ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 4 Απρίλη 2000
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Χαράγματα αντίστασης και ελπίδας

«Θυμάμαι τι είδα» έργο του Β. Κρστιτς
«Θυμάμαι τι είδα» έργο του Β. Κρστιτς
Στο πλαίσιο σειράς εκδηλώσεων συμπαράστασης προς τον γιουγκοσλαβικό λαό, το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας διοργανώνει την έκθεση «V Διεθνής Μπιενάλε Χαρακτικής Βελιγραδίου `98 - Δύο χρόνια μετά - Ελληνική και γιουγκοσλαβική συμμετοχή». Η ενδιαφέρουσα αυτή εικαστική παρουσίαση εγκαινιάζεται αύριο (8μμ) και θα φιλοξενηθεί έως τις 21/4 στο Κέντρο Τεχνών του Δήμου Αθηναίων (πάρκο Ελευθερίας). Περιλαμβάνει 30 έργα Γιουγκοσλάβων καλλιτεχνών και 15 Ελλήνων, που συμμετείχαν στην Μπιενάλε Χαρακτικής του Βελιγραδίου, το 1998, και αποδεικνύει ότι η σύγχρονη γιουγκοσλαβική χαρακτική εξακολουθεί να είναι - παρά το αιματοκύλισμα της χώρας - από τις πιο δυνατές παρουσίες σε διεθνές επίπεδο.

Οπως ανέφερε στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου η πρόεδρος του ΕΕΤΕ, Εύα Μελά: «Το Επιμελητήριο διοργανώνει αυτή την έκθεση ένα χρόνο μετά τους βομβαρδισμούς του ΝΑΤΟ ενάντια σ' ένα κυρίαρχο κράτος, γιατί οι ανάγκες του γιουγκοσλαβικού λαού σε φάρμακα και είδη πρώτης ανάγκης, που δημιούργησε η επέμβαση, σήμερα είναι μεγαλύτερες από ποτέ. Η παρουσίαση της ελληνικής και γιουγκοσλαβικής συμμετοχής στην "Μπιενάλε του Βελιγραδίου" έρχεται να θέσει ερωτήματα ζωής για τον άνθρωπο, την πορεία του, τη δημιουργικότητά του, τη συνεργασία για την ειρήνη, προϋπόθεση για τη δημιουργία και την ίδια τη ζωή».

Στα εγκαίνια της έκθεσης θα παραστούν ο διευθυντής της Μπιενάλε του Βελιγραδίου, χαράκτης, Μπ. Καράνοβιτς και ο καθηγητής της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών Βελιγραδίου, Β. Κρίστιτς. Τα έσοδα από τις πωλήσεις θα διατεθούν για βοήθεια προς το γιουγκοσλαβικό λαό.

«Ελληνική», πλέον, η Συλλογή Κωστάκη

Εργα σε καμβά, σε χαρτί, τρισδιάστατα και πορσελάνες, δημιουργίες Ρώσων καλλιτεχνών (Μάλεβιτς, Ποπόβα, Κλιουν, Τσάσνικ, Κλούτσις, Ροντσένκο, Νικρίτιν, Τάτλιν κ.α), περιλαμβάνονται στα 1.275 κομμάτια της Συλλογής Κωστάκη, αντιπροσωπευτικά της περίφημης «Ρωσικής Πρωτοπορίας», που ανήκουν πλέον στο ελληνικό κράτος.

Στις 31 Μάρτη υπογράφτηκε η σύμβαση με την ιδιοκτήτρια της συλλογής, εταιρία Art Co Ltd, καθώς και το δάνειο της αγοράς, ύψους 14,2 δισ. μεταξύ του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης της Θεσσαλονίκης και του ομίλου Τραπεζών, με εγγύηση του Δημοσίου. Οι αρχικές απαιτήσεις της εταιρίας ανέρχονταν στα 53 εκατ. δολάρια. Υστερα από χρόνιες διαπραγματεύσεις το τίμημα καθορίστηκε στα 35 εκατ. δολάρια (14, 2 δισ. δραχμές) συμπεριλαμβανομένων και των φόρων.

Θυμίζουμε ότι το Γενάρη του 1999 προσκλήθηκαν ξένοι ειδικοί, οι οποίοι συνέταξαν εκθέσεις για την αυθεντικότητα της Συλλογής, την καλλιτεχνική και οικονομική της αξία. Στη συνέχεια συγκροτήθηκε ειδική επιτροπή, που πρότεινε την αγορά, αποτελούμενη από τους: Λίνα Μενδώνη, Ευγένιο Γιαννακόπουλο, Γεώργιο Παπαδημητρίου, Αγγελο Δεληβοριά, Αννα Καφέτση, Μίλτο Παπανικολάου, Σάββα Κονταράτο, Πολυχρόνη Πολυχρονόπουλο, Μαρία Αμπλά, Αντιγόνη Μαυρομάτη και Βάσια Γεωργίου.

Η Συλλογή φυλάσσεται σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο της Μονής Λαζαριστών με σκοπό να εκτεθεί στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης όταν κατασκευαστεί.

Στερνό «αντίο» στην αγωνίστρια Μαλαίνα

Τη γυναίκα σύμβολο της Αντίστασης, τη γυναίκα σπάνιου καλλιτεχνικού και αγωνιστικού ήθους, τη Μαλαίνα Ανουσάκη, αποχαιρέτησαν συγγενείς, φίλοι, σύντροφοι, συναγωνιστές και συγκρατούμενές της, χτες το απόγευμα στο Α΄ Νεκροταφείο Αθηνών. Σε μια σεμνή τελετή, όπως της έπρεπε, αφού σεμνά και διακριτικά, παρά το δυναμισμό της, έζησε.

Συγκλονιστική φωνή αποχαιρετισμού, η συγκρατούμενη της Μαλαίνας Ανουσάκη, Σούλα Καρανίκα, η οποία εκ μέρους των γυναικών των Φυλακών Αβέρωφ έσκυψε ευλαβικά στις μνήμες και στις στιγμές που έζησαν μαζί σαν μελλοθάνατες. «Εδειξες το θάρρος και την αγωνιστικότητά σου» - είπε - «στάθηκες πραγματική κομμουνίστρια. Καλό σου ταξίδι. Γεια χαρά, όπως λέγαμε εμείς στις φυλακές».

Συγκινημένος και ο Βασίλης Κολοβός εκ μέρους του ΚΚΕ αποχαιρέτησε τη συντρόφισσα Μαλαίνα Ανουσάκη λέγοντας: «Σεβαστή και τιμημένη συντρόφισσα, εκ μέρους του Κομμουνιστικού Κόμματος σου ευχόμαστε καλό ταξίδι. Το Κόμμα που υπηρέτησες περισσότερα από 65 χρόνια. Εγινες φωτεινό αστέρι και μας φώτισες από τη δικτατορία του Μεταξά, την κατοχή, τον εμφύλιο και τη χούντα, μέχρι τη μεταπολίτευση. Ησουν πάντα όρθια και δίδασκες ήθος και ανθρώπινη αξιοπρέπεια και ήταν στάση ζωής αυτό. Εμείς που διδαχτήκαμε από το ήθος σου θα σε θυμόμαστε ως μια αγία αγωνίστρια των ημερών, αγωνίστρια της καθημερινότητας, της ζωής. Θα σε θυμόμαστε με ένα φωτοστέφανο που έγραφε δις εις θάνατον. Από το ένα χέρι κρατούσες την κόρη σου Ελένη και από το άλλο την αξιοπρέπεια. Δεν προσκύνησες». Εκ μέρους του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών, τη Μαλαίνα Ανουσάκη αποχαιρέτησε η πρόεδρος του ΔΣ Αννα Φόνσου. «Οσοι τη γνώρισαν θυμούνται το χαμόγελό της» - είπε - «την καλοσύνη της, τη δυναμικότητά της, την ευγένεια λόγων και πράξεων. Πάλεψε για να μπορεί η ανθρωπότητα να είναι ελεύθερη. Πάλεψε για να μπορεί ο κόσμος της δουλιάς και της διανόησης να είναι αφέντης στον τόπο του. Στο διάβα της καταδικάστηκε δις εις θάνατο (1949) και πολλάκις σε ανεργία, λόγω των πολιτικών της φρονημάτων. Με τη σταδιοδρομία της τίμησε το ελληνικό θέατρο συμμετέχοντας σε πολλές παραστάσεις στο πλάι των αξέχαστων Βεάκη, Μυράτ, Κατράκη, Καρούσου και τόσων άλλων. Ξεχωριστή ήταν η συμβολή της στην ανάταση του αρχαίου ελληνικού δράματος με την ίδρυση του Αρχαίου Αττικού Θεάτρου και έχει εγκαινιάσει σχεδόν όλα τα αρχαία θέατρα του τόπου μας, ενώ συνεργάστηκε και με τους ΕΑΜικούς Ελεύθερους Καλλιτέχνες. Η φωτεινή μορφή αυτής της μεγάλης γυναίκας ας γίνει παράδειγμα σήμερα που δοκιμάζονται οι αντοχές μας και αυξάνονται οι απαιτήσεις του λαού από τους πνευματικούς ανθρώπους».

Λίγοι οι επώνυμοι, περισσότεροι οι άνθρωποι που έζησαν μαζί τις δύσκολες στιγμές. Μεταξύ αυτών που τη συνόδευσαν στο τελευταίο της ταξίδι ήταν: εκ μέρους του ΠΓ του ΚΚΕ ο Θόδωρος Τζιατζής, εκ μέρους της ΚΕ του ΚΚΕ ο ευρωβουλευτής Στρατής Κόρακας και οι: Δημήτρης Κωστόπουλος, Νάσος Αλευράς, Νόρα Κατσέλη, Λεωνίδας Βαρδαρός, Τζένη Ζαχαροπούλου, Δέσποινα Στυλιανοπούλου, Κίττυ Αρσένη, Νίκος Δαφνής, Τέλης Ζώτος κ.ά.

Πένθος στο ΚΘΒΕ

Εντελώς απρόσμενα, «έφυγε» χθες η ηθοποιός Λιλή Βαφειάδου, που τα τελευταία δέκα χρόνια δούλευε στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος. Τιμώντας τη μνήμη της, το ΚΘΒΕ αποφάσισε να εκδοθεί ψήφισμα για το θάνατο της πρόωρα χαμένης ηθοποιού, που είχε ενταχθεί στο δυναμικό του από το 1991. Αλλά και οι συνάδελφοί της χθες τήρησαν ενός λεπτού σιγή, σε όλες τις σκηνές του Θεάτρου. Σύσσωμη η θεατρική οικογένεια της Θεσσαλονίκης εκφράζει τη βαθιά της λύπη για τον ξαφνικό θάνατο της ηθοποιού.

Η Λιλή Βαφειάδου γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1966. Φοίτησε στη γαλλική δραματική σχολή «Nicole Merouge» και στο τμήμα θεατρολογίας του αμερικανικού πανεπιστημίου Σμιτ. Το τελευταίο διάστημα έπαιζε στο έργο του Ευγένιου Λαμπίς «Ενα καπέλο από ψάθα Ιταλίας», στη σκηνή της Μονής Λαζαριστών.

Η κηδεία της θα γίνει σήμερα, στις 11 π.μ., από το Nαό Αναστάσεως του Κυρίου.

Περί της δημοσιογραφικής γλώσσας

Διήμερο συνέδριο με θέμα «Δημοσιογραφία και Γλώσσα» διοργανώνει το Μορφωτικό Ιδρυμα της ΕΣΗΕΑ, το Σαββατοκύριακο (15, 16/4), στις αίθουσες της ΕΣΗΕΑ, με τη συμμετοχή γλωσσολόγων, φιλολόγων, συγγραφέων και δημοσιογράφων.

Στόχος του συνεδρίου είναι να διερευνηθεί ένα θέμα, στο οποίο συχνά και εμφατικά επανέρχονται αρκετοί δημοσιογράφοι και μέρος του κοινού: Η ύπαρξη ή όχι κρίσης του δημοσιογραφικού λόγου και της ελληνικής γλώσσας και η επισήμανση των συμπτωμάτων της κρίσης, στην περίπτωση που διαπιστωθεί ότι αυτή υπάρχει. Ακόμη στόχος είναι να διερευνηθεί η ευρύτατη και συνεχώς ανανεούμενη ποικιλία του δημοσιογραφικού λόγου και να επισημανθούν νεότερες εξελίξεις σ' αυτόν και μάλιστα σε σχέση με τα επικοινωνιακά, πολιτικά και ιδεολογικά του συμφραζόμενα. Το συνέδριο, εξάλλου, αποσκοπεί να εγκαινιάσει έναν γόνιμο διάλογο μεταξύ δημοσιογράφων, γλωσσολόγων και κοινού, ελπίζοντας στη γεφύρωση πρακτικής και θεωρίας και συμβάλλοντας στην ανάπτυξη των σπουδών επικοινωνίας στον τόπο μας.

Το συνέδριο θα ξεκινήσει το Σάββατο (9.30 π.μ.) και οι εναρκτήριες ομιλίες θα γίνουν από τους Ε. Κριαρά με θέμα «Προϋποθέσεις για μια σωστή γλωσσική χρήση» και Δ. Μαρωνίτη με θέμα «Τυπολογία και παθολογία της δημοσιογραφικής γλώσσας». Το Μορφωτικό Ιδρυμα της ΕΣΗΕΑ θα εκδώσει σε τόμο τα πρακτικά του συνεδρίου.

«Αθήνα - Μόναχο» το 19ο αιώνα

Τη μακρά και πολυσήμαντη σχέση Αθήνας και Μονάχου φιλοδοξεί να φωτίσει η έκθεση «Αθήνα - Μόναχο. Τέχνη και Πολιτισμός στη νέα Ελλάδα», που εγκαινιάζεται αύριο στην Εθνική Πινακοθήκη. Η έκθεση αναφέρεται στον 19ο αιώνα και αναδεικνύει την ελληνική πραγματικότητα μετά την Επανάσταση, με την έντονη επιρροή των Βαυαρών στο νεοσύστατο ελληνικό κράτος.

Οπως ανέφερε στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης Μ. Λαμπράκη - Πλάκα, «η αμφίδρομη σχέση των δύο πολιτισμικών οντοτήτων, όπου το νεοϊδρυθέν βασίλειο της Βαυαρίας αναζητά κυρίαρχα αισθητικά πρότυπα στην κλασική αρχαιότητα, ενώ το νεοσύστατο ελληνικό κράτος αποτελεί τον κύριο άξονα αναφοράς της έκθεσης. Το σκεπτικό της έκθεσης, που τίθεται με τον τρόπο αυτό για πρώτη φορά, στηρίζεται στην παρουσίαση των θετικών και αρνητικών όψεων που άσκησε η βαυαρική Αντιβασιλεία, τελικά και ο Οθωνας και η βαυαρική αυλή, πάνω στα ελληνικά πράγματα. Η σύγκρουση με τη σκληρή πραγματικότητα και τα αποτελέσματά της θα σκιαγραφηθούν μέσα από πολιτιστικά προϊόντα (ζωγραφική, χαρακτική, σχέδια) της καθημερινής ζωής των Βαυαρών και Ελλήνων της εποχής».

Την έκθεση και τον κατάλογό της επιμελήθηκε η Μαριλένα Κασιμάτη.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ