ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 27 Ιούνη 2000
Σελ. /40
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
Τέλειωσε ο εξεταστικός μαραθώνιος

Υστερα από ένα μήνα εξεταστικού μαραθώνιου ολοκληρώθηκαν τελικά το Σάββατο οι πανελλαδικές εξετάσεις για τους μαθητές της Β` και Γ` Λυκείου. Ηδη προχωρά η βαθμολόγηση των γραπτών και τα αποτελέσματα θα ανακοινωθούν σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας στα μέσα Ιούλη. Στη συνέχεια, μετά τις 15 Ιούλη οι μαθητές της Γ` Λυκείου θα κληθούν με βάση τις βαθμολογίες τους να συμπληρώσουν τα μηχανογραφικά τους δελτία για εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Η αυλαία των πανελλαδικών εξετάσεων τις οποίες εισήγαγε η «μεταρρύθμιση» έπεσε για τους μαθητές της Β` Λυκείου με τα μαθήματα Κοινωνική και Πολιτική Οργάνωση στην Αρχαία Ελλάδα θεωρητικής κατεύθυνσης και Μαθηματικά θετικής κατεύθυνσης. Οι μαθητές της Γ` Λυκείου εξετάστηκαν στα Λατινικά θεωρητικής κατεύθυνσης, Ηλεκτρολογία τεχνολογικής κατεύθυνσης (κύκλος τεχνολογίας και παραγωγής) και Αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων και Υπηρεσιών τεχνολογικής κατεύθυνσης (κύκλος πληροφορικής και υπηρεσιών).

Χτες, ξεκίνησαν οι εξετάσεις στα ειδικά μαθήματα για τους τελειόφοιτους του ενιαίου λυκείου και τους υποψηφίους για εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση με το σύστημα των δεσμών. Οι υποψήφιοι εξετάστηκαν το πρωί στην υπαγόρευση μουσικού κειμένου και το απόγευμα στα Ισπανικά. Οι εξετάσεις συνεχίζονται αύριο Τετάρτη, με Αρμονία το πρωί και Ιταλικά το απόγευμα.

(Ο «Ρ» δημοσιεύει σήμερα τα θέματα του περασμένου Σαββάτου).

Μαθηματικά Θεωρ. Κατεύθυνσης Γ΄Λυκείου
Ηλεκτρολογία Τεχν. Κατεύθυνσης Γ` Λυκείου
Λατινικά Γ΄ Λυκείου

Α.Να μεταφράσετε στο τετράδιό σας το παρακάτω κείμενο:

Quas ego, cupidus bene gerendi et administrandi rem publicam, semper mihi proponebam. Colendo et cogitando homines excellentes animum et mentem meam conformabam. Sic enim -laudem et honestatem solum expetendo, omnes cruciatus corporis et omnia pericula mortis parvi esse ducendo -me pro salute vestra in tot ac tantas dimicationes obicere potui.

.........................................................................................................................

.........................................................................................................................

Legatum monet ut, si adire non possit, epistulam ad amentum tragulae adliget et intra castra abiciat. In litteris scribit se cum legionibus celeriter adfore. Gallus, periculum veritus, constituit ut tragulam mitteret. Haec casu ad turrim adhaesit et tertio post die a quodam milite conspicitur et ad Ciceronem defertur. Ille epistulam perlegit militesque adhortatur ut salutem sperent.

Μονάδες 40

Β. Παρατηρήσεις

1. α. homines excellentes, omnes cruciatus, salute vestra, tantas dimicationes, quodam milite: Να γράψετε τη γενική των παραπάνω συνεκφορών στον αριθμό που βρίσκεται καθεμιά από αυτές.

Μονάδες 10

β. Να γράψετε στο τετράδιό σας την πτώση που ζητείται σε καθένα από τα παρακάτω ουσιαστικά:

corporis: αιτιατική πληθυντικού

mortis: δοτική ενικού

amentum: ονομαστική πληθυντικού

turrim: αφαιρετική ενικού

die: γενική πληθυντικού

Μονάδες 5

2. α. Να γράψετε τα παραθετικά των παρακάτω λέξεων: bene, celeriter

Μονάδες 5

β. Να γράψετε στο τετράδιό σας τους τύπους που ζητούνται για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις:

gerendi: γ ενικό πρόσωπο της υποτακτικής του ενεστώτα και του παρακειμένου στην ενεργητική φωνή.

proponebam: β πληθυντικό πρόσωπο της οριστικής του μέλλοντα και του υπερσυντελίκου στη φωνή που βρίσκεται.

monet: β ενικό πρόσωπο της οριστικής του παρατατικού και του μέλλοντα στη φωνή που βρίσκεται.

adire: γ πληθυντικό πρόσωπο της οριστικής του ενεστώτα και του παρατατικού.

defertur: απαρέμφατο ενεστώτα στην ενεργη-τική και στην παθητική φωνή.

Μονάδες 10

3. α. semper, colendo, me, adire, tragulae, veritus: Να χαρακτηρίσετε συντακτικώς τους παραπάνω όρους.

Μονάδες 12

β. tertio post die: Να εκφράσετε την ίδια έννοια με εμπρόθετο προσδιορισμό.

Μονάδες 3

4. α. ut salutem sperent: Να αναγνωρίσετε τη δευτερεύουσα πρόταση και να αιτιολογήσετε τον τρόπο εισαγωγής και εκφοράς της.

Μονάδες 9

β. ille epistulam perlegit: Να μετατρέψετε την ενεργητική σύνταξη σε παθητική.

Μονάδες 6

Κοινωνική και Πολιτική Οργάνωση στην Αρχαία Ελλάδα Θεωρ. Κατευθ. Γ΄Λυκείου

ΟΜΑΔΑ Α`

ΘΕΜΑ Α1

Α.1.1. Να προσδιορίσετε με συντομία το περιεχόμενο των ακόλουθων όρων:

α. εγγύη

β. θίασοι και έρανοι

γ. γραμματικός.

Μονάδες 12

Α.1.2. Να χαρακτηρίσετε τις προτάσεις που ακολουθούν, γράφοντας στο τετράδιό σας την ένδειξη Σωστό ή Λάθος δίπλα στο γράμμα που αντιστοιχεί στην κάθε πρόταση.

α. Οι θήται ήταν ελεύθεροι πολίτες.

β. Οι είλωτες ήταν περιουσία του Σπαρτιατικού κράτους.

γ. Η κύρια διαχωριστική γραμμή στις μεταμυκηναϊκές κοινωνίες ήταν εκείνη που διαχώριζε τους δούλους από τους ελεύθερους.

δ. Οι εξεγέρσεις των δούλων στην αρχαία Ελλάδα ήταν συχνές.

Μονάδες 4

Α.1.3. Να απαντήσετε στην ερώτηση. Ποιοι ασκούσαν τον έλεγχο της διοίκησης και της οικονομικής ζωής στη μυκηναϊκή κοινωνία;

Μονάδες 6

Α.1.4. Να γράψετε στο τετράδιό σας το γράμμα που αντιστοιχεί στη σωστή απάντηση. Οι περίοικοι:

α. ήταν Σπαρτιάτες πολίτες

β. ασχολούνταν με τη γεωργία, το εμπόριο και τη βιοτεχνία

γ. γίνονταν θύματα της κρυπτείας

δ. συμμετείχαν στα κοινά συσσίτια.

Μονάδες 3

Α.2.1. Να γράψετε στο τετράδιό σας τους αριθμούς της Στήλης Α και δίπλα σε κάθε αριθμό το γράμμα της Στήλης Β που του αντιστοιχεί σωστά (περισσεύουν δύο).

Στήλη Α Στήλη Β

1. Πλάτων α. Στοά

2. Κυνικοί β. Ιατρική Σχολή της Κω

3. Επίκουρος γ. Λύκειο

4. Ζήνων δ. Ακαδημία

5. Αριστοτέλης ε. Μουσείο της Αλεξάνδρειας

στ. Κήπος

ζ. Κυνόσαργες

Μονάδες 5

Α.2.2. Ποιες αλλαγές επιχείρησε ο Αγις ο Δ` και γιατί απέτυχε η προσπάθειά του;

Μονάδες 12

Α.2.3. Πώς συνδεόταν η ενδυμασία με την επαγγελματική και κοινωνική θέση των ατόμων στην αρχαιότητα;

Μονάδες 8

ΟΜΑΔΑ Β`

ΘΕΜΑ Β1

Β.1.1. «Συνοψίζοντας τώρα θέλω να τονίσω ότι ένα μόνο πρώτο και μεσαίο και ύστερο κεφάλαιο υπάρχει σ' όλα αυτά τα πράγματα: μελετημένη αγωγή και μόρφωση ισορροπημένη. Και ισχυρίζομαι πως είναι αυτά που ενεργούν και οδηγούν στην αρετή και στην ευδαιμονία. Τα άλλα τα αγαθά που υπάρχουν στη ζωή, πρόσκαιρα είναι και μικρά και ανάξια λόγου. Ετσι η ευγενική καταγωγή είναι ωραίο πράγμα βέβαια, μα είναι αγαθό προγονικό. Και ο πλούτος είναι κάτι τι πολύτιμο, αλλά της τύχης είναι κτήμα... Ενώ η παιδεία αντίθετα είναι το μόνο από τα αγαθά που είναι πράγμα θεϊκό κι αθάνατο». ( Πλούταρχος, Περί παίδων αγωγής, 8). Ποιο είναι το ιδεώδες της εκπαίδευσης στην ελληνιστική εποχή σύμφωνα με το παραπάνω κείμενο;

Μονάδες 15

Β.1.2 Ποια σημασία είχε η παιδεία για τους εκτός Ελλάδος Ελληνες κατά τους ελληνιστικούς χρόνους;

Μονάδες 10

ΘΕΜΑ Β2

α. Από τα στοιχεία που συνιστούν την πόλη - κράτος ποια είναι, κατά τη γνώμη σας, τα δύο σημαντικότερα; Να δικαιολογήσετε την επιλογή σας.

Μονάδες 15

β. Ποια σημασία είχε η ίδρυση ιερών και βωμών για την πόλη - κράτος;

Μονάδες 10

Αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων Τεχν. Κατεύθυνσης Γ΄ Λυκείου
ΟΜΑΔΑ Α

Στις παρακάτω προτάσεις από Α1 μέχρι και Α5 να γράψετε τον αριθμό της καθεμιάς και δίπλα του την ένδειξη Σωστό, αν η πρόταση είναι σωστή, ή Λάθος, αν η πρόταση είναι λανθασμένη.

Α1. Η ύπαρξη των παραγόντων «υγιεινής» ή «διατήρησης» (κατά τον Herzberg) δημιουργεί ευχαρίστηση και παρακίνηση για υψηλή απόδοση στους εργαζόμενους. (Μονάδες 4).

Α2. Η επιχείρηση αποτελεί κοινωνική οργάνωση, γιατί εκφράζει έναν τρόπο συλλογικής δράσης. (Μονάδες 4)

Α3. Λειτουργικός στόχος του σχολείου είναι η μόρφωση των ανθρώπων (Μονάδες 4).

Α4. Η κατά λειτουργία τμηματοποίηση είναι πιο κατάλληλη στη μικρή επιχείρηση που δεν παράγει διαφορετικά προϊόντα (Μονάδες 4)

Α5. Αποκωδικοποίηση είναι η διαδικασία μέσω της οποίας ο δέκτης μετατρέπει το μήνυμα σε νόημα, δίνοντας σημασία στις λέξεις, τις κινήσεις ή τα σύμβολα (Μονάδες 4).

Στις παρακάτω προτάσεις, από Α6 μέχρι και Α8, να γράψετε τον αριθμό της πρότασης στο τετράδιό σας και δίπλα του το γράμμα που αντιστοιχεί στη σωστή απάντηση.

Α6. Ενα σύστημα είναι δυναμικό, όταν:

α) έχει πολλά υποσυστήματα

β) έχει λίγες σχέσεις αλληλεπίδρασης με το περιβάλλον

γ) έχει μεγάλη δύναμη

δ) χαρακτηρίζεται από μεγάλη συχνότητα και σπουδαιότητα αλλαγών (Μονάδες 6)

Α7. Ελαστικότητα ως αρχή του προγραμματισμού σημαίνει:

α) χρονική δέσμευση

β) ύπαρξη εναλλακτικών λύσεων

γ) ευέλικτα ωράρια για τους εργαζόμενους

δ) χαλαρό έλεγχο (Μονάδες 6)

Α8. Στο ειδικό περιβάλλον της επιχείρησης εντάσσονται:

α) οι προμηθευτές της

β) οι οικολογικές οργανώσεις

γ) η εισοδηματική και νομισματική πολιτική

δ) τα ερευνητικά ιδρύματα (Μονάδες 6)

Α9. Ποια από τα παρακάτω στοιχεία αποδίδονται στον Ηγέτη και ποια στον Προϊστάμενο.

αναδεικνύεται, διορίζεται, διαχειρίζεται, περνά όραμα, καινοτομεί, στηρίζεται στην τυπική εξουσία (Μονάδες 6)

Α10. Να κατατάξετε τις παρακάτω ανθρώπινες ανάγκες σύμφωνα με την πυραμίδα του Α. Maslow

Κοινωνικές ανάγκες, ανάγκες ασφάλειας, ανάγκες αναγνώρισης, φυσιολογικές ανάγκες, ανάγκες αυτοολοκλήρωσης (Μονάδες 6)

ΟΜΑΔΑ Β

Β1. Να περιγράψετε την παραγωγική λειτουργία της επιχείρησης (Μονάδες 20)

Β2. Να αναφέρετε τις προϋποθέσεις αποτελεσματικής άσκησης των λειτουργιών του management σε μια επιχείρηση ή οργανισμό (Δεν απαιτείται παράδειγμα) (Μονάδες 15)

Β3. Να περιγράψετε το Δημοκρατικό Πρότυπο συμπεριφοράς ενός ηγέτη. Σε ποιους εργαζόμενους είναι περισσότερο κατάλληλη αυτή η συμπεριφορά και ποια αποτελέσματα έχει; (Μονάδες 15)



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ