ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 8 Ιούλη 2008
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Δεμένοι αγώνας και λαϊκός πολιτισμός

Εκδήλωση και έκθεση του κομμουνιστή ζωγράφου και συγγραφέα Γ. Φαρσακίδη

Εργο του Γ. Φαρσακίδη στην εξορία
Εργο του Γ. Φαρσακίδη στην εξορία
Μνήμες από ηρωικές αγωνιστικές σελίδες του λαού, συνυφασμένες με το πλούσιο πολιτιστικό έργο που αναπτύχθηκε σε συνθήκες εκτοπισμού χιλιάδων κομμουνιστών αγωνιστών που πάλευαν για έναν καλύτερο κόσμο, ζωντάνεψαν στην εκδήλωση που πραγματοποίησε (5/7) στην Πινακοθήκη Μάργαρη της Αμφιλοχίας το τοπικό παράρτημα της ΠΕΑΕΑ, παρουσιάζοντας έκθεση εικαστικών έργων και βιβλίων του κομμουνιστή ζωγράφου και συγγραφέα Γιώργου Φαρσακίδη, με τίτλο «Η πορεία μιας ζωής μέσα στο λαό», που θα διαρκέσει έως τις 12/7. Η εκδήλωση έγινε με αφορμή τα 64χρόνια από τη νικηφόρα μάχη του ΕΛΑΣ κατά των Γερμανών στην Αμφιλοχία.

Μακρόνησος, Αϊ - Στράτης, Γιάρος, Λέρος. Τόποι εξορίας, φρικαλεοτήτων από το μισαλλόδοξο αστικό κράτος, στο οποίο αντιτάχθηκε η αρετή, η περηφάνια, η αυτοθυσία, η αξιοπρέπεια. Σε αυτήν την ποτισμένη με αίμα και θυσίες διαδρομή της αντίστασης του ελληνικού λαού ενάντια στους φασίστες κατακτητές και τον αγγλοαμερικάνικο ιμπεριαλισμό, της πάλης για έναν καλύτερο κόσμο που καταγράφεται στην πλούσια εικαστική και συγγραφική μαρτυρία του Γιώργου Φαρσακίδη αναφέρθηκαν με ομιλίες τους οι Γιώργος Μπαρτζώκας και Ντίνα Τσιρίκου από τα παραρτήματα της ΠΕΑΕΑ και του Συλλόγου Φίλων - Απογόνων Εθνικής Αντίστασης και ΔΣΕ.

Πλούσια πολιτιστική κληρονομιά, κόντρα στους κρατούντες, όπως επισήμανε ο Γιώργος Φαρσακίδης με ανέβασμα θεατρικών παραστάσεων στον Αϊ Στράτη. (Πρώτη παράσταση οι αισχυλικοί «Πέρσες», με σκηνοθέτη τον Τζαβαλά Καρούζο, εξάγγελο τον Μάνο Κατράκη, σκηνικά του Χρήστου Δαγλή και χορογραφία Γιάννη Ρίτσου). Με δεκάδες σκετς, κουκλοθέατρο, καρναβάλια, αθλητικές εκδηλώσεις, εκθέσεις εικαστικών έργων και χειροτεχνημάτων, παρά τις συνθήκες φρίκης, με αιματηρές οικονομίες.

Στη σημασία του πολιτιστικού έργου που παρήγαν οι εξόριστοι καλλιτέχνες, έργο που συμβάλει στη διατήρηση της ιστορικής μνήμης, της ταυτότητας του λαού, αναφέρθηκε η βουλευτής του ΚΚΕ Εύα Μελά.

«Στο μεγάλο πανεπιστήμιο του αγώνα, εκατοντάδες εξόριστοι αγωνιστές, εργατόπαιδα και παιδιά της φτωχής αγροτιάς, εξελίχθηκαν σε μορφωμένους, πολύπλευρους αγωνιστές, σε λαμπερές προσωπικότητες με γνώσεις και δημιουργικότητα στον τομέα της φιλοσοφίας, της ιστορίας, της γλώσσας, της τέχνης. Ο Γ. Φαρσακίδης διδάχθηκε τη ζωγραφική με δική του προσπάθεια, εμπνευσμένος από την πνευματικότητα και συλλογικότητα των αγωνιστών, από το μεγαλείο της αριστερής συνείδησης μπροστά στα βασανιστήρια, από τους χιλιάδες ανώνυμους ήρωες εκείνα τα δύσκολα χρόνια», τόνισε η Εύα Μελά και συνέχισε, μιλώντας για το σήμερα:

«Σήμερα, στην πολιτική εμπορευματοποίησης του πολιτισμού και της τέχνης, της υποκουλτούρας και της χειραγώγησης από τους μηχανισμούς της άρχουσας τάξης, η εργατική τάξη και ο λαός πρέπει να αντιδράσουν. Να ανατρέψουν την πορεία των πραγμάτων, το σύστημα. Προϋπόθεση γι' αυτό είναι να παίξει και η τέχνη με τη σειρά της το ρόλο της. Είναι ανάγκη να δημιουργηθεί και να στηριχτεί ένας άλλος πόλος στο χώρο των δημιουργών, των καλλιτεχνών. Ενας πόλος μαχόμενης κουλτούρας, που θα συμβάλει στην αφύπνιση των συνειδήσεων, θα συμβάλει στην ωρίμανση της επαναστατικής κοινωνικής συνείδησης των εργαζομένων, της νεολαίας. Πρέπει», κατέληξε η ομιλήτρια, «να ενισχυθεί ένα κίνημα μόρφωσης και πολιτισμού μέσα στην ίδια την εργατική τάξη, που θα συμβάλει στην ανάπτυξη κριτικής στάσης. Θα απελευθερώσει δημιουργικές δυνάμεις που υπάρχουν μέσα στο λαό και που θα δυναμώσουν το ίδιο το λαϊκό κίνημα, για την οικοδόμηση του άλλου πολιτισμού, του σοσιαλισμού».

ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟ «ΚΟΛΟΥΜΠΙΑ»
Καταστροφής συνέχεια, με «ευλογία» του ΥΠΠΟ

Στην αρχή ήρθαν οι μπουλντόζες... Και σάρωσαν στο πέρασμά τους κομμάτια της μουσικής ιστορίας μας, ισοπεδώνοντας χώρους όπου γεννήθηκαν θρυλικές συνεργασίες, ηχοληψίες, εγγραφές... Ηταν η πρώτη, μεγάλη πράξη καταστροφής του ιστορικού συγκροτήματος βιομηχανίας δίσκων και στούντιο της «Columbia», στον Περισσό. Εκεί, όπου για έξι δεκαετίες τα μεγαλύτερα ονόματα της ελληνικής μουσικής αποτύπωναν σε δίσκους τη δημιουργική τους έμπνευση...

Η καταστροφή θα συνεχιστεί, καθώς στις μπουλντόζες θα παραδοθούν τελικά τα δύο εναπομείναντα κτίρια (Η και Θ), που βρίσκονται στο οικόπεδο (συνολικής έκτασης 14 στρεμμάτων). Το Κεντρικό Συμβούλιο Νεοτέρων Μνημείων, σε συνεδρίασή του την περασμένη βδομάδα, αποφάσισε, κατά πλειοψηφία, να μη χαρακτηριστούν διατηρητέα τα δύο κτίρια, με το σκεπτικό ότι δεν πληρούν τις προϋποθέσεις. Και σαν να μην έφτανε αυτό, αποφάσισε να μη χαρακτηριστεί ως ιστορικός τόπος ο χώρος των εγκαταστάσεων της «Columbia», ιδιοκτησίας της MARMIN ΑΕ, με πρόεδρο τον Μ. Μάτσα! Το μόνο που θα σωθεί είναι το κεντρικό και παλαιότερο κτίριο του εργοστασίου (1.200 τ.μ.) και η πύλη με την επιγραφή «Columbia». Εκεί, ο ιδιοκτήτης Μ. Μάτσας «θα» κάνει «ένα μουσείο δισκογραφίας, με όλα τα αντικείμενα» που έχει στην κατοχή του, θα δημιουργήσει «κέρινα ομοιώματα μεγάλων δημιουργών σε συνεργασία με το Μουσείο Μαντάμ Τισό» και θα φτιάξει «χώρο πολιτιστικών εκδηλώσεων», ίσως κι ένα «καφέ»! Την αντίθεσή της στην «εγκληματική κατεδάφιση» εξέφρασε για άλλη μια φορά η Επιτροπή Πρωτοβουλίας για τη Διάσωση και Αξιοποίηση της «Columbia», που είχε προσφύγει στο ΣτΕ για να σταματήσει τις μπουλντόζες, το οποίο παρέπεμψε το θέμα στο Κεντρικό Συμβούλιο Νεοτέρων Μνημείων.

Να υπενθυμίσουμε ότι σε Ερώτηση προς τον υπουργό Πολιτισμού, που κατέθεσαν στη Βουλή πριν έναν περίπου μήνα οι βουλευτές του ΚΚΕ Σπύρος Χαλβατζής, Εύα Μελά, Κώστας Καζάκος, Λιάνα Κανέλλη, Λίλα Καφαντάρη, Γιώργος Μαυρίκος και Γιάννης Πρωτούλης τόνιζαν την ανάγκη δημιουργίας Δημόσιου Μουσείου Ελληνικής Μουσικής και Δισκογραφίας στο χώρο της «Columbia», υπογραμμίζοντας τις ευθύνες διαχρονικά των κυβερνήσεων της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, που «δε διέθεσαν γι' αυτήν την ανάγκη προστασίας της πολιτιστικής κληρονομάς και της ιστορικής μνήμης τα απαραίτητα κονδύλια για την απαλλοτρίωση του χώρου». Μεταξύ άλλων ρωτούσαν τον υπουργό: Σκοπεύει να δημιουργήσει Δημόσιο (Εθνικό) Μουσείο Ελληνικής Μουσικής και Δισκογραφίας στο χώρο που βρίσκεται το εργοστάσιο της «Columbia», δεσμεύοντας και τα αναγκαία κονδύλια ή σκοπεύει να παραδώσει στους ιδιώτες τη διαχείριση της πολιτιστικής μας κληρονομιάς; Τι προτίθεται να κάνει για να αποτρέψει την εμπορευματοποίηση του χώρου, εμπορευματοποίηση που προωθείται και από το Δήμο Αθηναίων, όπου σε μελέτη ανάπλασης της περιοχής δίνει τη δυνατότητα οικοδόμησης πολυώροφων εμπορικών κτιρίων, σε αντίθεση με την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας;

Πλούτος - Πενία: Σύγχρονοί μας

Ο Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου θα παρουσιάσει (16/7), στο Ηρώδειο, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, τον αριστοφανικό «Πλούτο». Συντελεστές της παράστασης, σημαντικοί καλλιτέχνες που έχουν συνεισφέρει σε σπουδαίες παραστάσεις του 37χρονου ΘΟΚ, στην Επίδαυρο και σε άλλα μεγάλα φεστιβάλ: Μετάφραση Κωστή Κολώτα, σκηνοθεσία Νίκου Χαραλάμπους, σκηνικά - κοστούμια Γιώργου Ζιάκα, μουσική Μιχάλη Χριστοδουλίδη, χορογραφία Ισίδωρου Σιδέρη. Παίζουν (με σειρά εμφάνισης): Νεοκλής Νεοκλέους, Ντίνος Λύρας, Αννίτα Σαντοριναίου, Γιώργος Μουαΐμης, Στέλλα Φυρογένη, Ελενα Παπαδοπούλου, Αχιλλέας Γραμματικόπουλος, Ανδρέας Τσουρής, Νιόβη Χαραλάμπους, κ.ά. Η επίσημη πρώτη παράσταση θα δοθεί στις 2/7, στο Αμφιθέατρο Μακάριου Γ` στη Λευκωσία.

Πρόκειται για το τελευταίο σωζόμενο έργο του Αριστοφάνη, που γράφεται σε μια ταλαιπωρημένη Αττική και μορφικά είναι διαφοροποιημένο από τα κλασικά χαρακτηριστικά της Αττικής Κωμωδίας. Ως «μια σκληρή, μελαγχολική και οργισμένη παρακαταθήκη του στην ανθρωπότητα, σχετικά με τη γελοιότητα κάθε σοβαροφανούς διεκδίκησης της απαλλαγής μας από την Πενία, ως πανάκεια για την εν γένει σωτηρία μας», βλέπει το έργο ο σκηνοθέτης Νίκος Χαραλάμπους.

Εκδηλώσεις στους Δελφούς

Αρχισε (4/7) στο Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών το συμπόσιο «Πολιτισμός και Περιβάλλον», που συνοδεύεται και με καλλιτεχνικές εκδηλώσεις. Στις 4/7 το Εθνικό Θέατρο παρουσίασε την παράσταση «ΒΑΤΡΑ-Χ» του Αριστοφάνη, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Λιγνάδη (η επίσημη πρεμιέρα θα δοθεί στις 11, 12/7 στην Επίδαυρο), και στις 6/7 δόθηκε συναυλία του συγκροτήματος «Απόδραση», με την Ελλη Πασπαλά.

Χθες άρχισαν και θα συνεχιστούν μέχρι τις 12/7 Θεατρικά Εργαστήρια και Σεμινάρια για νέους δημιουργούς και σπουδαστές, που πραγματοποιούνται σε συνεργασία με τη ΓΓ Νέας Γενιάς. Στις 11/7 (9.30 μ.μ.) θα παρουσιαστεί η παράσταση «Ιφιγένεια», από το Κέντρο Θεατρικής Πρακτικής Gardzienice, σε σκηνοθεσία Wlodzimiewrz Staniewski.

Στις 12/7 (8.30 μ.μ.) θα εγκαινιαστεί η έκθεση του Antoine Mayo (Αντώνης Μαλλιαράκης ) με τίτλο «Α. Mayo, Ενας Ελληνας στο Παρίσι», σε επιμέλεια Εφης Ανδρεάδη. Θα προηγηθεί (6.30 μ.μ.) ημερίδα με θέμα «Μεταπολεμική γενιά Ελλήνων καλλιτεχνών στο Παρίσι», με συμμετοχή Ελλήνων και Γάλλων εικαστικών.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ