Η επίσημη έναρξη του φεστιβάλ πραγματοποιήθηκε το Σάββατο στο θέατρο «Απόλλων» του Πύργου με τη συμμετοχή σημαντικών προσωπικοτήτων του διεθνούς κινηματογράφου, που απαρτίζουν την κριτική επιτροπή του διαγωνιστικού προγράμματος.
Πρόκειται για δημιουργούς με σημαντικό έργο, στο επίκεντρο του οποίου βρίσκονται τα παιδιά και οι νέοι. Την επιτροπή αποτελούν: ο Δανός, Γιάνικ Χάστρουπ, από τους σημαντικότερους στον κόσμο δημιουργούς ταινιών κινουμένων σχεδίων, στο έργο του οποίου θα γίνει αφιέρωμα στο πλαίσιο των παράλληλων εκδηλώσεων του φεστιβάλ. Ο Σουηδός, Κρίστερ Σέλστρομ, ο οποίος εκτός από σκηνοθέτης είναι και παιδαγωγός. Ο Γερμανός, Ράινχολντ Σέφελ, διοικητικός διευθυντής της Γερμανικής Ομοσπονδίας Κινηματογραφικών Λεσχών για Παιδιά και Νέους. Η Γαλλίδα, Μισέλ Ιμπέρ, η οποία, εκτός των άλλων, διδάσκει κινηματογράφο στην Πανεπιστημιακή Ενωση του Neuilly sur Seine, είναι υπεύθυνη διδασκαλίας στο τμήμα κινηματογράφου του Πανεπιστημίου Paris VII και στο Πανεπιστήμιο της Ορλεάνης. Ο Λεωνίδας Βαρδαρός, ηθοποιός και σκηνοθέτης, είναι η ελληνική παρουσία στη σύνθεση της επιτροπής.
Βέβαια, η τελετή «σφραγίστηκε» με την παρουσία των παιδιών της Παλαιστίνης, των τιμώμενων προσώπων του φετινού Φεστιβάλ, στις παράλληλες εκδηλώσεις του οποίου περιλαμβάνεται σχετικό κινηματογραφικό αφιέρωμα.
Ακολουθεί την Πέμπτη και την Παρασκευή το μελωδικό διήμερο του εξαίρετου Γάλλου συνθέτη - τραγουδοποιού Ρενέ Ομπρί. Δημιουργός, που ενώνει διαφορετικά είδη με επιτυχία, με επιδράσεις από την κλασική μουσική μέχρι το ροκ και με προσεγγίσεις σε λαϊκές μουσικές, αναμειγνύει σαν αλχημιστής, ήχους πιάνου με ακορντεόν, κιθάρες, μαντολίνα και πνευστά. Αυτοδίδακτος μουσικός και συνθέτης, ο γνωστός στη χώρα μας από παλιότερες εμφανίσεις του, Ρ. Ομπρί, χαράσσει το δρόμο του μακριά από την πεπατημένη. Λυρικός και αφηγηματικός τροβαδούρος και εμπνευσμένος δημιουργός, φτιάχνει με ιδιαίτερη ευαισθησία ατμοσφαιρικές εικόνες τις οποίες θα γευτούμε για δυο βραδιές από τον ίδιο και τη συντροφιά του.
Σημειώνουμε ότι με την πρωτοβουλία της εκδήλωσης, η Εταιρεία Ελλήνων Τεχνοκριτών προτείνει τη θεσμοθέτηση συμποσίου κριτικής τέχνης σε τακτά χρονικά διαστήματα, για να δημιουργηθεί στη χώρα μας μια γέφυρα ανταλλαγής ιδεών και προτάσεων ανάμεσα στο ελληνικό και το ξένο δυναμικό των ιστορικών και των κριτικών τέχνης, γύρω από καίρια ζητήματα της σύγχρονης καλλιτεχνικής αναζήτησης και θεωρίας.
Το συμπόσιο θα πραγματοποιηθεί στο Βυζαντινό Μουσείο και θα πλαισιωθεί με έκθεση φωτογραφίας, σχεδίων, αφίσας και κοστουμιών από τις ταινίες του σκηνοθέτη, οπτικοακουστικό υλικό και άλλα ντοκουμέντα που παρουσιάζονται για πρώτη φορά εκτός Ρωσίας.
Διοργανωτές του συμποσίου είναι το Ιδρυμα Ταρκόφσκι της Μόσχας, το Βυζαντινό Μουσείο και οι Διεθνείς Σχέσεις Πολιτισμού, ενώ υποστηρίζεται από την Ταινιοθήκη της Ελλάδας, το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου και το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
Επιπλέον, από τις 6-12/12, στον κινηματογράφο «ΑΣΤΡΟΝ» θα προβληθούν όλες οι ταινίες του δημιουργού, συμπεριλαμβανομένης και της ταινίας που αποτέλεσε τη διπλωματική του εργασία, με τίτλο «Ο οδοστρωτήρας και το βιολί». Οι ταινίες είναι προσφορά του θρυλικού ρωσικού στούντιο «Μόσχφιλμ», το οποίο, ας σημειωθεί, αντιμετωπίζει ζωτικά προβλήματα στη μετασοβιετική εποχή του.
Ευχόμαστε, το θέμα του συμποσίου, «Αντρέι Ταρκόφσκι: ο Ανθρωπος, η Φύση, ο Θεός», να μην επιβάλει, κατά τις εργασίες, μια οπτική ιδεολογικής σκοπιμότητας...
Το πρόγραμμα, σε επιμέλεια του μαθητή του Θόδωρου Αντωνίου, περιλαμβάνει το «Κοντσέρτο για δύο βιολιά σε ρε ελάσσονα» του Μπαχ και το «Κοντσέρτο για δύο βιολιά σε λα ελάσσονα, έργο 3», από τη συλλογή «Ο αρμονικός οίστρος» του Βιβάλντι. Και τα δύο ερμηνεύονται από παλιότερους και νέους μαθητές του Στέλιου Καφαντάρη. Δύο από αυτούς, οι διεθνώς καταξιωμένοι Λεωνίδας Καβάκος και Γιώργος Δεμερτζής ερμηνεύουν ακόμη μία σύνθεση που έγραψε ο Θόδωρος Αντωνίου, ειδικά για τη συναυλία - αφιέρωμα, τα «12 ντουετάκια για δυο πρώτα βιολιά».
Η ταινία του 29χρονου Ραμόν Σαλαζάρ «Ιστορίες Παπουτσιών» βρίσκεται αυτές τις μέρες στις αίθουσες. Μια σπονδυλωτή κοινωνική κομεντί, με έξι γυναίκες τη ζωή των οποίων γνωρίζουμε περίπου μέσα από τα παπούτσια που φορούν.
Το σενάριο παρουσιάζει μερικά κενά και το πρώτο μέρος είναι κάπως φλύαρο. Η συνέχεια αποζημιώνει λόγω των συνεχών, μικρών αλλά σημαντικών για την εξέλιξη και κατανόηση της ιστορίας, ανατροπών. Οι συνεχείς εναλλαγές πλάνων γοητεύουν και οι ερμηνείες κινούνται σε πολύ καλό επίπεδο. Στα υπέρ είναι και η μουσική της ταινίας.
Εξάλλου, με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται από τις 6 του Δεκέμβρη στις αίθουσες η νέα ταινία του Κώστα Γαβρά «Αμήν». Αναφέρεται στα εγκλήματα των ναζί στα στρατόπεδα συγκέντρωσης. Αποκαλύπτει πως το Βατικανό αλλά και η Δυτικοί Σύμμαχοι γνώριζαν για τη μαζική εξόντωση κρατουμένων με αέρια, αλλά έστρεψαν αλλού το βλέμμα τους. Πρωταγωνιστούν Οι Ούλριχ Τουκούρ και ο ευρύτερα γνωστός Ματιέ Κασοβίτς.