ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 1 Μάρτη 2007
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΕΛΛΗΝΩΝ ΗΘΟΠΟΙΩΝ
Οχι φίμωση του ελληνικού θεάτρου

Εξω από το κύριο πρόγραμμα οι ελληνικές παραγωγές στα Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, όμως μπορούν να... επινοικιάσουν το θέατρο, εκτός προγράμματος, 45.000 ευρώ! Ανοιχτή επιστολή διαμαρτυρίας του ΣΕΗ

Ανοιχτή επιστολή διαμαρτυρίας απέστειλε χτες το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών με αφορμή το καλοκαιρινό πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου και τις δηλώσεις του διευθυντή του, Γιώργου Λούκου.

«

Γίνεται φανερό - αναφέρει μεταξύ άλλων η επιστολή - ότι η σύγχρονη ελληνική θεατρική παραγωγή, μετατρέπεται σε φτωχό συγγενή του Φεστιβάλ Αθηνών, το οποίο διά του "ανανεωτή" διευθυντή του, κ. Λούκου, βασικό σκοπό έχει την προβολή ξένων συγκροτημάτων. Τα τελευταία, απολαμβάνουν τη μερίδα του λέοντος στο Φεστιβάλ, αφήνοντας εκτός του κύριου προγράμματος ελληνικές παραγωγές, που είναι μικρότερες σε αριθμό και δυναμικότητα.

Ειδικότερα, στο Ηρώδειο, δε θα παιχτεί ούτε μια ελληνική θεατρική παράσταση. Στο Φεστιβάλ Επιδαύρου το ελληνικό θέατρο εκπροσωπείται με παραγωγές μόνο από τα δύο κρατικά θέατρα και τον ΘΟΚ. Ομως, το κόστος παραγωγής των παραστάσεων αυτών επιβαρύνει το Φεστιβάλ. Η μόνη παραγωγή από ελεύθερο θέατρο στην Επίδαυρο θα είναι η «Αντιγόνη» της "Νέας Σκηνής" του αγαπητού μας Λευτέρη Βογιατζή, που όμως, είναι επανάληψη».

«Το περίεργο είναι ότι, ενώ δεν υπήρχε καμιά δυνατότητα για το ανέβασμα, έστω μιας νέας θεατρικής παράστασης από το ελεύθερο θέατρο, το πρόβλημα ξεπεράστηκε με το ανέβασμα μιας όπερας»!

«Με αυτές τις αποφάσεις του ΥΠΠΟ και του διευθυντή του Φεστιβάλ, ρωτάμε: Ποιοι λόγοι επιβάλλουν τη μείωση των ελληνικών παραγωγών και την αύξηση των ξένων; Ποιος είναι ο ρόλος του Φεστιβάλ; Να παράγει πολιτισμό ή να τον επινοικιάζει; Γιατί εξοστρακίζεται το ελεύθερο θέατρο και τα ΔΗΠΕΘΕ από το Ηρώδειο και την Επίδαυρο; Γιατί φέτος δεν έχουμε καμιά νέα παραγωγή αρχαίου δράματος;».

«Αντί της στήριξής τους, ο κ. Λούκος, προτείνει στον κάθε ενδιαφερόμενο την επινοικίαση του Ηρωδείου αντί 45.000 ευρώ, για εκτός προγράμματος παράσταση. Ποιος μπορεί να πληρώσει αυτό το ποσό; Ισως, ο κ. Λούκος, θεωρεί τους Ελληνες ηθοποιούς καθυστερημένους, τους άλλους θεατρικούς συντελεστές άσχετους ή παρωχημένους και φλεγόμενος από διδακτική μανία τους επιμορφώνει σε εντατικά θερινά φροντιστήρια, με ξένους καθηγητές».

«Πίσω από τις μεγαλοστομίες περί αναβάθμισης του φεστιβάλ, έχουμε την υλοποίηση οδηγιών για την είσοδο ξένων προϊόντων στο χώρο του πολιτισμού. Ο κ. Λούκος (μέλος πια του ΔΣ του Μεγάρου Μουσικής) χρεώθηκε την εφαρμογή των ίδιων πρακτικών, στους χώρους που δεν έλεγχε ο γνωστός οργανισμός».

«Γίνεται φανερό, ότι ο κ. Λούκος, εργάζεται με πρόγραμμα και στόχους που εντάσσονται στη φιλοσοφία των αντιδραστικών αναδιαρθρώσεων, που η κυβέρνηση υλοποιεί και στο χώρο του πολιτισμού μετά από εντολές της ΕΕ για τη μεταφορά της κρατικής ευθύνης για τον πολιτισμό, σε ιδιώτες».

«Πώς μπορεί να ξεκινήσει μια απαιτητική ελληνική παραγωγή αρχαίου δράματος αν δεν έχει τη στήριξη του Φεστιβάλ Αθηνών/ Επιδαύρου; Με τι δυνατότητες θα βγει μια τέτοια παράσταση στην πολιτιστικά υποσιτιζόμενη επαρχία; Πιστεύει, αλήθεια, ο κ. Λούκος, ότι οι ξένες παραστάσεις θα πάρουν ποτέ το δρόμο της επαρχίας;».

«Οι πρακτικές του, συντελούν στο φίμωμα του ελληνικού θεάτρου, στον περιορισμό της ελληνικής παραγωγής και στην αύξηση της ανεργίας των Ελλήνων καλλιτεχνών - συντελεστών παραστάσεων. Ο κ. Λούκος, αναφέρεται απαξιωτικά και κυνικά σε ανθρώπους που μόχθησαν για τον πολιτισμό σ' αυτόν τον τόπο. Η ίδια η ύπαρξη του Φεστιβάλ Αθηνών/ Επιδαύρου και η όποια ακτινοβολία του σε παγκόσμιο επίπεδο, είναι προϊόν αυτού του μόχθου».

«Οι ευθύνες του υπ. Πολιτισμού κ. Βουλγαράκη και της κυβέρνησης για τον εκτροχιασμό του διευθυντή τους, είναι μεγάλες και αποκλειστικά δικές τους. Αν το όνειρο του κ. Λούκου είναι να μεταβάλει τους Ελληνες καλλιτέχνες σε άνεργους, επαίτες μιας αίθουσας και σε θεατές ξενόφερτων, και ετερόκλητων θεαμάτων, να ξέρει ότι θα βρει αντίθετους τους ανθρώπους του πνεύματος και της τέχνης. Ολοι, όσοι διαισθάνονται την πολιτιστική κατρακύλα, πρέπει, εδώ και τώρα, ν' αντιδράσουν. Και πρώτοι από όλους, εμείς, οι ηθοποιοί. Το ΣΕΗ θα πάρει κάθε πρωτοβουλία προς αυτή την κατεύθυνση».

Σπάνια κρητική εικόνα

Αγνωστη εικόνα της Κρητικής Σχολής Αγιογραφίας, έργο ενός από τους σημαντικότερους Κρητικούς αγιογράφους του δεύτερου μισού του 17ου αιώνα, του Εμμανουήλ Τζάνε (γεννήθηκε στο Ρέθυμνο το 1610, πέθανε στη Βενετία το 1690), αποκαλύφθηκε στη διάρκεια εργασιών συντήρησης στο ναό του Αγ. Ιωάννη του Προδρόμου Κρανιδίου.

Πρόκειται για εικόνα διαστάσεων 1,22Χ1,03 μ., με κεντρική παράσταση του Αγίου Ιωάννη του Προδρόμου, την οποία πλαισιώνουν στις τρεις πλευρές δώδεκα διάχωρα με μικρογραφημένες σκηνές από το βίο του αγίου. Στο χρυσό βάθος της παράστασης, εκατέρωθεν του φωτοστέφανου, υπάρχει μεγαλογράμματη επιγραφή «Ο ΑΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΠΡΟΔΡΟΜΟΣ». Στα δεξιά του αγίου υπάρχει η επιγραφή «χειρ Εμμανουήλ ιερέως του Τζάνες, 1646». Για αιώνες διατηρούνταν σε ειδικά διαμορφωμένο προσκυνητάρι και αποκαλύφθηκε μετά την απομάκρυνση της επένδυσης. Δεδομένου ότι η σημαντική αυτή εικόνα χρήζει άμεσης συντήρησης και προστασίας, αποφασίστηκε εργαστηριακός έλεγχος, καθώς και εκπόνηση σχετικής μελέτης συντήρησης από τη Διεύθυνση Συντήρησης Αρχαίων και Νεωτέρων Μνημείων.

Είναι πρώιμο και άγνωστο στη βιβλιογραφία έργο του Ρεθύμνιου ιερέα και ζωγράφου Εμμανουήλ Τζάνε, του επονομαζόμενου Μπουνιαλή, η καλλιτεχνική δημιουργία του οποίου κάλυψε το μεγαλύτερο μέρος του 17ου αιώνα. Τα γνωστά έργα του Τζάνε είναι γύρω στα 120, από τα οποία τα μισά φέρουν την υπογραφή του.

Ο Καραγκιόζης στη Γιουροβίζιον

Ενδοξο ελληνικό κοινό, τίποτα δε μας σώζει, γι' αυτό στη Γιουροβίζιον στείλε τον Καραγκιόζη, λένε οι «Χαΐνηδες», με το νέο τους δίσκο «Ο Καραγκιόζης στη Γιουροβίζιον» (ΜΒΙ). Ενα απολαυστικό άλμπουμ, που με καυστικό χιούμορ, έξυπνα κείμενα και τραγούδια, σχολιάζει με κριτική διάθεση το διαγωνισμό - αποθέωση της ευρωυποκουλτούρας. Η ιστορία ζωντανεύει μέσα από τη φωνή του Αθου Δανέλλη, που, όπως σημειώνει, ο Καραγκιόζης βρίσκει και πάλι τον τρόπο να χορηγεί το αντίδοτο στην τηλεοπτικοποιημένη καθημερινότητα: το γέλιο.

Στο μουσικό διαγωνισμό της Γιουροβίζιον, που γίνεται κατά παραγγελία του «Καπιτάλ - Πασά», το έπαθλο εκτός από τις χίλιες χρυσές λίρες είναι και η όμορφη Βεζυροπούλα Ευρώπ-Χανούμ! Το διεκδικούν από τον Μπάρμπα Γιώργο, τον Σταύρακα και τον Σιορ Διονύσιο μέχρι τον Μιρικόκο και τον Ομορφονιό. Νικητής, βεβαίως, δεν είναι άλλος από τον Καραγκιόζη, που στο τέλος τρώει, όπως πάντα, πολύ ξύλο. Τα κείμενα της παράστασης είναι του Δημήτρη Αποστολάκη και η μουσική των «Χαΐνηδων».

Διαφήμιση ... της «χορηγίας»

«Κωδικοποίηση» της αντιδραστικής ιδεολογικής προπαγάνδας αποτελεί η χτεσινή ημερίδα που διοργάνωσε το Εθνικό Ιδρυμα Ερευνών με θέμα «Ευεργετισμός, Χορηγία, Φιλανθρωπία, Εθελοντισμός»(!), σε συνεργασία με την πολιτιστική εταιρεία «Αίνος».

Τις εργασίες της ημερίδας άνοιξε ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Πολιτισμού, Χρ. Ζαχόπουλος, ο οποίος έπλεξε το εγκώμιο στην «πολιτιστική χορηγία», διαφημίζοντας φυσικά και τον πρόσφατο σχετικό νόμο. Μεταξύ άλλων σημείωσε ότι ο νόμος στοχεύει και στην επέκταση της «χορηγίας» «και στον τομέα της πολιτιστικής κληρονομιάς», αποκαλύπτοντας έτσι την πρόθεση της κυβέρνησης να ξεπουλήσει στο κεφάλαιο και τον «σκληρό πυρήνα» της κρατικής πολιτιστικής προστασίας, παρά τις «διαβεβαιώσεις» ότι «η ευθύνη της πολιτείας δεν αίρεται».

Θύμισε επίσης ότι η «χορηγία» αποτελεί ντιρεκτίβα της ΕΕ, σημειώνοντας ότι από το 1986 το Συμβούλιο των Υπουργών Πολιτισμού «υιοθέτησε την απόφαση 86/0 320/2002, στην οποία διαπίστωνε ότι ο συνδυασμός κρατικής και ιδιωτικής υποστήριξης αποφέρει οφέλη στην ευρωπαϊκή πολιτιστική κληρονομιά και στις πολιτιστικές δραστηριότητες (...) με την επισήμανση ότι η χορηγία ωφελεί και τα δύο μέρη, καθώς και ότι συντελεί στην πολιτιστική και οικονομική ανάπτυξη».

Στην αίθουσα τέχνης του Δήμου Αμαρουσίου (Βορ. Ηπείρου 27) εγκαινιάζεται στις 6/3 (7 μ.μ.) έκθεση ζωγραφικής του Θοδωρή Κ. Νικολάκη. Θα διαρκέσει έως τις 11/3 και θα λειτουργεί 6 μ.μ. έως 9 μ.μ. Σάββατο: 10 π.μ.-2 μ.μ. και 6 μ.μ.-9 μ.μ. Κυριακή: 10 π.μ.-6 μ.μ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ