ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 8 Σεπτέμβρη 2011
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Αγώνας για δουλειά, πολιτισμό, αξιοπρέπεια

Νέα κινητοποίηση πραγματοποίησαν χτες στο υπουργείο Πολιτισμού από το ΠΑΜΕ και τη Συντονιστική Επιτροπή Αγώνα Αναπήρων

Από παλιότερη παράσταση διαμαρτυρίας στη Λυρική Σκηνή
Από παλιότερη παράσταση διαμαρτυρίας στη Λυρική Σκηνή
Αγωνιστική κινητοποίηση στο υπουργείο Πολιτισμού πραγματοποίησαν χτες το μεσημέρι η Συντονιστική Επιτροπή Αγώνα Αναπήρων, εργαζόμενοι της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και οι δυνάμεις του ΠΑΜΕ στον Πολιτισμό, με αιτήματα να ανακληθούν οι απολύσεις των 150 και πλέον εργαζόμενων της Εθνικής Λυρικής Σκηνής (ανάμεσά τους και εργαζόμενη με σκλήρυνση κατά πλάκας), να σταματήσει η εκχώρηση του λυρικού θεάτρου στο εφοπλιστικό ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος» και να γίνει αποκλειστικά κρατικό, με δωρεάν παραστάσεις για την εργατική τάξη και τα φτωχά λαϊκά στρώματα. Αξίζει να σημειωθεί ότι η χτεσινή κινητοποίηση ήταν η τρίτη κατά σειρά μέσα σε μια βδομάδα, καθώς έχουν προηγηθεί δύο άλλες, στα γραφεία της διοίκησης της Λυρικής Σκηνής, με τα ίδια αιτήματα.

Εργαζόμενοι, καλλιτέχνες και άνθρωποι με αναπηρίες, με πικέτες και συνθήματα, όπως «Πάρτε πίσω τις απολύσεις», «Η Λυρική ανήκει στο λαό και όχι στο κεφάλαιο το πολυεθνικό», υπογράμμισαν την απόφασή τους να υπερασπιστούν το δικαίωμα στη μόνιμη και σταθερή δουλειά, τον πολιτισμό και την υγεία ως κοινωνικά αγαθά για όλο το λαό.

Οι διαμαρτυρόμενοι ζήτησαν συνάντηση με την ΓΓ του ΥΠΠΟ, Λ. Μενδώνη, η οποία αν και ήταν στο υπουργείο αρνήθηκε να δεχτεί αντιπροσωπεία τους, επικαλούμενη... σύσκεψη και παραπέμποντας στο... μέλλον. Οι συγκεντρωμένοι, καταγγέλλοντας τον εμπαιγμό και συνολικά τη στάση της ηγεσίας του ΥΠΠΟ, δήλωσαν αποφασισμένοι να κλιμακώσουν τον αγώνα τους το επόμενο διάστημα, καλώντας όλους τους εργαζόμενους της ΕΛΣ να συμπαραταχθούν σ' αυτόν.

Σε ανακοίνωσή του το Σωματείο Τραγουδιστών Μελοδράματος ΕΛΣ καταγγέλλει τη διοίκηση του Λυρικής Σκηνής, που «επέλεξε να "γιορτάσει" με το χειρότερο τρόπο τις απολύσεις 150 και πλέον εργαζομένων της, μεταξύ αυτών και ΑΜΕΑ, με το "Λυρικό λεωφορείο", που περιοδεύει στους δρόμους της Αθήνας, προσφέροντας δήθεν τέχνη. Για να δικαιολογήσει την υπόδουλη στάση που κρατάει απέναντι στα αφεντικά της - κυβέρνηση, ΕΕ, Τρόικα, ΔΝΤ - ακολουθεί και εφαρμόζει πιστά τη βάρβαρη πολιτική επικαλούμενη τους νόμους. Ομως είναι οι νόμοι και η πολιτική τους που σέρνουν μεγάλες μάζες στην ημιαπασχόληση με εξευτελιστικούς μισθούς, στην ανεργία και στην εξαθλίωση... Σαν κερασάκι στην τούρτα προσπαθεί τώρα να προβάλλει τον εαυτό της ως φορέα που νοιάζεται για την πολιτιστική πλευρά της ζωής. Και τι κάνει; Στηρίζει και βάζει πλάτη για να ξεπουληθεί η ΕΛΣ στο ίδρυμα "Νιάρχος". Να γίνει δηλαδή ακόμη πιο απρόσιτη για τους εργαζόμενους και τα φτωχά λαϊκά στρώματα. Χλευάζει το λαό, ότι είναι το ίδιο να παρακολουθείς μια συναυλία μέσα σ' ένα θέατρο ή όρθιος σε μια πλατεία, με τους θορύβους του δρόμου».

Οι εργαζόμενοι της ΕΛΣ και το ταξικό συνδικαλιστικό κίνημα, που ήδη έχουν ξεκινήσει τον αγώνα ενάντια σε αυτά τα μέτρα, στις απολύσεις, το ξεπούλημα της ΕΛΣ και την κοροϊδία του λαού, υπογραμμίζουν πως με όλες τους τις δυνάμεις θα βάλουν εμπόδια σ' αυτά τα σχέδια και θ' αγωνιστούν ως το τέλος για μια Λυρική Σκηνή, που θ' ανήκει στο λαό.

«Οχημα» η στρατευμένη ποίηση και μουσική

Μια ξεχωριστή μουσική βραδιά - χαιρετισμός στους εργάτες της λαϊκής μουσικής και της στρατευμένης ποίησης της Χιλής και της Λατινικής Αμερικής πραγματοποιείται το Σάββατο (8μμ), στον «Ιανό» (Σταδίου 24), με ελεύθερη είσοδο. Μουσικοί από την Ελλάδα, τη Χιλή, το Περού, το Μεξικό, την Αργεντινή, τη Βολιβία και τη Βενεζουέλα συναντιούνται για να μοιραστούν τραγούδια του Χιλιανού Αλεχάντρο Ντίας, που από το 1988 ζει στην Ελλάδα. Οπως αναφέρουν οι διοργανωτές αυτού του μουσικού ανταμώματος, ο Σεπτέμβρης είναι μήνας με ειδική σημασία για τους Χιλιανούς και την ιστορία τους. Είναι ο μήνας που η Χιλή ανεξαρτητοποιήθηκε από την Ισπανία, πριν δύο αιώνες, και ο μήνας που σημάδεψε τη χώρα με τη φασιστική δικτατορία του Πινοσέτ, η οποία ανέτρεψε τη λαϊκή κυβέρνηση του Σαλβαδόρ Αλιέντε, στις 11 Σεπτέμβρη 1973.


3η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης

Με το γενικό τίτλο «Παλιές Διασταυρώσεις - Makeitnew», που αναφέρεται στη θεματική επικέντρωση για τρεις συνεχείς διοργανώσεις, από το 2011 και μέχρι και το 2015, στην περιοχή της Μεσογείου, η 3η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, θα διεξαχθεί από τις 18 Σεπτεμβρίου έως τις 18 Δεκεμβρίου, με κύριο διοργανωτή το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, μέσα από την «Κίνηση των 5 Μουσείων Θεσσαλονίκης» - 5Μ (Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Τελλόγλειο Ιδρυμα Τεχνών του ΑΠΘ).

Με την προσοχή στραμμένη στη Μεσόγειο, τον πολιτισμό και τους ανθρώπους της, διυλισμένα από τη σύγχρονη εικαστική ματιά, η φετινή διοργάνωση αναπτύσσεται σε όλη την πόλη και αποτελείται από κεντρικό και παράλληλο πρόγραμμα, που περιλαμβάνουν εκθέσεις, διεθνές εργαστήριo νέων καλλιτεχνών, φεστιβάλ performance, φιλοξενούμενες δράσεις και ένα συμπόσιο.

Το κεντρικό πρόγραμμα της 3ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης αντλεί έμπνευση από την πόλη ως μία μεταφορά του έντονου πολυπολιτισμικού χαρακτήρα του παρελθόντος της. Κάθε ένας από τους χώρους που θα στεγάσουν τις εκθέσεις του κεντρικού προγράμματος (5 ιστορικά μνημεία και 5 μουσεία) αποτελεί ένα επεισόδιο από τη συνολική του αφήγηση. Χώροι: Αλατζά Ιμαρέτ, Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, Γενί Τζαμί, Επταπύργιο, Κάζα Μπιάνκα, Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (Μονή Λαζαριστών), Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης (Αποθήκη Β1, Λιμάνι), Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Μπέη Χαμάμ, Τελλόγλειο Ιδρυμα Τεχνών του ΑΠΘ

Παράλληλο πρόγραμμα: Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης: «Οι Εβραίοι στη Θεσσαλονίκη. Ανεξίτηλα σημάδια στο χώρο» (18-30/9).

Μέσα σε τέσσερις εκθεσιακές ενότητες παρουσιάζεται η ιστορία της εβραϊκής κοινότητας, ως μια «αρχαιολογική» αναζήτηση, από την ελληνιστική εποχή, όπου ανιχνεύονται οι απαρχές της παρουσίας της, μέχρι την τραγική εξόντωσή της κατά τη διάρκεια του Β' Παγκόσμιου Πολέμου.

-- Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού: «Βυζάντιο και Αραβες» (Σεπτέμβριος - Δεκέμβριος). Θα παρουσιαστούν οι σχέσεις και αλληλεπιδράσεις ανάμεσα στο Βυζάντιο και στους Αραβες από τον 7ο αι. μ.Χ. έως το 1453 (άλωση της Κωνσταντινούπολης).

-- Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης: «Θεματικές επιλογές από τη συλλογή Κωστάκη του ΚΜΣΤ» (18/9 - 18/12). Στους δύο ορόφους του Μουσείου έργα της ρωσικής πρωτοπορίας παρουσιάζονται σε θεματικές ενότητες και σε συνδυασμό με έργα των καλλιτεχνών του κεντρικού προγράμματος. Στο ισόγειο λειτουργούν δωμάτια αφιερωμένα στα κινήματα της πρωτοπορίας, ενώ ταυτόχρονα τονίζεται η συνέργεια των άλλων τεχνών με τις εικαστικές τέχνες (Ποίηση, Θέατρο, Μουσική, Κινηματογράφος, Αρχιτεκτονική).

-- Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης: «Roaming Images. Διασταυρώσεις του Ελληνικού και Αραβικού πολιτισμού μέσα από το βλέμμα σύγχρονων καλλιτεχνών» (18/9 2011 - 8/1/2012).

-- Τελλόγλειο Ιδρυμα Τεχνών του ΑΠΘ: «Θραύσματα και σπαράγματα από τη Φουστάτη» (Νοέμβριος 2011-Ιανουάριος 2012).

Επιμέλεια και συντονισμός: Αρετή Λεοπούλου, Θοδωρής Μάρκογλου, επιμελητές ΚΜΣΤ

Το 3ο Διεθνές Εργαστήριο Νέων Καλλιτεχνών (18/9 - 7/10: εργαστήριο και 7/10 - 7/11: έκθεση) εστιάζεται στη σύγχρονη εικαστική πειραματική παραγωγή.

Αισώπου Μύθοι...

«Αισώπου Μύθοι» τιτλοφορείται η έκθεση του Μανώλη Χάρου, που εγκαινιάστηκε στο κεντρικό κτίριο του Μουσείου Μπενάκη (Βασ. Σοφίας & Κουμπάρη 1) και θα διαρκέσει έως τις 16 του Οκτώβρη. Η έμπνευση για τη νέα ενότητα της δουλειάς του εικαστικού καλλιτέχνη αντλήθηκε από το έργο του Αισώπου, που παρά το πέρασμα των 2.500 χρόνων εξακολουθεί να είναι επίκαιρο, ένα πολυπρισματικό όχημα για την έκφραση κριτικής βασικών κοινωνικών συμπεριφορών. Η έκθεση περιλαμβάνει 25 περίπου δισδιάστατα εικαστικά έργα και κατασκευές τριών διαστάσεων, καθώς και ντοκουμέντα και ιστορικές αναπαραστάσεις από παλαιότερες εκδόσεις και εικονογραφήσεις των μύθων του Αισώπου. Πρωταγωνιστικό ρόλο στο νέο έργο του Μανώλη Χάρου έχουν οι ζωικοί ομιλούντες χαρακτήρες, η αλεπού, το λελέκι, το ποντίκι, το βόδι, το κοράκι, το βατράχι και το κουνούπι. Στα πλάσματα αυτά αποδίδεται ένας εσωτερικός κόσμος, πλούσιος σε αρετές, εμμονές, κακίες, που εμφαίνονται ποικιλότροπα στην εικαστική τους ζωή. Σημαντικό στοιχείο της έκθεσης αποτελεί και μια σειρά από παιχνίδια χειροτεχνίας και ιχνογραφίας, δημιουργίες του καλλιτέχνη, επίσης αναφορικά στους μύθους του Αισώπου.

Νέα μέλη στη γνωμοδοτική θεάτρου

Το ΥΠΠΟ-Τ ανακοίνωσε, χθες, την αντικατάσταση των τριών μελών της Γνωμοδοτικής Επιτροπής Θεάτρου, που αποχώρησαν για προσωπικούς λόγους. Τα νέα μέλη είναι: Κάτια Αρφαρά, θεατρολόγος, υπεύθυνη τομέα θεάτρου και χορού στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών. Θοδωρής Γκόνης, σκηνοθέτης- στιχουργός. Λίνα Ρόζη, επίκουρη καθηγήτρια στο τμήμα θεατρικών σπουδών του Πανεπιστημίου Πατρών.

Ετσι η Γνωμοδοτική Επιτροπή διαμορφώνεται ως εξής: Πρόεδρος, Δημήτρης Τσατσούλης, Αναπληρωτής Καθηγητής του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πατρών, Κριτικός Θεάτρου.Μέλη: Κάτια Αρφαρά, Θοδωρής Γκόνης, Δήμητρα Κονδυλάκη, Δραματολόγος, Μεταφράστρια, Ειρήνη Μουντράκη, Θεατρολόγος, Κριτικός Θεάτρου, Υπεύθυνη Διεθνών Σχέσεων Εθνικού Θεάτρου, Σάββας Πατσαλίδης, Καθηγητής Θεατρολογίας στο Τμήμα Αγγλικής Φιλολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Κριτικός Θεάτρου και Λίνα Ρόζη.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ