ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 3 Γενάρη 1999
Σελ. /40
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
Για την ανάπτυξη των εσωτερικών θαλάσσιων συγκοινωνιών

Η πρόταση του ΚΚΕ για τη δημιουργία Εθνικού Οργανισμού Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών και πού αποσκοπεί

Η πρόταση της ΚΟ Ναυτεργατών του ΚΚΕ για την ανάπτυξη των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών είναι προσανατολισμένη στην υπεράσπιση της εθνικής ανεξαρτησίας, στην προστασία της παραγωγικής βάσης της χώρας, στη διεύρυνση των αναπτυξιακών δυνατοτήτων.

Παίρνει υπόψη της ότι η πρώτη βασική παραγωγική δύναμη της κοινωνίας είναι η εργατική δύναμη, ο εργαζόμενος άνθρωπος, που επιβάλλεται να εργαστεί και να ζήσει σε ανθρώπινες συνθήκες, να διεκδικήσει τον κοινωνικό πλούτο που παράγει και του ανήκει.

Η ΚΟ Ναυτεργατών του ΚΚΕ καταθέτει στους ναυτεργάτες, στους εργαζόμενους και το λαϊκό κίνημα, την πρόταση για τη δημιουργία Εθνικού Οργανισμού Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΕΟΑΣ). Αναφερόμαστε σε δημόσιο Οργανισμό, στα πλαίσιο ενός εκδημοκρατισμένου δημόσιου τομέα, με ποιοτικά διαφορετικό περιεχόμενο και λειτουργίες από το σημερινό.

Ο Εθνικός Οργανισμός Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών, η διεύθυνση και η λειτουργία του θα υπόκεινται σε ένα αυστηρό εργατικό - κοινωνικό έλεγχο και θα χαρακτηρίζεται από διαδικασίες διαφάνειας και συλλογικότητας.

Στόχος του ΕΟΑΣ είναι η ολόπλευρη εξυπηρέτηση των θαλάσσιων συγκοινωνιών - μεταφορικών αναγκών, η παροχή υψηλού επιπέδου υπηρεσιών, η βελτίωση της κατάστασης των ναυτεργατών, η προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα και του θαλάσσιου περιβάλλοντος.

Με ευθύνη του ΕΟΑΣ θα υλοποιηθεί σχέδιο σύνδεσης της ηπειρωτικής Ελλάδας με τα νησιά και δίκτυο διανησιωτικής σύνδεσης, ώστε να διασφαλίζεται καθ' όλη τη διάρκεια του χρόνου η μεταφορά επιβατών και εμπορευμάτων. Στη βάση αυτή θα καταρτιστεί πρόγραμμα ανανέωσης του ακτοπλοϊκού στόλου και θα ναυπηγηθούν πλοία στα ελληνικά ναυπηγεία.

Η ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου, η γενικότερη αποτελεσματική οργάνωση και διαφανής διαχείριση θα δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις χαμηλού λειτουργικού κόστους και καθορισμού προσιτής για τους εργαζόμενους τιμής των εισιτηρίων.

Η ναυπήγηση ή η αγορά μικρής ηλικίας πλοίων θα ενταχθεί σε πρόγραμμα δημιουργίας στόλου ομοειδών σκαφών, ανάλογα με τη θαλάσσια περιοχή, ώστε να εξασφαλιστεί κατά το καλύτερο δυνατό τρόπο η άρτια εκπαίδευση των ναυτεργατών, να υποβοηθηθούν οι εργασίες συντήρησης και επισκευής. Η κατάργηση του καμποτάζ, οι απειλές των εφοπλιστών, αλλά, πολύ περισσότερο, οι ανάγκες προγραμματισμένης ανάπτυξης του τουρισμού και αξιοποίησης των γεωγραφικών πλεονεκτημάτων της χώρας μας επιβάλλουν τη δημιουργία δημόσιας επιχείρησης επιβατηγών - τουριστικών πλοίων που θα αναλάβει τη διαχείριση ενός μικρού, κατ' αρχήν σε αριθμό, αλλά δυναμικού στόλου.

* * * Στα πλαίσια αυτής της πολιτικής, απαιτείται αναμόρφωση των λιμενικών εγκαταστάσεων με τη διάθεση των απαιτούμενων, επαρκών χώρων για τη διακίνηση επιβατών και εμπορευμάτων. Θα ληφθούν οργανωτικά μέτρα για την εύρυθμη λειτουργία των λιμανιών και τη σύνδεσή τους με το οδικό, σιδηροδρομικό δίκτυο και τα αεροδρόμια της χώρας.

Η πολιτική αυτή έρχεται σε σύγκρουση με την πολιτική ιδιωτικοποίησης των λιμανιών που προωθεί η Ευρωπαϊκή Ενωση και η κυβέρνηση, για την εκχώρηση των λιμανιών στο μεγάλο κεφάλαιο. Η απελευθέρωση των εσωτερικών θαλάσσιων μεταφορών και η ιδιωτικοποίηση των λιμανιών εκφράζουν την ίδια, ενιαία, ταξική πολιτική, που υπαγορεύουν τα πολυεθνικά συμφέροντα. Τα λιμάνια θα μετατραπούν σε "γκέτο" των πολυεθνικών, των θυγατρικών τους και των εφοπλιστών.

Οι επιπτώσεις της κατάστασης που θα δημιουργηθεί αφορούν το χτύπημα του δικαιώματος δουλιάς και τα εργασιακά δικαιώματα των εργαζομένων, αφορούν τη στέρηση οικονομικών πόρων από το δημόσιο, υπονομεύουν τη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη. Αποτελούν πλήγμα σε βάρος της εθνικής ανεξαρτησίας και των δημοκρατικών δικαιωμάτων. Με τη δημιουργία ενός νέου "κράτους εν κράτει" παρεμβάλλονται υψηλά εμπόδια στην επικοινωνία των συνδικάτων με τα μέλη τους και περιορίζονται δραματικά οι δυνατότητες του ελέγχου των πλοίων, των οργανικών συνθέσεων και της ασφάλειάς τους.

Η αναπτυξιακή πρόταση του ΚΚΕ, για την αναβάθμιση των εσωτερικών θαλάσσιων μεταφορών, έρχεται σε σύγκρουση με την πολιτική συρρίκνωσης και διάλυσης της χαλυβουργίας και προβάλλει την απαίτηση της ανάπτυξης του σημαντικού αυτού κλάδου.

Η πρόταση των κομμουνιστών θεωρεί αναγκαία τη δημιουργία ενιαίου, δημόσιου φορέα ναυπηγικής - ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας και την εφαρμογή της ανάλογης κλαδικής, αναπτυξιακής πολιτικής, στον αντίποδα της πολιτικής του ξεπουλήματος των ναυπηγείων και του μαρασμού της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης Πειραιά, που υπαγορεύει η Ευρωπαϊκή Ενωση, ενισχύοντας τα γερμανικά και άλλα ευρωπαϊκά ναυπηγεία και εφαρμόζει η κυβέρνηση.

Υπάρχουν σοβαρά συγκριτικά πλεονεκτήματα, που αφορούν κατ' αρχήν τις πρώτες ύλες, το έμπειρο εργατικό δυναμικό, τη γεωγραφική θέση της χώρας μας. Σχεδιασμένα με άξονες τη ναυτιλία και τη ναυπηγική βιομηχανία - δύο συναλλαγματοφόρους κλάδους - μπορούν να αναπτυχθούν δραστηριότητες παραγωγής σύγχρονου μηχανολογικού, ηλεκτρονικού και ηλεκτρολογικού εξοπλισμού των πλοίων, να αναπτυχθεί ο τομέας των εργαλειομηχανών και των μηχανοκατασκευών, η εγχώρια επιστημονική έρευνα και τεχνολογία.

Η αναπτυξιακή πρόταση του ΚΚΕ για την αναβάθμιση των εσωτερικών θαλάσσιων συγκοινωνιών συνιστά πρόταση ρήξης με την πολιτική της Ευρωπαϊκής Ενωσης και των εντολοδόχων της. Αποτελεί πόλο αγωνιστικής συσπείρωσης και κοινής δράσης των ναυτεργατών, των λιμενεργατών, των μεταλλεργατών, των λαϊκών στρωμάτων των νησιών μας, των εργαζομένων γενικότερα, του εργατικού και λαϊκού κινήματος.

* * *

Γνωρίζουμε καλά ότι η λύση του σοβαρού αυτού αναπτυξιακού προβλήματος προϋποθέτει μια άλλη, αντιιμπεριαλιστική - αντιμονοπωλιακή πολιτική. Αλλαγή του συσχετισμού των πολιτικών δυνάμεων, ανατροπή της αντιλαϊκής πολιτικής και του σημερινού πολιτικού σκηνικού. Υπάρχει προοπτική και βρίσκεται στη σφυρηλάτηση της ενότητας της εργατικής τάξης, στο συντονισμένο αγώνα της με τα άλλα λαϊκά στρώματα.

Ο αγώνας αυτός μπορεί και επιβάλλεται να οδηγήσει στη συγκρότηση του αντιιμπεριαλιστικού αντιμονοπωλιακού δημοκρατικού μετώπου πάλης, που θα χαράξει μιαν άλλη πορεία για τους εργαζόμενους και τον τόπο μας, παλεύοντας για ουσιαστικές αλλαγές, ανοίγοντας το δρόμο για την κατάληψη της πολιτικής εξουσίας από την εργατική τάξη και τους συμμάχους της, την κοινωνικοποίηση των μέσων παραγωγής, τη σχεδιασμένη ανάπτυξη της οικονομίας, την κατάργηση της εκμετάλλευσης ανθρώπου από άνθρωπο, την οικοδόμηση του σοσιαλισμού.

Δίνουμε με προοπτική τον αγώνα για τη διατήρηση του καμποτάζ, την ανάκληση του κανονισμού 3577/92, την υπεράσπιση των κυριαρχικών δικαιωμάτων της χώρας, την προστασία του δικαιώματος της δουλιάς των ναυτεργατών, την ουσιαστική αύξηση μισθών και συντάξεων, τη διεύρυνση των ασφαλιστικών δικαιωμάτων, τη βελτίωση των συνθηκών δουλιάς και διαβίωσης, την προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα. Εντείνουμε την πάλη μας, διαμορφώνουμε τις προϋποθέσεις της λαϊκής αντεπίθεσης. Δίνουμε με αποφασιστικότητα τη μάχη των ευρωεκλογών, για την ενίσχυση του ΚΚΕ. Να εκφραστεί η αγωνία για το μεροκάματο, τα εργασιακά και τα ασφαλιστικά δικαιώματα, το δικαίωμα στη μόρφωση, την ανάπτυξη της χώρας, σε αγωνιστική κατεύθυνση, κόντρα στην Οικονομική - Νομισματική Ενωση (ΟΝΕ) και τις άλλες στρατηγικές επιλογές των πολυεθνικών. Να δυναμώσει η πάλη για την αποδέσμευση από την Ευρωπαϊκή Ενωση και την απαλλαγή από τα ιμπεριαλιστικά δεσμά. Να δημιουργηθούν οι πολιτικές προϋποθέσεις για την ανάπτυξη ισότιμων, αμοιβαία επωφελών σχέσεων με τις άλλες χώρες.

Η πρόταση των κομμουνιστών θεωρεί αναγκαία τη δημιουργία ενιαίου, δημόσιου φορέα ναυπηγικής - ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας και την εφαρμογή της ανάλογης κλαδικής, αναπτυξιακής πολιτικής, στον αντίποδα της πολιτικής του ξεπουλήματος των ναυπηγείων και του μαρασμού της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης Πειραιά, που υπαγορεύει η Ευρωπαϊκή Ενωση, ενισχύοντας τα γερμανικά και άλλα ευρωπαϊκά ναυπηγεία και εφαρμόζει η κυβέρνηση



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ