ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 24 Φλεβάρη 2000
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«Γέρμα», σαν γη ακαλλιέργητη

Με τη «Γέρμα» του Λόρκα, ανοίγει, αύριο, η δεύτερη φετινή αυλαία της Κεντρικής Σκηνής του Εθνικού Θεάτρου, που ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Κώστα Τσιάνου, μετάφραση Τζένης Μαστοράκη, σκηνικά - κοστούμια Ιωάννας Παπαντωνίου, μουσική Γιώργου Χριστιανάκη, χορογραφία Κώστα Τσιάνου, μουσική διδασκαλία Μελίνας Παιονίδου και φωτισμούς Σπύρου Κάρδαρη. Τους ρόλους ερμηνεύουν: Λυδία Κονιόρδου, Μάρθα Βούρτση, Στέφανος Κυριακίδης, Μαρία Κωνσταντάρου, Ρίκα Σηφάκη, Ναταλία Στεφάνου, Τζίνη Παπαδοπούλου, Κώστας Φαλελάκης κ.ά.

«...Κάθε γυναίκα έχει αίμα μέσα της για τέσσερα και για πέντε παιδιά και σαν δεν τα κάνει το αίμα της γίνεται φαρμάκι... όπως θα γίνει ταχιά και το δικό μου». Ετσι, συνοψίζεται ο καημός της Γέρμας για το παιδί που δεν έχει. «"Γέρμα" - είπε σε χθεσινή συνέντευξη Τύπου ο Κώστας Τσιάνος - «σημαίνει ερημιά, γη ακαλλιέργητη, αποξηραμένη. Η Γέρμα λαχταράει να καρποφορήσουν τα σπλάχνα της από το νόμιμο σύντροφό της, σε αντίθεση από εκείνον, που δε σκέφτεται παρά να αυγατίσει τα χωράφια και τα κοπάδια του. Η ησυχία του θα διαταραχτεί από την ύπαρξη ενός παιδιού. Ο Λόρκα, με τελετουργικό τρόπο, θα μεταμορφώσει την ανικανοποίητη ηρωίδα του σε ιερή μαινάδα, όταν θα συνειδητοποιήσει τις θέσεις του άντρα της. Ετσι, θα φθάσει στον τελικό Διονυσιακό σπαραγμό».

ΟΡΧΗΣΤΡΑ ΤΩΝ ΧΡΩΜΑΤΩΝ
Δραστηριοποίηση και φόβοι

Σαν την «πιο μαύρη εποχή» στην εντεκάχρονη πορεία της «Ορχήστρας των Χρωμάτων» (ιδρύθηκε το '99 από τον Μάνο Χατζιδάκι) χαρακτήρισε την περασμένη χρονιά ο συνθέτης Γιώργος Κουρουπός, που παραμένει στο «τιμόνι» του μουσικού συνόλου, σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου. Δέσμια ελλειμμάτων και μιας ασφυκτικής οικονομικής πολιτικής, το αγαπημένο «παιδί» του Μ. Χατζιδάκι έζησε δραματικές στιγμές, που καθιστούσαν αβέβαιο το μέλλον της. Και μπορεί η καθυστερημένη παρέμβαση του ΥΠΠΟ να ανακουφίζει προσωρινά την ορχήστρα, που προσπαθεί να ανοίξει τα φτερά της παρουσιάζοντας έναν πλούσιο ετήσιο προγραμματισμό, όμως δεν μπορεί να καθησυχάσει τους φόβους των ανθρώπων της για το μέλλον και την ενδεχόμενη κωλυσιεργία του ΥΠΠΟ ν' ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις του.

«Ξεκινάμε μετά από βάσανο και κόπο» είπε ο Γ. Κουρουπός, αναφερόμενος στο φετινό πρόγραμμα, που εστιάζεται στη σύγχρονη μουσική, ελληνική και ξένη, ευελπιστώντας σε «μια φιλόδοξη πενταετία». Στην ελληνική δημιουργία δεσπόζει το συναυλιακό τετραήμερο «Ελληνική Μουσική 2000» (Ελληνοαμερικανική Ενωση, 7-10/3), με έργα 17 συνθετών(Ξενάκη, Κούκου, Αντωνίου, Μικρούτσικου κ. ά.), ο κύκλος «Μουσική και πολιτική» - διαμαρτυρία για την επάνοδο του φασισμού (Οκτώβρης), το αφιέρωμα στον Γιάννη Χρήστου - πρόταση της ορχήστρας στο Φεστιβάλ Αθηνών. Ξεχωρίζουν, ακόμη, οι συναυλίες με έργα Σοστακόβιτς13η Συμφωνία»), Μεσιάν και Μπέλα Μπάρτοκ, ο κύκλος «Αυτοπροσωπογραφίες» (οκτώ εκδηλώσεις στο Ιδρυμα «Μελίνα Μερκούρη», με συμμετοχή των Αργ. Κουνάδη, Ρ. Γαλανάκη, Μ. Χορς, Αλκ. Ζέη, Γ. Κουμεντάκη κ. ά.) και στόχο την ανάδειξη της σχέσης της μουσικής με τις άλλες τέχνες, οι συναυλίες «Μουσική και Κινηματογράφος» κ. ά.

ΗΘΟΠΟΙΟΙ ΚΘΒΕ
Στάσεις εργασίας για συλλογική σύμβαση

Σε δίωρες στάσεις εργασίας, σήμερα και αύριο (10 π.μ. - 12 μ. και 8 - 10 μ.μ.), προχωρούν με ομόφωνη απόφαση του ΣΕΗ, οι ηθοποιοί του Κρατικού Θεάτρου Βόρειας Ελλάδας (ΚΘΒΕ), απαιτώντας υπογραφή Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας και καταγγέλλοντας για «αλαζονική και αδιάλλακτη συμπεριφορά» τον καλλιτεχνικό διευθυντή, Δ. Χρονόπουλο, που επί 3 μήνες αρνείται να συζητήσει με το ΣΕΗ.

Σε χθεσινή συνέντευξη Τύπου, η αντιπροσωπεία του ΔΣ του ΣΕΗ (Α. Βαρούχας, Γ. Ματαράγκα, Σ. Καστούρα), πλαισιωμένη από μέλη της 5μελούς επιτροπής ηθοποιών του ΚΘΒΕ, ανακοίνωσε τις στάσεις, ότι το Σαββατοκύριακο θα εργαστούν κανονικά, αλλά και ότι, αν δεν ικανοποιηθούν τα αιτήματα, θα προχωρήσουν σε νέες κινητοποιήσεις.

Η προηγούμενη ΣΣΕ έληξε στις 30/9/1999. Εκτοτε, μόνο δύο συναντήσεις πραγματοποιήθηκαν, όπου το ΣΕΗ συμφώνησε σε υπογραφή 3ετούς ΣΣΕ, με αναδρομική ισχύ από 1/10/99 και ενώ αρχικά απαιτούσε αύξηση 6% στο βασικό μισθό, τελικά υποχώρησε στο 1,5%, με την προϋπόθεση να υλοποιούνταν και άλλα θεσμικά και οικονομικά αιτήματα. Με βάση την αρχική «συμφωνία», ο βασικός μισθός θα αυξανόταν για τον πρώτο χρόνο από 283.000 δρχ. μεικτά σε 295.000 δρχ. μεικτά (καθαρά 205.000 δρχ.). Τη δεύτερη χρονιά θα διαμορφωνόταν στις 305.000 δρχ. και την τρίτη σε 315.000 δρχ. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα ηθοποιού με 30χρονη υπηρεσία στο ΚΘΒΕ, που τα τελευταία 6 χρόνια παίρνει 320.000 - δηλαδή καθαρά 244.000 δρχ. Ποσό που απέχει από τις ανάγκες κάθε εργαζόμενου.

Η άρνηση, όμως, του καλλιτεχνικού διευθυντή για διάλογο θέτει ζήτημα συνολικής διαπραγμάτευσης και αύξησης κατά 6%.

Τα υπόλοιπα σημαντικά αιτήματα του ΣΕΗ είναι: Επαναφορά των ετήσιων συμβολαίων που ίσχυαν μέχρι το 1996, ώστε να καταργηθεί η εργασιακή ομηρία των ηθοποιών με 5μηνες, το πολύ 8μηνες συμβάσεις. Προσαύξηση 75% για την εργασία Κυριακές και αργίες. Καταβολή όλων των επιδομάτων, οικογενειακών κλπ., αποδεσμευμένων από το βασικό μισθό. Να ισχύσουν οι 5ετίες για τους ηθοποιούς που εργάζονται χρόνια στο ΚΘΒΕ, με 10% προσαύξηση στο βασικό μισθό για κάθε 5ετία.

Ο Δ. Χρονόπουλος, όμως, επιμένει για 1,5% αύξηση, προβάλλοντας ως «επιχείρημα» ότι οι ηθοποιοί του Εθνικού έχουν χαμηλότερες αμοιβές και επιμένοντας να ισχύσει η σύμβαση από 1/1/2000. Πλασματική χαρακτηρίζουν οι ηθοποιοί τη σύγκριση του μισθού τους με το μισθό των ηθοποιών του Εθνικού, αφού στη Θεσσαλονίκη, γενικά τη Β. Ελλάδα, δεν υπάρχει δυνατότητα συμπληρωματικού εισοδήματος.

Τέλος, σε χθεσινή συνέλευσή τους, οι ηθοποιοί του ΚΘΒΕ αποφάσισαν να συνεχίσουν τον αγώνα τους, αν δε δικαιωθούν όλα τα αιτήματά τους.

Ο ... μοναρχικός «ποιητής» Ν. Μιχαλκώφ

Από την ταινία- διπλωματική εργασία του Ν. Μιχαλκώφ «Κοντά με τους ξένους, ξένος με τους δικούς»
Από την ταινία- διπλωματική εργασία του Ν. Μιχαλκώφ «Κοντά με τους ξένους, ξένος με τους δικούς»
Το σύνολο της δημιουργίας ενός από τους σημαντικότερους σκηνοθέτες του παγκόσμιου κινηματογράφου, του Νικίτα Μιχαλκώφ, μπορεί να παρακολουθήσει το ελληνικό κοινό στο «Παλλάς» , όπου από χτες μέχρι την ερχόμενη Δευτέρα προβάλλονται όλες οι ταινίες του, στα πλαίσια αφιερώματος της «Ταινιοθήκης της Ελλάδος» στον σκηνοθέτη.

Με αφορμή το αφιέρωμα πραγματοποιήθηκε χτες συνέντευξη Τύπου στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, παρόντων του σκηνοθέτη, του οπερατέρ Πάβελ Λεμπέσιεφ, του παραγωγού της τελευταίας του ταινίας «Ο κουρέας της Σιβηρίας» και του προέδρου της «Ταινιοθήκης» Θόδωρου Αδαμόπουλου.

Οσο δύσκολο είναι να εκφραστούν τα συναισθήματα που «ξεχειλίζουν» κάθε θεατή των εκπληκτικών ταινιών του, άλλο τόσο δύσκολο είναι να αποδοθεί αυτή η «δαιμόνια» προσωπικότητα, που επιχειρεί να ισορροπήσει ανάμεσα στο αναμφισβήτητο ταλέντο της και σε μια πολιτική σκέψη, που ενώ μπορεί να χαρακτηριστεί συντηρητική, ωστόσο καθορίζεται με έναν «πολύπλοκο» τρόπο, από το βάρος της πλούσιας πολιτιστικής παράδοσης της πατρίδας του, το χαρακτηριστικό «μυστικισμό» και τις αντιφατικές ακρότητες της ρώσικης ψυχής.

«Είμαι μοναρχικός», είπε στη χτεσινή συνέντευξη, η οποία εξελίχθηκε σε φιλική κουβέντα για ένα εύρος θεμάτων που ξεκινούσε από τον κινηματογράφο και έφτανε μέχρι την ψυχανάλυση του Ρασκόλνικοφ, στο ντοστογιεφσκικό «Εγκλημα και τιμωρία»! Και πριν «συνέλθουμε» από αυτή τη δήλωση, ο Μιχαλκώφ είπε: «Δεν ήμουν ποτέ αντικαθεστωτικός (σ.σ. επί ΕΣΣΔ), γιατί πιστεύω πως κάθε εξουσία είναι εκ Θεού και αντάξια του λαού της»!

«Νοσηρότητα» ήταν η λέξη που χρησιμοποίησε για να χαρακτηρίσει το σημερινό ρώσικο σινεμά και τη μετασοσιαλιστική ρώσικη κοινωνία. «Η Ρωσία κατακλύστηκε από ευτελείς αμερικάνικες ταινίες, ενώ συγχρόνως ο εθνικός κινηματογράφος δεν μπόρεσε να ανταποκριθεί στις νέες ανάγκες», ενώ «η διάθεση για νεοτερισμό οδήγησε στην απόρριψη των παραδόσεων του ρώσικου κινηματογράφου». Απέρριψε οποιαδήποτε άλλη πρόθεση εκτός από καλλιτεχνική στη νέα του ταινία και, εκφράζοντας το καλλιτεχνικό του «πιστεύω», τόνισε ότι «το καλλιτεχνικό έργο πρέπει να μιλάει πρώτα στην καρδιά κι ύστερα στο μυαλό».

Αναμφίβολα, ο Μιχαλκώφ αποτελεί χαρακτηριστική περίπτωση δημιουργού που καθηλώνει με το έργο του κι εντυπωσιάζει με την προσωπικότητά του, αλλά είναι προτιμότερο να συζητάς μαζί του για σινεμά παρά για πολιτική...

ΕΠΙΔΑΥΡΟΣ
Αναβάθμιση «Ξενία» και μουσείου

Η αναβάθμιση του «Ξενία» και του Αρχαιολογικού Μουσείου Επιδαύρου εγκρίθηκε προχτές από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, βάσει μελέτης που παρουσίασε ο αρχιτέκτονας της Ομάδας Εργασίας για τη Συντήρηση των Μνημείων Επιδαύρου, Ευ. Μαστέλος.

Η μελέτη προβλέπει το «Ξενία» να χρησιμοποιείται κατά το ήμισυ για τις ανάγκες του Φεστιβάλ και ο υπόλοιπος χώρος να καλύψει ανάγκες της Ομάδας Εργασίας (βιβλιοθήκη, γραφεία, εργαστήρια κ.ά.). Η πρόταση αυτή βασίζεται στην παλιά ευχή του αρχιτέκτονα του Μουσείου Α. Κωνσταντινίδη να μην είναι χώρος φιλοξενίας τουριστών, αλλά φοιτητών και ερευνητών της Επιδαύρου.

Το δεύτερο σκέλος της μελέτης δίνει τις προδιαγραφές για την αναβάθμιση του Μουσείου (εκθεσιακού και διδακτικού χαρακτήρα). Οπως ανέφερε ο καθηγητής και πρόεδρος της Επιτροπής, Βασ. Λαμπρινουδάκης, «με τη σημερινή κατάσταση ο χώρος δεν έχει την εικόνα μουσείου». Η μελέτη προβλέπει επέκταση προς βορρά (σημείο που δεν είναι ορατό από το Θέατρο) με κατασκευή διώροφου κτιρίου, ώστε να τριπλασιαστεί ο χώρος. Για την κατασκευή του θα προκηρυχθεί διαγωνισμός σύνταξης αρχιτεκτονικής μελέτης. Προς το παρόν, επειδή ένα μουσείο χρειάζεται χρήματα και πολιτική βούληση, προγραμματίζεται η αναδιάρθρωση των υπαρχουσών αιθουσών.

Φωτογραφικό και αρχειακό υλικό και γελοιογραφίες από την εποχή του εμφυλίου πολέμου εκτίθενται (από χθεςμέχρι το Σάββατο) στον προθάλαμο του αμφιθεάτρου «Σάκης Καράγιωργας» του Παντείου Πανεπιστημίου. Τα εκθέματα χωρίζονται σε 17 θεματικές συνθέσεις με χαρακτηριστικούς, για το περιεχόμενό τους, τίτλους, όπως «Τα κομμένα κεφάλια», «Η καθημερινή ζωή στον Εμφύλιο Πόλεμο», «Οι αντιμαχόμενες πλευρές», «Οι εκτελέσεις» κ.ά. Εξάλλου, στον ίδιο χώρο ( από σήμερα μέχρι τις 26 Φλεβάρη) θα πραγματοποιηθεί διεθνής επιστημονική συνάντηση με θέμα: «Οι εμφύλιοι πόλεμοι στην Ευρώπη του 20ού αιώνα».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ