ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 2 Νοέμβρη 2012
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Τα ΜΑΤ στο ΚΘΒΕ

ΜΑΤ και ασφαλίτες μέσα στο Κρατικό Θέατρο Βόρειας Ελλάδας έβαλε η διοίκηση του θεάτρου, για να κατεβάσει από την πρόσοψη του κτιρίου τα πανό και μαύρα πανιά που ανάρτησαν εδώ και καιρό οι ηθοποιοί καταγγέλλοντας την υποχρηματοδότηση του θεάτρου και τις καθυστερήσεις στη μισθοδοσία τους.

Οι ηθοποιοί καταγγέλλουν την αυταρχική συμπεριφορά του προέδρου του ΔΣ του ΚΘΒΕ, Μάκη Τρικούκη, ο οποίος επιδιώκοντας να παρουσιάσει μια πλασματική εικόνα για το ΚΘΒΕ, στις τριήμερες εορταστικών εκδηλώσεων (26 - 28/10) κατέβασε τα πανό και τα μαύρα πανιά.

Στις 26/10, οι εργαζόμενοι ξανάβαλαν μαύρα πανιά στην πρόσοψη του θεάτρου, καθώς το ΚΘΒΕ δεν έχει εισπράξει ακόμη ούτε το 40% της κρατικής χρηματοδότησης και οι ηθοποιοί εξακολουθούν να πληρώνονται με καθυστέρηση δύο μηνών.

Ο πρόεδρος του ΔΣ, όμως, επανήλθε συνοδευόμενος από 2 διμοιρίες των ΜΑΤ, ένστολους αστυνομικούς και 4 άτομα της κρατικής Ασφάλειας. Τα ΜΑΤ περικύκλωσαν το κτίριο και μπήκαν στο θέατρο αστυνομικοί και άτομα της Ασφάλειας, μαζί με τον Μ. Τρικούκη, για να ξανακατεβάσουν τα πανιά από την πρόσοψη.

Η κατάσταση ομαλοποιήθηκε, μετά από την αποφασιστική κινητοποίηση των ηθοποιών και παρέμβαση του ΠΑΜΕ.

Τα μαύρα πανιά κρεμάστηκαν πάλι στην πρόσοψη του θεάτρου, συνεχίζοντας να αποκαλύπτουν τις επιπτώσεις της αντιλαϊκής πολιτικής της συγκυβέρνησης και στον πολιτισμό και τις ευθύνες όσων ανέλαβαν την υπεράσπιση και επιβολή της.

53ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Νέα τμήματα... και ίδρυση «Ταινιοθήκης»

Αφιέρωμα στον Θόδωρο Αγγελόπουλο

Θόδωρος Αγγελόπουλος

Eurokinissi

Θόδωρος Αγγελόπουλος
Το 53ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (2-11/11) περιλαμβάνει λιγότερες ελληνικές ταινίες από πέρυσι. Η ταινία έναρξης στο «Ολύμπιον» είναι η «Holy Motors» του Λεό Καράξ (βραβείο Νεότητας στο φετινό Φεστιβάλ των Κανών).

Στο Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα συμμετέχουν 13 ξένες ταινίες και οι ελληνικές: «Το αγόρι τρώει το φαγητό του πουλιού» του Εκτορα Λυγίζου και «Χαρά» του Ηλία Γιαννακάκη. Στο φεστιβάλ θα προβληθούν συνολικά 14 ελληνικές, στις ενότητες: Διεθνές Διαγωνιστικό, Ελληνικές Ταινίες 2012, Ελληνικές Συμπαραγωγές, Ειδικές Προβολές.

Στα αφιερώματα ξεχωρίζει αυτό στον Θόδωρο Αγγελόπουλο, που περιλαμβάνει: Προβολή τριών ταινιών - «σταθμών» του κορυφαίου σκηνοθέτη: «Ο θίασος» (1974), «Ταξίδι στα Κύθηρα» (1984), «Τοπίο στην ομίχλη» (1988). Ανοιχτή συζήτηση «Μιλώντας για τον Θόδωρο Αγγελόπουλο» και συναυλία της Ελένης Καραΐνδρου με μουσική για τις ταινίες του. Πλήρης δίγλωσση έκδοση για όλο το έργο του.

Θα γίνουν, επίσης, αφιερώματα για τους: Ακι Καουρισμάκι, Μπαχμάν Γκομπαντί, Αντρέας Ντρέζεν (Γερμανός). Θα παρουσιαστούν οι ελληνικές μικρού μήκους ταινίες που βραβεύτηκαν στο πρόσφατο Φεστιβάλ Δράμας. Στο τμήμα «Ματιές στα Βαλκάνια» θα γίνει πλήρες αφιέρωμα στον Ρουμάνο σκηνοθέτη Κριστιάν Μουντζίου. Παραμένει το τμήμα «Ανοιχτοί Ορίζοντες» και φέτος εγκαινιάζεται η νέα ενότητα προβολών «Νυχτερινές Εικόνες», με επίκεντρο το, αποκαλούμενο από τους διοργανωτές, «underground» σινεμά.

Το Φεστιβάλ ανακοινώνει την ίδρυση της «Ταινιοθήκης της Θεσσαλονίκης», που θα λειτουργεί στο Μουσείο Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και στοχεύει στην ενίσχυση του δεσμού των Φεστιβάλ Κινηματογράφου και Ντοκιμαντέρ «με το κινηματογραφόφιλο κοινό της πόλης» και στην «προώθηση της κινηματογραφικής παιδείας». Θα παρουσιάζει ταινίες του κλασικού παγκόσμιου κινηματογράφου, αλλά και σύγχρονα έργα και αφιερώματα, και θα διοργανώνει διαλέξεις και ανοιχτές συζητήσεις. Ας δούμε, όμως, πρώτα το καθεστώς λειτουργίας της...

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΩΝ
Αμεση χρηματοδότηση της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας

Την επίλυση άμεσων οικονομικών και όχι μόνο προβλημάτων που απειλούν την Αρχαιολογική Υπηρεσία και του βασικού «αιμοδότη» της, του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων & Απαλλοτριώσεων, ζητά ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων.

Ο ΣΕΑ, μεταξύ άλλων, ζητάει: «Να καταβληθούν άμεσα τα λειτουργικά έξοδα των Εφορειών Αρχαιοτήτων, των Μουσείων και λοιπών υπηρεσιών Πολιτισμού, πριν ξεκινήσουν διαδικασίες που θα πλήξουν ανεπανόρθωτα τη λειτουργία και το κύρος της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας», καθώς μέχρι τώρα από το ΤΑΠΑ προβλέφθηκε μόνο η πρώτη από τις δύο δόσεις λειτουργικών εξόδων. «Να θωρακιστούν τα αποθεματικά του ΤΑΠΑ από νέο πιθανολογούμενο "κούρεμα" των ομολόγων» (σ.σ. «κούρεμα» έγινε την άνοιξη με το PSI). «Να καταργηθεί ή να ανασταλεί η διάταξη του Ν. 4071/2012 που προβλέπει ότι ποσοστό έως 40% των ετήσιων εσόδων του ΤΑΠΑ αποδίδεται στον κρατικό προϋπολογισμό. Να γίνει ρύθμιση του δανείου που στραγγαλίζει οικονομικά το ΤΑΠΑ», αφού η δόση που υποχρεούται να καταβάλλει στο τέλος του χρόνου, υπερβαίνει τα αποθεματικά των 9 εκατ. ευρώ που απέμειναν μετά το «κούρεμα». «Θεσμική θωράκιση της περιουσίας του ΤΑΠΑ από οποιεσδήποτε σκέψεις "αξιοποίησης" (...) Τα μνημεία, τα ακίνητα και οι εκτάσεις, που έχουν απαλλοτριωθεί για αρχαιολογικούς σκοπούς - για την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς - να παραμείνουν στην αρμοδιότητα και διαχείριση του ΤΑΠΑ και των Υπηρεσιών της ΓΓ Πολιτισμού (...) Να εξαιρεθούν, ρητά, τα ακίνητα και μνημεία από τα νομοσχέδια για εκποίηση της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου (...) ή οι ρυθμίσεις που περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας "Διαμόρφωση φιλικού επιχειρηματικού περιβάλλοντος για τις στρατηγικές και ιδιωτικές επενδύσεις"».

Για τα αντίγραφα που πωλούνται στους αρχαιολογικούς χώρους και τα μουσεία, ο ΣΕΑ ζητά «να παραμείνουν στην αποκλειστική αρμοδιότητα του ΤΑΠΑ». Επίσης, «να καθοριστεί το ύψος της συνεισφοράς του Μουσείου Ακρόπολης στο ΤΑΠΑ», καθώς δεν εκδόθηκε η σχετική ΚΥΑ που προβλέπει ο Ν. 3711/2008. «Να προχωρήσει η ηλεκτρονική έκδοση του Αρχαιολογικού Δελτίου» για να μην καθυστερεί η δημοσίευση των ανασκαφικών αποτελεσμάτων και των αρχαιολογικών ερευνών. «Να επιστραφούν στην Αρχαιολογική Υπηρεσία όλοι οι πόροι του ΟΠΑΠ, που διατίθεντο στα μνημεία μέσω του Ειδικού Λογαριασμού, με θεσμοθέτηση ποσοστού επί των εσόδων του ΟΠΑΠ, που θα κατευθύνεται αποκλειστικά σε έργα πολιτισμού».

Προωθούν το μοντέλο «μουσείο - μαγαζί»

Το αγοραίο «μοντέλο» της πλήρους εμπορευματοποίησης των μουσείων, άρα και των συλλογών και αρχείων τους, που αποτελούν πολιτιστική κληρονομιά του λαού, προωθείται και μέσω ημερίδων που συνδιοργανώνουν ελληνικά μουσεία με φορείς - εκπροσώπους του ιμπεριαλισμού, με δεδομένη τη σύμφωνη γνώμη της κυβέρνησης, αφού, αφενός τα μουσεία αυτά είναι κρατικά ή επιχορηγούμενα, αφετέρου, οι ξένοι φορείς είναι επιπέδου πρεσβειών.

Την ερχόμενη Δευτέρα λοιπόν, το Αμερικανικό Προξενείο στη Θεσσαλονίκη, το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και το Βρετανικό Συμβούλιο, διοργανώνουν ημερίδα με θέμα «Το επιχειρηματικό μουσείο: Στρατηγικές και μοντέλα ανάπτυξης και χρηματοδότησης μη κερδοσκοπικών οργανισμών»! Το Μουσείο Μπενάκη παίρνει τη «σκυτάλη στις 8/11 με τη διοργάνωση της ίδιας ημερίδας, σε συνεργασία με την πρεσβεία των ΗΠΑ και το Βρετανικό Συμβούλιο. Εκπροσώπους, δηλαδή, μεγάλων ιμπεριαλιστικών κρατών, που έχουν επιβάλλει τη «ζούγκλα» της «ελεύθερης αγοράς» στον πολιτιστικό τομέα στο εσωτερικό τους και, ταυτόχρονα, με διάφορους τρόπους, όπως ο παραπάνω, «εξάγουν» και σχετική «τεχνογνωσία».

«Εργαλείο» για την επίτευξη του παραπάνω σκοπού είναι και το, αμερικανικής «έμπνευσης» πρόγραμμα «CULTURAL ENVOY» (στο πλαίσιο του οποίου οργανώνεται η ημερίδα), το οποίο εμφανίζεται σαν μηχανισμός για «σύνδεση των πολιτιστικών οργανισμών με καινούργιες κατηγορίες κοινού (διαφορετικούς πολιτισμούς, εθνότητες, ηλικίες, κοινότητες κ.ά.) με χρήση «καινοτόμων προϊόντων που θα εξυπηρετήσουν την επικοινωνιακή στρατηγική τους».

Η ημερίδα αποσκοπεί στην «ανταλλαγή απόψεων σε δύο κρίσιμους τομείς της μουσειακής κοινότητας: τις στρατηγικές ανάπτυξης και αποτελεσματικής προώθησης των προγραμμάτων, για την ανεύρεση νέων πηγών χρηματοδότησης, ώστε τα μουσεία και οι πολιτιστικοί οργανισμοί να εξασφαλίσουν οικονομική αυτάρκεια και βιωσιμότητα». Δηλαδή, επιβολή του μοντέλου «μουσείο - μαγαζί», που στην Ελλάδα «εγκαινιάστηκε» επισήμως με τον ιδρυτικό νόμο του Μουσείου Ακρόπολης, με τον οποίο αποκόπηκε από την Αρχαιολογική Υπηρεσία και λειτουργεί με ιδιωτικο-οικονομικά κριτήρια.

Η ημερίδα απευθύνεται σε «επαγγελματίες μουσείων, πολιτιστικών ιδρυμάτων, άλλων μη-κερδοσκοπικών οργανισμών και σε φοιτητές αντίστοιχων κατευθύνσεων», αλλά είναι ανοιχτή στο ευρύτερο κοινό για να προωθηθούν τα «μηνύματά» της...

ΕΠΑΝΑΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ η Δημοτική Πινακοθήκη του Δήμου Αθήνας (Λεωνίδου και Μυλλέρου, Μεταξουργείο, Τρίτη 10.00-21.00, Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο 10.00-19.00, Κυριακή 10.00-15.00). Εκτίθενται γνωστά και άγνωστα έργα των συλλογών της (Ηλία Φέρτη, Σπύρου Παπαλουκά, Γεράσιμου Στέρη, Αννας Κινδύνη, Χρήστου Δαγκλή, Ιφιγένειας Λαγάνα, Θεοχάρη Μορέ κ.ά.).

ΤΟ ΜΟΡΦΩΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ της ΕΣΗΕΑ προβάλλει (έως 3/11, 7 μ.μ. και 9 μ.μ., είσοδος ελεύθερη) στο ινστιτούτο «Γκαίτε» (Ομήρου 14 - 16) φημισμένες ταινίες, στα πλαίσια ενός αφιερώματος, με θέμα «Δημοσιογράφοι στον Κινηματογράφο» (επιλογή Νίνου Μικελίδη). Πρόκειται για τις ταινίες: «Ο πολίτης Κέιν», «Επάγγελμα ρεπόρτερ», «La doltce vita», «Ο κινηματογραφιστής», «Shock corridor», «Με κομμένη την ανάσα», «Ξαναπαντρεύομαι τη γυναίκα μου», «Εlles», «The war game», «Καληνύχτα και καλή τύχη», «Φάκελος Πολκ», «Τα παιδιά της χελιδόνας».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ