ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 5 Μάη 2018 - Κυριακή 6 Μάη 2018
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΘΝΙΚΗ ΛΥΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
Σπουδαία έργα περιλαμβάνει το πρόγραμμα για την επόμενη καλλιτεχνική περίοδο

Η Εθνική Λυρική Σκηνή ανακοίνωσε το πρόγραμμα για την επόμενη καλλιτεχνική περίοδο 2018/19.

Το πρόγραμμα, το οποίο διαρθρώνεται σε επτά θεματικούς κύκλους, περιέχει σπουδαία έργα από τον 18ο, τον 19ο και τον 20ό αιώνα, από τις πιο σημαντικές σχολές της όπερας (γαλλική, γερμανική, ιταλική, ρωσική, σλάβικη). Ακόμα, θα παρουσιαστούν αριστουργήματα για πρώτη φορά στην Ελλάδα, αλλά και έργα που έχουν να ανέβουν στην ΕΛΣ πολλές δεκαετίες. Για τη νέα καλλιτεχνική περίοδο, η ΕΛΣ εγκαινιάζει σπουδαίες συνεργασίες με καλλιτέχνες από όλο το φάσμα των τεχνών.

Το Μπαλέτο της ΕΛΣ θα παρουσιάσει τρεις νέες εξαιρετικά φιλόδοξες παραγωγές. Ο Κύκλος «Μάνος Χατζιδάκις» συνεχίζεται με την παρουσίαση σπουδαίων έργων του μεγάλου συνθέτη. Το Γενάρη του 2019 ανοίγει ο Κύκλος «Μουσική και εικαστικές τέχνες». Παραγωγή ετοιμάζει και η παιδική σκηνή της ΕΛΣ.

Οπερα

Στις 16 Σεπτέμβρη η Εθνική Λυρική Σκηνή τιμά τα 150 χρόνια από τον θάνατο του Τζοακίνο Ροσσίνι, με μια συναυλία στην οποία ξεχωριστοί καλλιτέχνες ερμηνεύουν γνωστά αποσπάσματα από όπερες του συνθέτη.

Στις 14, 19, 21, 24, 27 Οκτώβρη και 2 Νοέμβρη θα παρουσιαστεί η όπερα «Γενούφα» του Λέος Γιάνατσεκ, σε πρώτη πανελλαδική παρουσίαση, σε μουσική διεύθυνση Λουκά Καρυτινού και σκηνοθεσία Νίκολα Ράαμπ.

Στις 25, 27, 28, 30 Νοέμβρη και 14, 16, 18, 19 Δεκέμβρη η παιδική σκηνή της Λυρικής παρουσιάζει την όπερα «Η πριγκίπισσα και το μπιζέλι» του Ερνστ Τοχ, βασισμένη στο παραμύθι του Χανς Κρίστιαν Αντερσεν, σε μουσική διεύθυνση Νίκου Βασιλείου και σκηνοθεσία - χορογραφία Αποστολία Παπαδαμάκη. Η παιδική όπερα πρωτοπαρουσιάστηκε το 1927.

Σειρά παίρνει η όπερα «Μανόν» του Ζυλ Μασνέ, στις 12, 14, 16, 19, 21, 23, 26 και 30 Δεκέμβρη, σε σκηνοθεσία Θωμά Μοσχόπουλου και μουσική διεύθυνση Λουκά Καρυτινού - Κλεάντε Ρούσσο. Μια από τις διασημότερες όπερες του γαλλικού ρεπερτορίου, η «Μανόν» του Μασνέ επιστρέφει στην Εθνική Λυρική Σκηνή αλλά και στην αθηναϊκή μουσική ζωή μετά από 52 χρόνια απουσίας.

Στις 19, 20, 22, 23, 25 και 26 Γενάρη θα ανέβει η όπερα «Σιμόν Μποκκανέγκρα» του Τζουζέππε Βέρντι, σε μουσική διεύθυνση Ζωής Τσόκανου - Στάθη Σούλη και σκηνοθεσία Ελάιτζα Μοσίνσκυ.

Στις 24 Φλεβάρη και 3, 20, 22, 24 Μάρτη θα παρουσιαστεί η φετινή μεγάλη επιτυχία «Λουτσία ντι Λαμμερμούρ» του Γκαετάνο Ντονιτσέττι, σε μουσική διεύθυνση Πιερ Ντυμουσσώ και σκηνοθεσία Κέιτι Μίτσελ.

Ακολουθεί η όπερα «Οι γάμοι του Φίγκαρο» του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ, σε μουσική διεύθυνση Μάριου Παπαδόπουλου - Γιώργου Μπαλατσινού και σκηνοθεσία Αλέξανδρου Ευκλείδη.«Οι γάμοι του Φίγκαρο», η πρώτη από τις τρεις όπερες του Μότσαρτ, επιστρέφει στην Εθνική Λυρική Σκηνή. Η αριστουργηματική μουσική του Μότσαρτ σκιαγραφεί με λιτά μέσα τον χαρακτήρα κάθε προσώπου.

Μια από τις διασημότερες όπερες του 20ού αιώνα επιστρέφει στην Εθνική Λυρική Σκηνή, μετά από σχεδόν ένα τέταρτο του αιώνα. Βασισμένη σε νουβέλα του Νικολάι Λέσκοφ, η «Λαίδη Μάκβεθ του Μτσενκ» του Ντμίτρι Σοστακόβιτς, στις 12, 15, 17, 19, 22 Μάη. Η μουσική διεύθυνση είναι του Βασίλη Χριστόπουλου και η σκηνοθεσία της Φανί Αρντάν.

Στις 2, 5, 7, 8 Ιούνη στο Ηρώδειο θα παρουσιαστεί η όπερα «Νόρμα» του Βιντσέντζο Μπελλίνι, σε μουσική διεύθυνση Γιώργου Μπαλατσινού και σκηνοθεσία - σκηνικά Κάρλους Παντρίσσα / Λα Φούρα ντελς Μπάους.

Στις 6, 7, 10, 14 Ιούλη θα παρουσιαστεί η οπερέτα του Νίκου Κυπουργού«Μήδεια», βασισμένη στη «Μήδεια» του Μποστ. Στην Ελλάδα η οπερέτα γνώρισε τεράστια επιτυχία, ιδιαίτερα κατά την περίοδο του μεσοπολέμου, οπότε και γράφτηκαν εκατοντάδες νέα έργα από ορισμένους από τους σημαντικότερους Ελληνες συνθέτες.

Η δεύτερη καλοκαιρινή παραγωγή της ΕΛΣ, που θα παρουσιαστεί στο Ηρώδειο, είναι η όπερα «Τραβιάτα» του Τζουζέππε Βέρντι, σε μουσική διεύθυνση Λουκά Καρυτινού και σκηνοθεσία - χορογραφία - σκηνικά Κωνσταντίνου Ρήγου.

Κύκλος «Μάνος Χατζιδάκις»

Η δεύτερη περίοδος του Κύκλου «Μάνος Χατζιδάκις» ανοίγει με δύο από τα έργα του Χατζιδάκι που έχουν συνδεθεί με τη μυθολογία της Νέας Υόρκης, όπου ο συνθέτης έζησε μια από τις πιο δημιουργικές του περιόδους. Στις 28, 29 και 30 Σεπτέμβρη θα παρουσιαστούν τα έργα: «Το χαμόγελο της Τζοκόντας» και «Reflections». Η μουσική διεύθυνση είναι του Λουκά Καρυτινού. Το έργο «Reflections» θα ερμηνεύσουν ο Vassilikos και οι «Raining Pleasure».

Στις 23 Οκτώβρη θα παρουσιαστεί το ολοήμερο αφιέρωμα «Χρόνια πολλά, κύριε Μάνο», σε όλους τους χώρους της ΕΛΣ από το πρωί έως αργά το βράδυ. Η καλλιτεχνική επιμέλεια ανήκει στον Γιώργο Χατζιδάκι. Για τη μέρα των γενεθλίων του Μάνου Χατζιδάκι, η Εθνική Λυρική Σκηνή παρουσιάζει ολοήμερο αφιέρωμα στη μουσική, τον λόγο και την προσωπικότητα του σπουδαίου Ελληνα συνθέτη, ο οποίος θα συμπλήρωνε φέτος τα 93 του χρόνια.

Ο Κύκλος «Μάνος Χατζιδάκις» «φωτίζει» δύο σπουδαία έργα του συνθέτη, τα οποία για πρώτη φορά θα παρουσιαστούν σε μια ενιαία συναυλία. Στις 1, 2 Μάρτη θα παρουσιαστούν τα έργα «Αμοργός» και «Μεγάλος ερωτικός».

Μπαλέτο

Στις 10, 11, 16, 17, 18 Νοέμβρη και 22, 28, 29 Δεκέμβρη θα παρουσιαστεί το μπαλέτο «Η λίμνη των κύκνων» του Πιοτρ Ιλιτς Τσαϊκόφσκι, σε μουσική διεύθυνση Ηλία Βουδούρη και χορογραφία - σκηνικά Κωνσταντίνου Ρήγου. «Η λίμνη των κύκνων» του Τσαϊκόφσκι διαχρονικά συναρπάζει και συγκινεί το κοινό, ενώ την ίδια στιγμή αποτελεί πρόκληση στην καριέρα των χορευτών, αφού οι δεξιοτεχνικές ικανότητες και ο λυρισμός που απαιτούνται για την ολοκληρωμένη ερμηνεία του είναι σχεδόν πάνω από τα ανθρώπινα όρια. Παράλληλα, πρόκειται για ένα αυτόνομο μουσικό έργο μεγάλων ερμηνευτικών απαιτήσεων.

Στις 6, 8, 9, 15, 16, 17 Φλεβάρη θα παρουσιαστεί το μπαλέτο «Herrumbre» του Νάτσο Ντουάτο. Η πρώτη συνεργασία του Μπαλέτου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής με τον σπουδαίο Ισπανό χορογράφο Νάτσο Ντουάτο είναι γεγονός.

Στις 6, 7, 10, 13, 19, 21 Απρίλη θα παρουσιαστεί το «Τρίπτυχο χορού Στραβίνσκι. Από τη Ρωσία με αγάπη». Θα παρουσιαστούν τα έργα: Η«Ιεροτελεστία της άνοιξης»(1913), το«Τραγούδι του αηδονιού»(1914 / 1917 / 1920) και οι«Γάμοι»(1923), τα οποία συνέβαλαν αποφασιστικά στην καθιέρωση του Στραβίνσκι. Τις χορογραφίες υπογράφουν τρεις σημαντικοί χορογράφοι: Ο Δάφνις Κόκκινος του Χοροθεάτρου του Βούπερταλ της Πίνας Μπάους, ο διακεκριμένος Γερμανός Μάρκο Γκαίκε και ο διευθυντής του Μπαλέτου της ΕΛΣ Κωνσταντίνος Ρήγος.


ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Τα δικαιώματα των απελπισμένων

1. Ο,τι συνέβη στη Μυτιλήνη είναι ένα ακόμα πισωπάτημα του πολιτισμού μας. Οι νεοναζί με το θράσος και την ελευθερία ενός μπράβου του συστήματος επιδίδονται σε μια σκυταλοδρομία βίας, μέρος της οποίας αποτελούν και τα γεγονότα στη Μυτιλήνη. Κι αν κάτι είναι βαθιά προσβλητικό για τον πολιτισμό της χώρας μας, αυτό είναι η εικόνα των γυναικών προσφύγων που, αγκαλιά με τα παιδιά τους, προσπαθούσαν κλαίγοντας να αποφύγουν τα αντικείμενα που τους πετούσαν οι δήθεν διαμαρτυρόμενοι Ελληναράδες, αυτοί που λερώνουν την ιστορία και τον πολιτισμό του νησιού, με τις πλάτες της μικροαστικής φάρας. Τι κατάντια, αντί να αγκαλιάζουμε τον δυστυχισμένο, να θέλουμε να πονέσει ακόμα περισσότερο.

2. Οι πρόσφυγες επιβίωσαν του πολέμου και των αποτρόπαιων συνθηκών στην προσπάθειά τους να φτάσουν σε μια ξένη χώρα, για να αποτελέσουν μόνιμο αντικείμενο διώξεων από εκείνους που αναζητούν ένα λόγο ύπαρξης μέσα από τη βία και την ωμότητα. Ανά πάσα στιγμή, οι νεοναζί μπορούν να τους χτυπήσουν και να αποσυρθούν στην τρύπα τους. Αν οι πρόσφυγες δεν ακουμπήσουν στο εργατικό κίνημα και αυτό δεν δυναμώσει την αλληλεγγύη του, απομονώνοντας τους χρυσαυγίτες παντού θα είναι πάντοτε έρμαια κάθε νεοναζιστικής συμμορίας, κάθε κωλόπαιδου που με την παρέα του θα θέλουν να εκτονωθούν στο εύκολο θύμα.

3. Το να προσφέρεις λίγο χώρο στους απελπισμένους και ελάχιστη τροφή δεν δίνει σε κανέναν το δικαίωμα να ασκεί εξουσία πάνω τους. Αντιθέτως, οφείλουμε να τους παρέχουμε προστασία και να διατηρούμε έναν ανοιχτό διάλογο για τα προβλήματα που δημιουργεί η αβεβαιότητα και η αγωνία τους για το μέλλον. Ο χρόνος αυτών των ανθρώπων είναι σε μόνιμη αοριστία και η ζωή τους ξετυλίγεται μελαγχολικά, μέσα από πολλαπλά εμπόδια. Μόνο οι πράξεις και η αγάπη μπορούν να αλλάξουν το τοπίο. Ολα τα άλλα είναι λόγια γεμάτα υποκρισία. Το ζητούμενο είναι να τους κοιτάξουμε ως πρόσωπα, με δικαιώματα, και όχι ως αριθμούς.

4. Για τη δική μας κατάσταση στην Παιδεία, που σταθερά υποβαθμίζεται, για την προσκόλλησή μας στην Ευρώπη μέσα στα αυστηρά όριά της και το ενάμισι εκατομμύριο ανέργων (στο διάολο οι στατιστικές, που λένε ότι έχει μειωθεί η ανεργία), για τα δικαιώματα της εργατικής τάξης, μόνο οι Κόκκινοι δραστηριοποιούνται. Τελικά τι είμαστε; Παραμυθιασμένοι για την καταγωγή μας βουλιάζουμε και το μόνο που μας ενδιαφέρει είναι η κοινωνική μας υπόληψη. Ο εθισμός του πολίτη στην αδιαφορία, με την απαξίωση κάθε προσπάθειας για βελτίωση της ποιότητας ζωής του (δεν υπάρχει μετριότητα που να μην ενστερνίζεται τις γνωστές φράσεις: «καλά, εγώ θα βγάλω το φίδι από την τρύπα;» ή «η σιωπή είναι χρυσός» κ.τ.λ.), είναι απόδειξη της αδυναμίας μας.

5. Αποφεύγω: Αυτό είναι το ρήμα που μας χαρακτηρίζει. Αποφεύγουμε να αντικρίσουμε τον εαυτό μας, αποφεύγουμε τους άλλους όταν δεν μας είναι αρεστοί, αποφεύγουμε καθετί που απαιτεί σκέψη και προγραμματισμό, σαν αρχάριοι που δεν ξέρουν πώς να αντιδράσουν μέσα στην πραγματικότητα. Αποφεύγουμε την ίδια μας τη ζωή, κλείνοντας τα μάτια μπροστά στο καθήκον να διαφυλάξουμε τα όνειρα και το πάθος της παιδικής μας ηλικίας, την ορμή της εφηβείας μας. Ολα αυτά τα σκεπάσαμε με το δράμα της συνενοχής μας με τις δυνάμεις του ιμπεριαλισμού. Την Πρωτομαγιά, έβλεπα με χαρά τον κόσμο του ΠΑΜΕ σε όλες τις πλατείες. Εμείς συνεχίζουμε.


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ