ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 5 Νοέμβρη 1996
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Μπορούν να νικήσουν!

Οι εμποροϋπάλληλοι και οι ΕΒΕ, ΜΑΖΙ, μπορούν να νικήσουν! Αυτό το ελπιδοφόρο μήνυμα έστειλε η πρώτη, επιτυχημένη κινητοποίηση του περασμένου Σαββάτου. Κινητοποίηση, η οποία ανέδειξε, ταυτόχρονα, τις αναγκαίες προϋποθέσεις που πρέπει να συντρέξουν, ώστε να μπει φραγμός στις επιδιώξεις του πολυεθνικού κεφαλαίου, που έχει εισβάλει στο χώρο του λιανικού εμπορίου και των, στενά συνδεδεμένων μαζί του, πολυκαταστημάτων. Πρώτη και κύρια προϋπόθεση είναι, τα πρώτα συντονισμένα βήματα που έγιναν να πάρουν τη μορφή ενός κοινού, αποφασιστικού μετώπου πάλης όλων, όσοι χτυπιούνται καίρια από την επέλαση των "μεγάλων" του εμπορίου. Δεύτερη προϋπόθεση είναι, να στηριχτούν αυτές οι κινητοποιήσεις και αυτό το μέτωπο, συνολικά και έμπρακτα, από το οργανωμένο συνδικαλιστικό και εργατικό κίνημα, το οποίο επιβάλλεται να κάνει δική τουυπόθεση την απόκρουση της επίθεσης. Γιατί αυτή η επίθεση, στους βαθύτερους στόχους της, αφορά ΟΛΟΥΣ τους εργαζόμενους της χώρας. Τρίτη προϋπόθεση είναι η πλατιά και πλήρης ενημέρωση της κοινής γνώμης, ώστε να κατανοηθεί ότι στο στόχαστρο δεν είναι μόνο οι εργαζόμενοι στο εμπόριο και οι ΕΒΕ, αλλά συνολικά οι καταναλωτές.

Αυτούς, τους καταναλωτές, έχει στο στόχο της η πλέον αποπροσανατολιστική προπαγάνδα, η οποία έρχεται και επανέρχεται κάθε φορά που οι "μεγάλοι" επιχειρούν να επιβάλουν το "νόμο της ζούγκλας". Μιλάνε - εκτός των άλλων - για την "ελευθερία του καταναλωτή", την οποία, δήθεν, εξασφαλίζει η συνεχής, ασύδοτη λειτουργία των καταστημάτων, χωρίς φραγμούς, χωρίς όρια, χωρίς κανόνες. Το έχουμε πει. Θα το επαναλάβουμε ακόμα μία φορά: Από τους καταναλωτές δε λείπουν οι ώρες, αλλά τα χρήματα, για να ψωνίσουν. Γιατί, η θέση του καταναλωτή σε μια αγορά πλήρως μονοπωλημένη, είναι μαθηματικά βέβαιο ότι θα είναι μια θέση "ομηρίας". Μια θέση, όπου ο καθένας μας θα ψωνίζει ό,τι του σερβίρουν ποιοτικά και όσο θέλουν σε ποσότητα χρήματος. Γιατί, στο κάτω κάτω, η συντριπτική πλειοψηφία των καταναλωτών είναι οι εργαζόμενοι αυτού του τόπου, την "πόρτα" των οποίων έχει βαρέσει για τα καλά, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, η κατάρα της μερικής απασχόλησης, του ωρομίσθιου, του "ελαστικού" ωραρίου, της καταστρατήγησης των συλλογικών συμβάσεων κλπ. Η κατάργηση της απογευματινής αργίας του Σαββάτου και η επικείμενη ολομέτωπη επίθεση κατά της κυριακάτικης αργίας δε θα σταματήσουν στο χώρο του εμπορίου. Δε μιλάμε, επομένως, για την "ελευθερία του καταναλωτή", αλλά για την "ελευθερία", δηλαδή τη δικτατορία, των πολυκαταστημάτων και του πολυεθνικού κεφαλαίου.

Βαριές, βαρύτατες είναι οι ευθύνες της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ και σ' αυτή την υπόθεση. Αλλωστε, αυτό αποδεικνύεται ξεκάθαρα, εκτός των άλλων, και με τις δηλώσεις του υπουργού Εργασίας ότι είναι "δεδομένο" το νομοθετικό πλαίσιο της προηγούμενης κυβέρνησης, της ΝΔ, που κατοχυρώνει την πλήρη ασυδοσία στη λειτουργία των καταστημάτων. Υποκριτικές είναι οι δηλώσεις του ίδιου υπουργού να "τα βρουν" μεταξύ τους οι ενδιαφερόμενοι. Τι "να βρει" ο ωρομίσθιος εμποροϋπάλληλος με τα "αφεντικά" του ΠΡΑΚΤΙΚΕΡ και του ΚΟΝΤΙΝΕΝΤ; Τι "να βρει" ο μικρός έμπορας, με τα μονοπώλια του κλάδου, που τον αφανίζουν; ΤΙΠΟΤΑ δεν έχουν να βρουν. Οι μόνοι που έχουν, και επιβάλλεται, να "τα βρουν", για το κοινό τους συμφέρον, είναι οι εργαζόμενοι με τους μικρομεσαίους και ΜΑΖΙ να αναπτύξουν τους αγώνες τους, ενάντια στον εργασιακό μεσαίωνα, ενάντια στη μονοπώληση της αγοράς, ενάντια στην "ομηρία" του καταναλωτή.

Πρωτοφανής τραγωδία!

Σύγκρουση του επιβατικού "ΣΑΜΑΙΝΑ" με την πυραυλάκατο "ΚΩΣΤΑΚΟΣ" ανοιχτά της Σάμου! Τέσσερα μέλη του πληρώματος του πολεμικού αγνοούμενοι. Σώθηκαν οι υπόλοιποι 34. Πολλά τα ερωτηματικά, αδιευκρίνιστα τα αίτια

Ναυτική τραγωδία, με 4 - μέχρι αργά το βράδυ - αγνοούμενους αλλά και πάμπολλα ερωτηματικά και ευθύνες αποτελεί η χτεσινή σύγκρουση της πυραυλακάτου "ΚΩΣΤΑΚΟΣ" με το επιβατικό "ΣΑΜΑΙΝΑ" ανοιχτά της Σάμου, της οποίας τα αίτια παραμένουν αδιευκρίνιστα. Το πρωτοφανές γεγονός, εγείρει σοβαρά ερωτηματικά και ευθύνες τόσο για το υπουργείο Αμυνας όσο και για το υπουργείο ΕΘνικής Ναυτιλίας, καθώς και στον συντονισμό των δύο υπουργείων, αφού τον μεν επιβατικό πλοίο πραγματοποιούσε τακτικό δρομολόγιο, το δεπολεμικό κινούνταν στα πλαίσια της διακλαδικής άσκησης "Παρμενίων '96".

Η σύγκρουση

Σύμφωνα με τις πληροφορίες που υπήρχαν μέχρι χτες αργά το βράδυ, η σύγκρουση των δύο πλοίων έγινε στο βορειοανατολικό άκρο του νησιού Σάμου, ανοιχτά του ακρωτηρίου του Αγ. Κωνσταντίνου, στη θαλάσσια περιοχή "Αυλάκια". Η ώρα της σύγκρουσης σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση του ΓΕΝ είναι στις 6.35 μμ, ενώ το αντίστοιχο σήμα έφθασε στις 7.20 μμ στο Γενικό Επιτελείο Ναυτικού. Η κατά πολύ μικρότερη σε μέγεθος πυραυλάκατος "ΚΩΣΤΑΚΟΣ", βυθίστηκε σχεδόν αμέσως μετά τη σύγκρουση, αφού εμβολίστηκε στο χώρο ανάμεσα στη μέση και την πρύμνη του πλοίου, με αποτέλεσμα τη συντριβή ουσιαστικά του σκάφους. Οι αντίστοιχες ζημιές στο επιβατικό πλοίο "Ε/Γ - Ο/Γ ΣΑΜΑΙΝΑ" ήταν ελάχιστες. Η σύγκρουση τρομοκράτησε του επιβάτες του "Σάμαινα".

Αγνοούμενοι μετά τη βύθιση του πλοίου, ήταν μέχρι χθες αργά το βράδυ, 4 στελέχη του πολεμικού πλοίου. Πρόκειται για τον Ανθυπασπιστή Κανέλλο Κοκκίνη και τους κελευστές Απόστολο Ασπρογέρακα, Βασίλειο Μαυρογιώργο και Γεώργιο Νεκτάριο Αναδρανισιάκη.Στην πυραυλάκατο, σύμφωνα με τη δήλωση του κυβερνήτη του σκάφους, επέβαιναν 38 άτομα ως πλήρωμα, από τους οποίους σχεδόν αμέσως περισυνελέγησαν 34, από τις ναυαγοσωστικές λέμβους που έριξε στη θάλασσα το "ΣΑΜΑΙΝΑ".

Στην περιοχή παράλληλα την επόμενη μία ώρα, έσπευσαν 3 αλιευτικά σκάφη, 1 φορτηγό το "Φίλιππος" και 5 σκάφη του Πολεμικού Ναυτικού. Στη συνέχεια ξεκίνησε η επιχείρηση ανεύρεσης των αγνοουμένων με την κινητοποίηση από τη ναυτική βάση της Σάμου δύο πλοίων του υγειονομικού, μονάδας βατραχανθρώπων, καθώς και με την αποστολή αεροπλάνου τύπου C-130 προκειμένου να εκτοξευτούν στην περιοχή φωτιστικά βλήματα, ώστε να μην εμποδιστούν από το σκοτάδι οι έρευνες για τους 4 αγνοούμενους.

Το επιβατηγό "ΣΑΜΑΙΝΑ" στη συνέχεια, με εντολή του Λιμεναρχείου Σάμου, επέστρεψε στο Βαθύ, από όπου είχε ξεκινήσει, μεταφέροντας τους περισυλλεγέντες ναύτες. Εκεί περίμεναν 2 ασθενοφόρα σε περίπτωση που υπήρχαν τραυματισμένοι.

"Σκοτεινά" τα αίτια

Αδιευκρίνιστα παρέμεναν χτες τα αίτια της σύγκρουσης των δύο πλοίων, που συνιστά πρωτόγνωρη τραγωδία, τουλάχιστον τα τελευταία χρόνια, για το Πολεμικό Ναυτικό, αφού οι προσπάθειες όλων επικεντρώθηκαν στη διάσωση των 4 αγνοουμένων. Πάντως τα δεδομένα είναι μέχρι στιγμής τα εξής:

  • Το επιβατικό "ΣΑΜΑΙΝΑ" πραγματοποιούσε καθορισμένο όσο και σύνηθες δρομολόγιο από το Βαθύ Σάμου με προορισμό το Καρλόβασι και στη συνέχεια την Ικαρία. Δρομολόγιο που χτες το απόγευμα δεν είχε παρεκκλίνει από το συνηθισμένο. Να σημειώσουμε ότι πρόκειται για πλοίο μεγάλης ηλικίας, 34 χρόνων, το γηραιότερο της ελληνικής ακτοπλοϊας και του χρόνου επρόκειτο να αποσυρθεί. Επέβαιναν σε αυτό 71 επιβάτες και πενήντα ναύτες ως πλήρωμα. Κυβερνήτης ήταν ο πλοίαρχος Ματθαίος Πνευματικάκης και ανήκε στην εταιρία "ARKADIA LINES".
  • Η πυραυλάκατος "ΚΩΣΤΑΚΟΣ" ήταν σε υπηρεσία, ασκούμενη στα πλαίσια της διακλαδικής άσκησης "ΠΑΡΜΕΝΙΩΝ 96" που διεξάγεται μέχρι και τις 6 του μήνα, σε όλο το μήκος των θαλάσσιων και χερσαίων ελληνοτουρκικών συνόρων. Σίγουρο είναι πώς εξαιτίας του ότι ήταν ασκούμενη η πυραυλάκατος είχε κλειστά τα φώτα πορείας - τρία διαφορετικού χρώματος - άρα δεν ήταν ορατή με γυμνό μάτι. Το εν λόγω πλοίο είναι μικρό σε μέγεθος και ιδιαίτερα ευέλικτο και κατ' επέκταση ο χρόνος για ελιγμό αποφυγής που απαιτείται ήταν πολύ μικρός.
  • Σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις το επιβατικό "ΣΑΜΑΙΝΑ" δεν είχε ειδοποιηθεί σχετικά με το ότι επρόκειτο ή υπήρχε πιθανότητα να διασταυρωθεί με την πυραυλάκατο του Πολεμικού Ναυτικού, ή οποιοδήποτε άλλο πλοίο που συμμετείχε στην άσκηση "Παρμενίων 96". Το γεγονός ενισχύεται και από την πληροφορία ότι είναι συχνό φαινόμενο να μην ειδοποιούνται τα πλοία της ακτοπλοϊας για τις δραστηριότητες του Πολεμικού Ναυτικού, εκτός αν έχουν προγραμματιστεί ασκήσεις με πραγματικά πυρά.
  • Αδιευκρίνιστο παρέμενε μέχρι χτες το αν υπήρξε επαφή - συνεννόηση μεταξύ των κυβερνητών των δύο πλοίων, πριν τη σύγκρουση και αν έγινε λίγο πιο πριν φανερός ο κίνδυνος της σύγκρουσης.
Βορειοανατολικά της Σάμου, ανοικτά στην θαλάσσια

Βορειοανατολικά της Σάμου, ανοιχτά στη θαλάσσια περιοχή "Αυλάκια" έγινε η σύγκρουση του επιβατικού και πολεμικού πλοίου, με αποτέλεσμα την βύθιση του δεύτερου

ΕΔΥΕΘ
Ενάντια στα ΝΑΤΟικά σχέδια

Συγκέντρωση διαμαρτυρίας για τη συγκρότηση των Δυνάμεων Ταχείας Επέμβασης

Συγκέντρωση και πορεία διαμαρτυρίας ενάντια στην εξαγγελία της κυβέρνησης για την οριστική συγκρότηση της ΝΑΤΟικής κατεύθυνσης Δύναμης Ταχείας Επέμβασης και των ειδικών μισθοφορικών στρατιωτικών τμημάτων, διοργανώνει η ΕΔΥΕΘ την Τετάρτη 6 Νοέμβρη στις 6 το απόγευμα στο Εργατικό Κέντρο Θεσσαλονίκης.

Σε ανακοίνωσή της η ΕΔΥΕΘ καλεί όλους τους ειρηνόφιλους πολίτες της Θεσσαλονίκης, τους εργαζόμενους και τη νεολαία να συμμετάσχουν ενεργά και μαζικά στην κινητοποίηση, να διαδηλώσουν κατά της υποτέλειας και των φιλοπόλεμων σχεδιασμών του ΝΑΤΟ και να πουν ΟΧΙ στα μισθοφορικά στρατεύματα και τα νέα οικονομικά βάρη για το λαό.

Στην Πάτρα αύριο η Αλ. Παπαρήγα

Συνάντηση σήμερα με τον πρόεδρο της κυπριακής Βουλής

Στην Πάτρα περιοδεύει αύριο Τετάρτη η Γενική Γραμματέας της ΚΕ του ΚΚΕ, Αλέκα Παπαρήγα, επικεφαλής αντιπροσωπείας του ΚΚΕ. Κατά τη διάρκεια της περιοδείας, θα πραγματοποιηθούν συναντήσεις με μαζικούς φορείς καθώς και συνέντευξη Τύπου.

Το πρόγραμμα της περιοδείας έχει ως εξής:

Στις 09.00 επίσκεψη στο καράβι "Mediteranean Sky"

Στις 11:00 επίσκεψη στο εργοστάσιο της ΜΙΣΚΟ

Στις 13:00 επίσκεψη στην ΑΧΑΪΑ ΚΛΑΟΥΣ

Στις 17:30 θα δοθεί συνέντευξη τύπου.

Στις 18:30 η Αλ. Παπαρήγα θα παρευρεθεί σε συνάντηση - σύσκεψη με ΔΣ σωματείων συνδικαλιστών και εργαζομένων από όλο το φάσμα του εργατικού συνδικαλιστικού κινήματος (ιδιωτικό και δημόσιο).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ