ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 19 Νοέμβρη 2010
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΠΡΩΗΝ ΒΑΣΙΛΙΚΟ ΚΤΗΜΑ ΤΑΤΟΪΟΥ
Τρίβουν τα χέρια τους οι ιδιώτες

Από την κινητοποίηση του ΚΚΕ το 2007 για την υπεράσπιση του Τατοΐου ως λαϊκής περιουσίας
Από την κινητοποίηση του ΚΚΕ το 2007 για την υπεράσπιση του Τατοΐου ως λαϊκής περιουσίας
Η σύσταση ενός ακόμη φορέα - «ομπρέλα» ιδιωτικών/επιχειρηματικών συμφερόντων, με στόχο την αγοραία εκμετάλλευση του πρώην βασιλικού κτήματος του Τατοΐου και τις εγκαταστάσεις του ανακοινώθηκε την περασμένη Δευτέρα, υπό τη συνήθη μορφή του «μη κερδοσκοπικού συλλόγου» των «Φίλων»... Κτήματος Τατοΐου, αυτή τη φορά.

Πρόκειται για την κλιμάκωση, με αφορμή φυσικά την κρίση και την υποχρηματοδότηση του πολιτισμού από το κράτος, της έντονης προσπάθειας των ιδιωτών - με τη μορφή των φορέων της ...«κοινωνίας των πολιτών» - να βάλουν «χέρι» σε αυτό που η «αγορά» εκλαμβάνει ένα από τα καλύτερα «φιλέτα»: Το φυσικό και αρχιτεκτονικό πλούτο του πρώην βασιλικού κτήματος στο Τατόι, το οποίο, όλες ανεξαιρέτως οι κυβερνήσεις εγκατέλειψαν συνειδητά στην «τύχη» του, με το σύνηθες αποτέλεσμα: Την κάλυψη του «κενού» από την «ιδιωτική πρωτοβουλία».

Βασικός «κορμός» των «Φίλων» είναι η «ΜΚΟ» «Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού», η οποία «ενδιαφέρεται» για το Τατόι εδώ και πάνω από 10 χρόνια. Μάλιστα, το 2005 παρουσίασε για πρώτη φορά, την πρότασή της για δημιουργία ενός οργανισμού διαχείρισης του κτήματος, που θα λειτουργεί με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια και με πρόβλεψη περίφραξης, εισόδου με εισιτήριο, δημιουργία ξενοδοχείου υψηλών προδιαγραφών, «ξενώνων», εστιατορίου κ.λπ.

Τα σχέδια αυτά, όχι μόνο δεν εγκαταλείφθηκαν, αλλά αναζωπυρώθηκαν από την ολοκληρωτική, ουσιαστικά, «αποχώρηση» του κράτους - συγκεκριμένα του υπουργείου Πολιτισμού - από το κτήμα, αφού, ακόμη και οι μικρές σωστικές παρεμβάσεις της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, έχουν «παγώσει». Ετσι, την περασμένη Δευτέρα, η Ελληνική Εταιρεία, με τη μορφή των «Φίλων» πλέον και διά στόματος του ΔΣ της Ελληνικής Εταιρείας, Κ. Σταματόπουλου, επανέφερε την πρόταση για «σύσταση ενός ειδικού φορέως με αποκλειστικό αντικείμενο το Τατόι, ο οποίος, κατά τρόπον ελεγχόμενο και απολύτως διαφανή θα είναι ανοικτός στην ιδιωτική πρωτοβουλία και στον οποίον θα συμμετέχει, λόγω των μέχρι στιγμής υπηρεσιών της στο χώρο και της τεχνογνωσίας της η Ελληνική Εταιρεία».

Μάλιστα, για το κτίριο του πρώην οινοποιείου, ο ομιλητής είπε ότι «περιμένει» τη ...«συνδρομή της κοινωνίας, ιδιαίτερα του επιχειρηματικού κλάδου που ασχολείται με τα αμπέλια και το κρασί, με ιδέες και χρήματα»...

Να σημειωθεί ότι όλα αυτά τα χρόνια, οι κυβερνήσεις του δικομματισμού άφηναν συνειδητά «ασαφές» το μείζον ζήτημα της χρήσης του κτήματος μετά τις σωστικές και αναστηλωτικές επεμβάσεις, οι οποίες όμως κι αυτές, όπως φαίνεται, θα αφεθούν στους ιδιώτες.

Να σημειωθεί, επίσης, ότι το ΚΚΕ, όλα αυτά τα χρόνια, έχει υπερασπιστεί τον πραγματικά δημόσιο χαρακτήρα του κτήματος, της πανέμορφης φύσης του και των αρχιτεκτονικών στοιχείων του. Εκτός από σχετικές Ερωτήσεις στη Βουλή, το ΚΚΕ προχώρησε και σε δυναμικές κινητοποιήσεις όπως αυτή του 2007 που διοργάνωσαν οι Κομματικές Οργανώσεις Αθήνας και Αττικής, με κεντρικό σύνθημα: «Το Τατόι τώρα στο λαό και όχι στο κεφάλαιο το ληστρικό».

Πολιτισμός, λαϊκό δικαίωμα και όχι εμπόρευμα

Επίκαιρη Eρώτηση του ΚΚΕ στη Βουλή

Tα προβλήματα των εργαζομένων στον πολιτισμό έφερε χθες στη Βουλή με Eπίκαιρη Eρώτηση η βουλευτής του ΚΚΕ Λ. Κανέλλη καταγγέλλοντας την κυβερνητική πολιτική των περικοπών και των ιδιωτικοποιήσεων και την χρόνια υποβάθμιση και εγκατάλειψη του πολιτισμού και των ανθρώπων του.

Στην απάντησή του ο υφυπουργός Πολιτισμού Γ. Νικιτιάδης παραβλέποντας την πραγματικότητα ισχυρίστηκε ότι η πολιτική της κυβέρνησης «κατατείνει στην ενίσχυση της δημιουργίας στον χώρο του πολιτισμού» αλλά στην ουσία δικαιολόγησε τις περικοπές λέγοντας ότι υπήρχε «για πολλά χρόνια ένας ασύστολος τρόπος κατανομής χρημάτων χωρίς να παρακολουθεί κανείς το ποιος είναι αυτός που λαμβάνει ενισχύσεις, τι έργο παράγει, πώς βοηθάει τον πολιτισμό μας, πώς προσθέτει στην καλλιέργεια του κόσμου και του λαού μας».

Θέλοντας να αποδείξει το ενδιαφέρον της κυβέρνησης για τον πολιτισμό, είπε ότι στην Λυρική Σκηνή δόθηκαν το 2010 17, 5 εκατομμύρια ευρώ, στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδας έξι εκατομμύρια , στο Εθνικό Θέατρο έξι και στην Κρατική Ορχήστρα ένα εκατομμύριο ενώ ισχυρίστηκε ότι δόθηκαν «πάρα πολλά χρήματα στα περισσότερα ΔΗΠΕΘΕ».

Οι ενισχύσεις αυτές, είπε, δείχνουν ότι η κυβέρνηση δεν πάει να ιδιωτικοποιήσει ούτε τα θέατρα ούτε τον κινηματογράφο αφού όπως φαίνεται από το νομοσχέδιο που ανακοινώθηκε η κατεύθυνση είναι η ενίσχυση των νέων δημιουργών. Στο σημείο αυτό είπε ότι κάποιοι για να πολεμήσουν το νομοσχέδιο έφτασαν να υποκλέψουν υπογραφές σημαντικών σκηνοθετών της χώρας μας.

Σχετικά με τους συμβασιούχους είπε ότι τα εργασιακά θέματα δεν μπορούν να απαντηθούν από το υπουργείο Πολιτισμού αφού είναι συνολικότερη η πολιτική που ακολουθεί η κυβέρνηση για τους συμβασιούχους αλλά δικαιολόγησε την διατήρηση του καθεστώτος των συμβασιούχων λέγοντας ότι «η οικονομική κατάσταση είναι αυτή που σε αναγκάζει κάποιες φορές να χρησιμοποιείς συμβασιούχους».

Η πολιτική στον πολιτισμό δεν είναι αποκομμένη από τη συνολική πολιτική η οποία ούτως ή άλλως είναι καπιταλιστική, τόνισε στην παρέμβασή της η Λ. Κανέλλη . Ο υφυπουργός, είπε, απάντησε ως λογιστής και ανακοίνωσε μεταφέροντας τον υφυπουργό στην πραγματικότητα ότι από έλλειψη 50-100.000 ευρώ κόπηκε για φοιτητές που κάνουν μεταπτυχιακό στην Βενετία κάθε πρόσβαση στα αρχεία της πόλης.

Αυτά είναι που δείχνουν την αντίληψή σας για τον πολιτισμό, συνέχισε η βουλευτής. Δεν είναι απλώς χρηματοδοτώ την Λυρική, η Λυρική είναι άνθρωποι όπως η πατρίδα μας δεν είναι χωράφι, αλλά άνθρωποι. Φτάσατε, είπε, να δέχεστε συμβάσεις της μιας μέρας, οι άνθρωποι του πολιτισμού να είναι απλήρωτοι και να διεκδικούν τα χρήματά τους με κινητοποιήσεις. Θεωρείτε, τόνισε, τον πολιτισμό εμπόρευμα και μάλιστα πολυτελείας και γι' αυτό τον πηγαίνετε στον ΦΠΑ πολυτελείας.

Δεν μπορεί, κατέληξε, να θεωρείται ο πολιτισμός εμπόρευμα, δεν μπορεί η τέχνη να είναι ένα λεωφορείο το οποίο γυρνάει και κάνει τουρισμό.

Παράταση στη Θεσσαλονίκη

Με επιτυχία συνεχίζονται οι εμφανίσεις του Βασίλη Παπακωνσταντίνου στη Θεσσαλονίκη, με τη μουσική παράσταση «Κραυγές και Ψίθυροι», στο «Stage» (26ης Οκτωβρίου 27, 2310 5667 68). Το κοινό της πόλης αγκάλιασε με ενθουσιασμό και αγάπη την παράσταση, οδηγώντας την σε παράταση. Ετσι, εκτός από αυτό το διήμερο (σήμερα και αύριο, 11μμ.) θα δοθούν δύο ακόμη παραστάσεις την επόμενη βδομάδα (26-27/11). Σε μια εποχή που οι ψίθυροι έγιναν κραυγές, ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου αφήνει την ηλεκτρική κιθάρα και «στήνει» μια αλλιώτικη παράσταση, χωρίς όμως να της λείπει ο ηλεκτρισμός. Τραγούδια που σώπασαν, που αγάπησε και αγαπήσαμε συνθέτουν ένα απρόβλεπτο πρόγραμμα. Με σκηνικό τη Θεσσαλονίκη, ο Βασίλης επιλέγει να εκφράσει με το δικό του μοναδικό τρόπο την εποχή μας, «περπατώντας» με τη φωνή του σε γνώριμα μονοπάτια που έχουν ανοίξει μεγάλοι Ελληνες ποιητές και σπουδαίοι συνθέτες. Με πιάνο, σαξόφωνο, κιθάρες, βιολί και καχόν, δίνει το λόγο στα τραγούδια, προσκαλώντας σ' ένα μουσικό ταξίδι πέρα από τα συνηθισμένα. Συνοδοιπόρος του, η Τάνια Κικίδη, συνεργάτης του εδώ και πολλά χρόνια.

Μελωδικό τριήμερο

Η υπέροχη μουσική της Ελένης Καραΐνδρου θα πλημμυρίσει για τρεις βραδιές (19 - 21/11, 8.30 μ.μ.) το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, όπου θα παρουσιαστεί το έργο της «Δαβίδ, σκηνική Καντάτα για μέτζο σοπράνο, βαρύτονο, βιόλα, όμποε, αφηγητή, χορωδία και ορχήστρα δωματίου» - για πρώτη φορά σε συναυλιακή μορφή - μαζί με καινούριες αλλά και παλαιότερες συνθέσεις της για το θέατρο και τον κινηματογράφο. Συμπράττει μεγάλος αριθμός σπουδαίων Ελλήνων και ξένων δεξιοτεχνών: Ο σαξοφωνίστας Γιαν Γκάρμπαρεκ, η Κιμ Κασκασιάν (βιόλα), o ομποΐστας Βαγγέλης Χριστόπουλος, οι τραγουδιστές Ειρήνη Καράγιαννη (μέτζο σοπράνο) και Τάσης Χριστογιαννόπουλος (βαρύτονος), η τσεμπαλίστα Κατερίνα Κτώνα. Μαζί τους η «Καμεράτα» σε διεύθυνση Αλ. Μυράτ, η Μικτή Χορωδία της ΕΡΤ. Στο πιάνο η Ελένη Καραΐνδρου και σε ρόλο αφηγητή ο Δημήτρης Καταλειφός.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ