ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 10 Μάρτη 1995
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Χορηγών ιστορίες

Η κωμωδία είναι για τον Γούντι Αλεν το προζύμι της τραγωδίας. Η ανάλαφρη όψη της τραγικής πραγματικότητας. Στα χέρια του, το κωμικό μεταμορφώνεται σε μαρτυρία της κοινωνικής πραγματικότητας που διανύουμε. Η τελευταία του ταινία "Σφαίρες πάνω απ' το Μπροντγουέι" πάλλεται με τους ρυθμούς του σήμερα, στο δικό μας κόσμο, όπου γκάγκστερς βαφτίζονται "υπερασπιστές του πολιτισμού" και οι ατάλαντες ερωμένες τους φιγουράρουν ως πρώτα ονόματα στη σκηνή του εμπορικού θεάτρου.

Ο Γούντι Αλεν στηρίζει την κριτική θέση του για τα κοινωνικά συμβάντα που καταγράφει, θέτοντας σε χρήση ευρηματικές "γκαγκ" σκηνές και την πλοκή ενός συνηθισμένου αστυνομικού έργου. Στην ουσία, όλα αυτά λειτουργούν σαν σκηνοθετικά "εγχειρίδια" ή σαν αφετηριακά στοιχεία, που στόχο έχουν να τεμαχίσουν και να προβάλουν, στη συνέχεια, τις αδιαφανείς λεπτομέρειες του γιγαντιαίου κοινωνικού δράματος. Διακωμωδεί, δηλαδή, τις ασημαντότητες που πασχίζουν να αποδειχτούν το αντίθετο και χλευάζει το υποκριτικό και το κίβδηλο των δήθεν "φτασμένων" καλλιτεχνών, ενώ αποκαλύπτει σε όλη την έκταση το βάθος της κοινωνικής σαπίλας του μικρόκοσμου που διαπραγματεύεται. Η προβληματική του όμως υποχωρεί, μπροστά στην απουσία μιας ουσιαστικής πρότασης, που να προβάλλει τους αληθινούς σηπογόνους αδένες της παρακμής του κοινωνικού συστήματος και στη συνέχεια να ενισχύει τη συνείδηση του θεατή με την ανάγκη της ανατροπής. Η ταινία "Σφαίρες πάνω απ' το Μπροντγουέι" θα μπορούσε να είχε τίτλο "Σφαίρες πάνω απ' την Ελλάδα", αφού τα πάντα θυμίζουν το σύγχρονο πρόσωπο του δικού μας πολιτισμού, με τους αρχιερείς μαφιόζους της και τους απρόσωπους σόουμαν και σόου γούμαν της τηλεοπτικο-εκδοτικής μας εξουσίας. Σημειωτέον, αλλά αδιάφορο, η ταινία προτάθηκε για 7 Οσκαρ.

  • Σε ένα ιρακινό χωριό, που έχει πληγεί από την καταστροφική μανία του σεισμού, στήνει την κινηματογραφική του κάμερα ο Ιρακινός σκηνοθέτης Αμπας Κιαροστάμι, στην ταινία του "Μέσα στους ελαιώνες".Λιτή στα εκφραστικά της μέσα και χωρίς σκηνοθετικές φιοριτούρες, αλλά απεριόριστα αποκαλυπτική με τον πλούτο ζωής και ελπίδας που κρύβει η εικόνα της, η ταινία σκιαγραφεί τον καθημερινό βίο των κατοίκων της περιοχής. Σπουδαία ταινία, αν και αδοκίμαστη στη δική μας αντίληψη για τον κινηματογράφο, αποδεικνύει ότι τα εκφραστικά μέσα δεν αποτελούν πάντα, απαράβατη αρχή για ένα άρτιο αποτέλεσμα.

Γ. Β.

"Σφαίρες πάνω από το Μπρόντγουέι" του Γούντι Αλεν

  • Διάλεξη με θέμα "Αναφορά στο έργο του Γιάννη Ρίτσου",θα δώσει την Κυριακή (11πμ), στο ΕΜΠ ο λογοτέχνης - τεχνοκριτικός, Ηλίας Λαδιάς.Εργα του ποιητή θα απαγγείλουν οι: Κάτια Δανδουλάκη, Νίκος Βανδώρος, Λεόντιος Πετμεζάς.
  • Εκδήλωση αφιερωμένη στον ποιητή Γ. Παυλόπουλο,πραγματοποιεί τη Δευτέρα (8.30μμ), στο "Σπίτι της Κύπρου" (Ηρακλείτου 10, Κολωνάκι), το περιοδικό "Νέο Επίπεδο".
  • Αφιέρωμα στη μνήμη του Νίκου Ξυλούρη και του Κώστα Μουντάκη οργανώνει απόψε (6μμ), στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Κρητικών Σωματείων "Παγκρητική Ελλάδος" και ο σύλλογος Κρητών Ζωγράφου "Ο Καζαντζάκης".

Στη σκηνή του "Μετρό" παραμένουν οι Χάρης και Πάνος Κατσιμίχας,παρουσιάζοντας τραγούδια από το νέο τους δίσκο "Της αγάπης μαχαιριά", καθώς και επιλογές από όλη τους τη δισκογραφική δουλιά. Στο "Παλλάς" το λόγο έχει ο Γιώργος Νταλάρας με συντροφιά τους Αναστασία Μουτσάτσου, Αθηνά Μόραλη, Τάκη Μπουρμά και τους "Οπισθοδρομικούς",ενώ στο "Ραβάναστρον" φιλοξενούνται από σήμερα μέχρι και την Κυριακή οι "Ιχνηλάτες του Ιούρα",με τραγούδια από τα νησιά των Εβρίδων. Ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου μαζί με την Αφροδίτη Μάνου ξεκινούν σήμερα τις παραστάσεις τους στη Θεσσαλονίκη (Αποθήκη Α, λιμάνι ΟΛΘ). Στη συμπρωτεύουσα και οι "Νάμα",που μέχρι την Κυριακή θα εμφανίζονται στην "Αίγλη", ενώ οι Διονύσης Τσακνής και Λαυρέντης Μαχαιρίτσας θα δώσουν τρεις συναυλίες (σήμερα, αύριο και μεθαύριο) στο Παλιό Ωδείο της Καβάλας.

Μια από τις κορυφαίες καλλιτέχνιδες της διεθνούς μουσικής σκηνής, η Γκαμπριέλα Μπενιάτσκοβα,θα δώσει απόψε ένα μοναδικό ρεσιτάλ στο Μέγαρο Μουσικής. Στην πρώτη της εμφάνιση στην Ελλάδα, η Σλοβάκα σοπράνο θα παρουσιάσει ένα πρόγραμμα με άριες των Βέρντι, Μπετόβεν, Βάγκνερ, Στράους κ. ά. Τη συνοδεύει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών,υπό τη διεύθυνση του Β. Γκαϊνενβάιν. Στον ίδιο χώρο από τη Δευτέρα και για δυο ακόμη βράδια φιλοξενείται το ρεσιτάλ υποκριτικής του Φερούτσιο Σολέρι,που έχει χαρακτηριστεί ως ο "τελευταίος αρλεκίνος της Κομέντια ντελ' Αρτε".

Δύο συναυλίες "υψηλής ενέργειας" θα προσφέρει ο μεγάλος δεξιοτέχνης του ηλεκτρικού ήχου της τζαζ, ο κιθαρίστας Σκοτ Χέντερσον,στην πρώτη του επίσκεψη στη χώρα μας. Αύριο, στις 8 και στις 10 το βράδυ, στην αίθουσα συναυλιών "Φ. Νάκκας" (Ιπποκράτους 41), συντροφιά με τους Γκάρι Γουίλις (μπάσο), Σκοτ Κίνσι (πλήκτρα) και Κιρκ Κόβινγκτον (ντραμς), θα παρουσιάσει ένα πρόγραμμα για τους φίλους της ηλεκτρικής κιθάρας.

Οι "Μπλουζ Μπαγκ",πάντως, εμφανίζονται σήμερα στο "Λίμπο" (Λ. Αθηνών 388) και την Κυριακή στο "Κόκομο" (Γλυφάδα), ενώ διαφορετικά είναι τα μουσικά χρώματα, που θα ηχήσουν το βράδυ της Δευτέρας στο "Παλατάκι" του Δήμου Χαϊδαρίου, όπου εμφανίζονται το ντουέτο (κιθάρα - μαντολίνο) των Ρόλαντ και Ιλκα Χόφμαν.

Η εικαστική διαδρομή του Γ. Ψυχοπαίδη

Αφιερωμένο στην εικαστική δημιουργία του Γιάννη Ψυχοπαίδη είναι το μονογραφικό λεύκωμα που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις "Αδάμ".Μία αξιόλογη δίγλωσση έκδοση, στην οποία παρουσιάζονται όλες οι ζωγραφικές ενότητες του καλλιτέχνη. Οι "Τέμπερες", το "Γράμμα που δεν έφτασε", τα "Μαθήματα ανατομίας", τα "Σεμινάρια", οι "Νύχτες Βρυξελλών", είναι ορισμένες από αυτές τις ενότητες, όπου με πολιτικό και κριτικό ρεαλισμό και αλλού με παρεμβατικές αναθεωρήσεις, ο καλλιτέχνης ερμηνεύει τις αντιστοιχίες των μετασχηματισμών σε υπαρξιακό, κοινωνικό, ιδεολογικό και αισθητικό επίπεδο.Οπως ανέφερε στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου ο Τ. Πατρίκιος,"ο Γ. Ψυχοπαίδης είναι ένας ευρύτερα αναγνωρισμένος, σύγχρονος εικαστικός δημιουργός. Με τα έργα του και τις παρεμβατικές του θέσεις, προσδιόρισε το στίγμα μιας εποχής. Της εποχής που αρχίζει από τη μεταδικτατορική περίοδο και οι συνεχόμενες αλλαγές της φτάνουν μέχρι τις μέρες μας".

Ο καλλιτέχνης, σημείωσε η Αθηνά Σχινά,η οποία προλογίζει και το λεύκωμα, "δεν αντιμετωπίζει τη ζωγραφική πράξη ως αυταξία, αλλά ως διεισδυτικό εκφραστικό εργαλείο, διατυπώνοντας θέσεις κι ερωτήματα που αφορούν αντιλήψεις, δομές και μορφικές συνιστώσες τόσο της ζωής, όσο και της νέας αξιοσημείωτης εικαστικής γλώσσας". Σημειώνουμε ότι το βιβλίο συμπληρώνεται με σημαντικά, επίσης, κείμενα: του ίδιου του ζωγράφου, του Αλ. Ντάκερς και του Χ. Οουφ.

Ενα βαθιά κοινωνικό και ανθρώπινο έργο το "Λα μάμα" του Αντρέ Ρουσίν,παρουσιάζεται στο θέατρο "Λήδρα" σε μετάφραση Μάριου Πλωρίτη,σκηνοθεσία Χρίστου Κόκκινου, σκηνικά Κάρολου Ρωμούση, κοστούμια Δέσποινας Βολίδη και μουσική Κώστα Παπαϊωάννου.Τους ρόλους ερμηνεύουν: Ντίνος Ηλιόπουλος, Καίτη Παπανίκα, Βαγγέλης Πλοιός, Γιώργος Χαλεπλής, Βαγγέλης Πανταζής, Γρηγόρης Τουμασάτος,κ.ά.

"Στο έργο - σημειώνει ο σκηνοθέτης - ακούγονται απλές αλήθειες που όμως έχουν μπερδέψει τους ανθρώπους και τους οδηγούν να αναζητούν διεξόδους πολυποίκιλες, γιατί οι άνθρωποι είναι τυφλοί όταν δε θέλουν να αντιμετωπίσουν τη ζωή κατάματα. Στο τέλος, βέβαια, οι αλήθειες θα επικρατήσουν, γιατί αλήθεια είναι αυτό που δεν μπορεί να περιπέσει σε λήθη".

Τζ. Πρίστλεϊ: "Οδός Αγγέλων", ΣΕ

Φ. Ντράιερ: "Ο χρηματιστής", ΣΕ

Γ. Λιοδάκης: "Γαιοπρόσοδος, επιτόκια και αγροτικές τιμές", ΣΕ

Μ. Θωμαδάκη: "Θεατρολογία και αισθητική", ΣΕ

Μ. Παπαϊωάννου: "Η Παρισινή Κομμούνα και η Ελλάδα", ΣΕ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ