ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 15 Φλεβάρη 2008
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Η ΕΕ ΓΙΑ ΤΗΝ «ΠΟΛΥΓΛΩΣΣΙΑ»
Υποταγή και της γλώσσας... στο κεφάλαιο

Πλήρως ενταγμένη στα συμφέροντα του ευρω-ενωσιακού κεφαλαίου, με την υποταγή και της γλώσσας, είναι η έκθεση που κατέθεσε (31/1) ομάδα αστών διανοουμένων που συγκροτήθηκε για να «συμβουλεύει» την Ευρωπαϊκή Επιτροπή «στη συνεισφορά της πολυγλωσσίας στο διαπολιτισμικό διάλογο».

Η ομάδα υπέβαλλε «προτάσεις» για το πώς «οι γλώσσες μπορούν να προωθήσουν το διαπολιτισμικό διάλογο και την αμοιβαία κατανόηση με τη δημιουργία εμφανούς διασύνδεσης μεταξύ της γλωσσικής πολυμορφίας και της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης», αναφέρεται στο συνοδευτικό κείμενο. Το κείμενο απηχεί το άκρως αντιδραστικό και επικίνδυνο περιεχόμενο των διεργασιών στο εσωτερικό της ΕΕ από το περασμένο καλοκαίρι (βλ. «Ρ» 7/8), όπου η Γενική Διεύθυνση Εκπαίδευσης και Πολιτισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, προετοιμάζοντας το διεθνές συνέδριο για «τις επιχειρήσεις, τις γλώσσες και τις διαπολιτισμικές δεξιότητες» που πραγματοποιήθηκε στις Βρυξέλλες (21/9) έδωσε το «σύνθημα»: «Γλώσσες σημαίνουν μπίζνες» (LANGUAGES MEAN BUSINESS) (βλ. «Ρ» 25/11/2007)!

Το νέο «φρούτο» που προτείνουν οι αστοί διανοούμενοι είναι η «γλώσσα προσωπικής επιλογής», που θα θεωρείται «"δεύτερη μητρική γλώσσα" για κάθε Ευρωπαίο που θέλει να μάθει μία γλώσσα. Χρειάζεται να αποτελεί μέρος και εφόδιο της σχολικής και πανεπιστημιακής εκπαίδευσης, και της επαγγελματικής ζωής για όλους και να συνδέεται στενά με τους τομείς της ιστορίας, του πολιτισμού, της λογοτεχνίας. Η γλώσσα προσωπικής επιλογής δε θα είναι κανονικά αυτή που χρησιμοποιείται για τη διεθνή επικοινωνία». Γιατί «οι διμερείς σχέσεις μεταξύ των χωρών της ΕΕ πρέπει να πραγματοποιούνται στις γλώσσες των δύο εμπλεκόμενων χωρών παρά σε μια τρίτη γλώσσα. Κάθε χώρα πρέπει να διαθέτει αρκετά άτομα που να κατέχουν επαρκώς τη γλώσσα της άλλης και αντιστρόφως».

Ουσιαστικά η ΕΕ προσανατολίζεται σε μια περισσότερο ευέλικτη δράση για το κεφάλαιο, αφού στόχος είναι η «ομαλή λειτουργία των κοινοτικών θεσμικών οργάνων», η «συνέχιση» και «παγίωση της ευρωπαϊκής οικοδόμησης». Προστίθεται, ότι «πρόσφατες μελέτες αποδεικνύουν ότι οι εμπορικές διαπραγματεύσεις επιτυγχάνουν πολύ συχνότερα όταν κάθε πλευρά αισθάνεται ελεύθερη να εκφραστεί στη γλώσσα της». Και ακόμη πιο απροκάλυπτα: «ένας άνθρωπος που μιλάει μόνο μία διεθνή γλώσσα μπορεί πάντα να αγοράσει, σε ολόκληρο τον κόσμο, ό,τι θέλει· αλλά αν ο άνθρωπος αυτός θέλει να πουλήσει και όχι να αγοράσει, θα ήταν καλό να ξέρει τη γλώσσα του δυνητικού αγοραστή. Αυτό δεν είναι ίσως απολύτως απαραίτητο, αλλά είναι βέβαιο ότι όσοι γνωρίζουν τις γλώσσες των εμπορικών εταίρων διαθέτουν ένα αποφασιστικό πλεονέκτημα σε σχέση με όσους δεν τις γνωρίζουν»...

Τα αρχαία Καλινδοία ... εκτίθενται

Γραφική αναπαράσταση του συγκροτήματος του Σεβαστείου
Γραφική αναπαράσταση του συγκροτήματος του Σεβαστείου
Τα πρώτα πορίσματα της ανασκαφής στην αρχαία πόλη της Μακεδονίας, Καλινδοία, παρουσιάζονται σε έκθεση του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης και της ΙΣΤ΄ Εφορείας Προϊστορικών - Κλασικών Αρχαιοτήτων, που εγκαινιάζεται σήμερα και θα διαρκέσει μέχρι 31/1/2009.

Στα Καλινδοία, 55 χλμ. ανατολικά της Θεσσαλονίκης, κοντά στο χωριό Καλαμωτό, ίχνη κατοίκησης εντοπίστηκαν σε δύο γειτονικές τούμπες και στη γύρω τους πεδινή έκταση. Η μικρότερη τούμπα καλύπτει προϊστορικό οικισμό, ενώ η μεγαλύτερη κατοικήθηκε, τουλάχιστον, από τα αρχαϊκά χρόνια. Στα κλασικά, ελληνιστικά και ρωμαϊκά χρόνια, η πόλη επεκτάθηκε στην πεδινή έκταση γύρω από τις τούμπες. Η ευρύτερη περιοχή των Καλινδοίων ονομαζόταν Βοττική, από το ελληνικό φύλο των Βοττιαίων, που εγκαταστάθηκε εκεί τον 7ο αι. π.Χ. και συμβίωσε ειρηνικά με τα εκεί θρακικά φύλα. Τον 4ο αι. π.Χ. η περιοχή ενσωματώθηκε στο μακεδονικό βασίλειο.

Την πρώτη σωστική ανασκαφή στα Καλινδοία έκανε (1961) η Φ. Ζαφειροπούλου. Από το 1980 έως το 2000 διενεργήθηκαν από την ΙΣΤ΄ ΕΠΚΑ, με υπεύθυνο αρχαιολόγο τον Κώστα Σισμανίδη, περιορισμένες ανασκαφικές έρευνες, που απέδειξαν ότι η κατοίκηση στο χώρο ήταν συνεχής, από την ύστερη νεολιθική μέχρι τη ρωμαϊκή περίοδο. Σταθμό στην ιστορία της έρευνας για την πόλη αποτέλεσε η εύρεση (1982) της «στήλης των Καλινδοίων», που χρονολογείται στους χρόνους του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Βάσει του περιεχόμενου της στήλης αυτής η Ιουλία Βοκοτοπούλου ταύτισε τον αρχαιολογικό χώρο του Καλαμωτού με την πόλη των Καλινδοίων. Το 2003 άρχισε και συνεχίζεται η ανασκαφή του «οικοδομικού συγκροτήματος του Σεβαστείου», ενός μεγάλου δημόσιου κτιρίου που χρησιμοποιούνταν από τα τέλη του 1ου αι. π.Χ. έως τα μέσα του 3ου αι. μ.Χ. Περιλαμβάνει αίθουσες αφιερωμένες στη λατρεία του Δία, της θεάς Ρώμης και του Ρωμαίου αυτοκράτορα, χώρο συμποσίων και το βουλευτήριο της πόλης.

Στην έκθεση παρουσιάζονται αγάλματα, επιγραφές, ταφικές στήλες, νομίσματα, κοσμήματα, ειδώλια που παρέχουν σημαντικές πληροφορίες για τη σύνθεση του πληθυσμού, τους θεσμούς, τη νομισματοκοπία, τις λατρείες και τα ταφικά έθιμα ενός ακμαίου αστικού κέντρου στην ενδοχώρα του μακεδονικού βασιλείου.

«Καραμάζοφ» αλά Πατρίς Σερό

Στο θέατρο «Ολύμπια» της Λυρικής Σκηνής, στις 3, 4/3 (8.30 μ.μ.) ο διάσημος Γάλλος ηθοποιός και σκηνοθέτης Πατρίς Σερό, θα «ζωντανεύει», με μορφή θεατρικού αναλογίου, τα κεφάλαια 4 και 5 του αθάνατου ντοστογιεφσκικού μυθιστορήματος «Αδελφοί Καραμάζοφ». Στην παράσταση (παίχτηκε στο Παρίσι, με μεγάλη επιτυχία), που οργανώνουν το παρισινό θέατρο «Odeon-Theatre de l' Europe», η Εθνική Λυρική Σκηνή, η «Αττική Πολιτιστική Εταιρεία» και το Γαλλικό Ινστιτούτο, θα υπάρχουν ελληνικοί υπέρτιτλοι, σε μετάφραση Λουίζας Μητσάκου - Γιάννη Παπαδάκη. Διασκευή - σκηνοθεσία - φωτισμοί του Π. Σερό.

Ο Σερό, μετά το θεατρικό αναλόγιο που παρουσίασε στην Αθήνα το 2005 με το ντοστογιεφσκικό «Υπόγειο», επιστρέφει με τους «Αδελφούς Καραμάζοφ» (1879), έργο του οποίου η προκλητική δύναμη παραμένει ανέπαφη.

«...Χρειάζεται μεγάλη ενέργεια για να διαβάσεις και να ανιχνεύσεις τον Ντοστογιέφσκι. Πιστεύω ότι οδηγήθηκα εκεί εξαιτίας του τρόπου δουλειάς μου με τους ηθοποιούς. Επί χρόνια δουλεύω πάνω στη φράση. Ζητώ από τους ηθοποιούς να μην προσδίδουν νόημα όσο η φράση ή και η παράγραφος δεν έχει τελειώσει. Κρατάω το κείμενο στο χέρι, προσπαθώντας να ταυτιστώ με το ρόλο. Πού και πού παίζω το ρόλο. Πού και πού τον διηγούμαι», επισημαίνει ο Σερό για τον τρόπο ερμηνείας του.

Προπώληση εισιτηρίων στο ταμείο του «Ολύμπια» (3612461,3643725) 9 π.μ.- 9 μ.μ. Τιμές από 20-55 ευρώ.

Τζαζ συναντήσεις

Ο τρομπετίστας Jeremy Pelt
Ο τρομπετίστας Jeremy Pelt
Ταλέντο της νέας γενιάς τζάζμεν, ο τρομπετίστας Jeremy Pelt εμφανίζεται με το ηλεκτρικό σχήμα «WiRED», στο «Half note» (Τριβωνιανού 17, Μετς, 210 9213.310). Ο μουσικός, που η Ενωση Κριτικών Τζαζ θεωρεί ως το μεγαλύτερο νέο ταλέντο σ' αυτό το χώρο, και το συγκρότημά του θα παίζουν μέχρι 21/2.

  • Ο μεγάλος Ουγγαρέζος σαξοφωνίστας Tony Lakatos συμπράττει με το «YFG» (Yiorgos Fakanas Group), σε συναυλία σήμερα (15/2, 10.30μ.μ.), στο «Αθηνά Live» (Λ. Ποσειδώνος 3 Παραλία Μοσχάτου - Ν. Φαλήρου, 210-4813.605). Το γκρουπ, συνεχίζοντας τις διεθνείς συνεργασίες του με μεγάλους μουσικούς της τζαζ και του fusion, συναντάται με ένα από τα καλύτερα, διεθνώς, τενόρα σαξόφωνα, σε συνθέσεις του Γ. Φακανά.
Παράλληλες εκδηλώσεις

Στο πλαίσιο της έκθεσης «Εικόνα - Χώρος - Δράση 2», που διοργανώνει το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας στην «Τεχνόπολη», σήμερα (8 μ.μ.) παρουσιάζεται το πρόγραμμα «Viaze en Latinoamerica». Εννέα χορευτές και μια φωνή ακολουθούν τα βήματα του τάγκο. Συμμετέχουν: Leonardo Gomez y Amor Latino και Janet Kapuya. Χορογράφος: Leonardo Gomez. Τραγούδι: Janet Kapuya. Χορεύουν: Leonardo Gomez, Σίσσυ Φράγκου, Νικόδημος Λούπας, Kateryna Filippova, Μαργαρίτα Πλέσσα, Αντα Δημητρέλου, Σταύρος Μακρής, Ελένη Μαντά, Γιάννης Δερμιτζάκης κ.ά. Καλλιτεχνική διεύθυνση - σκηνικά: Μαργαρίτα Πλέσσα. Οι εκδηλώσεις κλείνουν στις 20/2 (8 μ.μ.) με γλέντι με τα συγκροτήματα «Μαγνητικά Παιδία» και το ρεμπέτικο «Σχολαρχείο». Είσοδος ελεύθερη.

Στην Εθνική Βιβλιοθήκη Ελλάδος (Πανεπιστημίου 32) σήμερα (7.30μ.μ.), στο Κεντρικό Αναγνωστήριο της βιβλιοθήκης, θα εγκαινιαστεί μια ενδιαφέρουσα έκθεση. Πρόκειται για χειρόγραφα, τις πρώτες εκδόσεις και μεταφράσεις έργων του Νίκου Καζαντζάκη, που προέρχονται από τις συλλογές της ΕΒΕ. Η έκθεση θα λειτουργεί μέχρι τις 31/3.

Εγκαινιάζεται αύριο (16/2, 7μ.μ.) στη Δημοτική Πινακοθήκη Καρδίτσας η έκθεση «Μαρία Κάλλας, 30 χρόνια μετά - φωτογραφική αναδρομή», που συνδιοργανώνουν ο Δήμος Καρδίτσας και το Ιδρυμα της Βουλής. Μέσα από 130 φωτογραφίες από τους ρόλους της σκιαγραφείται η καλλιτεχνική προσωπικότητα της Κάλλας και αναδείχνεται η ελληνική και η διεθνής σταδιοδρομία της. Παράλληλα, παρουσιάζεται οπτικοακουστικό και αρχειακό υλικό, καθώς και έργα σύγχρονης γλυπτικής εμπνευσμένα από την καλλιτέχνιδα. Διάρκεια έκθεσης μέχρι 16/3.

Το πρόγραμμα απεξάρτησης ΚΕΘΕΑ «ΔΙΑΒΑΣΗ» πραγματοποιεί καλλιτεχνικό παζάρι στο Πολιτιστικό Στέκι του Προγράμματος (Σταυροπούλου 29, πλ. Αμερικής), με χειροποίητα κεραμικά, κατασκευές και ζωγραφική και θα διαρκέσει μέχρι αύριο. Τα έσοδα από τις πωλήσεις των έργων, που πρόσφεραν ευαισθητοποιημένοι καλλιτέχνες, θα υποστηρίξουν τη λειτουργία του χώρου. Υπενθυμίζεται ότι το πρόγραμμα «ΔΙΑΒΑΣΗ» λειτουργεί από τον Οκτώβρη του 1990 και απευθύνεται σε ενήλικες χρήστες ναρκωτικών.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ