούφας ενημέρωσε τον Κ. Καραμανλή για την ίδια τη συμφωνία, αλλά και για την 1η διυπουργική - όπως ονομάστηκε - συνάντηση Ελλάδας - Τουρκίας - Ιταλίας.

Το βασικό στοιχείο των διεργασιών το επισήμανε σε δηλώσεις ο υπουργός Ανάπτυξης μετά τη συνάντηση στο Μαξίμου: «Τα δίκτυα αυτά αποτελούν προτεραιότητα της Ευρωπαϊκής Ενωσης», τόνισε μιλώντας για τους αγωγούς φυσικού αερίου. Προηγήθηκε την Παρασκευή, η κοινή δήλωση των υπουργών Δ. Σιούφα, Κ. Σκαγιόλα και Μ. Γκιουλέρ, οι οποίοι εξέφρασαν την ικανοποίησή τους για τις συνομιλίες τους, σχετικά με τη διεύρυνση της υπάρχουσας συνεργασίας ανάμεσα στις χώρες τους και την ετοιμότητά τους να εργαστούν για μια ταχεία λειτουργία των σχετικών έργων διασύνδεσης.

Καθότι οι δύο αγωγοί, με την Ελλάδα στη μέση, θα φέρουν στη Δυτική Ευρώπη το φυσικό αέριο της Ασίας και της Κασπίας, προκειμένου να αλλάξει ο ενεργειακός χάρτης της περιοχής και να εξυπηρετηθούν πρωτίστως τα συμφέροντα πολυεθνικών της Ενέργειας που ετοιμάζονται ήδη για τις δικές τους μάχες, αντιπαραθέσεις, εισβολές και αναδιαρθρώσεις, για να επικρατήσουν στο τέλος οι ισχυρότερες μεταξύ τους.

Ηδη η τουρκική BOTAS εξέφρασε το ενδιαφέρον της για μια πιθανή συμμετοχή στην κατασκευή και λειτουργία του ελληνοϊταλικού αγωγού! Το θέμα τέθηκε στη συνάντηση που είχε στην Ιταλία ο πρόεδρος της ΔΕΠΑ Ρ. Μωυσής με τον νέο διευθύνοντα σύμβουλο της BOTAS Ρ. Τσιφτσί. Επίσης, η τουρκική πλευρά επιβεβαίωσε ότι θα έχει έτοιμο το δικό της τμήμα του αγωγού μέσα στις προθεσμίες που έχουν δοθεί.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ