ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 1 Οχτώβρη 2022 - Κυριακή 2 Οχτώβρη 2022
Σελ. /40
ΝΕΟΛΑΙΑ
ΠΟΛΥΕΤΗΣ Η ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΤΩΝ ΛΑΪΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ
Αποκούμπι των μαθητών στον αγώνα τους για κατάκτηση της γνώσης

Τα τελευταία δέκα χρόνια, σε όλη τη χώρα, με κάλεσμα Εργατικών Κέντρων, Σωματείων Εκπαιδευτικών, Συλλόγων Γυναικών, άλλων φορέων, με ανταποκρινόμενους εκατοντάδες εκπαιδευτικούς, χιλιάδες μαθητές στηρίχτηκαν στον αγώνα τους να προσεγγίσουν τη γνώση, κόντρα στις αντιξοότητες που γεννά το υποχρηματοδοτούμενο, υποστελεχωμένο, ανταγωνιστικό και εξετασιοκεντρικό σχολείο, μέσα από Μαθήματα Λαϊκής Αλληλεγγύης.

Ολοι αυτοί οι φορείς έτειναν χέρι αλληλεγγύης, πρωτοστατώντας στον αγώνα για τη διεκδίκηση πιο ανθρώπινης ζωής, με δικαιώματα, δείχνοντας ξεχωριστή φροντίδα για τα παιδιά των εργαζομένων, των ανέργων, των φτωχών λαϊκών στρωμάτων. Ξετυλίχτηκε μια πρωτόγνωρη διαδικασία, με πολύ μεράκι και δημιουργικότητα, πολύμορφες παράλληλες πρωτοβουλίες που ενίσχυαν και εμπλούτιζαν την κύρια, τη μαθησιακή, εκπαιδευτική λειτουργία.

Συγκινητικές αναφορές για απόφοιτους μαθητές των Λαϊκών Φροντιστηρίων Αλληλεγγύης, που επέστρεφαν, ως φοιτητές, πια, να συμβάλουν στη λειτουργία τους και να κάνουν οι ίδιοι μαθήματα, ανταποδίδοντας την αλληλεγγύη στις επόμενες φουρνιές παιδιών.

Μαθήματα ζωής, αντίστασης, αλληλεγγύης, πολύτιμα και αναντικατάστατα για να πορευτείς ορθός, δυνατός, αισιόδοξος

Σήμερα, ακόμα περισσότερο, στις συνθήκες όπως έχουν διαμορφωθεί, με την ακρίβεια στα είδη πλατιάς λαϊκής κατανάλωσης, τους υπέρογκους λογαριασμούς ρεύματος, τα απαγορευτικά ενοίκια να τσακίζουν το λαϊκό εισόδημα, τους κουτσουρεμένους, καθηλωμένους μισθούς να εξανεμίζονται πριν καλά καλά τους πιάσουμε στα χέρια μας.

Σήμερα, στο σχολείο, όπως έχει διαμορφωθεί - με το αποτύπωμα της πανδημίας και της διαχείρισής της να είναι βαθιά χαραγμένο στους μαθητές όλων των ηλικιών - με τα μαθησιακά κενά να είναι μεγάλα, τα συναισθηματικά/κοινωνικά προβλήματα να εκδηλώνονται καθημερινά μέσα και έξω από τα σχολεία, με τις νομοθετικές παρεμβάσεις όλων των κυβερνήσεων να έχουν μετατρέψει την εκπαιδευτική διαδικασία σε μια σκληρή αρένα, για γερά νεύρα και πορτοφόλια, την ενισχυτική διδασκαλία στα δημόσια σχολεία να ξεκινά με καθυστέρηση, πολύ περιορισμένα σε σχέση με τις πραγματικές ανάγκες, αφήνοντας, ουσιαστικά, ακάλυπτη τη μεγάλη πλειοψηφία των μαθητών...

Σε αυτές, λοιπόν, τις συνθήκες δημιουργείται, πιο επιτακτικά, η ανάγκη τα Λαϊκά Φροντιστήρια Αλληλεγγύης να ριζώσουν σε κάθε εργατική - λαϊκή γειτονιά, δίνοντας ανάσα και στήριξη στους μαθητές, αποτελώντας κυψέλη δημιουργίας και μάθησης ταυτόχρονα, ανοίγοντας από κοινού με γονείς, εκπαιδευτικούς, οργανωμένα, μέσα από τα σωματεία και τους φορείς, την ανάγκη διεκδίκησης ενός σύγχρονου σχολείου που να ανταποκρίνεται στις μορφωτικές τους ανάγκες.

Η προηγούμενη πολύτιμη δεκαετής πείρα επιβεβαίωσε τις δυνατότητες που δημιουργούνται για την ουσιαστική, ποιοτική παρέμβαση στο περιεχόμενο των μαθημάτων, με τους εκπαιδευτικούς να βάζουν τη σφραγίδα τους όχι μόνο στη «διδακτέα» ύλη του υπουργείου Παιδείας και την επιτυχή προετοιμασία των μαθητών για τον προβιβασμό ή την είσοδο σε κάποιο τριτοβάθμιο ίδρυμα, αλλά και την «ευκταία» ύλη, που αφορά στη μορφή και το περιεχόμενο των μαθημάτων. Δηλαδή την προσπάθεια, ξεφεύγοντας από τα παραδεδομένα, να δώσουν απαντήσεις που δεν υπάρχουν στα σχολικά βιβλία, να ενσταλάξουν τον προβληματισμό και την αμφιβολία, στοιχεία αναγκαία για να πλάσεις σκεπτόμενα μυαλά.

Εγιναν μαθήματα Ιστορίας, με αφορμή εκδηλώσεις και ιστορικές επετείους, όπου ακούστηκαν αλήθειες που αποσιωπούνται εντέχνως ή διαστρεβλώνονται στα σχολικά βιβλία Ιστορίας, αφού η διδακτέα ύλη χωράει μόνο την κυρίαρχη άποψη και εκδοχή, που συνοψίζεται στο εξής: «Κάτσε στα αυγά σου γιατί τίποτα δεν αλλάζει».

Αντίστοιχα είχαμε μαθήματα φυσικών επιστημών που εξηγούσαν με τη σωστή μέθοδο, την κατάλληλη διαδοχή εννοιών, καλλιεργώντας την ικανότητα ερμηνείας των φαινομένων, της κίνησης αλλά και της εξέλιξης, διαμορφώνοντας κριτήριο ώστε να μπορούν τα παιδιά να τα εξηγούν, κόντρα στην αντιεπιστημονικότητα, τον ανορθολογισμό, το αποσπασματικό στοίβαγμα εννοιών και ορισμών που δημιουργεί χάος στη σκέψη τους.

Αυτή η δυνατότητα να αφήσεις το προοδευτικό αποτύπωμα, υπάρχει σε κάθε επιστημονικό αντικείμενο, κάθε μάθημα, και οι εκπαιδευτικοί των Λαϊκών Φροντιστηρίων Αλληλεγγύης προσπάθησαν, στο μέτρο του δυνατού, να το δώσουν.

Πέρα όμως από την προσφορά στον μαθησιακό/εκπαιδευτικό τομέα, σημαντική είναι η οργάνωση, σε πολλά από αυτά, πλούσιου προγράμματος δραστηριοτήτων, με επισκέψεις και εκδρομές, καλλιτεχνικές ομάδες (θεατρικές, μουσικές, φωτογραφίας) έκφρασης των παιδιών, μετατρέποντας τους χώρους σε πραγματικό πολύβουο εργαστήριο (παρόλο που ανεστάλησαν λόγω των συνθηκών που διαμορφώθηκαν από την εξέλιξη της πανδημίας), δίνοντας διέξοδο στη δημιουργική έκφρασή τους, σημαντική πλευρά, στη συνολικότερη ανάπτυξη και κοινωνικοποίησή τους.

Με οδηγό την πλούσια θετική πείρα

Η θετική πείρα από περιοχές με μεγάλη συμμετοχή μαθητών, με αδιάλειπτη, πολυετή προσφορά, μας διδάσκει ότι η φροντίδα και η δημιουργία κατάλληλων προϋποθέσεων είναι το μυστικό για να κερδηθούν και να συμμετέχουν οι μαθητές. Οι προσεγμένοι όροι λειτουργίας με την επιμέλεια του χώρου, η εξασφάλιση των μέσων για τη διδασκαλία, το πλατύ κάλεσμα σε εκπαιδευτικούς για τη στελέχωση, η αυστηρότητα στα οργανωτικά ζητήματα και τον προγραμματισμό ώστε να μη χάνονται μαθήματα, οι περιοδικές και τακτικές συναντήσεις μεταξύ των εκπαιδευτικών ώστε να ανταλλάσσεται η πείρα, οι συναντήσεις με τους γονείς με ποικίλη θεματολογία και την ενεργή εμπλοκή τους, ακόμα και στα πρακτικά ζητήματα λειτουργίας των μαθημάτων, μα πάνω απ' όλα η αγάπη και το μεράκι όλων όσοι προσφέρουν γνώσεις και χρόνο, είναι τα εχέγγυα για να πετύχει το έργο, να κερδηθούν οι μαθητές, να καταξιωθεί η δράση και η λειτουργία τους, να γίνουν πόλος έλξης και ακτινοβολίας στις γειτονιές.

Με οδηγό την πλούσια θετική πείρα που υπάρχει, με επιβεβλημένη την ανάγκη όπως προκύπτει από τα ίδια τα προβλήματα των λαϊκών οικογενειών και των παιδιών τους, ξεπερνώντας εμπόδια, δυσκολίες, μπορούν να πληθύνουν τα καλέσματα ίδρυσης και λειτουργίας των Λαϊκών Μαθημάτων Αλληλεγγύης, με έμφαση σε γειτονιές που υπάρχει μεγαλύτερη ανάγκη.

Γιατί σίγουρα, όταν κερδίζεται ο μαθητής, μέσα στον αγώνα του να κατακτήσει τη γνώση, εκεί που λάμπει το φως της γνήσιας ταξικής αλληλεγγύης, εκεί φωτίζεται και το μονοπάτι της ζωής του, για όλους τους μελλοντικούς αγώνες που θα κληθεί να δώσει. Με ένα τόσο σημαντικό καθήκον τείνουμε το χέρι μας σε κάθε μαθητή.


Της
Αγγελικής ΓΚΟΥΣΚΟΥ*
*Η Αγγελική Γκούσκου είναι μέλος του Τμήματος Παιδείας και Ερευνας της ΚΕ του ΚΚΕ

Και φέτος σε πολλές περιοχές

Κάνοντας πράξη την αλληλεγγύη, μια σειρά από σωματεία, Εργατικά Κέντρα και άλλοι φορείς λειτουργούν Λαϊκά Φροντιστήρια και μαθήματα αλληλεγγύης.

Σε λειτουργία είναι και φέτος το Λαϊκό Φροντιστήριο Αλληλεγγύης στην Καισαριανή. Τα μαθήματα γίνονται σε αίθουσες του 2ου Γυμνασίου Καισαριανής. Πληροφορίες και αιτήσεις στα lf.kaisarianis@gmail.com, 6942.031.207 και 6974.732.346.

Για 10η χρονιά λειτουργεί το Λαϊκό Φροντιστήριο Κερατσινίου - Δραπετσώνας με πρωτοβουλία σωματείων και μαζικών φορέων της περιοχής. Στεγάζεται στο Β' ΚΑΠΗ (Περικλέους 41, Κερατσίνι) και εγγραφές γίνονται μέχρι τις 5 Οκτώβρη. Τηλέφωνα επικοινωνίας: 6973.310.967 και 6989.466.100.

Λαϊκά μαθήματα αλληλεγγύης, που ξεκινούν τη Δευτέρα 3/10, οργανώνονται από τον Δημοκρατικό Σύλλογο Γυναικών Καλαμαριάς, για μαθητές Γυμνασίου και Α' ΓΕΛ, στα γραφεία του Συλλόγου.

Με μια επιτυχημένη εμπειρία χρόνων συνεχίζονται και φέτος τα Λαϊκά Μαθήματα Αλληλεγγύης του Εργατικού Κέντρου Ιωαννίνων, για τα σχολικά μαθήματα όλων των τάξεων, αλλά και για ξένες γλώσσες (Αγγλικά, Ισπανικά). Επικοινωνία στο 2651.032.513 και στα σωματεία του Εργατικού Κέντρου.

Λαϊκό Φροντιστήριο λειτουργεί και το Εργατικό Κέντρο Λάρισας, για δεύτερη συνεχή χρονιά μετά την πανδημία. Επικοινωνία στο τηλέφωνο 2410.250.708 και στα σωματεία του Εργατικού Κέντρου.

Αντίστοιχες πρωτοβουλίες έχουν πάρει το Εργατικό Κέντρο Εύβοιας για Λαϊκό Φροντιστήριο στη Χαλκίδα, αλλά και το Εργατικό Κέντρο Λαμίας (λεπτομέρειες αναμένεται να ανακοινωθούν σύντομα).

Τη λειτουργία - για άλλη μια χρονιά - του πετυχημένου θεσμού του Λαϊκού Φροντιστηρίου Αλληλεγγύης, με τη βοήθεια και τη στήριξη εκπαιδευτικών της περιοχής, οργανώνει το Σωματείο Ιδιωτικών Υπαλλήλων Λιβαδειάς. Τηλέφωνο επικοινωνίας: 6934.271.304.

Στη Δράμα με πρωτοβουλία και στήριξη του Σωματείου Ιδιωτικών Υπαλλήλων και Εμποροϋπαλλήλων και του Συλλόγου Γυναικών Δράμας (μέλος ΟΓΕ), λειτουργεί εδώ και 7 χρόνια Λαϊκό Φροντιστήριο με τμήματα για όλες τις τάξεις του Γενικού Λυκείου και όλες τις κατευθύνσεις. Επίσης, τμήματα Εκθεσης και Μαθηματικών Γ' Λυκείου ΕΠΑΛ. Η επιτυχημένη αυτή προσπάθεια συνεχίζεται και φέτος.

Για τρίτη χρονιά θα λειτουργήσει το Λαϊκό Φροντιστήριο στα Χανιά, που στήθηκε με πρωτοβουλία του Σωματείου Εργαζομένων στην Ιδιωτική Εκπαίδευση και έχει αγκαλιαστεί από πολλά πρωτοβάθμια σωματεία του νομού. Τα μαθήματα αφορούν σε όλες τις τάξεις και πραγματοποιούνται σε αίθουσα του Εργατικού Κέντρου. Τηλέφωνο επικοινωνίας: 6982.001.586.

Στην Κεφαλονιά, η ΕΛΜΕ μαζί με το Εργατικό Κέντρο και το Σωματείο Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών οργανώνουν αυτήν την περίοδο τα τμήματα για να λειτουργήσει το Λαϊκό Φροντιστήριο από αρχές Οκτώβρη. Τηλέφωνα επικοινωνίας: 6947.595.351, 2671.022.262.

Το Εργατικό Κέντρο Αγρινίου ανακοίνωσε επίσης δωρεάν λαϊκά μαθήματα αλληλεγγύης. Αιτήσεις στα τηλέφωνα 6981.717.994 και 6984.079.547, με υπεύθυνους τους Κώστα Παπακωνσταντίνου (μέλος της διοίκησης του ΕΚ) και Αθηνά Κουτρούμπα (πρόεδρο του Σωματείου Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Αγρινίου).

Η τρίτη χρονιά λειτουργίας είναι φέτος και για το Λαϊκό Φροντιστήριο που οργανώνει στην Κω το Εργατικό Κέντρο Βόρειου Συγκροτήματος Δωδεκανήσου. Για τον σκοπό αυτό απευθύνει κάλεσμα σε εκπαιδευτικούς του νησιού για ανοιχτή σύσκεψη με θέμα την έναρξη λειτουργίας του φροντιστηρίου το Σάββατο 1 Οκτώβρη, στις 7.30 μ.μ., στην αίθουσα Γενικών Συνελεύσεων του Εργατικού Κέντρου. Δηλώσεις συμμετοχής για εκπαιδευτικούς στα τηλ. 2242.022.394, 6970.994.079 και 6947.554.752 καθώς και στα email ekvsd@otenet.gr και lfa_kos@yahoo.com

Η εμπειρία ενός μαθητή

Την εμπειρία του από τη φοίτηση σε ένα Λαϊκό Φροντιστήριο μοιράστηκε με την εφημερίδα μας ο Γιώργος, ένα παιδί που φοίτησε τα προηγούμενα χρόνια στο Λαϊκό Φροντιστήριο της Καισαριανής και πλέον είναι πρωτοετής φοιτητής στη Χαλκίδα.

Οπως είπε, «μπορεί η επιλογή των γονιών μου, όπως και των γονιών πολλών συμμαθητών μου, να με στείλουν στο Λαϊκό Φροντιστήριο να είχε να κάνει με τη δύσκολη οικονομική κατάσταση στην οποία βρίσκονται οι οικογένειές μας, όμως μπορώ να πω ότι είμαι τυχερός που είχα αυτήν την πολύτιμη εμπειρία. Πολύτιμη γιατί, αφενός, βοηθήθηκα για να περάσω στη σχολή που είχα επιλέξει να φοιτήσω και, αφετέρου, γιατί ένιωσα την αλληλεγγύη των ανθρώπων που αφιερώνουν ώρες και αγωνίζονται διαρκώς για να τροφοδοτήσουν με γνώσεις εμάς τους μαθητές, ώστε να φτάσουμε στον στόχο μας. Ετσι έκανα μάθημα με ανθρώπους με όρεξη για διδασκαλία, ακόμα και πέρα από τη διδακτική ύλη, για την καλύτερη κατανόηση των μαθημάτων, την πιο ολοκληρωμένη γνώση. Είναι χαρακτηριστικό ότι μου δόθηκε κίνητρο να ασχοληθώ και με τα μαθήματα για τα οποία δεν εξετάστηκα στις Πανελλαδικές και τα οποία στο σχολείο είναι ακόμα περισσότερο απαξιωμένα»...



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ