ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 16 Οχτώβρη 2008
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΘΝΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΘΕΑΤΡΟΥ - ΧΟΡΟΥ
«Μπόνους» σε κερδοφόρους της τέχνης

Το πιο «καινούριο» που παρουσιάστηκε στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου του Εθνικού Κέντρου Θεάτρου - Χορού ήταν το καινούριο κτίριό του (Κωλέτη 31, Εξάρχεια), το οποίο θα εγκαινιαστεί σήμερα το μεσημέρι. Οσον αφορά στην ενός έτους δράση του ΕΚΕΘΕΧ, το οποίο ευαγγελίζεται τη διαμόρφωση «εθνικής πολιτικής» για το θέατρο, μάλλον θολή έως χαοτική φάνηκε να είναι. Το σίγουρο είναι ότι από έρευνες (κοινωνιολογικές, ποσοτικών και ποιοτικών χαρακτηριστικών του κοινού, διαφόρων κατηγοριών καλλιτεχνικών έργων, μελέτες αντιδράσεων του κοινού απέναντι στις διάφορες κατηγορίες έργων, πρόσληψης των έργων από τις διάφορες κατηγορίες θεατών, το ρόλο της αγοράς στην παραγωγή και αναπαραγωγή «καταναλωτών» καλλιτεχνικών έργων και άλλα τέτοια) πάνε καλά. Από πράξεις για επίλυση χρόνιων προβλημάτων δε φαίνεται να πάμε καλά. Αοριστίες, θεωρίες και «θα», πρωταγωνίστησαν στην πολύωρη συνέντευξη.

Οπως ανακοινώθηκε, έχει επιτευχθεί καταγραφή των πάσης φύσεως θεατρικών και χορευτικών σχημάτων, θεάτρων, ομάδων και εταιρειών, ερασιτεχνικών θεατρικών ομάδων, εποπτευόμενων φορέων κλπ. Από την επεξεργασία των στοιχείων, το ΕΚΕΘΕΧ - λέει - «θα σταθμίσει τις υποχρεώσεις της πολιτείας απέναντι στους φορείς αυτούς και τους όρους για την εύρυθμη λειτουργία «που είναι απαραίτητη για τη χάραξη ενός νέου πλαισίου συνεργασίας μεταξύ τους».

«Για το υπουργείο Πολιτισμού», είπε μεταξύ άλλων θεωρητικολογιών ο υπουργός Πολιτισμού, Μιχάλης Λιάπης, «και για μένα προσωπικά, τα ζητήματα του σύγχρονου πολιτισμού είναι στην κορυφή της ατζέντας των θεσμικών παρεμβάσεων».

Πώς αυτό μεταφράζεται στην πράξη; Παράπονα από παντού. Γκρίνιες. Ανθρωποι του πολιτισμού σε κατάσταση απελπισίας και... επαιτείας για το πότε θα πάρουν τα χρήματα που τους υπόσχεται το ΥΠΠΟ κλπ. Κι όταν τέθηκαν τα οικονομικά θέματα, οι απαντήσεις «θα δούμε», «ελπίζουμε», επιβεβαίωσαν απλώς το χάος της κυβερνητικής πολιτικής σε όλους τους τομείς.

Το ΥΠΠΟ, λέει, ζήτησε αύξηση του κονδυλίου για τον Πολιτισμό. Θα το πάρει; Ζήτησε την ένταξη του ΕΚΕΘΕΧ σε δικό του Κωδικό στον προϋπολογισμό. Θα τον έχει; Ο προϋπολογισμός του ΕΚΕΘΕΧ ανέρχεται συνολικά στα 14.000.000 ευρώ, από τα οποία τα 1,5 εκατ. ευρώ θα είναι για τα λειτουργικά έξοδα του Κέντρου και τα υπόλοιπα, για τα εξής: ΔΗΠΕΘΕ, επιχορηγούμενα σχήματα θεάτρου και χορού, εποπτευόμενους φορείς -ουκ ολίγους- ερευνητικά προγράμματα και το νέο πρόγραμμα «Artlocus», που αποσκοπεί αφενός στην επανασήμανση αναξιοποίητων ή ελάχιστα αξιοποιημένων δημόσιων χώρων της περιφέρειας, με ιδιαίτερη αισθητική αξία ή με ιστορικό βάρος, και αφετέρου στην ανάδειξη των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών τους, μέσω πολιτιστικών δραστηριοτήτων του Κέντρου.

Οσον αφορά στα ΔΗΠΕΘΕ, «τους δίνουμε δύο χρόνια χάριτος», είπε ο πρόεδρος του Κέντρου, Γ. Δραγώνας. Θα παίρνουν ένα ποσοστό χρημάτων και το υπόλοιπο θα μπαίνει σε λογαριασμό από όπου τα πιο «κινητικά» ΔΗΠΕΘΕ θα παίρνουν τα υπόλοιπα ως «μπόνους». Ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια στον Πολιτισμό! Αυτά είναι τα νέα ήθη! Πώς κάποιοι καλλιτέχνες που συμμετέχουν στο Κέντρο, μπορούν να ακούν τέτοια πράγματα; Για τις επιχορηγήσεις, το «Θεατρικό Μουσείο» (το οποίο ποτέ δε χρηματοδοτήθηκε με 1.000.000 ευρώ, όπως ισχυρίστηκε ο πρόεδρος), το «Θέατρο Τέχνης» (που του προτάθηκε μια τριετής προγραμματική σύμβαση με κάποιους όρους που δε διευκρινίστηκαν), δε δόθηκαν σαφείς απαντήσεις.

Συμφωνικά «χρώματα»

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών δίνει συναυλία αύριο (8.30 μ.μ.), στο Μέγαρο Μουσικής, με έργα των Ροδοθεάτου, Μπραμς, Μπετόβεν. Με διεύθυνση Βύρωνα Φιδετζή θα παρουσιάσει: Το συμφωνικό έργο του Ιθακήσιου Διονύσιου Ροδοθεάτου «Ο Σιντ», ένα από τα ελάχιστα σωζόμενα έργα του, μοναδικά της Επτανησιακής Μουσικής Σχολής. Το «Πρώτο κοντσέρτο για πιάνο» του Μπραμς - κορυφαίο του είδους του - με σολίστ η διακεκριμένη πιανίστα Ντόρα Μπακοπούλου. Η συναυλία θα ολοκληρωθεί με την «Ογδοη Συμφωνία» του Μπετόβεν.

Εξάλλου, λόγω της απεργίας στις 21/10, η ΚΟΑ αναβάλλει την προγραμματισμένη για εκείνη τη μέρα συναυλία με το μουσικό της σύνολο «Ηχόχρωμα», στο Μουσείο Μπενάκη. Η συναυλία με έργα Γεωργίου Πονηρίδη, Δημήτρη Νικολάου, Αλκη Παναγιωτόπουλου και Ιωσήφ Παπαδάτου θα δοθεί στις 24/10 (10.30 μ.μ.). Σολίστ: Ευστάθιος Μαυρομμάτης: σαξόφωνο, Αγγελική Καθαρίου: μεσόφωνος. Μουσική διεύθυνση: Αλκης Παναγιωτόπουλος.

  • Η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ, με διεύθυνση του διάσημου Σουηδού τρομπονίστα, συνθέτη, μαέστρου Christian Lindberg και με σολίστ το κουιντέτο χάλκινων πνευστών «Melos Brass», δίνει συναυλία, στις 20/10 (8.30 μ.μ.), στο Μέγαρο Μουσικής. Θα παρουσιάσει το «Κονσέρτο για τρομπόνι» του Λέοπολντ Μότσαρτ, με σολίστ και διευθυντή τον Chr. Lindberg, το «Κονσέρτο για κουιντέτο χάλκινων πνευστών» του Frigyes Hidas, με σολίστ το «Melos Brass» και την «Ενάτη Συμφωνία» (του «Νέου Κόσμου») του Ντβόρζακ.
Εσβησε ... η φωνή της

Κηδεύεται σήμερα (12 μ.), στο ναό της Παναγίας του Δήμου Γαστούνης Ηλείας, η 87χρονη τραγουδίστρια, κιθαρίστα, ζωγράφος Νίτσα Μόλλυ. Η Αννα Μολυβάδα (το πραγματικό όνομά της) ξεκίνησε να τραγουδά το 1937. Το πρώτο τραγούδι που ηχογράφησε ήταν το «Καμιά δε θα αγαπήσω σαν και σένα» του Λεό Ραπίτη.

Εμφανίστηκε στη «Μάντρα» του Αττίκ, στην «Οαση» με την ορχήστρα των Μουζάκη - Βέλλα. Συνεργάστηκε με γνωστούς καλλιτέχνες: Γιώργος Οικονομίδης, Γεωργία Βασιλειάδου, Νέζερ, Αρία, Μύλλερ, Τόνυ Μαρούδας, Λούλη Ψυχούλη κ.ά. και την ορχήστρα του ΕΙΡ. Εμφανίστηκε στο εξωτερικό, ενώ μετά τη μεταπολίτευση εμφανίστηκε σε διάφορα θέατρα, συμμετέχοντας σε επιθεωρήσεις και μουσικές παραστάσεις. Το 1994 το Δημοτικό Θέατρο Βόλου τη βράβευσε για την προσφορά της στο ελληνικό τραγούδι.

Η δισκογραφία της περιλαμβάνει πάνω από 40 ηχογραφήσεις τραγουδιών. Σαν ζωγράφος, φιλοτέχνησε τα πορτρέτα γνωστών Ελλήνων καλλιτεχνών, αλλά και απλών ανθρώπων. Εμφανίστηκε σε κινηματογραφικές ταινίες και ήταν μέλος του ΣΕΗ. Οταν αποσύρθηκε, αφοσιώθηκε στα μαθήματα κιθάρας.

«Δηλώστε και σώστε»...

Ανακοίνωση για το νομικό καθεστώς που διέπει τα παλιά βιβλία εξέδωσε το υπουργείο Πολιτισμού, μετά το σάλο που έχει ξεσπάσει από τις εφόδους της αστυνομίας σε βιβλιοθήκες ιδιωτών και τις συλλήψεις.

Αναφέρεται, ότι ο αρχαιολογικός νόμος (3028/02) προστατεύει «μόνον τα Λειτουργικά» βιβλία από το 1453 - 1830. Ωστόσο, βρίσκεται ακόμη σε ισχύ υπουργική απόφαση του 1991 που κηρύσσει «ως καλλιτεχνικά και ιστορικά διατηρητέα όλα τα εκκλησιαστικά κειμήλια και εν γένει θρησκευτικά έργα», συμπεριλαμβανομένων χειρογράφων και βιβλίων, επίσης κατά το παραπάνω χρονικό διάστημα. Επιπλέον, χειρόγραφα, χάρτες, παρτιτούρες και βιβλία, παλαιότερα των 100 ετών, προστατεύονται από το κοινοτικό δίκαιο.

Ολα αυτά όμως, λέει το ΥΠΠΟ, «κατ' ουδένα τρόπο περιορίζουν τη δυνατότητα διακίνησης παρόμοιων εκκλησιαστικών και θρησκευτικών έργων εντός του Κοινοτικού Χώρου, αποτελούν όμως περιορισμό για την καταστροφή ή την εξαγωγή τους, περίπτωση βέβαια που δεν αφορά στους βιβλιόφιλους, οι οποίοι με μία απλή δήλωσή τους στην αρμόδια Εφορεία Αρχαιοπωλείων και Ιδιωτικών Αρχαιολογικών Συλλογών κατοχυρώνουν την ιδιοκτησία τους, αλλά και εξασφαλίζονται έναντι κλοπής τους».

Λυρική «Αννα Μπολένα»

Σε μία αιματοβαμμένη περίοδο της Αγγλίας μας «ταξιδεύει» η όπερα του Γκαετάνο Ντονιτσέτι «Αννα Μπολένα», που ανεβαίνει σε ημισκηνοθετημένη μορφή (17, 19, 22/10, 8 μ.μ.), στο «Ολύμπια» της Λυρικής Σκηνής. Η όπερα πρωτοπαρουσιάστηκε στη Λυρική το 1976, σε σκηνοθεσία Ντίνου Γιαννόπουλου και σκηνικά - κοστούμια του διάσημου σκηνογράφου Νίκου Γεωργιάδη (επαναλήφθηκε το 2000).

Στην τωρινή ημισκηνοθετημένη παράσταση κρατήθηκαν μόνο τα ιστορικής αξίας κοστούμια του Γεωργιάδη, ενώ δεν υπάρχει σκηνικό, παρά μόνο προβολές. Η Χορωδία της ΕΛΣ, ντυμένη με σύγχρονα μαύρα ρούχα τραγουδά κρατώντας τις παρτιτούρες, στο διαμορφωμένο σε κερκίδες βάθος της σκηνής. Η σκηνοθεσία είναι του Βασίλη Νικολαΐδη, ενώ πολλά σημεία του έργου χορογραφήθηκαν από την Εφη Καρακώστα. Την Ορχήστρα της Λυρικής διευθύνει ο Γιώργος Πέτρου. Τους ρόλους ερμηνεύουν: Δημήτρης Καβράκος, Τζένη Δριβάλα, Μαίρη-Ελεν Νέζη, Κώστας Μαυρογένης, Σταμάτης Μπερής, Ελένη Βουδουράκη, Κωνσταντίνος Κληρονόμος. Συμμετέχουν οι χορευτές του Μπαλέτου της ΕΛΣ, Νίκος Τήλιος, Βίκυ Τσιρογιάννη, Βίκυ Μπούρχα.

Οι Μιχάλης Αρφαράς, Νίκος Δεσεκόπουλος, Χριστόδουλος Γκαλντέμης, Τόνια Νικολαΐδου, Γιώργος Μήλιος, Πίνο Παντολφίνι, Χρήστος Σανταμούρης, Ρουμπίνα Σαρελάκου, Μαρία Σπύρου, Νίκος Σταυρακαντωνάκης, Μαρία Ζιάκα κ.ά. - μέλη της Ενωσης Ελλήνων Χαρακτών - συμμετέχουν στη διεθνή έκθεση (30/10 - 6/12), που διοργανώνει η «Tem Art Gallery» στην Κωνσταντινούπολη.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ