ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 21 Απρίλη 2005
Σελ. /40
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ
Ξεχάστε την επιστήμη κυνηγήστε τα κέρδη!

Με χτεσινή ανακοίνωσή της η Κομισιόν αξιώνει να προσδεθούν ακόμα περισσότερο τα πανεπιστήμια στις επιχειρήσεις

Το πρόβλημα της Ανώτατης Εκπαίδευσης στην Ευρώπη, είναι ότι δε χρηματοδοτείται όσο θα έπρεπε από τις επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά (!) λέει στο νέο «φιρμάνι» που έβγαλε χτες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία «βασανίζεται» για το πώς τα πανεπιστήμια θα συμβάλουν καλύτερα στη Στρατηγική της Λισαβόνας.

Ο ίδιος ο τίτλος του σχετικού δελτίου Τύπου είναι χαρακτηριστικός: «Τα πανεπιστήμια πρέπει να χρησιμοποιήσουν όλες τις δυνατότητές τους για να συμβάλουν στη Στρατηγική της Λισαβόνας».

Με την ανακοίνωση [COM (2005) 152] η Κομισιόν καλεί τις κυβερνήσεις των κρατών - μελών να πάρουν μέτρα για τα πανεπιστήμια, ώστε «να αυξηθεί και να διαφοροποιηθεί η χρηματοδότησή» τους, «να βελτιωθεί η ποιότητά τους και να γίνουν ελκυστικότερα», «να βελτιωθεί η διαχείριση και τα συστήματά τους».

Το κύριο βάρος πέφτει στη χρηματοδότηση και στο άνοιγμά της στις επιχειρήσεις. Λέει χαρακτηριστικά ότι «ενώ η ευρωπαϊκή Ανώτατη Εκπαίδευση εξακολουθεί να εξαρτάται σχεδόν εξ ολοκλήρου από (περιορισμένη) κρατική χρηματοδότηση, σε άλλες ανταγωνίστριες χώρες αναπτύχθηκε σταθερότερα και εντονότερα, χάρη στη μεγαλύτερη διαφοροποίηση των πηγών χρηματοδότησης, με την πολύ μεγαλύτερη συμβολή της βιομηχανίας και των νοικοκυριών». Γι' αυτό και η «εντολή» προς τις κυβερνήσεις των κρατών - μελών είναι να «διαφοροποιηθεί» η χρηματοδότηση, δηλαδή να πάψει να προέρχεται κυρίως από κρατικές πηγές και να αυξηθεί με τη συμβολή των επιχειρήσεων, αλλά και των ίδιων των φοιτητών.

Οσο για τις «παραινέσεις» περί ελκυστικότερων ιδρυμάτων με καλύτερη διαχείριση, δεν είναι τίποτε άλλο από το να προσαρμοστούν τα ιδρύματα σε μια λειτουργία σαν αυτή των επιχειρήσεων. Δηλαδή, να αντιμετωπίζουν τους φοιτητές ως πελάτες, να γίνουν ελκυστικά για να κερδίζουν όλο και περισσότερους πελάτες και να ελέγχουν τη λειτουργία τους με ιδιωτικο-οικονομικά κριτήρια.

Στην ανακοίνωση της Κομισιόν γίνεται ξεκάθαρο ότι η Ανώτατη Εκπαίδευση εντάσσεται στο ευρύτερο πλαίσιο της «διά βίου κατάρτισης». Παύει, δηλαδή, να αποτελεί την επί της ουσίας «ανώτατη» εκπαιδευτική βαθμίδα, που βγάζει επιστήμονες με βαθιά γνώση των νόμων της επιστήμης τους και της κοινωνικής εξέλιξης, ικανούς να παρακολουθούν και να ερμηνεύουν τις εξελίξεις στην επιστήμη τους. Ενταγμένη στο πλαίσιο της «διά βίου κατάρτισης», σημαίνει ότι παρέχει ταχύρυθμα προγράμματα αναλώσιμων γνώσεων και «δεξιοτήτων», που όταν θα απαξιωθούν, ο απόφοιτός τους θα ξανακάτσει στα θρανία, για να ξεκινήσει από την αρχή ένα νέο εκπαιδευτικό κύκλο.

Αυτές οι κατευθύνσεις όμως, δεν έχουν προχωρήσει όσο θα ήθελε η Κομισιόν. Εντοπίζει ότι στην ΕΕ το ποσοστό των ατόμων σε ηλικία εργασίας που βρίσκεται στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση είναι μικρότερο από αυτό των ΗΠΑ κι επίσης χαμηλότερο είναι το ποσοστό πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Αυτό το χαρακτηρίζει «έλλειψη προσαρμογής» της Ανώτατης Εκπαίδευσης στο παράδειγμα της «διά βίου μάθησης».

Δεν ανησυχεί, βέβαια, η Κομισιόν γιατί δεν έχουμε πολλούς επιστήμονες στην Ευρώπη, αλλά επειδή δεν έχουν προχωρήσει τόσο οι αναδιαρθρώσεις στα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια όσο στις ΗΠΑ, για να υπάρχουν περισσότεροι απόφοιτοι με λιγότερα προσόντα, περισσότερο ευέλικτο μισοειδικευμένο εργατικό δυναμικό στη διάθεση των πολυεθνικών, προς άμεση χρήση και μεγαλύτερη εκμετάλλευση.

Δηλαδή, δεν έχουν εφαρμοστεί τόσο ευρέως, όσο η κατεύθυνση επιβάλει, τα υποβαθμισμένα τρίχρονα πανεπιστημιακά προγράμματα τύπου «bachelor», ενώ στις ΗΠΑ το ποσοστό των ατόμων που παρακολουθεί αυτά τα προγράμματα είναι μεγαλύτερο.

Με τη χτεσινή ανακοίνωση η Κομισιόν έρχεται να «σπρώξει» και τη διαδικασία της Μπολόνια που επιβάλει την υποβάθμιση της Ανώτατης Εκπαίδευσης, με το σπάσιμο των σπουδών σε δυο κύκλους, από τους οποίους ο πρώτος (αυτός που θα οδηγεί στο πτυχίο - bachelor) θα είναι σύντομος και δε θα περιλαμβάνει ολοκληρωμένη βαθιά επιστημονική ειδίκευση.

Ο αρμόδιος επίτροπος Jan Figel, σε συνέντευξή του, έκανε καθαρό ότι αν και «τα πανεπιστήμια έχουν καίριο ρόλο για την επίτευξη των στόχων που καθόρισε το Εαρινό Ευρωπαϊκό Συμβούλιο», σήμερα «δεν είναι σε θέση να αποδώσουν πλήρως για να ενισχύσουν την οικονομική μεγέθυνση».

Αυτή η εν ψυχρώ ομολογία έρχεται να επιβεβαιώσει ότι η εφαρμοζόμενη πολιτική, όπως διατυπώνεται και μέσα από τις κεντρικές κατευθύνσεις της, στοχεύει «να μάθει» στα πανεπιστήμια να σκέπτονται για τους καπιταλιστές, πριν από τους καπιταλιστές. Αυτού του τύπου η απόλυτη πρόσδεση της Ανώτατης Εκπαίδευσης στους νόμους και τις απαιτήσεις της καπιταλιστικής αγοράς απειλεί τον κοινωνικό χαρακτήρα της επιστήμης και γενικότερα την ανθρώπινη πρόοδο, αφού οδηγεί σε στρέβλωση του πραγματικού σκοπού της επιστήμης, που δεν είναι η συσσώρευση πλούτου για τους λίγους και φτώχειας για τους πολλούς, αλλά η εξασφάλιση της γενικής, της καθολικής ευημερίας. Η Κομισιόν δηλώνει ευθέως: Ξεχάστε την επιστήμη, κυνηγήστε τα κέρδη!

Να καταργηθεί ο ανισότιμος διαχωρισμός

Να απορριφθεί το σχέδιο του υπουργείου Παιδείας για τα Επαγγελματικά Λύκεια, να καταργηθεί ο ανισότιμος διαχωρισμός Λυκείου και Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, να προβάλλεται ευθέως η θέση για καθιέρωση ενός ενιαίου δημόσιου και δωρεάν 12χρονου σχολείου για όλα τα παιδιά.

Με αυτήν την τοποθέτηση αντιμετώπισε η ΕΣΑΚ - ΔΕΕ, στο χτεσινό ΔΣ της ΟΛΜΕ, τη διάθεση της πλειοψηφίας να διαπραγματευτεί με την κυβέρνηση τους όρους εφαρμογής των ΕΠΑΛ.

Η πρόταση του υπουργείου Παιδείας για αντικατάσταση των ΤΕΕ από Επαγγελματικά Λύκεια θα συζητηθεί αύριο, Παρασκευή, στο πλαίσιο του «εθνικού διαλόγου», από το Συμβούλιο Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Η εισήγηση του υπουργείου προβλέπει τη συνύπαρξη των Ενιαίων Λυκείων και των Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑΛ). Η κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι τα ΕΠΑΛ, που θα συγκροτούνται σε τομείς ειδίκευσης, θα δίνουν απολυτήριο ισότιμο με του Ενιαίου Λυκείου και ότι οι απόφοιτοί τους θα έχουν πρόσβαση στα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ. Η λειτουργία, όμως, των ΕΠΑΛ, που σχεδιάζεται να ξεκινήσει από την επόμενη σχολική χρονιά, διατηρεί το διαχωρισμό σε λύκειο και επαγγελματική εκπαίδευση, εξακολουθώντας να ωθεί τους νέους από την ηλικία των 15 ετών σε μία πρόωρη επιλογή ζωής.

Παρ' όλα αυτά, ως «θετικές» κρίνει κατ' αρχήν η ΟΛΜΕ τις διακηρύξεις του υπουργείου Παιδείας, αποδεχόμενη στην ουσία το διπλό ανισότιμο σχολικό δίκτυο. Η πλειοψηφία του ΔΣ της ΟΛΜΕ, που διαμόρφωσε τη συγκεκριμένη θέση, αναφέρεται μεταξύ άλλων στα ζητήματα της ισότιμης πρόσβασης στα Πανεπιστήμια και ΤΕΙ και ζητά διευκρινίσεις για την αναγνώριση επαγγελματικών δικαιωμάτων στους αποφοίτους των ΕΠΑΛ, για τις ειδικότητες που θα λειτουργήσουν, για το τι θα γίνει με τους εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων, ζητώντας παράλληλα σταθερή υψηλή χρηματοδότηση του νέου τύπου σχολείου ώστε να μην επαναληφθεί η εικόνα απαξίωσης που παρουσιάζουν τα ΤΕΕ.

Με τις θέσεις αυτές διαφώνησε η ΕΣΑΚ ΔΕΕ, προβάλλοντας τη θέση για το ενιαίο δημόσιο και δωρεάν 12χρονο σχολείο για όλα τα παιδιά.

ΠΑΤΡΑ
Δυναμική φοιτητική διαδήλωση

Δυναμική διαδήλωση στην Πάτρα έκαναν χτες το απόγευμα οι φοιτητές, μετά από κάλεσμα του Πανελλαδικού Συντονιστικού των ΑΕΙ και σχετικές αποφάσεις των συλλόγων: Βιολογικού, Μαθηματικού, Χημικού, Δασκάλων, Πολιτικών Μηχανικών και Εστίας.

«Οχι στην πολιτική ΝΔ - ΠΑΣΟΚ που υποβαθμίζει τις σπουδές μας. Αγώνας για μόρφωση, δουλιά, ζωή» έγραφε το πανό των φοιτητών που ξεκίνησαν από την πλατεία Τριών Συμμάχων, πορεύτηκαν στη Νομαρχία κι από κει στην πλατεία Γεωργίου, φωνάζοντας χαρακτηριστικά: «Ο διάλογός τους είναι μια απάτη - φορτώνει νέα βάρη στων φοιτητών την πλάτη». Κινητοποιήθηκαν ενάντια στο διάλογο - απάτη, στα νομοσχέδια που φέρνει η κυβέρνηση για να υποβαθμίσει και να ιδιωτικοποιήσει τις σπουδές στα πανεπιστήμια, ενάντια στη σύνοδο των Ευρωπαίων Υπουργών Παιδείας στο Μπέργκεν της Νορβηγίας (18-19 Μάη 2005) που θα εντείνει την επίθεση στην Ανώτατη Εκπαίδευση. Δηλώνουν δε, ότι αμέσως μετά το Πάσχα και μπροστά στη Σύνοδο του Μπέργκεν θα κλιμακώσουν τις κινητοποιήσεις τους.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ